Tryffel
Hem & fritid
  1. Anonym
    #1

    Tryffel

    funderar jag på att göra, men kan man göra den på något annat sätt än att stå och rulla bollar??? Ja, lat och stressad är jag.....:-) Spritsa i ischokladformar har jag gjort något år men det blev så litet, så jag undrar om någon har något förslag??
  2. 1
    Tryffel funderar jag på att göra, men kan man göra den på något annat sätt än att stå och rulla bollar??? Ja, lat och stressad är jag.....:-) Spritsa i ischokladformar har jag gjort något år men det blev så litet, så jag undrar om någon har något förslag??
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Vad

    menar du med att det blev så litet? Få?

    Jag var också trött på att rulla bollar så i år gjorde jag tryffel i ischokladformar istället och de såg jätteproffsiga ut! ; ) Det här receptet ger ca 45 st. (Jag hittade receptet i Lantliv Jul.)

    KAFFETRYFFLAR
    250g mörk choklad
    1 dl vispgrädde
    1 tsk snabbkaffe
    1 msk konjak/whisky
    ischokladformar

    Garnering:
    50 g vit choklad
    chokladkaffebönor

    Bryt choklade i mindre bitar. Koka upp grädden i en kastrull och lägg ner chokladen. Låt chokladen smälta. Ta av kastrullen och blanda ner kaffepulver och whisky, rör tills chokladen smält helt och allt blandats samman.

    Fyll chokladen i ischokladformar med en sked. Smält den vita chokladen och klicka den försiktigt ovanpå i små droppliknande toppar, toppa med chokladkaffeböna. Låt stå och stelna på ett svalt ställe och förvara dem i burk med lock.
  4. 2
    Vad menar du med att det blev så litet? Få?

    Jag var också trött på att rulla bollar så i år gjorde jag tryffel i ischokladformar istället och de såg jätteproffsiga ut! ; ) Det här receptet ger ca 45 st. (Jag hittade receptet i Lantliv Jul.)

    KAFFETRYFFLAR
    250g mörk choklad
    1 dl vispgrädde
    1 tsk snabbkaffe
    1 msk konjak/whisky
    ischokladformar

    Garnering:
    50 g vit choklad
    chokladkaffebönor

    Bryt choklade i mindre bitar. Koka upp grädden i en kastrull och lägg ner chokladen. Låt chokladen smälta. Ta av kastrullen och blanda ner kaffepulver och whisky, rör tills chokladen smält helt och allt blandats samman.

    Fyll chokladen i ischokladformar med en sked. Smält den vita chokladen och klicka den försiktigt ovanpå i små droppliknande toppar, toppa med chokladkaffeböna. Låt stå och stelna på ett svalt ställe och förvara dem i burk med lock.
  5. Anonym
    #3

    Jag har nog drabbats

    av den stora julstressen (men den kom sent i år i alla fall.....) och kan inte tänka klart. Jag menade att varje tryffelbit blev liten, men det beror ju så klart på hur mycket man spritsar i formen, svårare än så är det ju inte.... Blev lite sugen på ditt recept, får kansek prova det.
  6. 3
    Jag har nog drabbats av den stora julstressen (men den kom sent i år i alla fall.....) och kan inte tänka klart. Jag menade att varje tryffelbit blev liten, men det beror ju så klart på hur mycket man spritsar i formen, svårare än så är det ju inte.... Blev lite sugen på ditt recept, får kansek prova det.
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    Aha

    Då förstår jag vad du menar. Om man gör de här tryfflarna ska man fylla formarna (typ) upp till kanten och sen toppar man med vit choklad och chokladböna för att bygga lite på höjden. En ischokladform är ju inte så stor, men tryffel är ju också ganska mäktigt, så det räcker nog bra.

    Lycka till med tryffelbaket!
  8. 4
    Aha Då förstår jag vad du menar. Om man gör de här tryfflarna ska man fylla formarna (typ) upp till kanten och sen toppar man med vit choklad och chokladböna för att bygga lite på höjden. En ischokladform är ju inte så stor, men tryffel är ju också ganska mäktigt, så det räcker nog bra.

    Lycka till med tryffelbaket!

Liknande trådar

  1. Tryffel
    By skanetjej in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 15:06
  2. Ni som gör tryffel
    By aurian in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 10:34
  3. Vet ni hur less jag är på tryffel nu?
    By -ME- in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 14:47
  4. Tryffel
    By Nalla in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 10:00
  5. Tryffel
    By Nalla in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 10:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar