Ilon och Lo, pojk eller flick?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Ilon och Lo, pojk eller flick?

    Har fastnat stenhårt för namnen Ilon och Lo. Ilon till en eventuell kille, Lo till en eventuell tjej. Båda namnen finns ju dock både som flick- och pojknamn.

    Ser ni Lo och Ilon som ett flick- resp pojknamn, eller hur uppfattar ni namnen?

    Tror ni barn med \"könsneutrala namn\" får bekymmer i tex klasslistor och dyl?

    Tacksam för svar! :)
  2. 1
    Ilon och Lo, pojk eller flick? Har fastnat stenhårt för namnen Ilon och Lo. Ilon till en eventuell kille, Lo till en eventuell tjej. Båda namnen finns ju dock både som flick- och pojknamn.

    Ser ni Lo och Ilon som ett flick- resp pojknamn, eller hur uppfattar ni namnen?

    Tror ni barn med \"könsneutrala namn\" får bekymmer i tex klasslistor och dyl?

    Tacksam för svar! :)
  3. Sara
    #2

    Ser båda som \"flicknamn\",

    men funkar även bra på pojkar!

    På en klasslista kan det kanske bli lite problem i en ny klass, men inte efter ett tag!
  4. 2
    Ser båda som \"flicknamn\", men funkar även bra på pojkar!

    På en klasslista kan det kanske bli lite problem i en ny klass, men inte efter ett tag!
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    hmm?

    allt beror ju på vad man har för bakomliggande erfarenheter..
    Ilon älskar jag MEN, hehe så heter en väns HUND!
    Han är en mörk fin stor schäfer.
    Snäll är han och så gooo..
    Men är det ingen annan runt dig som heter så så går det ju bra, men här..ja då skulle man nog undra..
  6. 3
    hmm? allt beror ju på vad man har för bakomliggande erfarenheter..
    Ilon älskar jag MEN, hehe så heter en väns HUND!
    Han är en mörk fin stor schäfer.
    Snäll är han och så gooo..
    Men är det ingen annan runt dig som heter så så går det ju bra, men här..ja då skulle man nog undra..
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    Spontant tycker jag

    att båda känns som flicknamn.

    Båda namnen är fina. Ilon är verkligen ett toppennamn!
  8. 4
    Spontant tycker jag att båda känns som flicknamn.

    Båda namnen är fina. Ilon är verkligen ett toppennamn!
  9. Carita
    #5

    Går man inte efter personnr på list

    Och på personnumret framgår ju klart könet (näst sista siffran skvallrar). Fast det kanske man kollar bara om man är osäker, är man tvärsäker på att Ilon är en tjej kollar man inte. Men om du tar ett vanligt andranamn som är helt tydligt manligt el kvinnligt så ger det ju också en fingervisning.

    Men skulle det bli fel, så är det lätt för skolan att köra ut en ny rättad lista.

    Lo tycker jag känns som ett nytt namn som kan vara både och. Ilon tänker jag på flicka pga Ilon Wikland. Men jag tycker att Ilon låter som det kunde vara ett pojknamn (som Elon). Tycker Ilon är ett fint namn. Skulle kunna tänka mig Ilona på en dotter.

    Men jag skulle kolla namnets ursprung först. Är det ett namn som används för pojkar också i Estland?
  10. 5
    Går man inte efter personnr på list Och på personnumret framgår ju klart könet (näst sista siffran skvallrar). Fast det kanske man kollar bara om man är osäker, är man tvärsäker på att Ilon är en tjej kollar man inte. Men om du tar ett vanligt andranamn som är helt tydligt manligt el kvinnligt så ger det ju också en fingervisning.

    Men skulle det bli fel, så är det lätt för skolan att köra ut en ny rättad lista.

    Lo tycker jag känns som ett nytt namn som kan vara både och. Ilon tänker jag på flicka pga Ilon Wikland. Men jag tycker att Ilon låter som det kunde vara ett pojknamn (som Elon). Tycker Ilon är ett fint namn. Skulle kunna tänka mig Ilona på en dotter.

    Men jag skulle kolla namnets ursprung först. Är det ett namn som används för pojkar också i Estland?
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    För mig

    kan Ilon vara både ock, fast jag skulle välja det till en kille. Lo ser jag bara som ett tjejnamn! Jättefina namn båda två!
  12. 6
    För mig kan Ilon vara både ock, fast jag skulle välja det till en kille. Lo ser jag bara som ett tjejnamn! Jättefina namn båda två!
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Jag tycker att Lo

    är ett pojknamn. Min son som är fyra år heter det i andranamn. Då hade jag iofs inte hört det på någon flicka alls vilket jag har gjort senare. För mig så fanns bara namnet hos författaren Ivar-Lo och han skulle väl ha varit ca 100 år nu. Men det funkar ju faktiskt på både flickor o pojkar.
  14. 7
    Jag tycker att Lo är ett pojknamn. Min son som är fyra år heter det i andranamn. Då hade jag iofs inte hört det på någon flicka alls vilket jag har gjort senare. För mig så fanns bara namnet hos författaren Ivar-Lo och han skulle väl ha varit ca 100 år nu. Men det funkar ju faktiskt på både flickor o pojkar.
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Min son heter Lo och så vet jag en pojke till som heter det, så det är mest ett pojknamn för mig. Fast fint på flickor med. 💕
  16. 8
    Min son heter Lo och så vet jag en pojke till som heter det, så det är mest ett pojknamn för mig. Fast fint på flickor med. 💕

Liknande trådar

  1. flick och pojk
    By Moa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 13:34
  2. Pojk eller flick?
    By nikki73 in forum Småbarn
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 18:55
  3. meandi flick och pojk
    By missnöjd in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 21:07
  4. Flick eller pojk?
    By S-JJ in forum Småbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 16:50
  5. Pojk/flick-graviditet?
    By Mollyanna in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 20:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar