Så smal och äter inte
_0211 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Så smal och äter inte

    Annandagen blev han sjuk bara pang bom, somnade på 5 minuter och sov 23 timmar i sträck. Var vaken ca 2 timmar då vi var hos läkaren med honom och somnade igen och sov i 14 timmar till. Varken åt eller drack då. Han är fortfarande sjuk, dock bara snorig, ingen feber. MEN han äter nada! Han har nu gått ner hutlöst i vikt (han som redan är för smal) så vi ska på vägning + 3-årskontroll igen. Det är så oroande, nu är han verkligen bara skinn och ben! Är det någon vänlig själ här som vet hur man kan \"fläska till\" honom? Jag känner mig helt maktlös nu och blir alltid så hemskt orolig. Han dricker ska jag tillägga.
  2. 1
    Så smal och äter inte Annandagen blev han sjuk bara pang bom, somnade på 5 minuter och sov 23 timmar i sträck. Var vaken ca 2 timmar då vi var hos läkaren med honom och somnade igen och sov i 14 timmar till. Varken åt eller drack då. Han är fortfarande sjuk, dock bara snorig, ingen feber. MEN han äter nada! Han har nu gått ner hutlöst i vikt (han som redan är för smal) så vi ska på vägning + 3-årskontroll igen. Det är så oroande, nu är han verkligen bara skinn och ben! Är det någon vänlig själ här som vet hur man kan \"fläska till\" honom? Jag känner mig helt maktlös nu och blir alltid så hemskt orolig. Han dricker ska jag tillägga.
  3. Anna på besök
    #2

    Dricker han välling?

    om han gör det kan du hälla i lite matolja så får han i sig lite fett.
  4. 2
    Dricker han välling? om han gör det kan du hälla i lite matolja så får han i sig lite fett.
  5. Åsa m A&E
    #3

    Å blanda den på mjölk istället för

    vatten.
  6. 3
    Å blanda den på mjölk istället för vatten.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Oj, det glömde jag!

    Han dricker välling morgon och kväll. Och ändå går han ner, fast nu var han ju sjuk. Tack för tipset, ska blanda så som ni båda skrev! :-)
  8. 4
    Oj, det glömde jag! Han dricker välling morgon och kväll. Och ändå går han ner, fast nu var han ju sjuk. Tack för tipset, ska blanda så som ni båda skrev! :-)
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Lille gubben!

    Har tyvärr inga tips...
    Hjalmar är den tunga, grova typen. Får oftast försvara hans vikt.

    Råden med vällingen låter bra.

    Äter han glass? Godis? Det känns som om ifall man får igång ätningen på något sätt är bättre än att han inte äter alls. Men jag antar att du redan har provat allt sådant...

    Har tyvärr inga mer tips.
    Skickar en stor krya på dig kram till Oliver!

    Ha det!
  10. 5
    Lille gubben! Har tyvärr inga tips...
    Hjalmar är den tunga, grova typen. Får oftast försvara hans vikt.

    Råden med vällingen låter bra.

    Äter han glass? Godis? Det känns som om ifall man får igång ätningen på något sätt är bättre än att han inte äter alls. Men jag antar att du redan har provat allt sådant...

    Har tyvärr inga mer tips.
    Skickar en stor krya på dig kram till Oliver!

    Ha det!
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6

    Ja...

    För att f¨gång aptiten igen så säger man ju att man ska ge precis dewt som barnet är sugen på, och efter en sjukdom s krävs energi för att kroppen ska orka komma igång igen. Det är ju iaf bra att han äter lite välling då vet man ju att han får i sig nånting, men jag har fått rådet att ge barnen en lite energikick för att komma igång och då är typ små barnyoughurtar saftsoppa, nypon el blåbärsoppa bra.. Tjejen på sjukvårdupplysning sa att man får totalt blunda för allt socker de kna få i sig.. Saft är tex bättre an vatten så hon när det gäller att \"komma\" igång..

    krya på sig!
  12. 6
    Ja... För att f¨gång aptiten igen så säger man ju att man ska ge precis dewt som barnet är sugen på, och efter en sjukdom s krävs energi för att kroppen ska orka komma igång igen. Det är ju iaf bra att han äter lite välling då vet man ju att han får i sig nånting, men jag har fått rådet att ge barnen en lite energikick för att komma igång och då är typ små barnyoughurtar saftsoppa, nypon el blåbärsoppa bra.. Tjejen på sjukvårdupplysning sa att man får totalt blunda för allt socker de kna få i sig.. Saft är tex bättre an vatten så hon när det gäller att \"komma\" igång..

    krya på sig!
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    Hoppas ni snart lyckas peta i honom

    lite. Han har väl varit lite matknasig hela tiden, eller minns jag fel. Men som de andra skriver ge honom det han vill ha och blunda för socker och salt som finns i. Och glöm inte saltet, det behövs ju för att binda vätska - så chips och ostbågar kan vara bra.
  14. 7
    Hoppas ni snart lyckas peta i honom lite. Han har väl varit lite matknasig hela tiden, eller minns jag fel. Men som de andra skriver ge honom det han vill ha och blunda för socker och salt som finns i. Och glöm inte saltet, det behövs ju för att binda vätska - så chips och ostbågar kan vara bra.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Sanna och Helena

    Godis äter han, kanske 3-4 bitar sen vill han inte mer. Men ska göra som ni skrev, ge något \"kickande\" att börja med. Tack båda!
  16. 8
    Sanna och Helena Godis äter han, kanske 3-4 bitar sen vill han inte mer. Men ska göra som ni skrev, ge något \"kickande\" att börja med. Tack båda!
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Aha chips!

    Ska inhandlas! Jag tror han gillar det eller ostbågar. Jodå, du minns rätt han är väldigt liten i maten, 2 potatisar t.ex är en STOR portion för honom. Tack för svar!
  18. 9
    Aha chips! Ska inhandlas! Jag tror han gillar det eller ostbågar. Jodå, du minns rätt han är väldigt liten i maten, 2 potatisar t.ex är en STOR portion för honom. Tack för svar!
  19. Åsa m A&E
    #10

    2 potatisar är en gigantisk portion

    här. Äter barn mer än 1? Jag äter själv max 2.
  20. 10
    2 potatisar är en gigantisk portion här. Äter barn mer än 1? Jag äter själv max 2.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    *skrattar*

    mina barn äter ingen potatis... Vilda äter det på sdagis, emn aldrig hemma... och Loke för kväljningar direkt av potatis... har jag konstiga ungar eller? *ler*
  22. 11
    *skrattar* mina barn äter ingen potatis... Vilda äter det på sdagis, emn aldrig hemma... och Loke för kväljningar direkt av potatis... har jag konstiga ungar eller? *ler*
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12

    Och Emelia går på

    kolhydradiet tror vi. Hon äter bara potatis, ris och pasta ... ibland lite sås .. men absolut inte kött eller grönsaker.
  24. 12
    Och Emelia går på kolhydradiet tror vi. Hon äter bara potatis, ris och pasta ... ibland lite sås .. men absolut inte kött eller grönsaker.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    2 potatisar

    har tilda nog aldrig ätit på en gång.. tom en är väll mycket? nåja, även om tilda är liten i maten ibland så har vi juh inga problem med att hon väger lite..
    hoppas ni kan få upp hans aptit, spetsa allt med smör och olja, baka ihop och ät sen och duka till en mysig fika, annars är det väll bra om ni kan få i han avocado eller nötter eller nått med bra fett i..
    kramis och hoppas det vänder!
  26. 13
    2 potatisar har tilda nog aldrig ätit på en gång.. tom en är väll mycket? nåja, även om tilda är liten i maten ibland så har vi juh inga problem med att hon väger lite..
    hoppas ni kan få upp hans aptit, spetsa allt med smör och olja, baka ihop och ät sen och duka till en mysig fika, annars är det väll bra om ni kan få i han avocado eller nötter eller nått med bra fett i..
    kramis och hoppas det vänder!
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    Ja det var bara

    ett exempel. OM han nån gång över huvud taget äter så är det ca en halv dl mat sammanlagt. Han äter inget kött alls, han tuggar och spottar ut det.
  28. 14
    Ja det var bara ett exempel. OM han nån gång över huvud taget äter så är det ca en halv dl mat sammanlagt. Han äter inget kött alls, han tuggar och spottar ut det.
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Han äter

    inget kött, fisk eller nånting. Nu är han 96,5 cm och väger 12,7. Han var uppe i 14,7 innan. Ok att vara petig i maten men detta är väl inte normalt?? Han äter alltså INGET annat, bara t.ex en halv potatis, lite potatismos och sås eller så. Men de senaste dagarna alltså ingenting. Jo, en bulle i förrgår + vällingen då.
  30. 15
    Han äter inget kött, fisk eller nånting. Nu är han 96,5 cm och väger 12,7. Han var uppe i 14,7 innan. Ok att vara petig i maten men detta är väl inte normalt?? Han äter alltså INGET annat, bara t.ex en halv potatis, lite potatismos och sås eller så. Men de senaste dagarna alltså ingenting. Jo, en bulle i förrgår + vällingen då.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    oj då

    har han alltid varit så? väger han väldigt lite enligt bvc kurvan och så?
  32. 16
    oj då har han alltid varit så? väger han väldigt lite enligt bvc kurvan och så?
  33. Viktoria m F&E
    #17

    Finns det NÅT han tycker om??

    Ge honom det han tycker om, finns det verkligen ingenting han är sugen på? Och så kan du fläska till det han vill ha. Potatismos med grädde och smör i, tjockt med smör på mackor, äkta leverpastej, korvar. Det är ju bra om det är nyttigt fett också förstås, men det spelar nog inte så stor roll nu under en begränsad period. Avocado, gillar han det? Choklad? Fiskpinnar? Makaroner med massor av smält smör? Blåbärssoppa? Gröt på grädde? Tårta?

    Usch, förstår att det är jobbigt. Berätta hur det går!
  34. 17
    Finns det NÅT han tycker om?? Ge honom det han tycker om, finns det verkligen ingenting han är sugen på? Och så kan du fläska till det han vill ha. Potatismos med grädde och smör i, tjockt med smör på mackor, äkta leverpastej, korvar. Det är ju bra om det är nyttigt fett också förstås, men det spelar nog inte så stor roll nu under en begränsad period. Avocado, gillar han det? Choklad? Fiskpinnar? Makaroner med massor av smält smör? Blåbärssoppa? Gröt på grädde? Tårta?

    Usch, förstår att det är jobbigt. Berätta hur det går!
  35. Åsa m A&E
    #18

    Alltså när jag läser

    om matproblemen i dina svar till de andra undrar jag ju om han är helt utredd?

    Mina barn var som många här kanske minns mjölkallergiska och när man har något som man är överkännslig mot är ofta aptiten något som tryter. Det är inte kul att hamna i situationen när man trugar och trugar. Har varit där flertalet gånger. Nu har vi nog sluppit det för nu men det är inte kul.

    Tycker du ska ringa och prata med BVC, sjukvårdsupplysningen för att tappa 2 kilo är mycket.
  36. 18
    Alltså när jag läser om matproblemen i dina svar till de andra undrar jag ju om han är helt utredd?

    Mina barn var som många här kanske minns mjölkallergiska och när man har något som man är överkännslig mot är ofta aptiten något som tryter. Det är inte kul att hamna i situationen när man trugar och trugar. Har varit där flertalet gånger. Nu har vi nog sluppit det för nu men det är inte kul.

    Tycker du ska ringa och prata med BVC, sjukvårdsupplysningen för att tappa 2 kilo är mycket.
  37. Medlem sedan
    Aug 2003
    #19

    Ja hans kurva

    är som en taggig sax. Nu är den mycket neråt. Vi ska snart på 3-årskontroll och då extra vägning just för att han gått ner så mycket nu. Han vägde ju 4990 när han föddes så han har ju inte gått upp alls som han ska. Längden tror jag är helt normal dock.

    Han har alltid ätit lite, men nu äter han ju i princip inte alls.
  38. 19
    Ja hans kurva är som en taggig sax. Nu är den mycket neråt. Vi ska snart på 3-årskontroll och då extra vägning just för att han gått ner så mycket nu. Han vägde ju 4990 när han föddes så han har ju inte gått upp alls som han ska. Längden tror jag är helt normal dock.

    Han har alltid ätit lite, men nu äter han ju i princip inte alls.
  39. Medlem sedan
    Aug 2003
    #20

    Japp utredd från topp till tå!!

    \"liten i maten\" *hmpf* Känner mig nästan lite förolämpad av att det är allt de har att säga! Han är kollad för gluten (bara blodprov, inte biopsi), mjölk, sköldkörteln m.m. Jag ska definitivt ta det nu igen på 3-årskontrollen, tack! :-)
  40. 20
    Japp utredd från topp till tå!! \"liten i maten\" *hmpf* Känner mig nästan lite förolämpad av att det är allt de har att säga! Han är kollad för gluten (bara blodprov, inte biopsi), mjölk, sköldkörteln m.m. Jag ska definitivt ta det nu igen på 3-årskontrollen, tack! :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Man får inte vara snygg, rik och smal
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 16:39
  2. äter inte dricker inte
    By ~Maj~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 13:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 07:57
  4. Hjälp! Äter inte Nan och inte Babysemp
    By Anneliiw in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 21:10
  5. Inte kan man se smal ut i strl 44
    By På g in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 20:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar