Ni med hormonspiral
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Ni med hormonspiral

    Det har säkert ältats fram och tillbaka, men jag frågar i alla fall (har scrollat och läst lite bakåt). Jag satte in en hormonspiral för en dryg vecka sedan och undrar nu lite saker.

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
  2. 1
    Ni med hormonspiral Det har säkert ältats fram och tillbaka, men jag frågar i alla fall (har scrollat och läst lite bakåt). Jag satte in en hormonspiral för en dryg vecka sedan och undrar nu lite saker.

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2

    svar

    Hej här är min erfarenhet av hormonspiral:

    1. jag blödde nästan varje dag i 6 månader
    2. Jag blödde så lite så vi hade sex ialla fall
    3. Min barnmorska sa att man helst inte skulle använda tampong alls när man har spiral
    4. Förutom blödningen som gav med sig efter 6 månader så fick jag återkommande svampinfektioner.
    5. NEJ

    Nu kan det funka jätte bra för dej...man ska ge spiralen 6 månader innan man eventuellt byter.
    Jag satte in p-stav i stället och är KANON nöjd
  4. 2
    svar Hej här är min erfarenhet av hormonspiral:

    1. jag blödde nästan varje dag i 6 månader
    2. Jag blödde så lite så vi hade sex ialla fall
    3. Min barnmorska sa att man helst inte skulle använda tampong alls när man har spiral
    4. Förutom blödningen som gav med sig efter 6 månader så fick jag återkommande svampinfektioner.
    5. NEJ

    Nu kan det funka jätte bra för dej...man ska ge spiralen 6 månader innan man eventuellt byter.
    Jag satte in p-stav i stället och är KANON nöjd
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    Några svar

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    *** Har nu varit blödningsfri i tre dagar (dvs, helt ofärgade flytningar). Jag satte in spiralen i slutet på oktober och har haft stänkblödningar till och från fram tills nu. Det har varit så lite så jag har hela tiden klarat mig med ett trosskydd.

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    *** Stänkblödningar (som ovan). Inga andra biverkningar, varken acne, huvudvärk, viktökning eller humörsvängningar.

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    *** Hormonspiral JA!!
  6. 3
    Några svar - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    *** Har nu varit blödningsfri i tre dagar (dvs, helt ofärgade flytningar). Jag satte in spiralen i slutet på oktober och har haft stänkblödningar till och från fram tills nu. Det har varit så lite så jag har hela tiden klarat mig med ett trosskydd.

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    *** Stänkblödningar (som ovan). Inga andra biverkningar, varken acne, huvudvärk, viktökning eller humörsvängningar.

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    *** Hormonspiral JA!!
  7. lowen
    #4

    mitt svar


    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    **blöde väl som vanlig mens i två månader, tog ut den efter två oxå.

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri? jag hade aldrig sex under den tiden

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit? jag hade enorma humörsväningar...
    Jag grät för jämnan, vart arg jämt på min dotter så jag skrek på henne så fort hon var lite grinig.. (då var min dotter ändå bara 1 år, jag var helt ur kontroll.. jag tappade fattningen flera ggr per dag.. därför stod jag bara ut i två månader... fast dom säger man ska ge den ett halvår

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    Säger NEJ
    men det är så olika från person till person
  8. 4
    mitt svar
    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    **blöde väl som vanlig mens i två månader, tog ut den efter två oxå.

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri? jag hade aldrig sex under den tiden

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit? jag hade enorma humörsväningar...
    Jag grät för jämnan, vart arg jämt på min dotter så jag skrek på henne så fort hon var lite grinig.. (då var min dotter ändå bara 1 år, jag var helt ur kontroll.. jag tappade fattningen flera ggr per dag.. därför stod jag bara ut i två månader... fast dom säger man ska ge den ett halvår

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    Säger NEJ
    men det är så olika från person till person
  9. A
    #5

    Svar:

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    Någon dag - därefter lite stänkblödningar då och då i 2 månader - därefter inte en droppe. Det är 1,5 år sedan nu

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?
    Pass - ingen aning

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)
    Inte varit aktuellt då trosskydd räckt gott och väl

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    Ja - bättre humör, gigantisk sexlust, ingen PMS, finare hy

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    Absolut JA!!!
  10. 5
    Svar: - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    Någon dag - därefter lite stänkblödningar då och då i 2 månader - därefter inte en droppe. Det är 1,5 år sedan nu

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?
    Pass - ingen aning

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)
    Inte varit aktuellt då trosskydd räckt gott och väl

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    Ja - bättre humör, gigantisk sexlust, ingen PMS, finare hy

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    Absolut JA!!!
  11. lilla4an
    #6

    Mina svar

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    **Blödit regelbundet var 30.e dag och har haft kvar ÄL m.m. Enligt min BM är inte detta så vanligt utan de flesta får rubbade cykler med mindre blödningar m.m. Dock har jag bara blödit litegrann i 2-3 dagar.

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?
    ** Jag hörde aldrig några avhållsamhetsregler så jag komemr inte ihåg hur vi gjorde..

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)
    ** vet ej faktiskt!

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    ** Inga alls!

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    ** Absolut JA! Har precis tagit ut min för vi ska in i verksta\'n men kommer sätta in sen igen!
  12. 6
    Mina svar - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    **Blödit regelbundet var 30.e dag och har haft kvar ÄL m.m. Enligt min BM är inte detta så vanligt utan de flesta får rubbade cykler med mindre blödningar m.m. Dock har jag bara blödit litegrann i 2-3 dagar.

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?
    ** Jag hörde aldrig några avhållsamhetsregler så jag komemr inte ihåg hur vi gjorde..

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)
    ** vet ej faktiskt!

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    ** Inga alls!

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    ** Absolut JA! Har precis tagit ut min för vi ska in i verksta\'n men kommer sätta in sen igen!
  13. lilla4an
    #7

    Förresten

    bra info här:

    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=1992 1023000069&DocTypeID=7&UserTyp eID=2
  14. 7
    Förresten bra info här:

    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=1992 1023000069&DocTypeID=7&UserTyp eID=2
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    Lindas svar

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?

    I princip obefintligt vid isättandet och sedan inte en droppe alls på snart 2 år

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?

    Ingen aning men det är ju lite retat om man fortfarande blöder så jag tror nog man kanske skall vänta lite iallafall

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)

    ???? Har inget behov så jag har inte aktualiserat frågan

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?


    Tja. Jag har gått upp i vikt men det började sakta gå uppåt redan innan. Om den har påverkat mig till att inte orka ta tag i det dock, låter jag vara osagt. Det är alltid lätt att försöka skylla på \"något annat\" än självkontrollen ;-)

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!

    JA!!!!!
  16. 8
    Lindas svar - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?

    I princip obefintligt vid isättandet och sedan inte en droppe alls på snart 2 år

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?

    Ingen aning men det är ju lite retat om man fortfarande blöder så jag tror nog man kanske skall vänta lite iallafall

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)

    ???? Har inget behov så jag har inte aktualiserat frågan

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?


    Tja. Jag har gått upp i vikt men det började sakta gå uppåt redan innan. Om den har påverkat mig till att inte orka ta tag i det dock, låter jag vara osagt. Det är alltid lätt att försöka skylla på \"något annat\" än självkontrollen ;-)

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!

    JA!!!!!
  17. Anna
    #9

    Kan svara på fråga 2 & 3

    - Inget samlag utan kondom, ingen tampong eller bad i bassäng eller badkar den första veckan efter insättning.

    - Efter första veckan kan du använda tampong om du blöder så mycket.
  18. 9
    Kan svara på fråga 2 & 3 - Inget samlag utan kondom, ingen tampong eller bad i bassäng eller badkar den första veckan efter insättning.

    - Efter första veckan kan du använda tampong om du blöder så mycket.
  19. Ullis
    #10

    ett till svar

    Hejsan!

    Jag satte in min i augusti, har aldrig ångrat det en sekund.

    1) Jag blödde några dagar, sen slutade det. Kom en liten mensblödning efter det vid ungefär den tid jag skulle ha haft mens vanligtvis. Sen dess har tiden bara blivit längre och längre mellan och blödningen mindre och mindre. Kortare tid har det också blivit, som blödningen pågår. Sista gången hade jag slutat blöda när jag upptäckte att jag hade blödit. Var lite brunt i trosorna när jag gick på toaletten.

    2. Barnmorskan som satte in den sa att vi skulle vänta 5-7 dagar men var jag blödningsfri innan dess så kunde vi börja då. Det var visst en fråga om infektionsrisk eftersom man öppnar upp livmodern när man sätter in den. Jag har aldrig varit gravid innan den sattes in så jag vet inte om det är annorlunda för er som varit det.

    3. Tampong skulle man visst inte alls använda eftersom den kan trassla in sig i trådarna och man kan då ha oturen och få med sig spiralen ut när man byter tampong. Menskopp tyckte min barnmorska lät som ett jättebra alternativ om man vill slippa ha saker mellan benen. Men jag har aldrig blött så mycket att jag behövt ha mer än trosskydd så jag har aldrig provat menskoppen.

    4. Första gångerna jag hade mens med spiralen fick jag konstig mensvärk. Stramande känsla från naveln och ut på höger lår. Annars inget om man inte räknar, jämnare humör, bättre hy och mindre mens.

    5. Helt klart JA. Men det är olika från individ till individ så man måste prova för att veta.

    Jag fick min spiral för att minska mensen. Självklart mår jag betydligt bättre än innan, nu när jag inte blöder 2-3dl varje månad. De sa att eftersom jag blöder så mycket så kunde de inte lova säkert att jag skulle bli helt mensfri men det verkar som att det är så det kommer att bli.
  20. 10
    ett till svar Hejsan!

    Jag satte in min i augusti, har aldrig ångrat det en sekund.

    1) Jag blödde några dagar, sen slutade det. Kom en liten mensblödning efter det vid ungefär den tid jag skulle ha haft mens vanligtvis. Sen dess har tiden bara blivit längre och längre mellan och blödningen mindre och mindre. Kortare tid har det också blivit, som blödningen pågår. Sista gången hade jag slutat blöda när jag upptäckte att jag hade blödit. Var lite brunt i trosorna när jag gick på toaletten.

    2. Barnmorskan som satte in den sa att vi skulle vänta 5-7 dagar men var jag blödningsfri innan dess så kunde vi börja då. Det var visst en fråga om infektionsrisk eftersom man öppnar upp livmodern när man sätter in den. Jag har aldrig varit gravid innan den sattes in så jag vet inte om det är annorlunda för er som varit det.

    3. Tampong skulle man visst inte alls använda eftersom den kan trassla in sig i trådarna och man kan då ha oturen och få med sig spiralen ut när man byter tampong. Menskopp tyckte min barnmorska lät som ett jättebra alternativ om man vill slippa ha saker mellan benen. Men jag har aldrig blött så mycket att jag behövt ha mer än trosskydd så jag har aldrig provat menskoppen.

    4. Första gångerna jag hade mens med spiralen fick jag konstig mensvärk. Stramande känsla från naveln och ut på höger lår. Annars inget om man inte räknar, jämnare humör, bättre hy och mindre mens.

    5. Helt klart JA. Men det är olika från individ till individ så man måste prova för att veta.

    Jag fick min spiral för att minska mensen. Självklart mår jag betydligt bättre än innan, nu när jag inte blöder 2-3dl varje månad. De sa att eftersom jag blöder så mycket så kunde de inte lova säkert att jag skulle bli helt mensfri men det verkar som att det är så det kommer att bli.
  21. Annelie5
    #11

    Hormonspiral....!!

    Två omgångar har jag haft hormonspiral.
    Ibörjan lite blödningar men sedan har min mens varit minimal... räcker med lite toapapper i trosan när det kommer något!! Skönt slippa stor mens
    Behöver ej tamponger!!!

    Sex... kan du ha så fort du vill... villman inte ha röd sex... så vänta tills det är över. Skaver tråden... så ta det lungt i början. Min man klagar....lite att det kan svida på hans del..!!! Vi ska föda barnen.. så något får de väl tåla!

    Biverkningar... tja.. vet inte om det har med spiralen att göra..men om jag äter mcyet sött, godis... så kan jag få klåda där nere...!!! Måttligt med godis är ok!

    Man bör känna efter om snöret är kvar... då och då.. för hela spiralen får inte åka in i livmodertappen!!

    En gång satte vi in för snabbt efter en förlossning...så den åkte ut igen!! Den gled bara ner...!!! SPAR kvittot på första spiralen... så får du en ny gratis om den glider ut...!!! (Spar många hundralappar!!!)

    Hormonspiral har fungerat för mej. Fördel att mensen blivit minimal.Och lätt att boka tid ta ut...när man vill det. Den håller ju några år!

    Nackdel... tja min man ser nog mina hormonsvängar ibland!
    Jag känner EN som hade hormonspiral och ändå blev GRAVID! Men hur vanligt det är vet jag inte.

    Hoppas du fick dina svar!
  22. 11
    Hormonspiral....!! Två omgångar har jag haft hormonspiral.
    Ibörjan lite blödningar men sedan har min mens varit minimal... räcker med lite toapapper i trosan när det kommer något!! Skönt slippa stor mens
    Behöver ej tamponger!!!

    Sex... kan du ha så fort du vill... villman inte ha röd sex... så vänta tills det är över. Skaver tråden... så ta det lungt i början. Min man klagar....lite att det kan svida på hans del..!!! Vi ska föda barnen.. så något får de väl tåla!

    Biverkningar... tja.. vet inte om det har med spiralen att göra..men om jag äter mcyet sött, godis... så kan jag få klåda där nere...!!! Måttligt med godis är ok!

    Man bör känna efter om snöret är kvar... då och då.. för hela spiralen får inte åka in i livmodertappen!!

    En gång satte vi in för snabbt efter en förlossning...så den åkte ut igen!! Den gled bara ner...!!! SPAR kvittot på första spiralen... så får du en ny gratis om den glider ut...!!! (Spar många hundralappar!!!)

    Hormonspiral har fungerat för mej. Fördel att mensen blivit minimal.Och lätt att boka tid ta ut...när man vill det. Den håller ju några år!

    Nackdel... tja min man ser nog mina hormonsvängar ibland!
    Jag känner EN som hade hormonspiral och ändå blev GRAVID! Men hur vanligt det är vet jag inte.

    Hoppas du fick dina svar!
  23. Medlem sedan
    Apr 2002
    #12

    Tack allihop

    Nu är jag nog lite klokare tror jag. Jag stänkblöder fortfarande, men inser att det kan nog dröja innan det försvinner.

    Emeli
  24. 12
    Tack allihop Nu är jag nog lite klokare tror jag. Jag stänkblöder fortfarande, men inser att det kan nog dröja innan det försvinner.

    Emeli
  25. Notte m tjejer
    #13

    Lite svar

    - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    Jag småblödde ganska länge, vet inte hur länge, men kanske 2 mån?

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?
    Kommer inte ihåg

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)
    Jag blödde inte så mycket att jag behövde tampong, men det bör väl vara samtidigt som man kan ha sex?

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    dåligt humör, dålig sexlust, småblödningar 2 veckor/månad

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    Nej
  26. 13
    Lite svar - Hur länge har ni blödit efter insättningen? Har det varit mycket?
    Jag småblödde ganska länge, vet inte hur länge, men kanske 2 mån?

    - När kan man ha sex igen, måste man vänta tills man är blödningsfri?
    Kommer inte ihåg

    - När kan man börja använda tampong? (om man fortfarande blöder)
    Jag blödde inte så mycket att jag behövde tampong, men det bör väl vara samtidigt som man kan ha sex?

    - Om ni har haft några biverkningar, vilka har det varit?
    dåligt humör, dålig sexlust, småblödningar 2 veckor/månad

    - Hormonspiral JA!! eller Hormonspiral NEJ!!
    Nej

Liknande trådar

  1. Hormonspiral
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 14:03
  2. Kan hormonspiral
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 22:13
  3. Hormonspiral
    By mirella in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 10:27
  4. Hormonspiral
    By Anonym pga innehåll in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 17:06
  5. Ni med hormonspiral...
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 12:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar