Hjälp att tolka provsvar!!
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Hjälp att tolka provsvar!!

    Jag får spatt snart! Det är sån oordning på vår MVC. Vi har ju fått gå till femtielva bm där och de prover som jag lämnat in som de skulle \"ringa om det var nåt\" på, det har inte funkat för bm har missat att ringa.

    Först 4 dagar senare när jag frågade och efter mycket letande efter brev och skyllande på allt möjligt fick jag reda på att jag hade UVI och idag kom papprena från labbet. Hon skickade dem i fredags efter vårt sista besök där och svaren hade ju anlänt mvc och stämplats in flera dagar innan mitt besök där och det stod Ring! på lappen, men ingen hörde av sig!

    Började kolla även de prover som jag lämnade den 22 december pga graviditetsklåda, 2 st. Jag tror att det var gallsyror och bilirubin. Kan det stämma? Inte heller då ringde hon upp utan jag fick själv reda på att \"det inte var nåt\" i växeln. Fick idag även en lapp från labbet (som hon hittat och skickat till mig)från det provet och där står endast noterat gallsyra 1A. A hänvisar nog till en not om nytt referensvärde om <10 umol/L.

    Jag blev förstås jätteorolig nu att hon aldrig tog prov på det där andra bilirubinvärdet, men i journalen har hon skrivit in flera värden som inte står på labbsvaret, så här:

    gallsyror 1 krea 44 urea 2,6 bili 6 asat 0,26 alat 0,25

    Det verkar som om de mätt 6 saker och på labblappen finns termer som skulle kunna stämma in här, men utan värden ifyllda:
    P-Kreatinin, P-Urea, P-Bilirubin och P-ALAT. men asat står inte med, vad är det?

    Är det någon här inne som råkar veta vilka referensvärden som gäller för dessa ämnen? Alltså under vilket värde bör de ligga? Är t ex Bilirubin 6 bra eller dåligt?

    Känner dessutom igen det som Diana skrev här nedanför, om att klottra på samma utskrift av journalen. Så höll den här senaste bm på, men jag fattade inte varför och bråkade tills jag fick nya utskrifter. Hennes idé var att vi inte skulle klara att få en ny utskrift varje gång för då skulle vi säkert ta med alla till förlossningen och då skulle de bli förvirrade där!! Man hinner inte ta sig för pannan innan man ramlar baklänges!!

    Ska försöka få tag på bm men det brukar vara svårt.
    Tacksam för tolkningshjälp, orolig.
  2. 1
    Hjälp att tolka provsvar!! Jag får spatt snart! Det är sån oordning på vår MVC. Vi har ju fått gå till femtielva bm där och de prover som jag lämnat in som de skulle \"ringa om det var nåt\" på, det har inte funkat för bm har missat att ringa.

    Först 4 dagar senare när jag frågade och efter mycket letande efter brev och skyllande på allt möjligt fick jag reda på att jag hade UVI och idag kom papprena från labbet. Hon skickade dem i fredags efter vårt sista besök där och svaren hade ju anlänt mvc och stämplats in flera dagar innan mitt besök där och det stod Ring! på lappen, men ingen hörde av sig!

    Började kolla även de prover som jag lämnade den 22 december pga graviditetsklåda, 2 st. Jag tror att det var gallsyror och bilirubin. Kan det stämma? Inte heller då ringde hon upp utan jag fick själv reda på att \"det inte var nåt\" i växeln. Fick idag även en lapp från labbet (som hon hittat och skickat till mig)från det provet och där står endast noterat gallsyra 1A. A hänvisar nog till en not om nytt referensvärde om <10 umol/L.

    Jag blev förstås jätteorolig nu att hon aldrig tog prov på det där andra bilirubinvärdet, men i journalen har hon skrivit in flera värden som inte står på labbsvaret, så här:

    gallsyror 1 krea 44 urea 2,6 bili 6 asat 0,26 alat 0,25

    Det verkar som om de mätt 6 saker och på labblappen finns termer som skulle kunna stämma in här, men utan värden ifyllda:
    P-Kreatinin, P-Urea, P-Bilirubin och P-ALAT. men asat står inte med, vad är det?

    Är det någon här inne som råkar veta vilka referensvärden som gäller för dessa ämnen? Alltså under vilket värde bör de ligga? Är t ex Bilirubin 6 bra eller dåligt?

    Känner dessutom igen det som Diana skrev här nedanför, om att klottra på samma utskrift av journalen. Så höll den här senaste bm på, men jag fattade inte varför och bråkade tills jag fick nya utskrifter. Hennes idé var att vi inte skulle klara att få en ny utskrift varje gång för då skulle vi säkert ta med alla till förlossningen och då skulle de bli förvirrade där!! Man hinner inte ta sig för pannan innan man ramlar baklänges!!

    Ska försöka få tag på bm men det brukar vara svårt.
    Tacksam för tolkningshjälp, orolig.
  3. hemligast från mars
    #2

    Lite svar

    tråkigt att de slarvar så mycket på ditt MVC. Man ska inte behöva hålla reda på saker och ting själv, det ska ens BM göra...

    Att det står ett P framför analyser (P-Kreatinin, P-Urea, P-Bilirubin och P-ALAT) betyder att proverna har tagits på blodplasman. Sen när de fyllt i så skippade de P:et bara.
    ASAT är ytterligare ett leverprov och labben brukar analysera ASAT och ALAT samtidigt.
    Nu har jag inga referensvärden till hands, men vad jag kan se så är dina värden helt normala. Det enda värdet jag minns är på krea (P-Krea) som ska ligga någonstans mellan 40-70 (är det förhöjt så har man försämrad njurfunktion, men då handlar det om värden på flera hundra, en liten förhöjning kan man få om man druckit för lite under några dagar)
    Bilirubin på 6 är också bra. Minns som sagt inte exakta värden, men det som har etsat fast sig i mitt minne är att spädisar som är gula har högt bilirubin (ligger det över 280-300 så får de sola).

    Kramis
  4. 2
    Lite svar tråkigt att de slarvar så mycket på ditt MVC. Man ska inte behöva hålla reda på saker och ting själv, det ska ens BM göra...

    Att det står ett P framför analyser (P-Kreatinin, P-Urea, P-Bilirubin och P-ALAT) betyder att proverna har tagits på blodplasman. Sen när de fyllt i så skippade de P:et bara.
    ASAT är ytterligare ett leverprov och labben brukar analysera ASAT och ALAT samtidigt.
    Nu har jag inga referensvärden till hands, men vad jag kan se så är dina värden helt normala. Det enda värdet jag minns är på krea (P-Krea) som ska ligga någonstans mellan 40-70 (är det förhöjt så har man försämrad njurfunktion, men då handlar det om värden på flera hundra, en liten förhöjning kan man få om man druckit för lite under några dagar)
    Bilirubin på 6 är också bra. Minns som sagt inte exakta värden, men det som har etsat fast sig i mitt minne är att spädisar som är gula har högt bilirubin (ligger det över 280-300 så får de sola).

    Kramis
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3

    *suck*

    Klart jag hjälper till.... detta är mitt område. :) Lämnar man ut siffrorna ska man också förklara vad de innebär!

    Släpp oron bums proverna ser bara bra ut!!!

    Nu ska vi se om jag kan skaka fram ref värdena mer än vad jag kan utantill:
    allt beror ju litepå vilken metodn man använder så det kan skilja sig lite mellan olika landsting, dessa används i Örebro.
    Gallsyror <6
    krea 45-90
    urea 2,6-6,4
    bilirubin <25
    asat 0,2-6,0
    alat <0,75

    Ett gränsvärde i underkant på krea är inget att fundera på. Samma gäller urea. Dina njurar fungerar!
    Leverproverna ser ju kanon ut. Ingen hepatos!

    Så vitt jag vet brukar man ta bara alat o asat o inte bilirubin vil hepatos. Har man däremot gallsmärtor kan ett bilirubin säga lite mer.

    Här kör vi pappersjournaler ff så här klottras det på samma papper, men det verkar ju som hon tycker det är jobbigt att trycka \"skriv ut\". Det är ju bara att plocka bort den gamla...

    Hoppas du förstår nu, annars får du gärna fråga igen. Kram
  6. 3
    *suck* Klart jag hjälper till.... detta är mitt område. :) Lämnar man ut siffrorna ska man också förklara vad de innebär!

    Släpp oron bums proverna ser bara bra ut!!!

    Nu ska vi se om jag kan skaka fram ref värdena mer än vad jag kan utantill:
    allt beror ju litepå vilken metodn man använder så det kan skilja sig lite mellan olika landsting, dessa används i Örebro.
    Gallsyror <6
    krea 45-90
    urea 2,6-6,4
    bilirubin <25
    asat 0,2-6,0
    alat <0,75

    Ett gränsvärde i underkant på krea är inget att fundera på. Samma gäller urea. Dina njurar fungerar!
    Leverproverna ser ju kanon ut. Ingen hepatos!

    Så vitt jag vet brukar man ta bara alat o asat o inte bilirubin vil hepatos. Har man däremot gallsmärtor kan ett bilirubin säga lite mer.

    Här kör vi pappersjournaler ff så här klottras det på samma papper, men det verkar ju som hon tycker det är jobbigt att trycka \"skriv ut\". Det är ju bara att plocka bort den gamla...

    Hoppas du förstår nu, annars får du gärna fråga igen. Kram
  7. hemligast från mars
    #4

    Sökte på Google

    och hittade lite refvärden. Klistrar in länken fast jag tycker du redan fått ett jättebra svar från Annie.

    http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv12.htm
  8. 4
    Sökte på Google och hittade lite refvärden. Klistrar in länken fast jag tycker du redan fått ett jättebra svar från Annie.

    http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv12.htm
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5

    Tack!!!

    Tack så jättemycket för att ni tog er tid att svara! :D
    Nu känner vi oss ordentligt lugnade!
    Tack!
  10. 5
    Tack!!! Tack så jättemycket för att ni tog er tid att svara! :D
    Nu känner vi oss ordentligt lugnade!
    Tack!

Liknande trådar

  1. Hjälp mig tolka..
    By Anonym in forum Pappasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 21:15
  2. hjälp mig att tolka..
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 16:58
  3. Hjälp mig tolka
    By Fia-lotta in forum Sex & erotik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 11:51
  4. Hjälp med att tolka en man?
    By Essie in forum Sex & erotik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 13:51
  5. Hjälp hur tolka det här??
    By jonnis2 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 21:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar