Bärsele eller sjal?
_0603 Marsbarn
  1. hundtokig
    #1

    Bärsele eller sjal?

    Måste bara fråga varför det är fel att ha bärsele till sitt barn.Jag förstår inte varför det skulle vara sämre än sjal?
    Jag har själv både ock men köpte sjalen när Damien blivit lite äldre och har inte använt den lika mycke som selen.Damien älskade att vara i selen.
    Har en nyare BabyBjörn sele.
  2. 1
    Bärsele eller sjal? Måste bara fråga varför det är fel att ha bärsele till sitt barn.Jag förstår inte varför det skulle vara sämre än sjal?
    Jag har själv både ock men köpte sjalen när Damien blivit lite äldre och har inte använt den lika mycke som selen.Damien älskade att vara i selen.
    Har en nyare BabyBjörn sele.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Här kör vi med Babybjörn sele.

    Har alltid gjort det så jag antar att det är av gammal vana bara som det kommer att bli sele till den här bebisen också.
    Vi trivs jättre bra med sele!
  4. 2
    Här kör vi med Babybjörn sele. Har alltid gjort det så jag antar att det är av gammal vana bara som det kommer att bli sele till den här bebisen också.
    Vi trivs jättre bra med sele!
  5. mammaneta
    #3

    Var och ens ensak...

    Tycker jag. Att säga att något är fel är nog det största felet.
    Förhoppningsvis så väljer man utifrån de erfarenheter (egna och andras) och fakta man har.

    Jag upplever att sjal ger bättre avlastning för mig som bär, den är mer ombonad för bebisen och dessutom är den bättre för bebisen/barnets höfter.
    Det är dom erfarenheter och den fakta jag har och som väger \"starkt\" för mig och får mig att välja sjal, iaf när barnet är litet.

    Senare kan jag ev.tänka mig att köpa en bärsele (funderar på ex. en ergo eller patapum) eftersom jag tycker det är lite krångligt att göra \"ryggknytningar\" (när man bär barnet på ryggen).

    Har man inte testat varken bärsele eller sjal kan det nog vara svårt att välja. Man har ju inga egna erfarenheter att gå på, bara vad andra säger.

    Har man möjlighet kanske man kan köpa begagnat eller låna ? Eller får man helt enkelt chansa och ta det man tycker verkar bäst för en själv.

    Det som känns rätt för en person känns kanske fel för en annan.

    Så nä, det är inte fel att ha bärsele till sitt barn men jag själv väljer sjal...

  6. 3
    Var och ens ensak... Tycker jag. Att säga att något är fel är nog det största felet.
    Förhoppningsvis så väljer man utifrån de erfarenheter (egna och andras) och fakta man har.

    Jag upplever att sjal ger bättre avlastning för mig som bär, den är mer ombonad för bebisen och dessutom är den bättre för bebisen/barnets höfter.
    Det är dom erfarenheter och den fakta jag har och som väger \"starkt\" för mig och får mig att välja sjal, iaf när barnet är litet.

    Senare kan jag ev.tänka mig att köpa en bärsele (funderar på ex. en ergo eller patapum) eftersom jag tycker det är lite krångligt att göra \"ryggknytningar\" (när man bär barnet på ryggen).

    Har man inte testat varken bärsele eller sjal kan det nog vara svårt att välja. Man har ju inga egna erfarenheter att gå på, bara vad andra säger.

    Har man möjlighet kanske man kan köpa begagnat eller låna ? Eller får man helt enkelt chansa och ta det man tycker verkar bäst för en själv.

    Det som känns rätt för en person känns kanske fel för en annan.

    Så nä, det är inte fel att ha bärsele till sitt barn men jag själv väljer sjal...

  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Det som talar för sjal

    är att det är skönare för både barn och bärare. För bäraren eftersom det avlastar hela ryggen och midjan, medan en sele av babybjörntyp bara hänger på axlarna om det inte är en active, de ska visst vara bättre för bäraren.

    Sjalar, eller ergonomiska bärselar för den delen, är även bättre för barnet. I en sele av babybjörntyp hänger barnets ben rakt ner och det ger hög belastning på ryggrad och bäcken. Det står t o m i instruktionerna man får till babybjörnselen att man inte ska ha ett litet barn i den mer än 20-30 minuter åt gången.

    Det finns bättre selar för barn i så fall. För de nyfödda finns till exempel Weego, Wilkinet och Glückshaeffer (mycket tveksam till stavningen där)... och för lite större barn finns Ergo, Patapum och Sutemi på svenska marknaden.
  8. 4
    Det som talar för sjal är att det är skönare för både barn och bärare. För bäraren eftersom det avlastar hela ryggen och midjan, medan en sele av babybjörntyp bara hänger på axlarna om det inte är en active, de ska visst vara bättre för bäraren.

    Sjalar, eller ergonomiska bärselar för den delen, är även bättre för barnet. I en sele av babybjörntyp hänger barnets ben rakt ner och det ger hög belastning på ryggrad och bäcken. Det står t o m i instruktionerna man får till babybjörnselen att man inte ska ha ett litet barn i den mer än 20-30 minuter åt gången.

    Det finns bättre selar för barn i så fall. För de nyfödda finns till exempel Weego, Wilkinet och Glückshaeffer (mycket tveksam till stavningen där)... och för lite större barn finns Ergo, Patapum och Sutemi på svenska marknaden.
  9. A-K bf 30/3 (nr 2)
    #5

    Vaddå... vem har sagt det?

    Hej

    Vi kommer att ha en bärsele och inte sjal. Men vem har sagt att det är sämre med sjal?

  10. 5
    Vaddå... vem har sagt det? Hej

    Vi kommer att ha en bärsele och inte sjal. Men vem har sagt att det är sämre med sjal?

  11. hundtokig
    #6

    Har läst lite kommentarer överallt

    att det inte skulle vara bra för barnet att vara i en bärsele. Hade aldrig hört innan att det frestade på barnets kropp.Därför undrade jag.
  12. 6
    Har läst lite kommentarer överallt att det inte skulle vara bra för barnet att vara i en bärsele. Hade aldrig hört innan att det frestade på barnets kropp.Därför undrade jag.
  13. A-K bf 30/3 (nr 2)
    #7

    Jaha...ok.

    Jag blev bara lite förvånad för det verkar som att det är så många som är supernöjda och verkligen älskar sina sjalar.

    Mvh
  14. 7
    Jaha...ok. Jag blev bara lite förvånad för det verkar som att det är så många som är supernöjda och verkligen älskar sina sjalar.

    Mvh
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8

    Köp bärsele om ni vill!

    Har vänner som är urnöjda med sina babybjörn-selar, så vill ni ha en sådan - köp en och strunta i vad andra tycker. :)
  16. 8
    Köp bärsele om ni vill! Har vänner som är urnöjda med sina babybjörn-selar, så vill ni ha en sådan - köp en och strunta i vad andra tycker. :)
  17. Medlem sedan
    Feb 2002
    #9

    Ja, alla ska välja

    precis vad som passar dem! Alla trivs ju inte med att bära öht heller... =)

    (fast det har jag personligen svårt att förstå, precis som jag inte fattar hur folk kan äta colaflaskor (godis))
  18. 9
    Ja, alla ska välja precis vad som passar dem! Alla trivs ju inte med att bära öht heller... =)

    (fast det har jag personligen svårt att förstå, precis som jag inte fattar hur folk kan äta colaflaskor (godis))
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10

    Va...

    colaflaskor som är ett måste i en godispåse. Det tycker även Samuel.
  20. 10
    Va... colaflaskor som är ett måste i en godispåse. Det tycker även Samuel.
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Blääääääääääääääääääääääääääää äääää

    Det finns inget äckligare! Jag kan inte ens vara i närheten av maken när han har ätit colaflaskor, det luktar för illa. Även när jag är ogravid =)
  22. 11
    Blääääääääääääääääääääääääääää äääää Det finns inget äckligare! Jag kan inte ens vara i närheten av maken när han har ätit colaflaskor, det luktar för illa. Även när jag är ogravid =)

Liknande trådar

  1. Sjal eller bärsele?
    By Milamilano in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 13:05
  2. Bärsele eller sjal?
    By Hana28 in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:04
  3. sjal eller bärsele
    By babyragge in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 19:27
  4. Bärsele eller sjal?
    By Nina m. Maja & Ellen in forum _0705 Majbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 13:55
  5. Sjal eller bärsele
    By stina-74 in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 15:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar