BORT MED MAXTAXAN... långt! - Sidan 3
Småbarn
  1. Åsa
    #41

    Anna, jag kan tänka mig att betala

    mera. Det ju det jag skriver.

    Hade inga problem med att betala de där ca 3100 kr vi betalde för ett barn innan maxtaxan. Vilket var ca 4,3% av vår familjsinkomst. För två barn var taxan då dryga 5000 skulle väl legat på ca 6000 idag kanske.
  2. 41
    Anna, jag kan tänka mig att betala mera. Det ju det jag skriver.

    Hade inga problem med att betala de där ca 3100 kr vi betalde för ett barn innan maxtaxan. Vilket var ca 4,3% av vår familjsinkomst. För två barn var taxan då dryga 5000 skulle väl legat på ca 6000 idag kanske.
  3. Åsa
    #42

    Om man hade mer än 42000

    eller vad nu gränsen är som familjeinkomst kostade ett barn ca 3100 och två barn ca 5500 sedan lade jag på lite extra och sa att idag skulle det kanske vara ca 6000kr för två barn. Det var ju ändå 5 år sedan lite drygt.

    Däremot var de fler då som betalade 0kr.
  4. 42
    Om man hade mer än 42000 eller vad nu gränsen är som familjeinkomst kostade ett barn ca 3100 och två barn ca 5500 sedan lade jag på lite extra och sa att idag skulle det kanske vara ca 6000kr för två barn. Det var ju ändå 5 år sedan lite drygt.

    Däremot var de fler då som betalade 0kr.
  5. ullabella
    #43

    tyvärr

    Om antalet barn minskar resurserna oxå
    dvs situationen är konstant beträffande
    stora barngrupper.

    Istället för att ha inkomst som bestämmningsfaktor
    för avgiften kan antalet vistelsetimmar styra avgiften.

    Då har föräldrarna möjlighet att justera sina liv så
    att vistelsetiden minskas och personalen inte belastas så hårt.
  6. 43
    tyvärr Om antalet barn minskar resurserna oxå
    dvs situationen är konstant beträffande
    stora barngrupper.

    Istället för att ha inkomst som bestämmningsfaktor
    för avgiften kan antalet vistelsetimmar styra avgiften.

    Då har föräldrarna möjlighet att justera sina liv så
    att vistelsetiden minskas och personalen inte belastas så hårt.
  7. Åsa
    #44

    Nej men trots mer skatt

    så måste jag betala extra för att få den försäkring som är tanken dvs för att få 80% av lönen vid sjukdom t.ex.

    Jag kan inte se skillnad i en differentiering där vissa får mindre än andra, en försäkring som täcker sämre, mot att kräva mera avgifter för att få samma sak.

    Summa sumarum det är en differentierad taxa för höginkomsttagare på det mesta.
  8. 44
    Nej men trots mer skatt så måste jag betala extra för att få den försäkring som är tanken dvs för att få 80% av lönen vid sjukdom t.ex.

    Jag kan inte se skillnad i en differentiering där vissa får mindre än andra, en försäkring som täcker sämre, mot att kräva mera avgifter för att få samma sak.

    Summa sumarum det är en differentierad taxa för höginkomsttagare på det mesta.
  9. Ulrikah
    #45

    Jasså?

    är det därför? 6-årsverksamheten är också gratis men är inte obligatorisk.

    Förskola till 4-5 åringar är gratis 15 timmar men är inte obligatorisk.

    Högskola är gratis för studenten men är inte heller den obligatorisk.

    Så inte behöver förskolan vara obligatorisk bara för den skulle vara gratis?
  10. 45
    Jasså? är det därför? 6-årsverksamheten är också gratis men är inte obligatorisk.

    Förskola till 4-5 åringar är gratis 15 timmar men är inte obligatorisk.

    Högskola är gratis för studenten men är inte heller den obligatorisk.

    Så inte behöver förskolan vara obligatorisk bara för den skulle vara gratis?
  11. Ulrikah
    #46

    På vår förskola

    blev det ingen större skillnad efter maxtaxan. Vare sig i ökad vistelsetid eller ökade barngrupper. Tror däremot att maxtaxan har blivit ett angenämt sätt för politiker i kommunerna att skylla på för de drar in på förskolorna.

    Tror inte heller att om maxtaxan skulle försvinna att det skulle bli någon större skillnad. Finns så många hål i kommunens budget som skall fyllas att barnomsorgen bara skulle få en bråkdel av pengarna.
  12. 46
    På vår förskola blev det ingen större skillnad efter maxtaxan. Vare sig i ökad vistelsetid eller ökade barngrupper. Tror däremot att maxtaxan har blivit ett angenämt sätt för politiker i kommunerna att skylla på för de drar in på förskolorna.

    Tror inte heller att om maxtaxan skulle försvinna att det skulle bli någon större skillnad. Finns så många hål i kommunens budget som skall fyllas att barnomsorgen bara skulle få en bråkdel av pengarna.
  13. Marie
    #47

    Vi betalade

    6.1% av bruttoinkomsten per barn i barnomsorgen. Detta var precis innan maxtaxan infördes. Dessutom fanns det inget övre tak. Det var verkligen vansinnigt dyrt att ha barn på dagis, så maxtaxan var verkligen ett lyft för oss.
  14. 47
    Vi betalade 6.1% av bruttoinkomsten per barn i barnomsorgen. Detta var precis innan maxtaxan infördes. Dessutom fanns det inget övre tak. Det var verkligen vansinnigt dyrt att ha barn på dagis, så maxtaxan var verkligen ett lyft för oss.
  15. Annjo
    #48

    Vi betalade 5500 kr/mån

    för två barn innan maxtaxan, och det om man som familj tjänade mer än 24.000 kr/mån (innan skatt givetvis). Tufft så det förslog, men så var det i en av landets dyraste kommuner.

    Fast därmed inte sagt att jag föredrar maxtaxa, så är det def. inte.
  16. 48
    Vi betalade 5500 kr/mån för två barn innan maxtaxan, och det om man som familj tjänade mer än 24.000 kr/mån (innan skatt givetvis). Tufft så det förslog, men så var det i en av landets dyraste kommuner.

    Fast därmed inte sagt att jag föredrar maxtaxa, så är det def. inte.
  17. Ele
    #49

    Håller helt med

    Subventioner tycker jag ska riktas mot de som behöver det. Helt absurt att ge extra förmåner till de som tjänar mer. Sänk skatten i så fall - varför ska pengarna ta omvägen via staten?
  18. 49
    Håller helt med Subventioner tycker jag ska riktas mot de som behöver det. Helt absurt att ge extra förmåner till de som tjänar mer. Sänk skatten i så fall - varför ska pengarna ta omvägen via staten?
  19. lena
    #50

    redan där

    är alltså höginkomsttagarna förlorarna så varför ska de behöva mer för en dagisplats? Det blir alltså dubbla kostnader för den som tjänar mer.

    För det du säger är att för att få samma skydd som en låginkomsttagare måste en höginkomstagare betala mer (i privat försäkring), för att få likvärdig dagisplats ska en höginkomsstagare betala mer...

    hur länge kommer de som tjänar mer att tycka att det är ok? Vart går gränsen för hur mycket mer en som tjänar mer ska betala extra?
  20. 50
    redan där är alltså höginkomsttagarna förlorarna så varför ska de behöva mer för en dagisplats? Det blir alltså dubbla kostnader för den som tjänar mer.

    För det du säger är att för att få samma skydd som en låginkomsttagare måste en höginkomstagare betala mer (i privat försäkring), för att få likvärdig dagisplats ska en höginkomsstagare betala mer...

    hur länge kommer de som tjänar mer att tycka att det är ok? Vart går gränsen för hur mycket mer en som tjänar mer ska betala extra?
  21. Mica
    #51

    Räknas inte 15h-barnen?

    Givetvis ingår 15h-barnen i de 18 barn jag berättade om, men även de måste väl tas hand om när de är där?

    Varken du eller jag kan prata för alla förskolor i hela landet, men det jag beskrev var ju självklart från de förskolor jag har erfarenhet från. Och de ligger alla i samma kommun.

    Tyvärr verkar det som om jag inte är ensam om att ha dessa upplevelser.
  22. 51
    Räknas inte 15h-barnen? Givetvis ingår 15h-barnen i de 18 barn jag berättade om, men även de måste väl tas hand om när de är där?

    Varken du eller jag kan prata för alla förskolor i hela landet, men det jag beskrev var ju självklart från de förskolor jag har erfarenhet från. Och de ligger alla i samma kommun.

    Tyvärr verkar det som om jag inte är ensam om att ha dessa upplevelser.
  23. Mica
    #52

    Ja, du har nog rätt

    Jag tror det krävs att politikerna får upp ögonen för hur illa det blivit i vissa kommuner.

    Det var ju så som du beskrev som det blev här. Visst fick kommunen pengar som de säkert lade på barnomsorgen, men då passade de på att skära lite i den ordinarie kakan och sa att \"det skulle gjorts ändå\".
  24. 52
    Ja, du har nog rätt Jag tror det krävs att politikerna får upp ögonen för hur illa det blivit i vissa kommuner.

    Det var ju så som du beskrev som det blev här. Visst fick kommunen pengar som de säkert lade på barnomsorgen, men då passade de på att skära lite i den ordinarie kakan och sa att \"det skulle gjorts ändå\".
  25. lena
    #53

    hur menar du?

    så här skrev du \" i praktiken har det inneburit mer stress för både barn och vuxna på förskolan, mindre tid med varje barn, högre ljudnivå, mer konflikter personal/föräldrar m.m.\" på vilket har 15 timmarsbarnen bidragit till detta? Hade inte den reformen funits hade det väl varit andra barn som upptagit platsen?

    I vår kommun är det snarare tvärtom, tack vare 15 timmars barnen så får de som går längre dagar en lugnare miljö den övriga tiden.

    Ex: i vår 18-grupp har vi 4 barn som är 15 timmar, de är där tis-tor mellan 9-14, det innebär att all annan tid har vi max 14 barn i gruppen
  26. 53
    hur menar du? så här skrev du \" i praktiken har det inneburit mer stress för både barn och vuxna på förskolan, mindre tid med varje barn, högre ljudnivå, mer konflikter personal/föräldrar m.m.\" på vilket har 15 timmarsbarnen bidragit till detta? Hade inte den reformen funits hade det väl varit andra barn som upptagit platsen?

    I vår kommun är det snarare tvärtom, tack vare 15 timmars barnen så får de som går längre dagar en lugnare miljö den övriga tiden.

    Ex: i vår 18-grupp har vi 4 barn som är 15 timmar, de är där tis-tor mellan 9-14, det innebär att all annan tid har vi max 14 barn i gruppen
  27. Anette
    #54

    Jag undrar över anledningen

    till att \"min\" kommun från 2006 har generösare regler ang. att ha barn på dagis när man själv är ledig. Kanske borde ringa och fråga varför de bestämt att vara så snälla.
  28. 54
    Jag undrar över anledningen till att \"min\" kommun från 2006 har generösare regler ang. att ha barn på dagis när man själv är ledig. Kanske borde ringa och fråga varför de bestämt att vara så snälla.
  29. Mica
    #55

    lena

    Hade vi inte haft 15h-barnen så hade det varit färre barn på avdelningen.

    Det är lättare att ha 9st 30h-barn än 18st 15h-barn så att säga. Nu är ju så klart inte alla barn på avdelningen 15h, men vi hade kunnat haft 4-5 barn färre om vi inte haft 15h-barnen.

    Så vi gynnas inte av 15h-barnen, men det är självklart inte deras fel utan kommunens!!
    Men oavsett vems felet är så har konsekvenserna blivit de jag skrev ovan.

    Läs mitt inlägg \"Tack för era svar nedan\". Du verkar ha ett dagis som har en plats = ett barn. men tyvärr är det inte så överallt.

    Men jag glädjs med er som har det så!!
  30. 55
    lena Hade vi inte haft 15h-barnen så hade det varit färre barn på avdelningen.

    Det är lättare att ha 9st 30h-barn än 18st 15h-barn så att säga. Nu är ju så klart inte alla barn på avdelningen 15h, men vi hade kunnat haft 4-5 barn färre om vi inte haft 15h-barnen.

    Så vi gynnas inte av 15h-barnen, men det är självklart inte deras fel utan kommunens!!
    Men oavsett vems felet är så har konsekvenserna blivit de jag skrev ovan.

    Läs mitt inlägg \"Tack för era svar nedan\". Du verkar ha ett dagis som har en plats = ett barn. men tyvärr är det inte så överallt.

    Men jag glädjs med er som har det så!!
  31. #56

    Säkert för att det är valår

    Politikerna vill väl gulla och fjäska för barnfamiljerna.
  32. 56
    Säkert för att det är valår Politikerna vill väl gulla och fjäska för barnfamiljerna.
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande trådar

  1. Så långt bort..
    By Hunnisarna82 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 19:31
  2. plugga långt bort...
    By AnHo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:39
  3. Bort med maxtaxan på dagis
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 17:34
  4. Hur långt bort & hur länge
    By sarah m m&j in forum _0307 Julibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:08
  5. Bort med maxtaxan
    By trött in forum Politik
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 09:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar