Vad göra med överbliven oxfile
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Vad göra med överbliven oxfile

    sen nyårsafton?? Först tänkte jag nån variant på pytt, men helst inte. Om någon har något annat på lut så tar jag gärna emot tips.
  2. 1
    Vad göra med överbliven oxfile sen nyårsafton?? Först tänkte jag nån variant på pytt, men helst inte. Om någon har något annat på lut så tar jag gärna emot tips.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Lyxig...

    ...matlåda? ;) Maken fick med sig lite oxfilé, två stycken basilikamos i filodeg, balsamicosås och så grönsallad i sin matlåda idag. Första dagen på nya jobbet, undras vad hans nya jobbarkompisar tyckte om hans lunch... *fniss*
    Annars så är faktiskt både oxfilé och tjälknöl höjdare i en extra lyxig pytt. Karva ner den i lagom bitar och frys in tills du har lite andra goda saker att stoppa i pytten.
  4. 2
    Lyxig... ...matlåda? ;) Maken fick med sig lite oxfilé, två stycken basilikamos i filodeg, balsamicosås och så grönsallad i sin matlåda idag. Första dagen på nya jobbet, undras vad hans nya jobbarkompisar tyckte om hans lunch... *fniss*
    Annars så är faktiskt både oxfilé och tjälknöl höjdare i en extra lyxig pytt. Karva ner den i lagom bitar och frys in tills du har lite andra goda saker att stoppa i pytten.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3

    Ja, men det var ju en lyyysande

    ide! Att skära i bitar och frysa in, tills det finns massa annat gott till pytten. Tack Anna!

    Att man ska vara så korttänkt ibland *S*
  6. 3
    Ja, men det var ju en lyyysande ide! Att skära i bitar och frysa in, tills det finns massa annat gott till pytten. Tack Anna!

    Att man ska vara så korttänkt ibland *S*
  7. Imber
    #4

    Biff Greta är annars en höjdare!

    Skär filén eller biff i tärningar, vispa ägg lite lätt ca 1 stort/person, ha i ½ liten hackad lök/person och minst 1 msk senap. Blanda allt med köttet och krydda med salt och svatpeppar. Stek till en tjock pannkaka och ät med stekt potatis samt grönsallad. Enligt originalreceptet ska det serveras med en rå äggula i ett äggskal men den detaljen brukar vi hoppa över!
  8. 4
    Biff Greta är annars en höjdare! Skär filén eller biff i tärningar, vispa ägg lite lätt ca 1 stort/person, ha i ½ liten hackad lök/person och minst 1 msk senap. Blanda allt med köttet och krydda med salt och svatpeppar. Stek till en tjock pannkaka och ät med stekt potatis samt grönsallad. Enligt originalreceptet ska det serveras med en rå äggula i ett äggskal men den detaljen brukar vi hoppa över!
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5

    Ska man inte göra den som pytt?

    Hej
    jag trodde att man gjorde Biff Greta som en pytt i panna!? Har letat recept för att göra till min man nån gång, han älskar den rätten (Men jag kan och vet inget eftersom jag inte äter kött)
  10. 5
    Ska man inte göra den som pytt? Hej
    jag trodde att man gjorde Biff Greta som en pytt i panna!? Har letat recept för att göra till min man nån gång, han älskar den rätten (Men jag kan och vet inget eftersom jag inte äter kött)
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Hmm...

    Till det recept som jag sett så är det 2 äggulor till 500g oxfilé, 10 potatisar och 2 lökar... Skulle tro att det blir mer som lite äggöverdrag i stället för omelettstuk då.

    Här är en länk: http://hem.passagen.se/erikpar/kott_biff_greta.html
  12. 6
    Hmm... Till det recept som jag sett så är det 2 äggulor till 500g oxfilé, 10 potatisar och 2 lökar... Skulle tro att det blir mer som lite äggöverdrag i stället för omelettstuk då.

    Här är en länk: http://hem.passagen.se/erikpar/kott_biff_greta.html
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Värm och lägg på rostad macka

    med smör och worchestershiresås och en öl till!
    KALASGOTT!!
  14. 7
    Värm och lägg på rostad macka med smör och worchestershiresås och en öl till!
    KALASGOTT!!
  15. Medlem sedan
    Feb 2001
    #8

    Ja

    det var mer så jag hade föreställt mig rätten.
  16. 8
    Ja det var mer så jag hade föreställt mig rätten.

Liknande trådar

  1. Vad göra med överbliven tårta?
    By mizen in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 23:25
  2. Överbliven citrus...
    By Katt in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 14:49
  3. Vad göra med överbliven filodeg?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 21:37
  4. överbliven spagetti??
    By gabbi in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 09:06
  5. Vad göra med överbliven glögg?
    By tistel in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar