Välling eller ersättning?
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Välling eller ersättning?

    Ni som ger/har gett era barn ersättning/tillägg - fortsätter ni med det eller går ni över till välling?

    Linnea får i snitt 2 flaskor ersättning per dag, vad finns för argument för att ta välling istället? Innehåller inte vällingen gluten vilket man ska vara försiktig med?

  2. 1
    Välling eller ersättning? Ni som ger/har gett era barn ersättning/tillägg - fortsätter ni med det eller går ni över till välling?

    Linnea får i snitt 2 flaskor ersättning per dag, vad finns för argument för att ta välling istället? Innehåller inte vällingen gluten vilket man ska vara försiktig med?

  3. Petra m J&J
    #2

    Fortsätter med ersättning

    eftersom Jesper får gröt till frukost och jag tror att gröt och välling är ungefär samma sak. Bara mer utspätt. Storasyster drack aldrig välling utan gick från amning till vanlig mat så jag försöker nog köra på samma sätt.
    Fast om Jesper inte åt mat alls så kanske jag skulle prova välling för att få lite mer \"matig dricka\".
  4. 2
    Fortsätter med ersättning eftersom Jesper får gröt till frukost och jag tror att gröt och välling är ungefär samma sak. Bara mer utspätt. Storasyster drack aldrig välling utan gick från amning till vanlig mat så jag försöker nog köra på samma sätt.
    Fast om Jesper inte åt mat alls så kanske jag skulle prova välling för att få lite mer \"matig dricka\".
  5. Medlem sedan
    Mar 2005
    #3

    vi har bytt...

    till välling, fick en känsla av att det mättar mer, men jag vet inte om det verkligen är så....
  6. 3
    vi har bytt... till välling, fick en känsla av att det mättar mer, men jag vet inte om det verkligen är så....
  7. LisaMEA
    #4

    Hejsan! =)

    Vi har helt gått över helt till välling men ger ingen gröt då i stället. Frågade BVC-sköterskan flera gånger om man verkligen kunde göra så, tänkte på all gluten, fibrer m.m. Hon sa dock att den första milda vällingen inte alls skiljer mycket åt från ersättningen. Hon tyckte inte heller att vi skulle köra med både och. Sedan när den \"maffigare\" vällingen introduceras, som man inte ska äta mer än 2-3 flaskor per dag av, löser det oftast sig naturligt genom att de då äter mer vanlig mat.
    Gluten är väldigt bra att införa så snart som möjligt, gärna medans man fortfarande ammar.
    Kan även säga att Melvin som alltid haft problem med hård mage äntligen fått fart på den iom införandet av välling. Han dricker 5-6 flaskor per dag. En sak till: Han äter bra mer under ett mål sen han började med välling. Innan åt han 170, nu 220!
    Kram!
  8. 4
    Hejsan! =) Vi har helt gått över helt till välling men ger ingen gröt då i stället. Frågade BVC-sköterskan flera gånger om man verkligen kunde göra så, tänkte på all gluten, fibrer m.m. Hon sa dock att den första milda vällingen inte alls skiljer mycket åt från ersättningen. Hon tyckte inte heller att vi skulle köra med både och. Sedan när den \"maffigare\" vällingen introduceras, som man inte ska äta mer än 2-3 flaskor per dag av, löser det oftast sig naturligt genom att de då äter mer vanlig mat.
    Gluten är väldigt bra att införa så snart som möjligt, gärna medans man fortfarande ammar.
    Kan även säga att Melvin som alltid haft problem med hård mage äntligen fått fart på den iom införandet av välling. Han dricker 5-6 flaskor per dag. En sak till: Han äter bra mer under ett mål sen han började med välling. Innan åt han 170, nu 220!
    Kram!
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Eftersom Linnea

    inte verkar tycka gröt är någon höjdare men ÄLSKAR sin flaska så låter det ju som att välling blir hennes grej. Mycket bekvämare för den som matar också... Är det inte för mycket att han äter 5-6 flaskor välling då? Jag kommer försöka amma Linnea på morgonen (på natten om hon vaknar) och iallafall en gång på kvällen. Sedan mat vid lunch. Då skulle det isåfall bli en flaska välling på em och en på kvällen innan nattning. Låter det sunt?
  10. 5
    Eftersom Linnea inte verkar tycka gröt är någon höjdare men ÄLSKAR sin flaska så låter det ju som att välling blir hennes grej. Mycket bekvämare för den som matar också... Är det inte för mycket att han äter 5-6 flaskor välling då? Jag kommer försöka amma Linnea på morgonen (på natten om hon vaknar) och iallafall en gång på kvällen. Sedan mat vid lunch. Då skulle det isåfall bli en flaska välling på em och en på kvällen innan nattning. Låter det sunt?
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6

    Ingen reaktion

    förutom att han bajsar lättare då. =)
    Som sagt så ska det inte vara några problem enligt BVC-sköterskan. Jag berättade att han inte ville ha vanlig mat med mera. Frågade 3 gånger för att vara helt säker. Men självklart så tror jag att man ändå får vara lite vaksam, men det får man ju vara med det mesta.
    Jag tycker det låter jättebra som ni har lagt upp det. Tror att det blir perfekt.
    Målet här är ju att snart ha ett vällingmål på morgonen och sen ett på kvällen. Melvin tog äntligen mat nu i förrgår och igår så det verkar äntligen som om det släppt. Matglad verkade han också vara. =)
  12. 6
    Ingen reaktion förutom att han bajsar lättare då. =)
    Som sagt så ska det inte vara några problem enligt BVC-sköterskan. Jag berättade att han inte ville ha vanlig mat med mera. Frågade 3 gånger för att vara helt säker. Men självklart så tror jag att man ändå får vara lite vaksam, men det får man ju vara med det mesta.
    Jag tycker det låter jättebra som ni har lagt upp det. Tror att det blir perfekt.
    Målet här är ju att snart ha ett vällingmål på morgonen och sen ett på kvällen. Melvin tog äntligen mat nu i förrgår och igår så det verkar äntligen som om det släppt. Matglad verkade han också vara. =)

Liknande trådar

  1. Välling eller ersättning
    By nillan71 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 22:36
  2. Ersättning eller välling?
    By myskoxen in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 18:30
  3. Välling eller ersättning
    By maylin in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 10:17
  4. Ersättning eller välling???
    By Mamma till 4 pojkar! in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 10:22
  5. ersättning eller välling?
    By Sara med T & S in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 09:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar