Hur fort smittar magsjuka??
_0406 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Hur fort smittar magsjuka??

    Igår kom våra kompisar hit och firade. Killen mådde dåligt, svettades och hade spytt kvällen innan och han och min sambo var tvungen att gå ut på en prommis för att han skulle klara kvällen utan att spy...

    Nu helt plötsligt ser jag att Alex har spytt ner min datastol *urk* In med ungen i duschen och tvätta hela honom. Stolen måste slängas och köpas ny (visserligen var det behov av det innan också)... *suck* Alex åt nästan ingenting till middag idag, bara lite sås och några små bitar kyckling. Vilket är väldigt ovanligt för honom :(

    Kan han ha blivit smittad av killen som var här igår och redan bli dålig? Blev lite smågrinig när jag insåg att han hade varit sjuk men att dom ändå kom hit. Jag känner mig också knackig... Jag vill inte bli sjuk!
  2. 1
    Hur fort smittar magsjuka?? Igår kom våra kompisar hit och firade. Killen mådde dåligt, svettades och hade spytt kvällen innan och han och min sambo var tvungen att gå ut på en prommis för att han skulle klara kvällen utan att spy...

    Nu helt plötsligt ser jag att Alex har spytt ner min datastol *urk* In med ungen i duschen och tvätta hela honom. Stolen måste slängas och köpas ny (visserligen var det behov av det innan också)... *suck* Alex åt nästan ingenting till middag idag, bara lite sås och några små bitar kyckling. Vilket är väldigt ovanligt för honom :(

    Kan han ha blivit smittad av killen som var här igår och redan bli dålig? Blev lite smågrinig när jag insåg att han hade varit sjuk men att dom ändå kom hit. Jag känner mig också knackig... Jag vill inte bli sjuk!
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2

    När vi hade

    magsjuka tog det ca 48 timmr från det att Felix spydde första gången tills vi andra blev sjuka. Men våra föräldrar som var här på julafton blev sjuka ca 24 timmar efter att dom åkt hem från oss. Och då var vi härhemma smittofria, trodde vi iallafall. Förmodlingen fanns det smitta kvar någonstans i huset, tror på badrummet. Jag träffade en kompis torsdagen innan julafton och hon blev inte sjuk.

    Så det kan nog hända att Alex redan har blivit dålig. Mitt enda råd är att tvätta händer jättemycket, gärna använda handsprit.

    Hoppas verkligen att ni klarar er, magsjuka är hemskt.
  4. 2
    När vi hade magsjuka tog det ca 48 timmr från det att Felix spydde första gången tills vi andra blev sjuka. Men våra föräldrar som var här på julafton blev sjuka ca 24 timmar efter att dom åkt hem från oss. Och då var vi härhemma smittofria, trodde vi iallafall. Förmodlingen fanns det smitta kvar någonstans i huset, tror på badrummet. Jag träffade en kompis torsdagen innan julafton och hon blev inte sjuk.

    Så det kan nog hända att Alex redan har blivit dålig. Mitt enda råd är att tvätta händer jättemycket, gärna använda handsprit.

    Hoppas verkligen att ni klarar er, magsjuka är hemskt.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Ett par timmar - flera dagar

    Det beror på hur stark smittan är och hur mottaglig man är som person.
    Tar jag till mina barn så har jag en som blir smittad superlätt - behöver knappt träffa en magsjuk människa medans andra av mina barn inte blir sjuka alls trots att de kan ha syskon som är magsjuka i samma rum.

    Jag hade verkligen blivit tokig för alla säger ju att man ska hålla sig hemma 48 timmar efter att man har slutat kräka/springa på toa just pga smittorisken. Men tyvärr är det inte många som lyssnar på det örat. :S
    Enda rådet jag har att ge är att proppa i er hela vitpepparkorn och tvätta händerna frenetiskt.
  6. 3
    Ett par timmar - flera dagar Det beror på hur stark smittan är och hur mottaglig man är som person.
    Tar jag till mina barn så har jag en som blir smittad superlätt - behöver knappt träffa en magsjuk människa medans andra av mina barn inte blir sjuka alls trots att de kan ha syskon som är magsjuka i samma rum.

    Jag hade verkligen blivit tokig för alla säger ju att man ska hålla sig hemma 48 timmar efter att man har slutat kräka/springa på toa just pga smittorisken. Men tyvärr är det inte många som lyssnar på det örat. :S
    Enda rådet jag har att ge är att proppa i er hela vitpepparkorn och tvätta händerna frenetiskt.
  7. Matilda m.3
    #4

    Nämen herregud!

    Vilken idiot!!

    Hade han spytt kvällen innan och så kommer han till er dagen efter? Fy så ansvarslöst!

    Det finns ju olika former av magsjukor, bla den som kallas vinterkräksjukan. Den går lite här och var just nu.

    Inkubartionstiden är alltifrån några timmar upp till 2-3 dygn. Man smittar även 48 timmar efter vinterkräksjukan och runt 24 timmar efter \"vanlig\" magsjuka.

    Hoppas Alex snart mår bättre och att killen som smittat honom mår för djävligt!

    Usch, blir så arg och upprörd på folk som inte kan tänka längre än näsan räcker!
  8. 4
    Nämen herregud! Vilken idiot!!

    Hade han spytt kvällen innan och så kommer han till er dagen efter? Fy så ansvarslöst!

    Det finns ju olika former av magsjukor, bla den som kallas vinterkräksjukan. Den går lite här och var just nu.

    Inkubartionstiden är alltifrån några timmar upp till 2-3 dygn. Man smittar även 48 timmar efter vinterkräksjukan och runt 24 timmar efter \"vanlig\" magsjuka.

    Hoppas Alex snart mår bättre och att killen som smittat honom mår för djävligt!

    Usch, blir så arg och upprörd på folk som inte kan tänka längre än näsan räcker!
  9. Åsa m Agnes-04+bf 17/4
    #5

    Hoppas Alex är bättre...

    jobbigt med magsjuka :(

  10. 5
    Hoppas Alex är bättre... jobbigt med magsjuka :(

Liknande trådar

  1. När smittar magsjuka?
    By Minama in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 10:58
  2. Hur smittar magsjuka?
    By Jolie in forum _0807 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 21:05
  3. Hur smittar magsjuka?
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 11:45
  4. *ot* hur smittar magsjuka?
    By Klickann in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 11:21
  5. Hur smittar man - magsjuka???
    By Martha m H-05 & M-07 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar