Vita prickar i halsen
Kropp & hälsa
  1. Jenny
    #1

    Vita prickar i halsen

    har haft ont i halsen ett par veckor. Hade en långdragen luftrörskatarr över jul/nyår och trodde att det var \"hostsvid\" i halsen. Men nu ser jag vita prickar på halsmandlarna men de är inte speciellt svullna. Däremot är det rött och jag är konstant törstig. Vad tror ni, virus eller streptokocker?
  2. 1
    Vita prickar i halsen har haft ont i halsen ett par veckor. Hade en långdragen luftrörskatarr över jul/nyår och trodde att det var \"hostsvid\" i halsen. Men nu ser jag vita prickar på halsmandlarna men de är inte speciellt svullna. Däremot är det rött och jag är konstant törstig. Vad tror ni, virus eller streptokocker?
  3. m00n
    #2

    Låter som

    streptokocker, de brukar ge vita prickar på halsmandlarna. Marsch till doktorn imorgon;)
  4. 2
    Låter som streptokocker, de brukar ge vita prickar på halsmandlarna. Marsch till doktorn imorgon;)
  5. Jenny
    #3

    Men då

    jag hade verkligen hoppats på att det inte är det. Jag mår inte dåligt men är trött. Ja jag förstår väl att det är nåt på g då men man försöker ju alltid in i det sista.
  6. 3
    Men då jag hade verkligen hoppats på att det inte är det. Jag mår inte dåligt men är trött. Ja jag förstår väl att det är nåt på g då men man försöker ju alltid in i det sista.
  7. m00n
    #4

    I och för sig

    så klarar ju kroppen att bekämpa streptokocker själv också, så om du inte mår dåligt av det så kan du ju vänta och se några dagar också...
  8. 4
    I och för sig så klarar ju kroppen att bekämpa streptokocker själv också, så om du inte mår dåligt av det så kan du ju vänta och se några dagar också...
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5

    Man bör ju

    dock behandla streptokocker just pga att det är iom \"självläkningen\" de (iofs mycket ovanliga) allvarliga komplikationerna med bla njurskador kan uppstå.
  10. 5
    Man bör ju dock behandla streptokocker just pga att det är iom \"självläkningen\" de (iofs mycket ovanliga) allvarliga komplikationerna med bla njurskador kan uppstå.
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6

    Men det vet du ju

    redan. Insåg jag när jag läste info...
  12. 6
    Men det vet du ju redan. Insåg jag när jag läste info...
  13. m00n
    #7

    Nope

    Inga njurskador med dagens streptokocker, enligt en läkare jag jobbar med. Den sortens strptokocker är visst utrotade
  14. 7
    Nope Inga njurskador med dagens streptokocker, enligt en läkare jag jobbar med. Den sortens strptokocker är visst utrotade
  15. m00n
    #8

    Och jag läste din:)

    Kul att se en från samma stad... och en kollega dessutom!
    Det om att man inte får njurskador längre fick jag veta först för några veckor sedan av en av distriktläkarna där jag jobbar...
  16. 8
    Och jag läste din:) Kul att se en från samma stad... och en kollega dessutom!
    Det om att man inte får njurskador längre fick jag veta först för några veckor sedan av en av distriktläkarna där jag jobbar...
  17. Medlem sedan
    Dec 2001
    #9

    Förstod nästan

    att jag hade fel eftersom \"det borde du ju veta\" som håller på med just dessa. När jag läste mikrobiologi för typ 13 år sen (rys) var det så *s*

    Vad intressant att du bor i samma stad. Har du gått i skolan här med? Jobbat/r på sjukhuset?
  18. 9
    Förstod nästan att jag hade fel eftersom \"det borde du ju veta\" som håller på med just dessa. När jag läste mikrobiologi för typ 13 år sen (rys) var det så *s*

    Vad intressant att du bor i samma stad. Har du gått i skolan här med? Jobbat/r på sjukhuset?
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10

    Behöver inte

    vara streptokocker bara för att det är vita prickar. Ssk som du haft ont så pass länge.
    Har du feber eller andra infektionssymtom? Andra i omgivningen sjuka?
    Har du haft körtelfeber?
  20. 10
    Behöver inte vara streptokocker bara för att det är vita prickar. Ssk som du haft ont så pass länge.
    Har du feber eller andra infektionssymtom? Andra i omgivningen sjuka?
    Har du haft körtelfeber?
  21. m00n
    #11

    Jajjamensan:)

    Gått skolan är, blev klar -97 och har mest jobbat på sjukhuset. Medicin, otroped mest, nu inom primärvården.
  22. 11
    Jajjamensan:) Gått skolan är, blev klar -97 och har mest jobbat på sjukhuset. Medicin, otroped mest, nu inom primärvården.
  23. Jenny
    #12

    Jag har haft

    körtelfeber för två år sedan ungefär, febern kommer och går men ej mer än 38,5. Ingen runt mig som jag vet är sjuk. Och nu har jag fått ont i örat som varar oxå. Hänger det ihop månne? Man brukar ju säga att öron och hals är ett.
  24. 12
    Jag har haft körtelfeber för två år sedan ungefär, febern kommer och går men ej mer än 38,5. Ingen runt mig som jag vet är sjuk. Och nu har jag fått ont i örat som varar oxå. Hänger det ihop månne? Man brukar ju säga att öron och hals är ett.
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13

    Aha

    då kanske vi \"känner varann\". Har bott borta i flera år men har nu kommit hem och jobbar för första gången på S-valls sjukhus.
  26. 13
    Aha då kanske vi \"känner varann\". Har bott borta i flera år men har nu kommit hem och jobbar för första gången på S-valls sjukhus.

Liknande trådar

  1. Vita prickar
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 20:20
  2. Röd/vita prickar...
    By Carolina157 in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 20:11
  3. Vita prickar..?
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 11:48
  4. Vita prickar i halsen
    By Furiosa in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 09:58
  5. vita prickar i halsen
    By 71an in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 19:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar