Jag är bortskämd
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Jag är bortskämd

    Förra veckan fyllde jag 30. Jag har två stora hobbies. Den ena är fotografering och den andra är nybildad - att sy i lappteknik. I 30-årspresent av min sambo och barnen fick jag ett zoomobjektiv till min digitala systemkamera. Det är inte gratis direkt och jag blev super superglad. Trodde inte att jag skulle få en så dyr present. Igår hade jag kalas för tjocka släkten. Då har de, med mina föräldrar i spetsen, skramlat till en ny symaskin. Det var nog inte någon billig grej heller. Tror att den kostade runt 9000. Så jag känner mig bortskämd. Och otroligt glad.

    Emeli
  2. 1
    Jag är bortskämd Förra veckan fyllde jag 30. Jag har två stora hobbies. Den ena är fotografering och den andra är nybildad - att sy i lappteknik. I 30-årspresent av min sambo och barnen fick jag ett zoomobjektiv till min digitala systemkamera. Det är inte gratis direkt och jag blev super superglad. Trodde inte att jag skulle få en så dyr present. Igår hade jag kalas för tjocka släkten. Då har de, med mina föräldrar i spetsen, skramlat till en ny symaskin. Det var nog inte någon billig grej heller. Tror att den kostade runt 9000. Så jag känner mig bortskämd. Och otroligt glad.

    Emeli
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Grattis!

    Grattis, både på födelsedagen och till att nära och kära skämmer bort dig så härligt! Jag hoppas på givmilda tomtar i år så att jag kan köpa ny symaskin efter jul.

    Du vet att lappteknik är beroendeframkallande va? Och har du prövat att kombinera foto med lappteknik?
  4. 2
    Grattis! Grattis, både på födelsedagen och till att nära och kära skämmer bort dig så härligt! Jag hoppas på givmilda tomtar i år så att jag kan köpa ny symaskin efter jul.

    Du vet att lappteknik är beroendeframkallande va? Och har du prövat att kombinera foto med lappteknik?
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3

    va, va, va, va????

    Kombinera foto och lappteknik??? Hur då??? Hur gör jag då???? Snälla berätta!!!!!!

    Emeli
  6. 3
    va, va, va, va???? Kombinera foto och lappteknik??? Hur då??? Hur gör jag då???? Snälla berätta!!!!!!

    Emeli
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Vilka fina

    presenter! Kul att få saker man verkligen har användning av. När jag fyller i januari önskar jag mig ett set med quiltverktyg mm, ny symaskin köpte jag i våras. Jag önskar att man hade mer tid att sy bara...*drömmer*
  8. 4
    Vilka fina presenter! Kul att få saker man verkligen har användning av. När jag fyller i januari önskar jag mig ett set med quiltverktyg mm, ny symaskin köpte jag i våras. Jag önskar att man hade mer tid att sy bara...*drömmer*
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5

    Jag skulle

    skriva ut foton på speciellt papper och stryka på tyg. Har tänkt göra det till kuddar att ha i soffan. Varsin egen kudde med foto på är väl inte fel :)
  10. 5
    Jag skulle skriva ut foton på speciellt papper och stryka på tyg. Har tänkt göra det till kuddar att ha i soffan. Varsin egen kudde med foto på är väl inte fel :)
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Finns flera sätt

    Ett sätt är att skriva ut foton eller andra bilder på tyg. Det finns flera olika sätt att göra det på, till exempel att skriva ut (spegelvänt) på speciellt papper (T-shirt-pappret från Clas Ohlson borde funka) och sedan stryka fast på tyget. Jag har fastnat för metoden att skicka själva tyget genom bläckstråleskrivaren, men då måste man stadga tyget med något papper först. Till exempel kan man använda \"freezer paper\" som man stryker fast på tyget (finns att köpa i quiltbutiker t ex). Och för att bilderna ska tåla tvätt förbehandlar man med en speciell vätska (Bubble Jet Set 2000). Det är lite pyssligt men väldigt kul! Jag kan rekommendera en bok som jag köpte nyligen: \"Photo Fun: Print Your Own Fabric for Quilts & Crafts\" av Cyndy Lyle Rymer. ISBN 1-57120-276-5.

    Mejla mig så kan jag skicka länkar till några saker jag sytt!

    Andra sätt att kombinera foto och lappteknik är till exempel \"Mosaic quilts\" som också kan göras på olika sätt. Titta till exempel på <http://www.mosaicquilt.com/> eller på <http://www.craftconn.com/> där de har en länk överst till höger. Båda dessa säljer tjänsten att göra om ens fotografi till quiltmönster (programvara man kan köpa eller använda hos dem), men jag tror man kan lösa det själv också om man är lite händig med bildprogrammen i datorn. Jag har inte prövat själv ännu, men nån gång när jag får tid så...
  12. 6
    Finns flera sätt Ett sätt är att skriva ut foton eller andra bilder på tyg. Det finns flera olika sätt att göra det på, till exempel att skriva ut (spegelvänt) på speciellt papper (T-shirt-pappret från Clas Ohlson borde funka) och sedan stryka fast på tyget. Jag har fastnat för metoden att skicka själva tyget genom bläckstråleskrivaren, men då måste man stadga tyget med något papper först. Till exempel kan man använda \"freezer paper\" som man stryker fast på tyget (finns att köpa i quiltbutiker t ex). Och för att bilderna ska tåla tvätt förbehandlar man med en speciell vätska (Bubble Jet Set 2000). Det är lite pyssligt men väldigt kul! Jag kan rekommendera en bok som jag köpte nyligen: \"Photo Fun: Print Your Own Fabric for Quilts & Crafts\" av Cyndy Lyle Rymer. ISBN 1-57120-276-5.

    Mejla mig så kan jag skicka länkar till några saker jag sytt!

    Andra sätt att kombinera foto och lappteknik är till exempel \"Mosaic quilts\" som också kan göras på olika sätt. Titta till exempel på <http://www.mosaicquilt.com/> eller på <http://www.craftconn.com/> där de har en länk överst till höger. Båda dessa säljer tjänsten att göra om ens fotografi till quiltmönster (programvara man kan köpa eller använda hos dem), men jag tror man kan lösa det själv också om man är lite händig med bildprogrammen i datorn. Jag har inte prövat själv ännu, men nån gång när jag får tid så...

Liknande trådar

  1. Vem är bortskämd?
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 17:51
  2. Jag är bortskämd!
    By k m E *E* & E in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 11:31
  3. Bortskämd
    By Nema in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 11:16
  4. Bortskämd
    By Nema in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 14:50
  5. Bortskämd ?
    By Laila/Electra in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 08:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar