Julgodis utan nötter
Hem & fritid
  1. ::annica::
    #1

    Julgodis utan nötter

    Vill göra godis tillsammans med mina tre barn, men dottern tål inte nötter o kokos... de flesta recept jag hittar innehåller nåt av detta.
    Någon som har nåt förslag, både recept som barnen kan hjälpa till att göra o sådant jag får göra mest själv:)

  2. 1
    Julgodis utan nötter Vill göra godis tillsammans med mina tre barn, men dottern tål inte nötter o kokos... de flesta recept jag hittar innehåller nåt av detta.
    Någon som har nåt förslag, både recept som barnen kan hjälpa till att göra o sådant jag får göra mest själv:)

  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2

    ett tips....

    är att krossa polkagris och blanda ner detta i smält vit choklad. Bred ut på bakplåtspapper tunnt, och bryt sedan i bitar.

    TAr du mjölkchoklad istället, smakar det MArianne-godis.
  4. 2
    ett tips.... är att krossa polkagris och blanda ner detta i smält vit choklad. Bred ut på bakplåtspapper tunnt, och bryt sedan i bitar.

    TAr du mjölkchoklad istället, smakar det MArianne-godis.
  5. Sus + T
    #3

    Kan du söka

    på ica.se och göra \"uteslut\" kokos och nötter i den avancerade sökningen?
  6. 3
    Kan du söka på ica.se och göra \"uteslut\" kokos och nötter i den avancerade sökningen?
  7. ::annica::
    #4

    Åå

    det ska jag testa:)
    Hoppas dottern gillar det trots att det är polkagrisar i det!
  8. 4
    Åå det ska jag testa:)
    Hoppas dottern gillar det trots att det är polkagrisar i det!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    gör knäck

    utan nötter.. /mandel.. iofs är d ju varmt för ungarna att hålla på med ... hmm kanske ni kan använda sugarpaste istället för marsipan och göra figurer? hmm njä usch jag var sämre på detta än vad jag trodde *skratt*
  10. 5
    gör knäck utan nötter.. /mandel.. iofs är d ju varmt för ungarna att hålla på med ... hmm kanske ni kan använda sugarpaste istället för marsipan och göra figurer? hmm njä usch jag var sämre på detta än vad jag trodde *skratt*
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Tips till tipset

    Tillsätt 2 tsk rivet citronskal (gärna lite mer) också - blir jättegott med det lite syrliga i den väldigt söta chokladen.
  12. 6
    Tips till tipset Tillsätt 2 tsk rivet citronskal (gärna lite mer) också - blir jättegott med det lite syrliga i den väldigt söta chokladen.
  13. ::annica::
    #7

    Ja knäck

    Utan mandel det gör vi varje år:) Ingen jul utan knäck tycker jag:) (gör både med o utan)
    Fast som sagt det är inget barnen hjälper till med, hmm sugerpaste, är det de man kan köpa på panduro? Är det gott då? :/
    Ja det är svårt.. men tack för förslagen!
  14. 7
    Ja knäck Utan mandel det gör vi varje år:) Ingen jul utan knäck tycker jag:) (gör både med o utan)
    Fast som sagt det är inget barnen hjälper till med, hmm sugerpaste, är det de man kan köpa på panduro? Är det gott då? :/
    Ja det är svårt.. men tack för förslagen!
  15. ::annica::
    #8

    Ang mjölkchoklad

    kan man smälta tex marabous choklad eller måste det vara blockchoklad?
  16. 8
    Ang mjölkchoklad kan man smälta tex marabous choklad eller måste det vara blockchoklad?
  17. Jessika
    #9

    Näää,

    sugarpaste är _inte_ gott! (tycker jag!)
  18. 9
    Näää, sugarpaste är _inte_ gott! (tycker jag!)
  19. Jessika
    #10

    Kola!

    Kola kan du ju göra!
    Gemensamt kanske ni kan blanda corn flakes eller puffat ris med smält choklad och klicka ut på plåt.
    Ni kan göra \"klubbor\" av marshmallows som ni trär upp på grillspett och doppar i smält choklad och rullar i strössel.
  20. 10
    Kola! Kola kan du ju göra!
    Gemensamt kanske ni kan blanda corn flakes eller puffat ris med smält choklad och klicka ut på plåt.
    Ni kan göra \"klubbor\" av marshmallows som ni trär upp på grillspett och doppar i smält choklad och rullar i strössel.
  21. ::annica::
    #11

    Japp

    kola ska jag göra (chokladkola)
    Idag har vi doppat julskumgrejer(granar, tomtar o klockor) i choklad o sen hade jag krossat silverkulor som vi doppade i sen, jättefint blev det!:)
  22. 11
    Japp kola ska jag göra (chokladkola)
    Idag har vi doppat julskumgrejer(granar, tomtar o klockor) i choklad o sen hade jag krossat silverkulor som vi doppade i sen, jättefint blev det!:)
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    Ta Fazer

    om din dotter är allergisk så slipper du \"spår av nötter\". Det går alldeles utmärkt att använda mjölkchoklad. Det blir lite ljusare och sötare, bara. :-)
  24. 12
    Ta Fazer om din dotter är allergisk så slipper du \"spår av nötter\". Det går alldeles utmärkt att använda mjölkchoklad. Det blir lite ljusare och sötare, bara. :-)
  25. Medlem sedan
    Dec 2000
    #13

    fudge

    chokladfudge eller bananfude, om chokladen inte innehåller nötter.

    Bananfudge
    ca 30 st

    1 dl vispgrädde
    2 dl strösocker
    50 g smör
    50 g skumbananer, ca 10-12 st
    150 g vit choklad

    1. Blanda smör, socker och vispgrädde i en gryta. Klipp skumbananerna i mycket små bitar och lägg i. Värm på svag värme tills allt smält. Låt småkoka ytterligare i 10 min under omrörning.

    2. Rör i chokladen och rör tills massan blir blank. Tag grytan av värmen och rör tills massan blir svalare och ljusare.

    3. Häll upp massan i en form (smord eller med bakplåtspapper), 20x30 cm. Låt massan stelna, skär därefter i bitar.

    Mosters goda fudge
    Mums!

    2 dl grädde 25 st skum-sockerbitar
    4 dl socker 200 gr blockchoklad
    100 gr smör

    Lägg bakplåtspapper i en långpanna ca 35x25 cm. Smält grädde, socker och smör i en kastrull. Klipp sockerbitarna i mindre bitar och smält i kastrullen. Låt koka 10 minuter. Lägg ner blockchokladen i kastrullen och smält under omrörning. Häll smeten i långpannan och låt den stelna. Snitta i rutor innan smeten stelnat för mycket. Förvara svalt.
  26. 13
    fudge chokladfudge eller bananfude, om chokladen inte innehåller nötter.

    Bananfudge
    ca 30 st

    1 dl vispgrädde
    2 dl strösocker
    50 g smör
    50 g skumbananer, ca 10-12 st
    150 g vit choklad

    1. Blanda smör, socker och vispgrädde i en gryta. Klipp skumbananerna i mycket små bitar och lägg i. Värm på svag värme tills allt smält. Låt småkoka ytterligare i 10 min under omrörning.

    2. Rör i chokladen och rör tills massan blir blank. Tag grytan av värmen och rör tills massan blir svalare och ljusare.

    3. Häll upp massan i en form (smord eller med bakplåtspapper), 20x30 cm. Låt massan stelna, skär därefter i bitar.

    Mosters goda fudge
    Mums!

    2 dl grädde 25 st skum-sockerbitar
    4 dl socker 200 gr blockchoklad
    100 gr smör

    Lägg bakplåtspapper i en långpanna ca 35x25 cm. Smält grädde, socker och smör i en kastrull. Klipp sockerbitarna i mindre bitar och smält i kastrullen. Låt koka 10 minuter. Lägg ner blockchokladen i kastrullen och smält under omrörning. Häll smeten i långpannan och låt den stelna. Snitta i rutor innan smeten stelnat för mycket. Förvara svalt.
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14

    knäck med krossade polkagrisar

    istället för mandel. Knäck med rostade solroskärnor istället för mandel. Pepparmyntskyssar. Det var vad jag kom ihåg i all hast.
  28. 14
    knäck med krossade polkagrisar istället för mandel. Knäck med rostade solroskärnor istället för mandel. Pepparmyntskyssar. Det var vad jag kom ihåg i all hast.

Liknande trådar

  1. Nötsmak utan nötter?
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 19:30
  2. Morotskaka UTAN nötter
    By Raisa_S in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 08:49
  3. Chokladflödekaka utan nötter? Hur god?
    By Vict in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 10:27
  4. Julgodis utan nötter?!
    By Eriksdotte in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 20:44
  5. Nötter i julgodis
    By Mme_Knorr in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 12:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar