Litet huvud
Utvecklingshämning
  1. Mamma till stjärnöga
    #1

    Litet huvud

    Hej! Första gången jag skriver men har tidigare läst mycket på den här sajten. Jag Har en liten dotter som är 1 år och nio månader. Hon har varit väldigt sen. Kröp först efter ett års dagen och har gått i ca en månad. Pratar inte. Är överrörlig och vi har gått på utredning på barnkliniken och hos sjukgymnast. Hon är väldigt glad och social men hårt drabbad av infektioner och elände sen hon var lill liten. Hon har aldrig stoppat något i munnen och har svårt med munmotoriken. Vi har varit på ett första besök hos barnhabben och det enda läkaren kunde möjligtvis fundera över var att hon tyckte att hon hade ett litet huvud? De vill göra en magnetröntgen. Finns det fler barn här med små huvuden? Vad innebär det? Vi känner oss ganska omtumlade.
  2. 1
    Litet huvud Hej! Första gången jag skriver men har tidigare läst mycket på den här sajten. Jag Har en liten dotter som är 1 år och nio månader. Hon har varit väldigt sen. Kröp först efter ett års dagen och har gått i ca en månad. Pratar inte. Är överrörlig och vi har gått på utredning på barnkliniken och hos sjukgymnast. Hon är väldigt glad och social men hårt drabbad av infektioner och elände sen hon var lill liten. Hon har aldrig stoppat något i munnen och har svårt med munmotoriken. Vi har varit på ett första besök hos barnhabben och det enda läkaren kunde möjligtvis fundera över var att hon tyckte att hon hade ett litet huvud? De vill göra en magnetröntgen. Finns det fler barn här med små huvuden? Vad innebär det? Vi känner oss ganska omtumlade.
  3. Susanne m D & E
    #2

    Hejsan!

    Jag har en pojke på snart 3 år som har ett litet huvud, är sen både psykiskt och motoriskt (har precis fått bekräftat att han har en utvecklingsstörning)och som har medfödd immunbrist och är uppe i 40 antibiotikakurer. Han har dessutom asmta och mjölkallergi.

    Douglas började utredas då han var 2½ månad gammal bland annat pga att hans huvud var så litet, men även för att han var slapp i kroppen och var lite annorlund.

    Douglas har Microcefalus (litet huvud)och för hans del beror det på att han har ett mycket ovanligt kromosomfel. Han har varit sen med det mesta och vi har nu fått bekräftat att han har en utvecklingsstörning. Både psykiskt och motoriskt är han på en 1½ - 2-årings utvecklingsnivå.
    Douglas pratar inte heller (mer än några få ord). Han sa mamma för första gången dagarna innan han fyllde 2 år, men han säger det ännu på sitt eget vis och konstiga utttal. Däremot är han duktig på att teckna. Vi har tecknat med honom sedan han var 16 månader gammal och det har han idag stor nytta av!
    Douglas har dålig munmotorik, vilket gör att han har svårt att tugga och bita av mat.

    Douglas har gjort ultraljud på hjärnan, skallröntgen och magnetröntgen av hjärnan. Dessa visade att hans hjärna är mindre än förväntat, men att den är symetrisk. Det är alltså inte ett speciellt ställe som är mindre utan hela hjärnan.

    Om du vill får du gärna maila mig på:
    [email protected]

    Hoppas att ni kommer att få stor nytta av Barnhabiliteringen. Vi kom dit då Douglas var 9 månader gammal och de var tack vare läkaren där som vi idag vet varför Douglas är annorlunda. Han hann bli 15 månader innan de hittade hans kromosomfel. Vi känner att vi har haft stor hjälp och fint stöd av personalen där!
  4. 2
    Hejsan! Jag har en pojke på snart 3 år som har ett litet huvud, är sen både psykiskt och motoriskt (har precis fått bekräftat att han har en utvecklingsstörning)och som har medfödd immunbrist och är uppe i 40 antibiotikakurer. Han har dessutom asmta och mjölkallergi.

    Douglas började utredas då han var 2½ månad gammal bland annat pga att hans huvud var så litet, men även för att han var slapp i kroppen och var lite annorlund.

    Douglas har Microcefalus (litet huvud)och för hans del beror det på att han har ett mycket ovanligt kromosomfel. Han har varit sen med det mesta och vi har nu fått bekräftat att han har en utvecklingsstörning. Både psykiskt och motoriskt är han på en 1½ - 2-årings utvecklingsnivå.
    Douglas pratar inte heller (mer än några få ord). Han sa mamma för första gången dagarna innan han fyllde 2 år, men han säger det ännu på sitt eget vis och konstiga utttal. Däremot är han duktig på att teckna. Vi har tecknat med honom sedan han var 16 månader gammal och det har han idag stor nytta av!
    Douglas har dålig munmotorik, vilket gör att han har svårt att tugga och bita av mat.

    Douglas har gjort ultraljud på hjärnan, skallröntgen och magnetröntgen av hjärnan. Dessa visade att hans hjärna är mindre än förväntat, men att den är symetrisk. Det är alltså inte ett speciellt ställe som är mindre utan hela hjärnan.

    Om du vill får du gärna maila mig på:
    [email protected]

    Hoppas att ni kommer att få stor nytta av Barnhabiliteringen. Vi kom dit då Douglas var 9 månader gammal och de var tack vare läkaren där som vi idag vet varför Douglas är annorlunda. Han hann bli 15 månader innan de hittade hans kromosomfel. Vi känner att vi har haft stor hjälp och fint stöd av personalen där!
  5. Victoria
    #3

    Hej!

    Jag har en dotter på 3,5 år som har som enda diagnos litet huvud. Hon är också sen motoriskt, med betydligt sämre motorik på höger sida av kroppen än vänster. Hon pratar bara enstaka ord och har en mycket dålig mun motorik, hon stoppade heller aldrig saker i munnen som bebis.
    Jag tror inte man kan säga villka problem ett barn med litet huvud får, till mig har en neurolog bara sagt att det måste visa sig på något sätt.
    Hoppas att ni får den hjälp och stöd ni behöver.
  6. 3
    Hej! Jag har en dotter på 3,5 år som har som enda diagnos litet huvud. Hon är också sen motoriskt, med betydligt sämre motorik på höger sida av kroppen än vänster. Hon pratar bara enstaka ord och har en mycket dålig mun motorik, hon stoppade heller aldrig saker i munnen som bebis.
    Jag tror inte man kan säga villka problem ett barn med litet huvud får, till mig har en neurolog bara sagt att det måste visa sig på något sätt.
    Hoppas att ni får den hjälp och stöd ni behöver.
  7. Erika med Loke 0305
    #4

    Nja,

    Loke har litet huvud men inte så farligt. Men annars känner jag igen det. Loke är också överrörlig, har svårt med munmotoriken och kan inte äta fast föda. Han är dock inte särskilt infektionskänslig. Vi tackade nej till datortomografi när det erbjöds när Loke var året gammal, eftersom forskning har visat ett samband mellan datortomografi i låg ålder och uteblivna gymnasiala studier respektive sämre värden i IQ-test. Detta gällde barn som genomgick undersökningen på grund av att de slagit i huvudet. Det fanns inget tecken på att LOkes huvud var så litet att hjärnan inte fanns plats och då det heller inte fanns något att göra åt en eventuell skada, ville vi inte ge Loke sämre förutsättningar än han redan har, och avböjde. Hur det är med magnetröntgen vet jag inte säkert, men jag tror att det är mildare.
  8. 4
    Nja, Loke har litet huvud men inte så farligt. Men annars känner jag igen det. Loke är också överrörlig, har svårt med munmotoriken och kan inte äta fast föda. Han är dock inte särskilt infektionskänslig. Vi tackade nej till datortomografi när det erbjöds när Loke var året gammal, eftersom forskning har visat ett samband mellan datortomografi i låg ålder och uteblivna gymnasiala studier respektive sämre värden i IQ-test. Detta gällde barn som genomgick undersökningen på grund av att de slagit i huvudet. Det fanns inget tecken på att LOkes huvud var så litet att hjärnan inte fanns plats och då det heller inte fanns något att göra åt en eventuell skada, ville vi inte ge Loke sämre förutsättningar än han redan har, och avböjde. Hur det är med magnetröntgen vet jag inte säkert, men jag tror att det är mildare.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    Jag känner igen de där...

    Jag har en son som blir 2 år nu i januari. När han va runt 4 mån stannade hans huvud i växt och började gå under kurvan. Han va även sjuk nästan hela tiden första halvåret och va knappt vaken mer än ett par timmar om dagen. Det resulterade i att han blev väldigt sen i utvecklingen. Han började vända sig vid 8 mån och sen gick det framåt ett tag. Men nu har det stannat vid talet. Han säger knappt någonting ännu och vi har varit hos sjukgymnast regelbundet och barnläkare m.m. Hur litet huvud har era barn och vad hade dom när dom föddes? Liams huvud va 35cm när han föddes och ligger nu på runt 46cm tror jag. Det är ingen läkare som har sagt så mycket om det här, bara att han har litet huvud. Jag har inte ens tänkt på att det kan ha något med hans utveckling att göra. Han har aldrig heller stoppat något i munnen som jag har tagit upp många gånger. Men det säger ingen något om heller.
    Han ska iallafall förmodligen få träffa logoped och psykolog nu efter nyår.
  10. 5
    Jag känner igen de där... Jag har en son som blir 2 år nu i januari. När han va runt 4 mån stannade hans huvud i växt och började gå under kurvan. Han va även sjuk nästan hela tiden första halvåret och va knappt vaken mer än ett par timmar om dagen. Det resulterade i att han blev väldigt sen i utvecklingen. Han började vända sig vid 8 mån och sen gick det framåt ett tag. Men nu har det stannat vid talet. Han säger knappt någonting ännu och vi har varit hos sjukgymnast regelbundet och barnläkare m.m. Hur litet huvud har era barn och vad hade dom när dom föddes? Liams huvud va 35cm när han föddes och ligger nu på runt 46cm tror jag. Det är ingen läkare som har sagt så mycket om det här, bara att han har litet huvud. Jag har inte ens tänkt på att det kan ha något med hans utveckling att göra. Han har aldrig heller stoppat något i munnen som jag har tagit upp många gånger. Men det säger ingen något om heller.
    Han ska iallafall förmodligen få träffa logoped och psykolog nu efter nyår.
  11. Millimeterns mamma
    #6

    Minihuvud här

    Hej

    Jag har en dotter som har diagnosen Microcefalus, dvs \"litet huvud\" hon fyller snart 4-år. Det är hennes enda diagnos. Att ha ett litet hattmått i sig behöver inte betyda så mycket, det kan vara ärftligt - hur stort huvudomfång har du själv?
    Microcefalus innebär att man har ett mått som ligger på eller under -3 std avvikelser för åldern.
    För min dotters del innebär hennes lilla huvudomfång en utvecklingsförsening, hon började krypa vid 14 månaders ålder och gick straxt efter 3-års dagen. Idag är hon en pigg och glad tjej som använder tecken när hon pratar. Hennes prat är på gång - nu kan hon säga boll, lampa, buss, giraff, mamma, pappa, bebis (lillebror) mm. Min flicka är hypoton (mjuk i kroppen) och har överrörliga leder - en liten gummimänniska hon har inga problem med munmotoriken.
    Vi har röntgat hennes huvud - dock inte gjort någon MRI och allt såg bra ut.
    Om framtiden vet vi inget...vi hoppas att Millimetern fortsätter att vara den underbara unge som hon är, glad och nyfiken (och envis till tusan).
    Hoppas att du snart får besked om din dotter och kom ihåg att det som står om Microcefalus på alla siter inte alls behöver passa eller falla in på just din dotter (om hon nu får denna diagnos). Jag kom ihåg att jag blev alldeles skräckslagen av att läsa om min dotters diagnos, den generella beskrivningen passar inte alls in på henne (och vår neurolog håller också med om det)

    Många julkramar
  12. 6
    Minihuvud här Hej

    Jag har en dotter som har diagnosen Microcefalus, dvs \"litet huvud\" hon fyller snart 4-år. Det är hennes enda diagnos. Att ha ett litet hattmått i sig behöver inte betyda så mycket, det kan vara ärftligt - hur stort huvudomfång har du själv?
    Microcefalus innebär att man har ett mått som ligger på eller under -3 std avvikelser för åldern.
    För min dotters del innebär hennes lilla huvudomfång en utvecklingsförsening, hon började krypa vid 14 månaders ålder och gick straxt efter 3-års dagen. Idag är hon en pigg och glad tjej som använder tecken när hon pratar. Hennes prat är på gång - nu kan hon säga boll, lampa, buss, giraff, mamma, pappa, bebis (lillebror) mm. Min flicka är hypoton (mjuk i kroppen) och har överrörliga leder - en liten gummimänniska hon har inga problem med munmotoriken.
    Vi har röntgat hennes huvud - dock inte gjort någon MRI och allt såg bra ut.
    Om framtiden vet vi inget...vi hoppas att Millimetern fortsätter att vara den underbara unge som hon är, glad och nyfiken (och envis till tusan).
    Hoppas att du snart får besked om din dotter och kom ihåg att det som står om Microcefalus på alla siter inte alls behöver passa eller falla in på just din dotter (om hon nu får denna diagnos). Jag kom ihåg att jag blev alldeles skräckslagen av att läsa om min dotters diagnos, den generella beskrivningen passar inte alls in på henne (och vår neurolog håller också med om det)

    Många julkramar
  13. Sara m N-01,V-04,bf 26/5
    #7

    Viggo pyttehuvud

    Hej!
    Vår Viggo har ett minihuvud. Han har ett syndrom som heter Cri du chat. Då är huvudet mindre för att han helt enkelt har en liten hjärna. Han har också försämrad munmotorik och är infektionskänslig, men är mycket mer sen än ditt barn.
    Viggo är 1,5 år och lärde sig sitta alldeles nyss.

    När vi började misstänka att nåt var fel förra hösten så hittade vi hans syndrom på socialstyrelsens hemsida (tips av vän) och kände direkt igen Viggo. Vi bad om kromosomanalys och fick det.
    Magnetröntgen är nog ett vanligt första steg när man inte vet vad man letar efter.
    Hoppas det går bra!
  14. 7
    Viggo pyttehuvud Hej!
    Vår Viggo har ett minihuvud. Han har ett syndrom som heter Cri du chat. Då är huvudet mindre för att han helt enkelt har en liten hjärna. Han har också försämrad munmotorik och är infektionskänslig, men är mycket mer sen än ditt barn.
    Viggo är 1,5 år och lärde sig sitta alldeles nyss.

    När vi började misstänka att nåt var fel förra hösten så hittade vi hans syndrom på socialstyrelsens hemsida (tips av vän) och kände direkt igen Viggo. Vi bad om kromosomanalys och fick det.
    Magnetröntgen är nog ett vanligt första steg när man inte vet vad man letar efter.
    Hoppas det går bra!
  15. E
    #8

    Hej!

    Hur stora/små är era barns huvuden. Har en son på 7 som har ett väldigt litet huvudca 48 cm alltså som en normal 1 åring. Verkar var med intellektuellt men jag undrar. Han har ju inte särskilt stora händer eller fötter heller så det kanske hänger ihop
  16. 8
    Hej! Hur stora/små är era barns huvuden. Har en son på 7 som har ett väldigt litet huvudca 48 cm alltså som en normal 1 åring. Verkar var med intellektuellt men jag undrar. Han har ju inte särskilt stora händer eller fötter heller så det kanske hänger ihop
  17. Liams mamma
    #9

    min son har litet huvud

    I L:s fall handlar det om en svår CP-skada. Hans huvud har bara vuxit ett par cm sen han föddes (1 1/2 år nu).
    Till oss har de sagt att det finns bara en diagnos när huvudet inte växer och det är att hjärnan inte växer/utvecklas och kräver sin plats.
    Nu förstår jag att det finns fler diagnoser, men så sägs det vara i min sons fall.
  18. 9
    min son har litet huvud I L:s fall handlar det om en svår CP-skada. Hans huvud har bara vuxit ett par cm sen han föddes (1 1/2 år nu).
    Till oss har de sagt att det finns bara en diagnos när huvudet inte växer och det är att hjärnan inte växer/utvecklas och kräver sin plats.
    Nu förstår jag att det finns fler diagnoser, men så sägs det vara i min sons fall.

Liknande trådar

  1. huvud upp? huvud ner?ingen vet
    By xaramia in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 19:39
  2. huvud upp? huvud ner?ingen vet
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 10:44
  3. huvud upp? huvud ner?ingen vet
    By xaramia in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 10:37
  4. Hjälm till litet huvud?
    By Tacksam för hjälp! in forum Utvecklingshämning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 22:45
  5. Litet huvud och dil njure?
    By Anna m Klara -03 och bf 5/12x2 in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 19:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar