Nån annan som inte hinner med?
_0501 Januaribarn
  1. Ledsen P
    #1

    Nån annan som inte hinner med?

    När jag fick mitt första barn så hann jag med att gå till BVC 1 gång i veckan därefter varannann/var tredje vecka. Vi åkte på babysim, gick på öppna förskolan osv. Denna gång har det inte blivit något babysim alls, BVC väldigt sällan (3 mån sen sist) och inget besök på öppna förskolan. Det känns som om hela min föräldraledighet bara slösas bort. Orsaken är bla att vi blev tvungna att renovera och det har firats bröllop, folk som fyllt jämnt samt begravning i familjen. All min ork och tid har gått åt till att få ihop vardagen inte till att vara föräldraledig och mysa. Det känns inte som jag fått njuta alls och snart ska jag tillbaks och jobba. Vill inte, jag vill njuta eftersom jag inte vet om det blir fler. Jag har så fruktansvärt dåligt samvete för att jag missade babysim, alla mät-/vägningar, öppna förskolan. Glömde tom bort att ta ett fotavtryck innan hon blev några månader så det finns inget avtryck på hennes söta små fötter. Min äldsta dotter fick allt detta och mer därtill, min yngsta känns det som om jag försummat Som om jag inte gett henne en bra start utan bara gjort annat. Hon skulle ju vara medelpunkten, inte alls anntat.

    Min sambo försäkrar mig varje dag att jag inte är en dålig mamma och att hon inte alls blir illa behandlad av mig vilket jag anser när jag känner paniken komma över allt jag inte gjort. Det var inte så här min ledighet skulle bli, hur ska jag förklara detta för henne när hon blir större och undrar varför hon inte fick allt som storasyster fick under sitt första år? Är det nån fler som känner som jag? Just nu känner jag mig bara misslyckad och ledsen.
  2. 1
    Nån annan som inte hinner med? När jag fick mitt första barn så hann jag med att gå till BVC 1 gång i veckan därefter varannann/var tredje vecka. Vi åkte på babysim, gick på öppna förskolan osv. Denna gång har det inte blivit något babysim alls, BVC väldigt sällan (3 mån sen sist) och inget besök på öppna förskolan. Det känns som om hela min föräldraledighet bara slösas bort. Orsaken är bla att vi blev tvungna att renovera och det har firats bröllop, folk som fyllt jämnt samt begravning i familjen. All min ork och tid har gått åt till att få ihop vardagen inte till att vara föräldraledig och mysa. Det känns inte som jag fått njuta alls och snart ska jag tillbaks och jobba. Vill inte, jag vill njuta eftersom jag inte vet om det blir fler. Jag har så fruktansvärt dåligt samvete för att jag missade babysim, alla mät-/vägningar, öppna förskolan. Glömde tom bort att ta ett fotavtryck innan hon blev några månader så det finns inget avtryck på hennes söta små fötter. Min äldsta dotter fick allt detta och mer därtill, min yngsta känns det som om jag försummat Som om jag inte gett henne en bra start utan bara gjort annat. Hon skulle ju vara medelpunkten, inte alls anntat.

    Min sambo försäkrar mig varje dag att jag inte är en dålig mamma och att hon inte alls blir illa behandlad av mig vilket jag anser när jag känner paniken komma över allt jag inte gjort. Det var inte så här min ledighet skulle bli, hur ska jag förklara detta för henne när hon blir större och undrar varför hon inte fick allt som storasyster fick under sitt första år? Är det nån fler som känner som jag? Just nu känner jag mig bara misslyckad och ledsen.
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Jag tänker nog lite annorlunda

    Jag har inte tänkt på det som om att jag inte hinner med, men att jag prioriterar annorlunda nu.

    Med ettan var jag på bvc varje vecka, sen varannan vecka.
    Men jag har ju nu förstått att det inte var nödvendigt. Nu går jag bara dit när vi blir kallade till rutinkollen.
    Öppna förskolan blir det inget av, därför att den närmste är nerlagt och jag har inget körkort så det blir för besvärligt att komma iväg till den andra.

    Det är normalt att man gör mycket med och för ettan. Det är ettans privilegium.
    Men kom ihåg att tvåan och alla barn som kommer efter har nåt ettan inte hade; storasyskon!!!
    Inget är mer underbart än storasyskon - i alla fall i vårat hem.

    Släpp alla tankar om att du skulle va en dålig mamma!
    Ettan kommer inte ihåg sitt första år.
    Tvåan kommer heller inte att göra det.
    Det ända som är viktigt första året är att mamma och pappa finns där och har ett skönt knä som man får sitta i.

    Njut hellre av att ha det lugnt och skönt med barnen utan alla måstegrejerna. _dom_ lider inte!

    Du ÄR deras allra bästa mamma!
  4. 2
    Jag tänker nog lite annorlunda Jag har inte tänkt på det som om att jag inte hinner med, men att jag prioriterar annorlunda nu.

    Med ettan var jag på bvc varje vecka, sen varannan vecka.
    Men jag har ju nu förstått att det inte var nödvendigt. Nu går jag bara dit när vi blir kallade till rutinkollen.
    Öppna förskolan blir det inget av, därför att den närmste är nerlagt och jag har inget körkort så det blir för besvärligt att komma iväg till den andra.

    Det är normalt att man gör mycket med och för ettan. Det är ettans privilegium.
    Men kom ihåg att tvåan och alla barn som kommer efter har nåt ettan inte hade; storasyskon!!!
    Inget är mer underbart än storasyskon - i alla fall i vårat hem.

    Släpp alla tankar om att du skulle va en dålig mamma!
    Ettan kommer inte ihåg sitt första år.
    Tvåan kommer heller inte att göra det.
    Det ända som är viktigt första året är att mamma och pappa finns där och har ett skönt knä som man får sitta i.

    Njut hellre av att ha det lugnt och skönt med barnen utan alla måstegrejerna. _dom_ lider inte!

    Du ÄR deras allra bästa mamma!
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    Det var ju en annan vinkel...

    som jag inte tänkt på. Det jag egentligen saknar mest är mötet med andra mammor och hennes fotavtryck. Hon hade så bedårande söta fötter då hon föddes, fast dem är fortfarande söta så jag ska göra ett avtryck nu istället. Antar att när hon blir stor så är smått smått iallafall oavsett det är 2 mån eller 10.
    Ska försöka tänka så istället så kanske det känns lättare och hon älskar sin storasyster. Hon har något som storasyster fått helt nyligen också: en mamma som vågar visa känslor och busa med henne offentligt. Med äldsta dottern så kände jag mig alltid tvingad att vara stram och aldrig fjanta mig bland folk, nu släpper jag loss och går in för \"bara vi och ingen annan världen\".

    Tack!
  6. 3
    Det var ju en annan vinkel... som jag inte tänkt på. Det jag egentligen saknar mest är mötet med andra mammor och hennes fotavtryck. Hon hade så bedårande söta fötter då hon föddes, fast dem är fortfarande söta så jag ska göra ett avtryck nu istället. Antar att när hon blir stor så är smått smått iallafall oavsett det är 2 mån eller 10.
    Ska försöka tänka så istället så kanske det känns lättare och hon älskar sin storasyster. Hon har något som storasyster fått helt nyligen också: en mamma som vågar visa känslor och busa med henne offentligt. Med äldsta dottern så kände jag mig alltid tvingad att vara stram och aldrig fjanta mig bland folk, nu släpper jag loss och går in för \"bara vi och ingen annan världen\".

    Tack!
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    *kram*

    vad kul att jag kunde va till uppmuntran för nån!
    Och jag fick en liten tår i ögat när jag läste om hur du har blivit en \"ny och bättre\" mamma - att du vågar visa busa offentligt *ler*
    *kram*
  8. 4
    *kram* vad kul att jag kunde va till uppmuntran för nån!
    Och jag fick en liten tår i ögat när jag läste om hur du har blivit en \"ny och bättre\" mamma - att du vågar visa busa offentligt *ler*
    *kram*

Liknande trådar

  1. Hinner inte!
    By IkaPika in forum _0405 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:46
  2. Hinner inte med er....
    By Dame in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 15:28
  3. Jag hinner inte med!
    By Sanna med tjejerna in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 16:25
  4. Jag hinner inte
    By -Jill- in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 21:48
  5. Oj jag hinner inte med!
    By -Esmeralda- in forum _0506 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 18:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar