BORT MED MAXTAXAN... långt! - Sidan 2
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #21

    varför då?

    Nu hänger jag inte med i ditt resonemang... varför måste man ha förskoleplikt om man har avgiftsfri förskola?
  2. 21
    varför då? Nu hänger jag inte med i ditt resonemang... varför måste man ha förskoleplikt om man har avgiftsfri förskola?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #22

    Jo

    Visst är det för många barn på dagisen.
    Dock skulle det inte bli bättre om taxan höjdes. Förskolorna går ju redan back så där 20-30000 per barn och år. En höjning skulle bara minska underskottet lite...
    Sen är det ofta så att föräldrar inte kan tacka nej till en plats, för att man inte vet när nästa chans dyker upp. Säg att du söker plats för din ettåring och när han får platsen är du gravid med syskonet. Ska storerbror tas ifrån sin plats på förskolan tills lillebror vuxit tillräckligt, för att då uptäcka att det inte finns plats för dem båda eller att de får vara på olika dagis? Det är inte alltid så enkelt som det ser ut.
    Jag håller med om att resursena skulle passa bättre på förskolan än i kriminalvården. Förskolelärarna ser vilka som kommer att hamna i fängelse senare i livet. Det vore mycket bättre att fånga upp dem som barn.
  4. 22
    Jo Visst är det för många barn på dagisen.
    Dock skulle det inte bli bättre om taxan höjdes. Förskolorna går ju redan back så där 20-30000 per barn och år. En höjning skulle bara minska underskottet lite...
    Sen är det ofta så att föräldrar inte kan tacka nej till en plats, för att man inte vet när nästa chans dyker upp. Säg att du söker plats för din ettåring och när han får platsen är du gravid med syskonet. Ska storerbror tas ifrån sin plats på förskolan tills lillebror vuxit tillräckligt, för att då uptäcka att det inte finns plats för dem båda eller att de får vara på olika dagis? Det är inte alltid så enkelt som det ser ut.
    Jag håller med om att resursena skulle passa bättre på förskolan än i kriminalvården. Förskolelärarna ser vilka som kommer att hamna i fängelse senare i livet. Det vore mycket bättre att fånga upp dem som barn.
  5. Lena (ny här på sidan)
    #23

    Med bättre service

    menar jag gagnar ALLA barn oavsett inkomst om barngruppernas storlek minskar.
    Och vi har redan ett ekonomiskt klass samhälle som jag skrev. Det är inte \"socialgrupp 3\" som har sina barn på t ex föräldrakooperativ där förutsättningarna för bättre omsorg finns.
    Och en stilla undran angående sjukvård... Jag undrar hur länge Göran Persson fick vänta på sin höftoperation.... det är skillnad på folk och fä...
  6. 23
    Med bättre service menar jag gagnar ALLA barn oavsett inkomst om barngruppernas storlek minskar.
    Och vi har redan ett ekonomiskt klass samhälle som jag skrev. Det är inte \"socialgrupp 3\" som har sina barn på t ex föräldrakooperativ där förutsättningarna för bättre omsorg finns.
    Och en stilla undran angående sjukvård... Jag undrar hur länge Göran Persson fick vänta på sin höftoperation.... det är skillnad på folk och fä...
  7. Sofia
    #24

    Jag har alltid

    undrat över varför vi får barnbidrag när den summan ändå går tillbaka till förskoleavgift? det är ju som att flytta pengar bara...kan man inte införa avgiftsfri förskola/skola istället för barnbidrag?
  8. 24
    Jag har alltid undrat över varför vi får barnbidrag när den summan ändå går tillbaka till förskoleavgift? det är ju som att flytta pengar bara...kan man inte införa avgiftsfri förskola/skola istället för barnbidrag?
  9. lena
    #25

    om det nu är så

    kanske det beror på att föräldern väljer att stressa mindre för att hinna till förskolan för de fnns ingen timantal de måste hålla sig inom, i ditt fall handlar 30-60 min/v om ca 15 minuter/dag. Jag ser i såfall fler fördelar med det än med en stressad förälder som kommer och hämtar en kvart tidigare.

    Sen håller jag med KMCB, vi har inte några andra inkomstdifferentierade avgifter för övriga subventioner, hur går det ihop med solidariteten? Solidariteten baseras redan på att de som tjänar med betalar mer i skatt, ska de som tjänar mer även betala mer för subventionerade tjänster så är det ingen ide att ha ett jobb med bra lön eftersom överskottet går tillbaka till staten i form av högre skatt och högre avgifter på samhälliga tjänster.

    Dessutom så tror jag att chanserna är minmala att förskolorna kommer att få mer resurser om taxan höjs, jag tror inte heller att barngrupperna minskar om f-ledigas barn inte fick vara där, man bara stänger några förskolor istället och har sammma antal barn som idag, då kommer man undan lokalhyra.

    Men visst jag skulle ochså att barngrupperna var på 15 barn, på min förskola har vi e avdelning där personslen bara gnäller, de har haft väldigt lite barn under hösttermin 8-10 småbarn på 3 heltider och de bara klagar över hur jobbigt det är att de inte hinner med, vilket gör att jag ibland blir väldigt tveksamma till de klagomål som framförs, givetvis finns det avd där det är oerhört jobbigt, men det finns även avd. där det fungerar alldeles utmärkt med 18 barn i grupperna. Därför kan man inte heller generalisera om att det är sååå dåligt.
  10. 25
    om det nu är så kanske det beror på att föräldern väljer att stressa mindre för att hinna till förskolan för de fnns ingen timantal de måste hålla sig inom, i ditt fall handlar 30-60 min/v om ca 15 minuter/dag. Jag ser i såfall fler fördelar med det än med en stressad förälder som kommer och hämtar en kvart tidigare.

    Sen håller jag med KMCB, vi har inte några andra inkomstdifferentierade avgifter för övriga subventioner, hur går det ihop med solidariteten? Solidariteten baseras redan på att de som tjänar med betalar mer i skatt, ska de som tjänar mer även betala mer för subventionerade tjänster så är det ingen ide att ha ett jobb med bra lön eftersom överskottet går tillbaka till staten i form av högre skatt och högre avgifter på samhälliga tjänster.

    Dessutom så tror jag att chanserna är minmala att förskolorna kommer att få mer resurser om taxan höjs, jag tror inte heller att barngrupperna minskar om f-ledigas barn inte fick vara där, man bara stänger några förskolor istället och har sammma antal barn som idag, då kommer man undan lokalhyra.

    Men visst jag skulle ochså att barngrupperna var på 15 barn, på min förskola har vi e avdelning där personslen bara gnäller, de har haft väldigt lite barn under hösttermin 8-10 småbarn på 3 heltider och de bara klagar över hur jobbigt det är att de inte hinner med, vilket gör att jag ibland blir väldigt tveksamma till de klagomål som framförs, givetvis finns det avd där det är oerhört jobbigt, men det finns även avd. där det fungerar alldeles utmärkt med 18 barn i grupperna. Därför kan man inte heller generalisera om att det är sååå dåligt.
  11. Cecilia m. små troll
    #26

    Men

    de som inte har sina barn på dagis då? Ska de inte få något barnbidrag? Barnbidraget infördes ju som en utjämning mellan familjer med barn och familjer/personer utan barn. För att det blir dyrare med barn, som vi väl alla vet *ler*.
    Så där förstår jag inte din koppling mellan barnbidraget och förskolan?
  12. 26
    Men de som inte har sina barn på dagis då? Ska de inte få något barnbidrag? Barnbidraget infördes ju som en utjämning mellan familjer med barn och familjer/personer utan barn. För att det blir dyrare med barn, som vi väl alla vet *ler*.
    Så där förstår jag inte din koppling mellan barnbidraget och förskolan?
  13. Madeleine
    #27

    Tänkvärt...

    Håller med om det du skriver. Blir förskräckt om detta är många barn och vuxnas arbetsplats. På vårt dagis är det mindre barn och mera personal än där du arbetar men jag uppfattar ändå att de har fullt upp för det mesta. Tror det är ohållbart att ha det så här i längden.

    Har inte hållit mig så informerad om de reformer som varit under åren. detta blev först aktuellt för mig personligen i höstas då dottern började på förskola. Jag tycker flera faktorer verkar ogenomtänkta och verkar ut att försvåra både för personal,barn och förälder. Tror inte det vore fel att höja avgiften något ffa så borde det vara en större skillnad om du har 15 h/v och om du har 35 h/v. För oss t.ex så skiljer det 50 kr mellan de gränserna (!). detta resulterar i att flera ökar sin dagistid fast de egentligen inte behöver. Jag skulle nog egentligen klara mig på 10 h/v med lite trixande men då det inte är någon ekonomisk skillnad att tala om så har vi 20 h/v på pappret. Sen utnyttjar vi inte riktigt det men det känns skönt att kunna utnyttja det när det är körigt på jobbet.

    Känner ofta att reglerna försvårar. Exempelvis om man nu ska storhandla. Det känns lite kymigt att åka från jobbet till dagis, släpa med en trött tjej tillbaka till stan igen för att handla och sen tillbaka hem igen. Hade jag handlat direkt på hemvägen hade det tagit max en timma men nu tar det minst 2,5 timma. känner inte att det är kvalitativ tid med dottern direkt. Men så är ju bestämmelserna och de vill man ju följa. Även om man går tidigare från jobbet så gäller ju samma regler. Visst, detta är verkligen ett lyxproblem men jag tror inte det gagnar någon och det finns massor med exempel på detta.

    Förvånas även över att förutsättningarna verkar så olika för olika kommuner. känns som man satt reglerna lite godtyckligt tycker jag.

    tycker det var mycket tänkvärt i det du skrev. Då får man mera förståelse för att personalen ibland inte har koll på t.ex om barnet sovit eller ätit vilket kan vara lite irriterande och oroväckande ibland.
  14. 27
    Tänkvärt... Håller med om det du skriver. Blir förskräckt om detta är många barn och vuxnas arbetsplats. På vårt dagis är det mindre barn och mera personal än där du arbetar men jag uppfattar ändå att de har fullt upp för det mesta. Tror det är ohållbart att ha det så här i längden.

    Har inte hållit mig så informerad om de reformer som varit under åren. detta blev först aktuellt för mig personligen i höstas då dottern började på förskola. Jag tycker flera faktorer verkar ogenomtänkta och verkar ut att försvåra både för personal,barn och förälder. Tror inte det vore fel att höja avgiften något ffa så borde det vara en större skillnad om du har 15 h/v och om du har 35 h/v. För oss t.ex så skiljer det 50 kr mellan de gränserna (!). detta resulterar i att flera ökar sin dagistid fast de egentligen inte behöver. Jag skulle nog egentligen klara mig på 10 h/v med lite trixande men då det inte är någon ekonomisk skillnad att tala om så har vi 20 h/v på pappret. Sen utnyttjar vi inte riktigt det men det känns skönt att kunna utnyttja det när det är körigt på jobbet.

    Känner ofta att reglerna försvårar. Exempelvis om man nu ska storhandla. Det känns lite kymigt att åka från jobbet till dagis, släpa med en trött tjej tillbaka till stan igen för att handla och sen tillbaka hem igen. Hade jag handlat direkt på hemvägen hade det tagit max en timma men nu tar det minst 2,5 timma. känner inte att det är kvalitativ tid med dottern direkt. Men så är ju bestämmelserna och de vill man ju följa. Även om man går tidigare från jobbet så gäller ju samma regler. Visst, detta är verkligen ett lyxproblem men jag tror inte det gagnar någon och det finns massor med exempel på detta.

    Förvånas även över att förutsättningarna verkar så olika för olika kommuner. känns som man satt reglerna lite godtyckligt tycker jag.

    tycker det var mycket tänkvärt i det du skrev. Då får man mera förståelse för att personalen ibland inte har koll på t.ex om barnet sovit eller ätit vilket kan vara lite irriterande och oroväckande ibland.
  15. Lena (ny här på sidan)
    #28

    Du missar lite vad jag skrivit

    Jag satte som rubrik \"Bort med maxtaxan\" för att få reaktion men egentligen är jag ute efter att det nuvarande systemet fungerar inte. Och varför ska det vara sån skillnad på förutsättningar beroende på var i landet du bor?? Effekterna av bristande resurser märks framför allt i skolan. Elever som inte hänger med, koncentrationssvårigheter etc... Och det är de svaga eleverna som drabbas mest. Vi hinner inte med!
    Vi som arbetar med barnen har för det mest möjlighet att gå ifrån verksamheten på vår rast men barnen har inte det....
    Sen \"lat\" och \"gnällig\" personal finns överallt men det är ett ledningsproblem. Men även där märks bristen på resurser: chefer som har för mycket arbetsuppgifter. Brist på utbildad personal, låg löneutveckling, dåliga arbetsvillkor, bristande karriärsmöjligheter. Förskolan har blivit lidande sen den nya lärarutbildningen genomfördes. Varför arbeta med förskolebarn med ovanstående förutsättningar....
    Jag vet att det finns fungerande både privata och kommunala förskolor men t ex i den kommun där jag arbetar så vill man inte ge mer resurser i det område där jag arbetar som är mer \"socialt\" belastat för att inte ge området dåligt rykte... Vilket j*kla skäl...
    Jag tror att mörkertalet ang bristande omsorg och verksamhet inom förskolan är mycket större än man tror.
  16. 28
    Du missar lite vad jag skrivit Jag satte som rubrik \"Bort med maxtaxan\" för att få reaktion men egentligen är jag ute efter att det nuvarande systemet fungerar inte. Och varför ska det vara sån skillnad på förutsättningar beroende på var i landet du bor?? Effekterna av bristande resurser märks framför allt i skolan. Elever som inte hänger med, koncentrationssvårigheter etc... Och det är de svaga eleverna som drabbas mest. Vi hinner inte med!
    Vi som arbetar med barnen har för det mest möjlighet att gå ifrån verksamheten på vår rast men barnen har inte det....
    Sen \"lat\" och \"gnällig\" personal finns överallt men det är ett ledningsproblem. Men även där märks bristen på resurser: chefer som har för mycket arbetsuppgifter. Brist på utbildad personal, låg löneutveckling, dåliga arbetsvillkor, bristande karriärsmöjligheter. Förskolan har blivit lidande sen den nya lärarutbildningen genomfördes. Varför arbeta med förskolebarn med ovanstående förutsättningar....
    Jag vet att det finns fungerande både privata och kommunala förskolor men t ex i den kommun där jag arbetar så vill man inte ge mer resurser i det område där jag arbetar som är mer \"socialt\" belastat för att inte ge området dåligt rykte... Vilket j*kla skäl...
    Jag tror att mörkertalet ang bristande omsorg och verksamhet inom förskolan är mycket större än man tror.
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #29

    Lena (ny här på sidan)

    Det jag svarade på var inte ditt inlägg (tror jag?) utan det som signaturen \"lena\" skrev (eller var det du?):
    \"Jag kan inte heller förstå varför de som redan betalar mycket i skatt ska behöva betala ännu mer för dagisplatsen, de får ingen bättre service än de som betalar lite för sin plats.
    Får de som tjänar mer och betalar mer i skatt bättre subventioner? fler subventioner? Nej, inte alls..VAD är eg. orsaken till att vi ska betala så olika?

    I min familj betalar vi 15 000 i skatt varje månad + att våra arbetsgivare betalar in lika mycket, så vi betalar totalt 30 000, varför ska vi betala mer för vår barnomsorg än en familj som säg betalar in totalt 20 000/15 000 i skatt ? Får vi bättre barnomsorg för att vi betalar mer? får vi bättre service på sjukhusen? får vi bättre vägar? etc etc...\"

    Det var det som jag vände mig emot, inte ditt grund-inlägg...
  18. 29
    Lena (ny här på sidan) Det jag svarade på var inte ditt inlägg (tror jag?) utan det som signaturen \"lena\" skrev (eller var det du?):
    \"Jag kan inte heller förstå varför de som redan betalar mycket i skatt ska behöva betala ännu mer för dagisplatsen, de får ingen bättre service än de som betalar lite för sin plats.
    Får de som tjänar mer och betalar mer i skatt bättre subventioner? fler subventioner? Nej, inte alls..VAD är eg. orsaken till att vi ska betala så olika?

    I min familj betalar vi 15 000 i skatt varje månad + att våra arbetsgivare betalar in lika mycket, så vi betalar totalt 30 000, varför ska vi betala mer för vår barnomsorg än en familj som säg betalar in totalt 20 000/15 000 i skatt ? Får vi bättre barnomsorg för att vi betalar mer? får vi bättre service på sjukhusen? får vi bättre vägar? etc etc...\"

    Det var det som jag vände mig emot, inte ditt grund-inlägg...
  19. Medlem sedan
    Sep 1998
    #30

    Jag tycker som du!

    Vi har upplevt båda systemen. Visst var det gamla systemet dyrare för vår familj, men jag tyckte att det fungerade mycket bättre än hur det är nu. Allmän förskola för 4 och 5-åringar är väl den enda förbättringen från hur det fungerade förut som jag upplever det, men för övrigt har det bara inneburit kraftiga försämringar. Försämringar som många då utryckte oro för, men som minsann _inte_ skulle inträffa, men nu står vi här och ser att vi tyvärr hade rätt.
  20. 30
    Jag tycker som du! Vi har upplevt båda systemen. Visst var det gamla systemet dyrare för vår familj, men jag tyckte att det fungerade mycket bättre än hur det är nu. Allmän förskola för 4 och 5-åringar är väl den enda förbättringen från hur det fungerade förut som jag upplever det, men för övrigt har det bara inneburit kraftiga försämringar. Försämringar som många då utryckte oro för, men som minsann _inte_ skulle inträffa, men nu står vi här och ser att vi tyvärr hade rätt.
  21. Mica
    #31

    Vill kommentera

    en av delarna du skriver, nämligen; \"Vad gäller föräldralediga (och allmän förskola) så är ju en tanke bakom de reformerna att barnen ska ha en trygghet utanför hemmet. \"

    Jovisst, det är ju jättebra - i teorin!

    I praktiken har det inneburit mer stress för både barn och vuxna på förskolan, mindre tid med varje barn, högre ljudnivå, mer konflikter personal/föräldrar m.m.

    Kommunen fick säkert pengar till detta, men de har i alla fall inte jag sett röken av. Däremot har de dargit in 0.25% tjänst på avdelningen så nu är vi 3 vuxna färre timmar om dagen, och vi har fler barn att ta hand om.

    Det är möjligt att vi sluppit några babyblues för småbarnsmammor, men vi har fått fler sjukskrivningar för förskolepersonal och barn som jag upplever tar stryk av att inte bli sedda och hörda.

    Jag har bara jobbat inom förskolan i 10 år och jag ser en enorm skillnad mellan före och efter föräldralediga barnen och maxtaxan kom.
    Då jag började arbeta fanns aldrig mer än 12 barn på småbarn och 18 barn på syskon (3-5 år). Nu är det 18 barn på småbarn och 24 barn på syskon!

    Och till dessa barn är vi bara 3 st mitt på dagen mellan 9.30-13, övrig tid är vi färre!
  22. 31
    Vill kommentera en av delarna du skriver, nämligen; \"Vad gäller föräldralediga (och allmän förskola) så är ju en tanke bakom de reformerna att barnen ska ha en trygghet utanför hemmet. \"

    Jovisst, det är ju jättebra - i teorin!

    I praktiken har det inneburit mer stress för både barn och vuxna på förskolan, mindre tid med varje barn, högre ljudnivå, mer konflikter personal/föräldrar m.m.

    Kommunen fick säkert pengar till detta, men de har i alla fall inte jag sett röken av. Däremot har de dargit in 0.25% tjänst på avdelningen så nu är vi 3 vuxna färre timmar om dagen, och vi har fler barn att ta hand om.

    Det är möjligt att vi sluppit några babyblues för småbarnsmammor, men vi har fått fler sjukskrivningar för förskolepersonal och barn som jag upplever tar stryk av att inte bli sedda och hörda.

    Jag har bara jobbat inom förskolan i 10 år och jag ser en enorm skillnad mellan före och efter föräldralediga barnen och maxtaxan kom.
    Då jag började arbeta fanns aldrig mer än 12 barn på småbarn och 18 barn på syskon (3-5 år). Nu är det 18 barn på småbarn och 24 barn på syskon!

    Och till dessa barn är vi bara 3 st mitt på dagen mellan 9.30-13, övrig tid är vi färre!
  23. lena
    #32

    men tror du att

    maxtaxan råder bot på de problem du beskriver? det tror inte jag. Jag tror inte att lösningen är att de som tjänar mer ska betala mer för sin plats.
  24. 32
    men tror du att maxtaxan råder bot på de problem du beskriver? det tror inte jag. Jag tror inte att lösningen är att de som tjänar mer ska betala mer för sin plats.
  25. lena
    #33

    men varför?

    ska vi ha differentierad sjukvårdstaxa ochså? Varför ska just barnomsorgen baseras på inkomsten när inget annat av våra samhällssubventioner gör det?

    Skillnaderna jämnas redan ut i och med att de som tjänar mer betalar mer i skatt. Så VARFÖR ska de betala mer även mer för tjänster som finansieras genom skatten?
  26. 33
    men varför? ska vi ha differentierad sjukvårdstaxa ochså? Varför ska just barnomsorgen baseras på inkomsten när inget annat av våra samhällssubventioner gör det?

    Skillnaderna jämnas redan ut i och med att de som tjänar mer betalar mer i skatt. Så VARFÖR ska de betala mer även mer för tjänster som finansieras genom skatten?
  27. Ulrikah
    #34

    Fast de som tjänar mer

    betalar ju redan mer i form av skatt.

    Jag har svårt att förstå varför barnomsorgen är den enda sak som staten subventionerar som det skall betalas en högre avgift bara för de tjänar mer.
    Varför då inte högre avgift på vägskatt, badhusbesök, avgift på bibliotek, museum mm,mm?

    Varför inte ha en enhetstaxa för alla och de som har dålig lön kompenseras i form av högre bostadsbidrag exempelvis.

  28. 34
    Fast de som tjänar mer betalar ju redan mer i form av skatt.

    Jag har svårt att förstå varför barnomsorgen är den enda sak som staten subventionerar som det skall betalas en högre avgift bara för de tjänar mer.
    Varför då inte högre avgift på vägskatt, badhusbesök, avgift på bibliotek, museum mm,mm?

    Varför inte ha en enhetstaxa för alla och de som har dålig lön kompenseras i form av högre bostadsbidrag exempelvis.

  29. lena
    #35

    men det är i DIN kommun

    i min kommun finns inga 18 barn på småbarn, det är 18 barn inkl. 15 timmarsbarnen. Jag anser att man generellt inte kan säga att det dåligt överallt, vad gäller sjukskrivning så tror jag att mycket annat bidrar ochså, det är ett kvinnoyrke och som det ser ut i dag är det kvinnor som har ansvar för hemmet =dubbelarbetar!

    Jag har arbetat i närmare 20 år och kan bara säga att då jag började arbeta så ver resurserna mer än väl tilltagna så då slösades det med resurser åt andra hållet.
  30. 35
    men det är i DIN kommun i min kommun finns inga 18 barn på småbarn, det är 18 barn inkl. 15 timmarsbarnen. Jag anser att man generellt inte kan säga att det dåligt överallt, vad gäller sjukskrivning så tror jag att mycket annat bidrar ochså, det är ett kvinnoyrke och som det ser ut i dag är det kvinnor som har ansvar för hemmet =dubbelarbetar!

    Jag har arbetat i närmare 20 år och kan bara säga att då jag började arbeta så ver resurserna mer än väl tilltagna så då slösades det med resurser åt andra hållet.
  31. Åsa
    #36

    Lena(..) det har vi ju, jag betalar

    privat sjukvårdsförsäkring, privat pensionsspar, privat sjukersättningsföräkring och privat arbetslöshetsersättningsförsäk ring. Dvs det enda jag inte betalar till extra för är barnomsorg och skola.

    Jag skulle inte alla ha problem med att betala mer i avgift om det kan öka kvalitén för alla. För det vi får trots att vår familj betalar 30000 i skatt i månaden (me arb.givar avgift 60000) är _inte_ bra. Det är _inte_ en bra förskola idag oavsett om man betalar 3kr eller 30000.

    Så ja höj skatten så alla får bättre kvalité. Visst jag har inte längre råd med extra försäkringar men ökar kvalitén behöver jag dem ju inte.
  32. 36
    Lena(..) det har vi ju, jag betalar privat sjukvårdsförsäkring, privat pensionsspar, privat sjukersättningsföräkring och privat arbetslöshetsersättningsförsäk ring. Dvs det enda jag inte betalar till extra för är barnomsorg och skola.

    Jag skulle inte alla ha problem med att betala mer i avgift om det kan öka kvalitén för alla. För det vi får trots att vår familj betalar 30000 i skatt i månaden (me arb.givar avgift 60000) är _inte_ bra. Det är _inte_ en bra förskola idag oavsett om man betalar 3kr eller 30000.

    Så ja höj skatten så alla får bättre kvalité. Visst jag har inte längre råd med extra försäkringar men ökar kvalitén behöver jag dem ju inte.
  33. Medlem sedan
    Feb 2005
    #37

    därför att

    skolan är avgiftsfri just för att den är obligatorisk
  34. 37
    därför att skolan är avgiftsfri just för att den är obligatorisk
  35. Anna
    #38

    Nja

    Det där betalar jag också(privata försäkringar osv) och jag är ingen höginkomsttagare! Det du betalar ensam i skatt varje månad har jag nästan som grundlön men vi betalar lika mycket för att ha våra barn på förskolan! Jag kan tycka att jag betalar lite med tanke på min lön men då undrar jag varför du inte kan tänka dig att betala mer då din inkomst är högre än min?? Det skulle förändra mycket om alla som hade er inkomst betalade 3% av er inkomst utan tak!! kolla så får du se skillnaden!
  36. 38
    Nja Det där betalar jag också(privata försäkringar osv) och jag är ingen höginkomsttagare! Det du betalar ensam i skatt varje månad har jag nästan som grundlön men vi betalar lika mycket för att ha våra barn på förskolan! Jag kan tycka att jag betalar lite med tanke på min lön men då undrar jag varför du inte kan tänka dig att betala mer då din inkomst är högre än min?? Det skulle förändra mycket om alla som hade er inkomst betalade 3% av er inkomst utan tak!! kolla så får du se skillnaden!
  37. lena
    #39

    du har själv valt

    att betala extra försäkring, det är knappast någon annan som bestämmer det. Det har inget med subventioner i samhället att göra.
    Vi har ff samma kostnader för den subventionerade sjukvården oavsett om du tjänar 15 000 i månaden eller 30 000
  38. 39
    du har själv valt att betala extra försäkring, det är knappast någon annan som bestämmer det. Det har inget med subventioner i samhället att göra.
    Vi har ff samma kostnader för den subventionerade sjukvården oavsett om du tjänar 15 000 i månaden eller 30 000
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #40

    Kostade det 6000 kr för 2 barn?

    Det hade jag ingen aning om - i så fall är jag innerligt glad över maxtaxan, för med två barn (snart tre) i dagisålder hade jag definitivt inte haft råd att jobba... Snacka om kvinnofälla!!!

    Med det skattetryck vi har i dag, och de höga boendekostnader som råder där jag bor (Stockholm) hade i alla fall inte vi haft råd, inte på långa vägar...
  40. 40
    Kostade det 6000 kr för 2 barn? Det hade jag ingen aning om - i så fall är jag innerligt glad över maxtaxan, för med två barn (snart tre) i dagisålder hade jag definitivt inte haft råd att jobba... Snacka om kvinnofälla!!!

    Med det skattetryck vi har i dag, och de höga boendekostnader som råder där jag bor (Stockholm) hade i alla fall inte vi haft råd, inte på långa vägar...
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Så långt bort..
    By Hunnisarna82 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 19:31
  2. plugga långt bort...
    By AnHo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:39
  3. Bort med maxtaxan på dagis
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 17:34
  4. Hur långt bort & hur länge
    By sarah m m&j in forum _0307 Julibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:08
  5. Bort med maxtaxan
    By trött in forum Politik
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 09:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar