BORT MED MAXTAXAN... långt!
Småbarn
  1. Lena (ny här på sidan)
    #1

    BORT MED MAXTAXAN... långt!

    eller diffrentiera den ännu mer efter inkomst, kanske en återgång till det gamla systemet.
    Jag vill gör ett inlägg i debatten ang bl a om \"15 timmars barnen samt vistelse tid på förskolan och vad man har förskolan till.
    Enligt min åsikt så är inte maxtaxan/15timmars.. tillräckligt uppbyggd ekonomiskt och det har fått långt gående effekter.
    * Brist på förskoleplatser: föräldrar som är föräldralediga med småsyskon tar upp platser, föräldrar som låtsas studera för att få mer tid för sitt barn på förskolan.
    Där jag jobbar så måste vi ha 22 heltidsbarn(3-5år) varje månad året runt för att gå ihop ekonomiskt. Det går 3 \"föräldralediga\" barn på en heltidsplats vilket innebär att vi just nu har 21 heltidsbarn samt 3 barn till=24 barn på 2,75 tjänster och våra öppettider är 6.30-18.30... samt att vi måste överinskriva med 1 barn till våren av ekonomiska skäl då våra ekonomiska marginaler är för snäva. Vi har inte mer än två armar .. vi räcker inte till..... det är bara att inse och sluta blunda....

    *Vistelsetider...: föräldrar som är lediga av privata skäl, semestrar utan barn, storhandlar innan man hämtar barnen etc..

    Jag arbetar inom förskolan sedan 15 år tillbaka och ser mer och mer de negativa effekterna av det nuvarande systemet. Utsliten personal, personalflykt, brist på utbildad personal.
    Barnen som inte blir sedda,bekräftade, hörda, högljudnivå, stress, otrygga. Effekterna fortsätter upp i skolan. Barn lär sig att \"skita i vad de vuxna säger\" för att det är ändå ingen som lyssnat på dom..

    Jag har INGET emot att föräldrar har sin barn på förskolan när de är föräldralediga eller har sina barn där när de är iväg och storhandlar/semestrar. Jag tycker inte att det är förskolan roll att lägga sig vad föräldrar gör med sin tid och vi ska inte behöva agera som \"poliser\" och hålla på och kolla restid.. etc..
    Men det nuvarande systemet fungerar INTE!
    Ändra systemet och ha en timtaxa igen.. betala för tiden du har ditt barn på förskola enligt något slags inkomstprövat. Jag har inte någon färdig lösning.. men som det fungerar nu kan det inte fortsätta.. Vad kommer effekterna bli om 10 år för dessa barn som utsätts för det här..
    Jag vet att inte alla förskolor har det så här men många..
  2. 1
    BORT MED MAXTAXAN... långt! eller diffrentiera den ännu mer efter inkomst, kanske en återgång till det gamla systemet.
    Jag vill gör ett inlägg i debatten ang bl a om \"15 timmars barnen samt vistelse tid på förskolan och vad man har förskolan till.
    Enligt min åsikt så är inte maxtaxan/15timmars.. tillräckligt uppbyggd ekonomiskt och det har fått långt gående effekter.
    * Brist på förskoleplatser: föräldrar som är föräldralediga med småsyskon tar upp platser, föräldrar som låtsas studera för att få mer tid för sitt barn på förskolan.
    Där jag jobbar så måste vi ha 22 heltidsbarn(3-5år) varje månad året runt för att gå ihop ekonomiskt. Det går 3 \"föräldralediga\" barn på en heltidsplats vilket innebär att vi just nu har 21 heltidsbarn samt 3 barn till=24 barn på 2,75 tjänster och våra öppettider är 6.30-18.30... samt att vi måste överinskriva med 1 barn till våren av ekonomiska skäl då våra ekonomiska marginaler är för snäva. Vi har inte mer än två armar .. vi räcker inte till..... det är bara att inse och sluta blunda....

    *Vistelsetider...: föräldrar som är lediga av privata skäl, semestrar utan barn, storhandlar innan man hämtar barnen etc..

    Jag arbetar inom förskolan sedan 15 år tillbaka och ser mer och mer de negativa effekterna av det nuvarande systemet. Utsliten personal, personalflykt, brist på utbildad personal.
    Barnen som inte blir sedda,bekräftade, hörda, högljudnivå, stress, otrygga. Effekterna fortsätter upp i skolan. Barn lär sig att \"skita i vad de vuxna säger\" för att det är ändå ingen som lyssnat på dom..

    Jag har INGET emot att föräldrar har sin barn på förskolan när de är föräldralediga eller har sina barn där när de är iväg och storhandlar/semestrar. Jag tycker inte att det är förskolan roll att lägga sig vad föräldrar gör med sin tid och vi ska inte behöva agera som \"poliser\" och hålla på och kolla restid.. etc..
    Men det nuvarande systemet fungerar INTE!
    Ändra systemet och ha en timtaxa igen.. betala för tiden du har ditt barn på förskola enligt något slags inkomstprövat. Jag har inte någon färdig lösning.. men som det fungerar nu kan det inte fortsätta.. Vad kommer effekterna bli om 10 år för dessa barn som utsätts för det här..
    Jag vet att inte alla förskolor har det så här men många..
  3. Åsa
    #2

    Kan bara instämma.

    Tar gärna tillbaka den förskola som var innan -00.

    När föräldralediga inte fick ha barnen där men det istället fanns många öppnaförskolor att gå till och flera lediga grannbarn. Alla är nu stängda eller har kraftigt begränsade öppetider. (eller så har de babyöppet så barn över 1år inte är välkomna... )

    Där grupperna var mindre (max 14 på småbarn här och max 20 på stora, kan vara upp till 24 nu iom att 15h räknas som de gör). Pedagogerna hade mera tid.

    Men framförallt vill jag ha tillbaka föräldrars attityd om att _de_ är bra och kompetenta. En attityd kring förskolan som en fantastisk resurs som ger oss möjlighet att förvärvsarbeta. En resurs vi ska vårda ömt.

    När maxtaxan infördes varnades det ju för att systemet kommer utnyttjas. Föräldrar kommer ha barnen längre tid där eftersom det inte lönar sig att begränsa tiden. Det slog inte igenom omeddelbart men nu sitter vi där \"jag har betalt för heltid (maxtaxa) så då ska jag utnyttja det oxå\"

    Visst hade det varit tufft att betala de där nästan 6000kr som det kostat med 2 barn men ändock.
  4. 2
    Kan bara instämma. Tar gärna tillbaka den förskola som var innan -00.

    När föräldralediga inte fick ha barnen där men det istället fanns många öppnaförskolor att gå till och flera lediga grannbarn. Alla är nu stängda eller har kraftigt begränsade öppetider. (eller så har de babyöppet så barn över 1år inte är välkomna... )

    Där grupperna var mindre (max 14 på småbarn här och max 20 på stora, kan vara upp till 24 nu iom att 15h räknas som de gör). Pedagogerna hade mera tid.

    Men framförallt vill jag ha tillbaka föräldrars attityd om att _de_ är bra och kompetenta. En attityd kring förskolan som en fantastisk resurs som ger oss möjlighet att förvärvsarbeta. En resurs vi ska vårda ömt.

    När maxtaxan infördes varnades det ju för att systemet kommer utnyttjas. Föräldrar kommer ha barnen längre tid där eftersom det inte lönar sig att begränsa tiden. Det slog inte igenom omeddelbart men nu sitter vi där \"jag har betalt för heltid (maxtaxa) så då ska jag utnyttja det oxå\"

    Visst hade det varit tufft att betala de där nästan 6000kr som det kostat med 2 barn men ändock.
  5. Mica
    #3

    Tyvärr

    ...så ser det även i min kommun ut exakt så som du beskriver.

    Önskar också att systemet skulle ändras tillbaka till det gamla!(även fast jag personligen skulle förlora flera tusen på det).

  6. 3
    Tyvärr ...så ser det även i min kommun ut exakt så som du beskriver.

    Önskar också att systemet skulle ändras tillbaka till det gamla!(även fast jag personligen skulle förlora flera tusen på det).

  7. Mica
    #4

    Ja, kan ju bara

    ...hålla med om allt i ditt inlägg också.

    Då jag började jobba -96 var det på en småbarnsavd och då diskuterades det om \"det 12:e barnet\". Alltså de hade 11 barn och det var vilda protester innan kommunen till slut lyckades få in ett barn till.

    Och på den tiden var det ju alltså max 12 barn oavsett timmar de hade.

  8. 4
    Ja, kan ju bara ...hålla med om allt i ditt inlägg också.

    Då jag började jobba -96 var det på en småbarnsavd och då diskuterades det om \"det 12:e barnet\". Alltså de hade 11 barn och det var vilda protester innan kommunen till slut lyckades få in ett barn till.

    Och på den tiden var det ju alltså max 12 barn oavsett timmar de hade.

  9. lena
    #5

    fast har det

    slagit så? _Vet_ vi verkligen att barnen är mer på förskolan pga av maxtaxan? Eller är det något som många antar? man tror att det är så för att man ska tro det, sen hör man något ex. på föräldrar som nyttjar dagis som barnpassning och drar snabba slutsatser och ingen reflekterar över om dessa familjer även förut nyttjade dagis som barnpassning. Då betalade de verkligen för sin heltid så då skulle den nyttjas till sista timmen. Så jag tror att de flesta är mer benägna att nyttja varje minut om de betalar 3 000 för den än om de betalar 1200.

    När jag var hemma med mitt äldsta barn fanns det inga grannbarn hemma, de familjerna vi hade till grannar hade inte fått barn samtidigt som jag...Samma öf finns idag som då...

    I vår kommun är det 18 barn/grupp och 3 heltider, några nystartade avd. som bara har småbarn har 15 barn som max.

    Varje 15timmarsbarn räknas som ett heltidsbarn så 18 barn är inskrivna även om 5 av dem går på 15 timmar

    Jag kan inte heller förstå varför de som redan betalar mycket i skatt ska behöva betala ännu mer för dagisplatsen, de får ingen bättre service än de som betalar lite för sin plats.
    Får de som tjänar mer och betalar mer i skatt bättre subventioner? fler subventioner? Nej, inte alls..VAD är eg. orsaken till att vi ska betala så olika?

    I min familj betalar vi 15 000 i skatt varje månad + att våra arbetsgivare betalar in lika mycket, så vi betalar totalt 30 000, varför ska vi betala mer för vår barnomsorg än en familj som säg betalar in totalt 20 000/15 000 i skatt ? Får vi bättre barnomsorg för att vi betalar mer? får vi bättre service på sjukhusen? får vi bättre vägar? etc etc...

  10. 5
    fast har det slagit så? _Vet_ vi verkligen att barnen är mer på förskolan pga av maxtaxan? Eller är det något som många antar? man tror att det är så för att man ska tro det, sen hör man något ex. på föräldrar som nyttjar dagis som barnpassning och drar snabba slutsatser och ingen reflekterar över om dessa familjer även förut nyttjade dagis som barnpassning. Då betalade de verkligen för sin heltid så då skulle den nyttjas till sista timmen. Så jag tror att de flesta är mer benägna att nyttja varje minut om de betalar 3 000 för den än om de betalar 1200.

    När jag var hemma med mitt äldsta barn fanns det inga grannbarn hemma, de familjerna vi hade till grannar hade inte fått barn samtidigt som jag...Samma öf finns idag som då...

    I vår kommun är det 18 barn/grupp och 3 heltider, några nystartade avd. som bara har småbarn har 15 barn som max.

    Varje 15timmarsbarn räknas som ett heltidsbarn så 18 barn är inskrivna även om 5 av dem går på 15 timmar

    Jag kan inte heller förstå varför de som redan betalar mycket i skatt ska behöva betala ännu mer för dagisplatsen, de får ingen bättre service än de som betalar lite för sin plats.
    Får de som tjänar mer och betalar mer i skatt bättre subventioner? fler subventioner? Nej, inte alls..VAD är eg. orsaken till att vi ska betala så olika?

    I min familj betalar vi 15 000 i skatt varje månad + att våra arbetsgivare betalar in lika mycket, så vi betalar totalt 30 000, varför ska vi betala mer för vår barnomsorg än en familj som säg betalar in totalt 20 000/15 000 i skatt ? Får vi bättre barnomsorg för att vi betalar mer? får vi bättre service på sjukhusen? får vi bättre vägar? etc etc...

  11. Åsa
    #6

    Här är det så

    men det beror på att kommunen har inte råd med maxtaxa så det finns bara en taxeklass. Dvs alla betalar för fulltid utom 15h barnen som betalar 50%.

    Tidigare var över 35 timmar fulltid medan mellan 25-35 var 3/4 dvs man betalade 75% vilket då blev 2250 dvs många hundralappar billigare. Under 25% var det då bara 1500. Väldigt, väldigt många barn gick då mindre än 25% idag är det tvärtom mycket ovanligt.
  12. 6
    Här är det så men det beror på att kommunen har inte råd med maxtaxa så det finns bara en taxeklass. Dvs alla betalar för fulltid utom 15h barnen som betalar 50%.

    Tidigare var över 35 timmar fulltid medan mellan 25-35 var 3/4 dvs man betalade 75% vilket då blev 2250 dvs många hundralappar billigare. Under 25% var det då bara 1500. Väldigt, väldigt många barn gick då mindre än 25% idag är det tvärtom mycket ovanligt.
  13. Åsa
    #7

    Tror ju kommunen

    gärna tagit tillbaka differentiered taxa men ekonomin tillåter inte det. Nu måste så många som möjligt betala fullt för att det ska finnas en rimlig chans att gå runt.
  14. 7
    Tror ju kommunen gärna tagit tillbaka differentiered taxa men ekonomin tillåter inte det. Nu måste så många som möjligt betala fullt för att det ska finnas en rimlig chans att gå runt.
  15. Lena (ny här på sidan)
    #8

    Vi får det samhälle vi förtjänar...

    Det är framför allt de socialt utsatta barnen som drabbas av det här systemet. Vi hinner inte med! Och problemet för de här barnen följer dom upp i skolan/tonåren ev kriminalitet (och vad kostar inte det!). Skolan har samma problem. Barnen kommer ifrån förskolan med erfarenheter av att inte bli sedda, hörda, bekräftade och det fortsätter i samma stil. Lärarna hinner inte med där heller.
    Det nuvarande systemet är inte tillräckligt ekonomiskt uppbyggt!
    Jag tror att du får bättre service på förskolan om det är mindre barngrupper. Framför allt tror jag att barnen mår bättre av det. Skolverket råd om barngruppers storlek för att barnen skull må bra. (om jag minns rätt) 15 barn på syskonavdelningar, 10-12barn för småbarnsavdelningar och 3 personal.
    Och där jag jobbar är vi VÄLDIGT långt ifrån dom råden..
    Jag har jobbat på 4 olika förskolor där det gjorts miniundersökningar som säger att barnen fått ca 30 min-1 timme mer i veckan efter maxtaxans införande. Men det är ju bara på dessa förskolor. Jag vet inte hur det ser ut generellt.
  16. 8
    Vi får det samhälle vi förtjänar... Det är framför allt de socialt utsatta barnen som drabbas av det här systemet. Vi hinner inte med! Och problemet för de här barnen följer dom upp i skolan/tonåren ev kriminalitet (och vad kostar inte det!). Skolan har samma problem. Barnen kommer ifrån förskolan med erfarenheter av att inte bli sedda, hörda, bekräftade och det fortsätter i samma stil. Lärarna hinner inte med där heller.
    Det nuvarande systemet är inte tillräckligt ekonomiskt uppbyggt!
    Jag tror att du får bättre service på förskolan om det är mindre barngrupper. Framför allt tror jag att barnen mår bättre av det. Skolverket råd om barngruppers storlek för att barnen skull må bra. (om jag minns rätt) 15 barn på syskonavdelningar, 10-12barn för småbarnsavdelningar och 3 personal.
    Och där jag jobbar är vi VÄLDIGT långt ifrån dom råden..
    Jag har jobbat på 4 olika förskolor där det gjorts miniundersökningar som säger att barnen fått ca 30 min-1 timme mer i veckan efter maxtaxans införande. Men det är ju bara på dessa förskolor. Jag vet inte hur det ser ut generellt.
  17. Jessica
    #9

    Betalar hellre mer...

    ... för bättre kvalitet. Så, jag skriver under på alla era inlägg i just den frågan - undrar just när politikerna tänker lyssna på oss? Aldrig antagligen - för med maxtaxan så får de fler att vilja jobba mer, för att det lönar sig (att jobba mer kostar ju inte mer i barnomsorgstaxa) och därför så rent samhällsekonomiskt så tjänar staten på kalaset... Vad det kommer att kosta för våra barn i längden tror jag ingen har tänkt på, eller ens har lust att tänka på. Det är lika korttänkt som att skära ner på ex fritidsgårdar... Vad kostar inte det på ett annat ställe i budgeten? Suck, säger jag!
  18. 9
    Betalar hellre mer... ... för bättre kvalitet. Så, jag skriver under på alla era inlägg i just den frågan - undrar just när politikerna tänker lyssna på oss? Aldrig antagligen - för med maxtaxan så får de fler att vilja jobba mer, för att det lönar sig (att jobba mer kostar ju inte mer i barnomsorgstaxa) och därför så rent samhällsekonomiskt så tjänar staten på kalaset... Vad det kommer att kosta för våra barn i längden tror jag ingen har tänkt på, eller ens har lust att tänka på. Det är lika korttänkt som att skära ner på ex fritidsgårdar... Vad kostar inte det på ett annat ställe i budgeten? Suck, säger jag!
  19. Fiery
    #10

    Javisst

    och samtidigt borde de som betalar mest få välja dagis fritt också. Eller?

  20. 10
    Javisst och samtidigt borde de som betalar mest få välja dagis fritt också. Eller?

  21. Lena (ny här på sidan)
    #11

    Valfrihet...

    finns ju redan...
    Det är finns ju på de flesta ställen t ex föräldrakooperativa förskolor och det är inte barn till socialt utsatta föräldrar/eller låginkomsttagare/ensamstående som har sina barn där, för att de inte kan uppfylla kraven som ställs där. I det flesta fall så är barngrupperna mycket mindre på föräldrakooperativ. Vi har ett ekonomiskt klass samhälle fast lite mer dolt nu än för 50 år sedan.
    Jag jobbar i ett område både med låginkomsttagare/socialtutsatta samt \"medelsvensson\" och det är ont om förskoleplatser.
    Jag är inte ute efter att enskilda ska betala mer egentligen utan att vi måste förbättra villkoren för VÅRA barn. Samhällets resurser måste fördelas bättre. Vi måste satsa på VÅRA barn. Jag undrar hur många miljarder t ex tunneln genom Hallandsåsen har kostat....... och till vilket nytta.....
    Jag tycker inte att personal ska hålla på och lägga sig i om den uttröttade föräldern har handlat innan man hämtat sitt barn. Jag tycker inte att barn som trivs på sin förskola ska missta sin plats eller ha knäppa tider (t ex 8-11) för att de fått små syskon..
    Men det nuvarande systemet fungerar inte..!!! Vi har fått mer våld i samhället idag.. undrar hur det ser ut om 10 år när barnen som går i förskolan i dag har vuxit upp till tonåringar....
  22. 11
    Valfrihet... finns ju redan...
    Det är finns ju på de flesta ställen t ex föräldrakooperativa förskolor och det är inte barn till socialt utsatta föräldrar/eller låginkomsttagare/ensamstående som har sina barn där, för att de inte kan uppfylla kraven som ställs där. I det flesta fall så är barngrupperna mycket mindre på föräldrakooperativ. Vi har ett ekonomiskt klass samhälle fast lite mer dolt nu än för 50 år sedan.
    Jag jobbar i ett område både med låginkomsttagare/socialtutsatta samt \"medelsvensson\" och det är ont om förskoleplatser.
    Jag är inte ute efter att enskilda ska betala mer egentligen utan att vi måste förbättra villkoren för VÅRA barn. Samhällets resurser måste fördelas bättre. Vi måste satsa på VÅRA barn. Jag undrar hur många miljarder t ex tunneln genom Hallandsåsen har kostat....... och till vilket nytta.....
    Jag tycker inte att personal ska hålla på och lägga sig i om den uttröttade föräldern har handlat innan man hämtat sitt barn. Jag tycker inte att barn som trivs på sin förskola ska missta sin plats eller ha knäppa tider (t ex 8-11) för att de fått små syskon..
    Men det nuvarande systemet fungerar inte..!!! Vi har fått mer våld i samhället idag.. undrar hur det ser ut om 10 år när barnen som går i förskolan i dag har vuxit upp till tonåringar....
  23. ninbra
    #12

    Skriver under på det

    Tänk, det var ju många som spådde att det skulle gå just så här när sossarna \"hotade\" med maxtaxan... Jag personligen betalar hellre mer för att säkerställa en hög barnomsorgskvalitet för ALLA barn. I förlängningen innebär det ju även bättre arbetsvillkor för min del (förskollärare).
  24. 12
    Skriver under på det Tänk, det var ju många som spådde att det skulle gå just så här när sossarna \"hotade\" med maxtaxan... Jag personligen betalar hellre mer för att säkerställa en hög barnomsorgskvalitet för ALLA barn. I förlängningen innebär det ju även bättre arbetsvillkor för min del (förskollärare).
  25. Förskollärare
    #13

    Håller med helt!

    Det är riktigt ruggigt att personalen får kämpa bara för att lyckas byta blöjor och se till att alla får nånting i sig och kan sova en stund på en småbarnsavdelning med 19 barn 1-3 år och 2,75 personal som ska fördelas mellan 6.30 och 18.00. Läroplanen går liksom bort då. De primära behoven är vad som kan hinnas med, vilket gör att personalen ständigt känner sig otillräcklig och mår dåligt över detta.
  26. 13
    Håller med helt! Det är riktigt ruggigt att personalen får kämpa bara för att lyckas byta blöjor och se till att alla får nånting i sig och kan sova en stund på en småbarnsavdelning med 19 barn 1-3 år och 2,75 personal som ska fördelas mellan 6.30 och 18.00. Läroplanen går liksom bort då. De primära behoven är vad som kan hinnas med, vilket gör att personalen ständigt känner sig otillräcklig och mår dåligt över detta.
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14

    Nu är/var jag emot maxtaxan

    bara för att jag tycker det är ännu en av sossarnas flirt med medelklassen och jag tycker inte samhället har/hade råd med den reformen.

    Men om vi nu skulle höja avgiften igen (eller återgå till det gamla systemet) så är ju fråga om kommunerna låter hela \"avgifthöjningen\" gå till förskolan... eller om de tar pengarna till annan verksamhet bakvägen genom att minska de kommunala bidragen till förskolan.

    Så länge föräldrarna inte betalar fullt ut vad en förskoleplats kostar så är det ju alltid upp till kommunen att bestämma kvalitén på förskolan, bl a genom att avsätta tillräckligt med pengar. Och jag tror inte vi vill ha ett system där föräldrar ska betala fullt ut för en förskoleplats - då blir det nog inte många som använder sig av dessa.

    Vad gäller föräldralediga (och allmän förskola) så är ju en tanke bakom de reformerna att barnen ska ha en trygghet utanför hemmet. Kanske absolut viktigast för de barn som bor i mindre väl fungerande familjer. Att tvinga hem dessa barn till sina småsyskon tror jag också kan få konsekvenser i samhället på lång sikt. Och åter igen - det är upp till kommunen (och de politiker vi väljer) att välja system för hur barn ska räknas. I vår kommun är det ingen skillnad i \"ekonomi\" från kommunen sida mellan heltidsbarn och föräldralediga barn. 15-timmarsbarnen räknas som \"hela\" barn de också och barngrupperna är därför inte så stora som du beskriver (men visst... vi har platsbrist precis som så många andra kommuner).

    Sedan kan man ju också fundera på hur många \"baby blue\" mammor vi sluppit genom att stressen hemma minskar när de större barnen är på förskolan några timmar i veckan - men det är en annan diskussion. Och öppna förskolan... jag hävdar med en dåres envishet att öppna förskolan inte passar alla barn som får småsyskon. Min stora kille är t ex 5 år och skulle klättra på väggarna av tristess om han skulle gå på öppna förskolan med mig och lillebror - och jag tror inte de andra föräldrarna skulle vilja ha honom där heller eftersom han är lite mer rörlig än de flesta 2-åringar.

    Ska vi i samhället på allvar ta tag i problemen inom förskolan tror jag att vi måste fortsätta att \"göra mer skola av det\", dvs sluta se det som barnpassning och en ren kommunal angelägenhet. Om Skolverket får tillsynsansvar för alla förskolor (inte bara de kommunala) och därmed skapar riktlinjer för hur en förskola ska fungera så kanske vi kommer en bit på väg.
  28. 14
    Nu är/var jag emot maxtaxan bara för att jag tycker det är ännu en av sossarnas flirt med medelklassen och jag tycker inte samhället har/hade råd med den reformen.

    Men om vi nu skulle höja avgiften igen (eller återgå till det gamla systemet) så är ju fråga om kommunerna låter hela \"avgifthöjningen\" gå till förskolan... eller om de tar pengarna till annan verksamhet bakvägen genom att minska de kommunala bidragen till förskolan.

    Så länge föräldrarna inte betalar fullt ut vad en förskoleplats kostar så är det ju alltid upp till kommunen att bestämma kvalitén på förskolan, bl a genom att avsätta tillräckligt med pengar. Och jag tror inte vi vill ha ett system där föräldrar ska betala fullt ut för en förskoleplats - då blir det nog inte många som använder sig av dessa.

    Vad gäller föräldralediga (och allmän förskola) så är ju en tanke bakom de reformerna att barnen ska ha en trygghet utanför hemmet. Kanske absolut viktigast för de barn som bor i mindre väl fungerande familjer. Att tvinga hem dessa barn till sina småsyskon tror jag också kan få konsekvenser i samhället på lång sikt. Och åter igen - det är upp till kommunen (och de politiker vi väljer) att välja system för hur barn ska räknas. I vår kommun är det ingen skillnad i \"ekonomi\" från kommunen sida mellan heltidsbarn och föräldralediga barn. 15-timmarsbarnen räknas som \"hela\" barn de också och barngrupperna är därför inte så stora som du beskriver (men visst... vi har platsbrist precis som så många andra kommuner).

    Sedan kan man ju också fundera på hur många \"baby blue\" mammor vi sluppit genom att stressen hemma minskar när de större barnen är på förskolan några timmar i veckan - men det är en annan diskussion. Och öppna förskolan... jag hävdar med en dåres envishet att öppna förskolan inte passar alla barn som får småsyskon. Min stora kille är t ex 5 år och skulle klättra på väggarna av tristess om han skulle gå på öppna förskolan med mig och lillebror - och jag tror inte de andra föräldrarna skulle vilja ha honom där heller eftersom han är lite mer rörlig än de flesta 2-åringar.

    Ska vi i samhället på allvar ta tag i problemen inom förskolan tror jag att vi måste fortsätta att \"göra mer skola av det\", dvs sluta se det som barnpassning och en ren kommunal angelägenhet. Om Skolverket får tillsynsansvar för alla förskolor (inte bara de kommunala) och därmed skapar riktlinjer för hur en förskola ska fungera så kanske vi kommer en bit på väg.
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15

    Och en mer politisk vinkel

    det är få avgifter på samhällstjänster som grundar sig på din inkomst. När jag tänker efter är det nog ungefär bara förskolan som vill veta vad jag tjänar för att kunna bestämma vad tjänsten ska kosta. Avfall, vatten, bibliotek, ishallen/badhuset, sjukvården och t.o.m skolan... allt har en avgift oberoende av vad jag tjänar - men när det gäller förskolan ska det helt plötsligt vara avgift utifrån inkomst.

    Även om det är emot mina principer (se början på inlägget ovan) så kanske förskolan ska vara helt gratis för alla - hela tiden istället... precis som skolan är avgiftsfri.
  30. 15
    Och en mer politisk vinkel det är få avgifter på samhällstjänster som grundar sig på din inkomst. När jag tänker efter är det nog ungefär bara förskolan som vill veta vad jag tjänar för att kunna bestämma vad tjänsten ska kosta. Avfall, vatten, bibliotek, ishallen/badhuset, sjukvården och t.o.m skolan... allt har en avgift oberoende av vad jag tjänar - men när det gäller förskolan ska det helt plötsligt vara avgift utifrån inkomst.

    Även om det är emot mina principer (se början på inlägget ovan) så kanske förskolan ska vara helt gratis för alla - hela tiden istället... precis som skolan är avgiftsfri.
  31. Medlem sedan
    Feb 2005
    #16

    Förvisso

    känns det som denna diskussion kanske borde vara på för/emot, men så länge de styrande anser att ALLA barn ska in på dagis så är det precis såhär det kommer att se ut.
    De kommer alltid att hitta nåt sätt att motivera det.
  32. 16
    Förvisso känns det som denna diskussion kanske borde vara på för/emot, men så länge de styrande anser att ALLA barn ska in på dagis så är det precis såhär det kommer att se ut.
    De kommer alltid att hitta nåt sätt att motivera det.
  33. Medlem sedan
    Feb 2005
    #17

    I så fall

    måste man ju införa dagisplikt, precis som skolplikt och det vore ju förfärligt.
  34. 17
    I så fall måste man ju införa dagisplikt, precis som skolplikt och det vore ju förfärligt.
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18

    men nu har du ju missat hela vitsen

    med ett skattesystem...
    Det är ju till för att utjämna mellan dem som tjänar lite och dem som tjänar mycket.
    Inte menar du väl på fullaste allvar att vi som är höginkomsttagare ska få bättre service, sjukvård mm än de som tjänar mindre?

    Så länge vi inte betalar den verkliga kostnaden för en dagisplats så tycker jag faktiskt att det är OK att avgiften är procentuell på inkomsten.
    Taket på 42.000 kr i inkomst tycker jag är lågt satt men jag antar att det har sina arbetsmarknadsmässiga skäl?
    För att det inte ska bli frestande att avstå från att arbeta för att barnomsorgsavgiften äter upp nästan hela lönen för en låginkomsttagare som är gift med en höginkomsttagare...
  36. 18
    men nu har du ju missat hela vitsen med ett skattesystem...
    Det är ju till för att utjämna mellan dem som tjänar lite och dem som tjänar mycket.
    Inte menar du väl på fullaste allvar att vi som är höginkomsttagare ska få bättre service, sjukvård mm än de som tjänar mindre?

    Så länge vi inte betalar den verkliga kostnaden för en dagisplats så tycker jag faktiskt att det är OK att avgiften är procentuell på inkomsten.
    Taket på 42.000 kr i inkomst tycker jag är lågt satt men jag antar att det har sina arbetsmarknadsmässiga skäl?
    För att det inte ska bli frestande att avstå från att arbeta för att barnomsorgsavgiften äter upp nästan hela lönen för en låginkomsttagare som är gift med en höginkomsttagare...
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19

    här betalar _alla_ full taxa

    även 15-timmarsbarnen.
    Däremot 4-5-åringarna har ju gratis förskola 15 timmar i veckan under skolterminer...
  38. 19
    här betalar _alla_ full taxa även 15-timmarsbarnen.
    Däremot 4-5-åringarna har ju gratis förskola 15 timmar i veckan under skolterminer...
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20

    Solidaritet

    kallas det varför man har ett skattesyystem. Ett samhäller som inte vill ha klyyftor mellan människor utan alla skall ha samma möjligheter till vård, skola, omsorg.
    Sen inte sagt att maxtaxan är en hit precis.
  40. 20
    Solidaritet kallas det varför man har ett skattesyystem. Ett samhäller som inte vill ha klyyftor mellan människor utan alla skall ha samma möjligheter till vård, skola, omsorg.
    Sen inte sagt att maxtaxan är en hit precis.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Så långt bort..
    By Hunnisarna82 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 19:31
  2. plugga långt bort...
    By AnHo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:39
  3. Bort med maxtaxan på dagis
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 17:34
  4. Hur långt bort & hur länge
    By sarah m m&j in forum _0307 Julibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:08
  5. Bort med maxtaxan
    By trött in forum Politik
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 09:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar