Eget konto med betalkort
Tonåringar
  1. Tia
    #1

    Eget konto med betalkort

    kan man få på en del banker när man fyllt 13. Dottern vill ha ett sådant där vi sätter in hennes månadpeng. Hon ska få en rejäl höjning nu och samtidigt få betala mer själv. Är en väldigt lugn och skötsam tjej. Någon som har några erfarenheter av detta. Hur har det fungerat för era barn? Det är alltså ett konto med kort som fungerar både som betalkort och i bankomat.
  2. 1
    Eget konto med betalkort kan man få på en del banker när man fyllt 13. Dottern vill ha ett sådant där vi sätter in hennes månadpeng. Hon ska få en rejäl höjning nu och samtidigt få betala mer själv. Är en väldigt lugn och skötsam tjej. Någon som har några erfarenheter av detta. Hur har det fungerat för era barn? Det är alltså ett konto med kort som fungerar både som betalkort och i bankomat.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Vi har så, fast inte

    som betalkort. Sonen (14 år) har eget konto där barnbidraget går in. Sedan disponerar han pengarna till kläder, fritid och nöjen. men han får bara ta ut pengar från bankomaten, inte använda kortet som betalkort. Jag tror att det är viktigt när man lär sig detta med egen ekonomi att man faktiskt har pengarna i handen och betalar med dem. En pedagogisk grej liksom, så här i början tills han fått lite mer vana vid att hantera egna pengar och spara till det han behöver.
  4. 2
    Vi har så, fast inte som betalkort. Sonen (14 år) har eget konto där barnbidraget går in. Sedan disponerar han pengarna till kläder, fritid och nöjen. men han får bara ta ut pengar från bankomaten, inte använda kortet som betalkort. Jag tror att det är viktigt när man lär sig detta med egen ekonomi att man faktiskt har pengarna i handen och betalar med dem. En pedagogisk grej liksom, så här i början tills han fått lite mer vana vid att hantera egna pengar och spara till det han behöver.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Min tjej har

    ett sånt sen några år och det fungerar jättebra. Jag tror hon bara använder bankomat-funktionen. Hon är nog för ekonomisk för att chansa på att betala med det i affärer.
  6. 3
    Min tjej har ett sånt sen några år och det fungerar jättebra. Jag tror hon bara använder bankomat-funktionen. Hon är nog för ekonomisk för att chansa på att betala med det i affärer.
  7. Teen-M
    #4

    Yes!

    Båda grabbarna har eget konto med Maestro-card.
    Fungerar kanonbra!
  8. 4
    Yes! Båda grabbarna har eget konto med Maestro-card.
    Fungerar kanonbra!
  9. Tia
    #5

    Roligt att det fungerar så bra, men

    hur gör ni med inbetalningen? Stående överföring? Hos oss är månadspengen lite villkorad (städa rum, läxor, lite småsysslor i hemmet mm) och ibland blir det ju avdrag.
  10. 5
    Roligt att det fungerar så bra, men hur gör ni med inbetalningen? Stående överföring? Hos oss är månadspengen lite villkorad (städa rum, läxor, lite småsysslor i hemmet mm) och ibland blir det ju avdrag.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Båda mina har

    och har haft i snart 11/2 och 2 år. Har fukat utan problem.
  12. 6
    Båda mina har och har haft i snart 11/2 och 2 år. Har fukat utan problem.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    vi har precis skaffat

    Vi skaffade ett på Nordea till 14 åringen men dom gäller fro m 13 år. Avgiftsfritt tom 18 år och dom kan betala med kortet i butik samt göra automatuttag. En legitamation får dom också, kostnadsfritt. Ta med foto, pass (el annan id handling) samt barnet i fråga.
  14. 7
    vi har precis skaffat Vi skaffade ett på Nordea till 14 åringen men dom gäller fro m 13 år. Avgiftsfritt tom 18 år och dom kan betala med kortet i butik samt göra automatuttag. En legitamation får dom också, kostnadsfritt. Ta med foto, pass (el annan id handling) samt barnet i fråga.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8

    Fjortisen

    klara det alldeles utmärkt.
    Hon gör inte av med lika mycket pengar som när hon kunde ta ut enbart hundralappar åt gången.
  16. 8
    Fjortisen klara det alldeles utmärkt.
    Hon gör inte av med lika mycket pengar som när hon kunde ta ut enbart hundralappar åt gången.
  17. Anonym
    #9

    Maestro

    har vår dotter haft sedan hon fyllde tretton. Vi har inga villkor runt hennes månadspeng så jag har en stående överföring.
    I motsats till många använder hon sitt kort oftare som betalningsmedel än att ta ut på bankomat.
  18. 9
    Maestro har vår dotter haft sedan hon fyllde tretton. Vi har inga villkor runt hennes månadspeng så jag har en stående överföring.
    I motsats till många använder hon sitt kort oftare som betalningsmedel än att ta ut på bankomat.
  19. Medlem sedan
    Oct 1998
    #10

    Vi har haft sen grabben var 14

    fast inte som betalkort, utan bara bankomat.
    På nått sätt tänkte jag att det skulle bli färre \"impulsköp\" så, men det kanske din dotter klarar. Jag tycker det är bra om dom får träna så tidigt som möjligt.
  20. 10
    Vi har haft sen grabben var 14 fast inte som betalkort, utan bara bankomat.
    På nått sätt tänkte jag att det skulle bli färre \"impulsköp\" så, men det kanske din dotter klarar. Jag tycker det är bra om dom får träna så tidigt som möjligt.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    för över varje månad

    tillsammans med övriga räkningar. Ibland lägger jag in överföringar några månader framåt, det är lite olika.

    Vi har inget villkor för pengarna, att hjälpa till är en självklarhet - att göra läxor likaså. Gör han inte det har vi en diskussion och löser det problemet.
    Han har dessutom ett \"jobb\" nämligen att dela ut reklam. Gör han inte det ordentligt får han ingen lön, där är kopplingen utfört arbete - lön tydlig. Men barnbidraget ser jag inte som en lön, jag får ingen lön för att städa och inte ungarna heller. Och läxor gör man för att få bra betyg och bra kunskaper vilket ger bättre möjligheter i framtiden, inte för att få pengar här och nu.
  22. 11
    för över varje månad tillsammans med övriga räkningar. Ibland lägger jag in överföringar några månader framåt, det är lite olika.

    Vi har inget villkor för pengarna, att hjälpa till är en självklarhet - att göra läxor likaså. Gör han inte det har vi en diskussion och löser det problemet.
    Han har dessutom ett \"jobb\" nämligen att dela ut reklam. Gör han inte det ordentligt får han ingen lön, där är kopplingen utfört arbete - lön tydlig. Men barnbidraget ser jag inte som en lön, jag får ingen lön för att städa och inte ungarna heller. Och läxor gör man för att få bra betyg och bra kunskaper vilket ger bättre möjligheter i framtiden, inte för att få pengar här och nu.
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12

    Visa Electron

    Mina barn har fått Visa Electron när dom fyllt 13. Dom använder både som betalkort och bankomatkort. Jag har bara positiva erfarenheter av det. Enkelt att föra över månadspeng och presentpengar till kontot. Och det känns som om dom själva får bättre koll på sin egen ekonomi också, men det kanske mer hör till åldern.
  24. 12
    Visa Electron Mina barn har fått Visa Electron när dom fyllt 13. Dom använder både som betalkort och bankomatkort. Jag har bara positiva erfarenheter av det. Enkelt att föra över månadspeng och presentpengar till kontot. Och det känns som om dom själva får bättre koll på sin egen ekonomi också, men det kanske mer hör till åldern.
  25. Medlem sedan
    Feb 2003
    #13

    månadspeng minus avdrag

    Ett av barnen har sin mobilräkning knuten till mitt konto. Det beloppet drar jag av från studiebidraget.
    Vi har också uppgifter som skall skötas hemma. Diskdagar och sånt. Om man t.ex. inte sköter sin diskdag blir det 30 kr avdrag och den drar jag av från nästa månadspeng.
  26. 13
    månadspeng minus avdrag Ett av barnen har sin mobilräkning knuten till mitt konto. Det beloppet drar jag av från studiebidraget.
    Vi har också uppgifter som skall skötas hemma. Diskdagar och sånt. Om man t.ex. inte sköter sin diskdag blir det 30 kr avdrag och den drar jag av från nästa månadspeng.
  27. Birgitta, since 1997
    #14

    Min dotter har haft bankomatkort...

    ... i snart ett år. Hon har fått 600 i månaden till kläder och fickpengar. Det har funkat kanonbra, hon har alltid pengar på kontot.

    Nu fyller hon 13 och ska få hela barnbidraget, med ökat ansvar för egna utgifter. Pengarna är inte villkorade, hjälpa till hemma ska man göra ändå. Däremot tjänar hon några extra hundralappar på småjobb hos släkt och vänner nästan varje månad och hon har på egen hand ordnat extrajobb på den lokala pizzerian från när hon fyller 13. Driftig tjej!

    Jag har en stående överföring från mitt konto till dotterns.
  28. 14
    Min dotter har haft bankomatkort... ... i snart ett år. Hon har fått 600 i månaden till kläder och fickpengar. Det har funkat kanonbra, hon har alltid pengar på kontot.

    Nu fyller hon 13 och ska få hela barnbidraget, med ökat ansvar för egna utgifter. Pengarna är inte villkorade, hjälpa till hemma ska man göra ändå. Däremot tjänar hon några extra hundralappar på småjobb hos släkt och vänner nästan varje månad och hon har på egen hand ordnat extrajobb på den lokala pizzerian från när hon fyller 13. Driftig tjej!

    Jag har en stående överföring från mitt konto till dotterns.
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15

    Funkar utmärkt

    dottern har ett sådant samt bank på internet via Föreningssparbanken, trist att inte SEB har nåt liknande, men nu fyller hon snart 18 så då blir det flytt till \"rätt\" bank :-)
  30. 15
    Funkar utmärkt dottern har ett sådant samt bank på internet via Föreningssparbanken, trist att inte SEB har nåt liknande, men nu fyller hon snart 18 så då blir det flytt till \"rätt\" bank :-)
  31. Teen-M
    #16

    Här oxå!

    Vi för över varje månad för det blir i regel olika varje månad, ibland är dom skyldiga oss pengar och ibland tvärtom :)
  32. 16
    Här oxå! Vi för över varje månad för det blir i regel olika varje månad, ibland är dom skyldiga oss pengar och ibland tvärtom :)
  33. Birgitta, since 1997
    #17

    Vi har SEB!

    Kontot står i mitt namn, dottern har fullmakt. Funkar kanon, jag har full insyn samtidigt som dottern har fullt förfogande. Precis som jag vill ha det...
  34. 17
    Vi har SEB! Kontot står i mitt namn, dottern har fullmakt. Funkar kanon, jag har full insyn samtidigt som dottern har fullt förfogande. Precis som jag vill ha det...
  35. Kajan
    #18

    Eget konto med uttagskort

    har dottern. På kontot finns både studiebidraget och dessutom går hennes lön in där (för extraknäcket).

    Däremot fungerar inte kortet som betalkort. Kan inte se några nackdelar med det, såvida hon inte tappar kortet. Men även så går det väl inte att ta ut med det utan kod.
  36. 18
    Eget konto med uttagskort har dottern. På kontot finns både studiebidraget och dessutom går hennes lön in där (för extraknäcket).

    Däremot fungerar inte kortet som betalkort. Kan inte se några nackdelar med det, såvida hon inte tappar kortet. Men även så går det väl inte att ta ut med det utan kod.
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19

    Jo, fast då har hon inte

    egen internetbank utan bara ett kort?
  38. 19
    Jo, fast då har hon inte egen internetbank utan bara ett kort?
  39. Birgitta, since 1997
    #20

    Ja

    Jag vill fortfarande ha full koll, så hon använder ett separat konto i mitt namn, med fullmakt bara för bankomatkort.
  40. 20
    Ja Jag vill fortfarande ha full koll, så hon använder ett separat konto i mitt namn, med fullmakt bara för bankomatkort.

Liknande trådar

  1. Ryanair byter betalkort!
    By Bengt in forum Resesnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 14:31
  2. Dottern och betalkort
    By BM66 in forum Singelmingel
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 07:50
  3. Betalkort
    By *Anonym* in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:01
  4. Lindex betalkort
    By Anna in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 21:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar