Får maan kasta ut
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Får maan kasta ut

    sin 18-årige son?
    Han kommer och går som han vill, kallar sin far för jävla gubbe, sina syskon för cp, äter när det passar honom, snusar, dricker, missköter skolan, kommer hem när det passar honom.
    Nu har han fått ultimatum av mig, jag/vi orkar inte längre, han förstör för hela familjen.
    Gör jag något olagligt som kastar ut honom? Kan jag ringa soc. coh säga att vi inte kan ha honom hemma längre?

    Ge mig råd!!
  2. 1
    Får maan kasta ut sin 18-årige son?
    Han kommer och går som han vill, kallar sin far för jävla gubbe, sina syskon för cp, äter när det passar honom, snusar, dricker, missköter skolan, kommer hem när det passar honom.
    Nu har han fått ultimatum av mig, jag/vi orkar inte längre, han förstör för hela familjen.
    Gör jag något olagligt som kastar ut honom? Kan jag ringa soc. coh säga att vi inte kan ha honom hemma längre?

    Ge mig råd!!
  3. Anonym
    #2

    Ja

    Du kan ringa soc och säga att ni inte orkar längre. Missköter han skolan så kanske han inte har något studiebidrag heller och då borde skolan anmäla till soc. Ta kontakt med mentor/kurator på skolan och se om ni kan göra något tillsammans innan ni gör en anmälan.
  4. 2
    Ja Du kan ringa soc och säga att ni inte orkar längre. Missköter han skolan så kanske han inte har något studiebidrag heller och då borde skolan anmäla till soc. Ta kontakt med mentor/kurator på skolan och se om ni kan göra något tillsammans innan ni gör en anmälan.
  5. \"mamma\"
    #3

    nej

    det kan man inte. Jag har försökt men enligt socilatjänstlagen så är man som förälder skyldig att ge sina barn tak över huvudet till de har en egen ekonomi och en bostad. Du kan kolla på sos.se och läsa vidare. Kastar man ut sitt barn så finns risken att de blir hemlösa, det tog ett tag innan soctanten vi pratade med svarade på den frågan men till slut kröp ett, ja, så kan det bli fram ur henne. Om han däremot gör något olagligt så kan det bli lvu-hem.
  6. 3
    nej det kan man inte. Jag har försökt men enligt socilatjänstlagen så är man som förälder skyldig att ge sina barn tak över huvudet till de har en egen ekonomi och en bostad. Du kan kolla på sos.se och läsa vidare. Kastar man ut sitt barn så finns risken att de blir hemlösa, det tog ett tag innan soctanten vi pratade med svarade på den frågan men till slut kröp ett, ja, så kan det bli fram ur henne. Om han däremot gör något olagligt så kan det bli lvu-hem.
  7. Oxå mamma
    #4

    Var får han pengar ifrån?

    Så länge de går i skolan så är man väl skyldig att underhålla barnen tills de är 20 (eller är det 21 år)?
    Utan pengar kan han väl inte varken snusa eller dricka?
    Svårt läge
  8. 4
    Var får han pengar ifrån? Så länge de går i skolan så är man väl skyldig att underhålla barnen tills de är 20 (eller är det 21 år)?
    Utan pengar kan han väl inte varken snusa eller dricka?
    Svårt läge
  9. marib
    #5

    Den information som jag fått

    om 18åringen inte har nånstans att bo (och INTE går i skolan) så är det soc skyldighet att hjälpa till med bostad och med pengar. Om han inte begått något brått eller anv droger så kan han inte bli LVUad.
  10. 5
    Den information som jag fått om 18åringen inte har nånstans att bo (och INTE går i skolan) så är det soc skyldighet att hjälpa till med bostad och med pengar. Om han inte begått något brått eller anv droger så kan han inte bli LVUad.
  11. Kajan
    #6

    Måste man försörja barnen hela live

    då? Jag menar om de inte hittar något arbete?

    Även om man inte kan kasta ut sitt barn är man ju inte skyldig att förse dem med fickpengar. Så länge de studerar har de sitt studiebidrag. Som arbetssökande får man väl också något.
  12. 6
    Måste man försörja barnen hela live då? Jag menar om de inte hittar något arbete?

    Även om man inte kan kasta ut sitt barn är man ju inte skyldig att förse dem med fickpengar. Så länge de studerar har de sitt studiebidrag. Som arbetssökande får man väl också något.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    Tyvärr beror det

    på i vilken kommun man bor i!
    Jag hös liknande känslor för äldsta dottern ett tag (ömsesidigt) och vi tog faktiskt upp det med soc.
    Enligt soc i vår kommun beläget i \"Stora Stada\" har de ingen som helst skyldighet att hjälpa till med boendet. Jag var iofs \"fri\" att slänga ut henne _efter_ att hon pluggat färdigt på gymnasiet, men det som skulle vänta är hemlöshet. Den neda gången de skulle ha _skyldighet_ var om hon var gravid!
    Värt att kolla upp mao!
  14. 7
    Tyvärr beror det på i vilken kommun man bor i!
    Jag hös liknande känslor för äldsta dottern ett tag (ömsesidigt) och vi tog faktiskt upp det med soc.
    Enligt soc i vår kommun beläget i \"Stora Stada\" har de ingen som helst skyldighet att hjälpa till med boendet. Jag var iofs \"fri\" att slänga ut henne _efter_ att hon pluggat färdigt på gymnasiet, men det som skulle vänta är hemlöshet. Den neda gången de skulle ha _skyldighet_ var om hon var gravid!
    Värt att kolla upp mao!
  15. Anonym
    #8

    Fast jag har haft elever

    som har blivit utkastade, där soc har hjälpt dem med eget boende. Om föräldrar och barn inte kan bo tillsammans, måste man ju hitta andra lösningar.

    Det bästa är naturligtvis om soc kan hjälpa till med medling eller om man kan få ungdomen på rätt väg genom att ta hjälp av alla berörda - familj, släkt, skola, soc ...
  16. 8
    Fast jag har haft elever som har blivit utkastade, där soc har hjälpt dem med eget boende. Om föräldrar och barn inte kan bo tillsammans, måste man ju hitta andra lösningar.

    Det bästa är naturligtvis om soc kan hjälpa till med medling eller om man kan få ungdomen på rätt väg genom att ta hjälp av alla berörda - familj, släkt, skola, soc ...
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9

    Som jag sa

    längre ner. Hjälpen beror tyvärr helt och hållet på vart man bor!
    Så länge ungarna är omyndiga och/eller studerar har man försörjningsplikt och \"kan inte\" slänga ut dem.
  18. 9
    Som jag sa längre ner. Hjälpen beror tyvärr helt och hållet på vart man bor!
    Så länge ungarna är omyndiga och/eller studerar har man försörjningsplikt och \"kan inte\" slänga ut dem.
  19. Anonym
    #10

    Studiebidraget

    och extra jobb. Vissa månader tjänar han upp till 8000, men han betalar inget hemma.

  20. 10
    Studiebidraget och extra jobb. Vissa månader tjänar han upp till 8000, men han betalar inget hemma.

  21. Anonym
    #11

    Jag ska ta kontakt med...

    skolans kurator, vet att han har stora problem där också och att de funderat på en elevvårdskonferens. Hoppas verkligen att det blir en sådan, de har ju faktiskt bättre möjligheter att få honom att lyssna än vad vi har...
  22. 11
    Jag ska ta kontakt med... skolans kurator, vet att han har stora problem där också och att de funderat på en elevvårdskonferens. Hoppas verkligen att det blir en sådan, de har ju faktiskt bättre möjligheter att få honom att lyssna än vad vi har...
  23. Oxå mamma
    #12

    Dax att säga ifrån

    vilket ni skulle gjort för länge sedan, jag vet att det är svårt, men det är ju för hans eget och ert bästa. Att kasta ut sitt barn är nog inte den bästa lösningen.
  24. 12
    Dax att säga ifrån vilket ni skulle gjort för länge sedan, jag vet att det är svårt, men det är ju för hans eget och ert bästa. Att kasta ut sitt barn är nog inte den bästa lösningen.
  25. Anonym
    #13

    Ja, jag vet inte...

    hur soc. fungerar här. Vi hr aldrig behövt ta kontakt med dom.
    Jag vet att han egentligen inte mår bra och jag vill väldigt gärna hjälpa honom, men jag orkar inte få hur mycket skit som helst. Känner att en gräns måste dras någonstans. Vi har fler barn och ett äktenskap att ta hand om också....
  26. 13
    Ja, jag vet inte... hur soc. fungerar här. Vi hr aldrig behövt ta kontakt med dom.
    Jag vet att han egentligen inte mår bra och jag vill väldigt gärna hjälpa honom, men jag orkar inte få hur mycket skit som helst. Känner att en gräns måste dras någonstans. Vi har fler barn och ett äktenskap att ta hand om också....
  27. Anonym
    #14

    Tro mig!

    Vi har sagt ifrån sååååååååå många gågner! Vi har skrikit, gråtit, pratat mm. Han har lovat att bli bättre, men sen kommer något annat emellan (läs kompisar) och då blir han som en annan person.
    Han kan gå i mysbyxor hemma och vara världens goaste, sen räcker det med ett telefonsamtal så är det kört.

    Vi har suttit ner många gånger och pratat, och han har själv sagt att han vet att han gör fel, men sen.... vad gör man?
  28. 14
    Tro mig! Vi har sagt ifrån sååååååååå många gågner! Vi har skrikit, gråtit, pratat mm. Han har lovat att bli bättre, men sen kommer något annat emellan (läs kompisar) och då blir han som en annan person.
    Han kan gå i mysbyxor hemma och vara världens goaste, sen räcker det med ett telefonsamtal så är det kört.

    Vi har suttit ner många gånger och pratat, och han har själv sagt att han vet att han gör fel, men sen.... vad gör man?
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    Ojdå

    Han måste ha hjälp om han mår så dåligt. Ni måste ha hjälp för man klarar inte allt själv.

    Jag kontaktade soc som ett sista halmstrå, vi hade prövat skolkurator som inte gav något annat än ett samtal i månaden, BUP som inte tog emot pga hon inte var suicidbenägen, öppenpsyk som inte tog emot pga att hon var omyndig...

    Inom 1 vecka efter mötet på soc fick hon en kontakt som verkligen tog tag i henne! Jag hade kämpat med näbbar och klor för att få hjälp och möttes överallt av kalla handen och så löste allt sig så fort!

  30. 15
    Ojdå Han måste ha hjälp om han mår så dåligt. Ni måste ha hjälp för man klarar inte allt själv.

    Jag kontaktade soc som ett sista halmstrå, vi hade prövat skolkurator som inte gav något annat än ett samtal i månaden, BUP som inte tog emot pga hon inte var suicidbenägen, öppenpsyk som inte tog emot pga att hon var omyndig...

    Inom 1 vecka efter mötet på soc fick hon en kontakt som verkligen tog tag i henne! Jag hade kämpat med näbbar och klor för att få hjälp och möttes överallt av kalla handen och så löste allt sig så fort!

  31. mamma till tre
    #16

    fast det gäller bara gymnasiet

    dvs så länge dom är omyndiga och/eller går på gymnasiet. Jag menar, studera kan man göra hela livet och då behöver inte pappsen och mamsen försörja en.
  32. 16
    fast det gäller bara gymnasiet dvs så länge dom är omyndiga och/eller går på gymnasiet. Jag menar, studera kan man göra hela livet och då behöver inte pappsen och mamsen försörja en.
  33. \"mamma\"
    #17

    Näe

    inte försörja, det sa jag inte men tak över huvudet är man skyldig att ge. De får från 19 år hjälp från soc till egen försörjning ca 2800 kr/mån
  34. 17
    Näe inte försörja, det sa jag inte men tak över huvudet är man skyldig att ge. De får från 19 år hjälp från soc till egen försörjning ca 2800 kr/mån
  35. Jämställd pappa
    #18

    Självklart får man det

    men du har som föräldrer försörjningsbörda så länge barnet går på gymnasiet. Däremot har barnet inte rätt att dra ut på sina studier hur länge som helts.

    Hade inte tvekat en sekund om något av mina barn betedde sig som du beskriver att förklara att de inte var välkomna hem om de inte ändrade attityd. Å andra sidan vet mina barn om det redan nu när de är 9 och 11 år.

    Hade jag varit du hade jag bytt lås och förklarat att sonen inte är välkommen om han inte ändrar sig. Jag hade kontakta soc och bett dem om ett gemensamt samtal mend sonen och förklarat vilkoren som gäller hos er och ert beslut att sätta stopp för sonens boende om han inte följer er överenskommelse.
  36. 18
    Självklart får man det men du har som föräldrer försörjningsbörda så länge barnet går på gymnasiet. Däremot har barnet inte rätt att dra ut på sina studier hur länge som helts.

    Hade inte tvekat en sekund om något av mina barn betedde sig som du beskriver att förklara att de inte var välkomna hem om de inte ändrade attityd. Å andra sidan vet mina barn om det redan nu när de är 9 och 11 år.

    Hade jag varit du hade jag bytt lås och förklarat att sonen inte är välkommen om han inte ändrar sig. Jag hade kontakta soc och bett dem om ett gemensamt samtal mend sonen och förklarat vilkoren som gäller hos er och ert beslut att sätta stopp för sonens boende om han inte följer er överenskommelse.
  37. Hosanna
    #19

    Ang LVU

    LVU kan man få om man är en fara för sig själv eller andra eller om man har ett riskbeteende.Även lättare missbruk ihop med respektlöst beteende och dålig skolgång räknas. Vårdnadshavarna har mycket att säga till om vid en förhandling.
  38. 19
    Ang LVU LVU kan man få om man är en fara för sig själv eller andra eller om man har ett riskbeteende.Även lättare missbruk ihop med respektlöst beteende och dålig skolgång räknas. Vårdnadshavarna har mycket att säga till om vid en förhandling.
  39. Emma
    #20

    Dax att

    flytta hemifrån! Eftersom han har jobb behöver du ju inte försörja honom. Och tjänar han 8000 i månaden finns det ingen anledning för soc att försörja honom heller. Nåt studiebidrag ska han däremot inte ha om han inte sköter skolan!

    Nej, det är dags för honom att växa upp och ta eget ansvar. När han får ta det ansvaret kommer han snart att upptäcka att det inte lönar sig att dricka, röka, var otrevlig etc.

    Lycka till!
  40. 20
    Dax att flytta hemifrån! Eftersom han har jobb behöver du ju inte försörja honom. Och tjänar han 8000 i månaden finns det ingen anledning för soc att försörja honom heller. Nåt studiebidrag ska han däremot inte ha om han inte sköter skolan!

    Nej, det är dags för honom att växa upp och ta eget ansvar. När han får ta det ansvaret kommer han snart att upptäcka att det inte lönar sig att dricka, röka, var otrevlig etc.

    Lycka till!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Om maan funderar på att föda hemma
    By Funderar stadiet in forum Förlossning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 10:45
  2. Nej, nu ska jag kasta mig
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 21:53
  3. Kasta snöboll. hur ser ni på att kasta
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 11:06
  4. att kasta ut nån
    By toktroll in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 18:14
  5. Kasta?
    By Katta in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 07:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar