skulle ni skaffa ett barn till om
Planera för barn
  1. Annas & Emmas mamma
    #1

    skulle ni skaffa ett barn till om

    Har varit arbetlös hela hösten och nu har annonserna (6 st) jag väntat på under hösten kommit upp, får jag inte jobb denna gång så kommer jag att vara arbetslös rätt länge, trots att jag är civ ingenjör. Men vi vill ha ett tredje barn. Skulle jag bli gravid nästa gång jag har ÄL (har lätt för att bli gravid) så blir det bf ca 1 november. Kommer att har jobbat mindre än 2 månader innan jag är i v 16-18 om allt går bra och det är dags för den riktiga UL och för mig att berätta att jag är gravid. Känner mig väldig tveksam, hur skall jag kunna se folk i ögonen, de anställer mig för att de behöver hjälp, men det första jag säger till de är att jag kommer att försvinna ett tag och komma tillbaka om ca 1 år. Det hela känns som att tacka \"ja\" till ett jobb och säga upp sig efter någon månad. Men vi vill så gärna ha ett barn till snarast. Vill inte vänta 3-4 månader till, men det skulle kännas väldigt mycket bättre om jag hinner komma in i jobbet ordentligt och jobbar ett helt år innan jag går på föräldraledighet.
    Hur skulle ni göra?
  2. 1
    skulle ni skaffa ett barn till om Har varit arbetlös hela hösten och nu har annonserna (6 st) jag väntat på under hösten kommit upp, får jag inte jobb denna gång så kommer jag att vara arbetslös rätt länge, trots att jag är civ ingenjör. Men vi vill ha ett tredje barn. Skulle jag bli gravid nästa gång jag har ÄL (har lätt för att bli gravid) så blir det bf ca 1 november. Kommer att har jobbat mindre än 2 månader innan jag är i v 16-18 om allt går bra och det är dags för den riktiga UL och för mig att berätta att jag är gravid. Känner mig väldig tveksam, hur skall jag kunna se folk i ögonen, de anställer mig för att de behöver hjälp, men det första jag säger till de är att jag kommer att försvinna ett tag och komma tillbaka om ca 1 år. Det hela känns som att tacka \"ja\" till ett jobb och säga upp sig efter någon månad. Men vi vill så gärna ha ett barn till snarast. Vill inte vänta 3-4 månader till, men det skulle kännas väldigt mycket bättre om jag hinner komma in i jobbet ordentligt och jobbar ett helt år innan jag går på föräldraledighet.
    Hur skulle ni göra?
  3. Lycklig
    #2

    Låångt svar :-)

    Lite svårt…. Men egentligen inte! Självklart ska du söka och självklart ska du gå på anställningsintervju, om du får chansen. Jag förstår din tanke på att det blir pinsamt att säga ganska snart efter anställning att du är gravid, men ” That\'s life!”

    Själv så blev jag oplanerat gravid 1 månad efter jag fått mitt drömjobb. Gissa om jag tyckte det var ”pinsamt” att gå till chefen. Men är det en vettig och professionell chef och en bra organisation så är det INGA problem.

    För din egen skull om du känner för det, kan du ju vid intervjun försöka vara så ärlig du bara kan. Försöka få dem att förstå att du vill ha vill ha fler barn. De kommer ju aldrig att fråga dig om du vill ha fler barn, men du kan ju få dem att förstå genom att säga tex att du gärna vill en stor familj/är väldigt familjekär/älskar barn m.m.

    Det är ju trots allt så att du inte är gravid idag och du vet inte hur lång tid det kommer att ta, trots allt. Även fast det gick snabbt det föregående gångerna, så kan det faktiskt ta år… Det är det ingen som vet! Och att inte söka jobb under den tiden du försöker bli gravid, är ju ohållbart!

    Nej fram med hakan, visa framfötterna och SÖK! De ska vara glada att vi unga, energiska mammor vill börja på deras företag. Visst vi kanske blir borta ett par år, men vi kommer tillbaka mer sugna att arbeta än någonsin och med än mer erfarenhet om vad effektivisering/planering/handlingskraft verkligen betyder!

    Lycka till!
  4. 2
    Låångt svar :-) Lite svårt…. Men egentligen inte! Självklart ska du söka och självklart ska du gå på anställningsintervju, om du får chansen. Jag förstår din tanke på att det blir pinsamt att säga ganska snart efter anställning att du är gravid, men ” That\'s life!”

    Själv så blev jag oplanerat gravid 1 månad efter jag fått mitt drömjobb. Gissa om jag tyckte det var ”pinsamt” att gå till chefen. Men är det en vettig och professionell chef och en bra organisation så är det INGA problem.

    För din egen skull om du känner för det, kan du ju vid intervjun försöka vara så ärlig du bara kan. Försöka få dem att förstå att du vill ha vill ha fler barn. De kommer ju aldrig att fråga dig om du vill ha fler barn, men du kan ju få dem att förstå genom att säga tex att du gärna vill en stor familj/är väldigt familjekär/älskar barn m.m.

    Det är ju trots allt så att du inte är gravid idag och du vet inte hur lång tid det kommer att ta, trots allt. Även fast det gick snabbt det föregående gångerna, så kan det faktiskt ta år… Det är det ingen som vet! Och att inte söka jobb under den tiden du försöker bli gravid, är ju ohållbart!

    Nej fram med hakan, visa framfötterna och SÖK! De ska vara glada att vi unga, energiska mammor vill börja på deras företag. Visst vi kanske blir borta ett par år, men vi kommer tillbaka mer sugna att arbeta än någonsin och med än mer erfarenhet om vad effektivisering/planering/handlingskraft verkligen betyder!

    Lycka till!
  5. Lycklig
    #3

    Alltså

    Nu när jag läser inlägget ser jag att jag inte svarat sjävla frågan om barn eller inte.

    Jag tycker absolut ni ska försöka få ett barn till, om det är det ni allra helst vill! :-)

    Det var liksom så självklart att jag inte skrev ut det :-)

    Det där med jobb ordnar sig alltid och jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Du kan både försöka bli gravid och söka jobbet!

    Så tycker i alla fall jag.
  6. 3
    Alltså Nu när jag läser inlägget ser jag att jag inte svarat sjävla frågan om barn eller inte.

    Jag tycker absolut ni ska försöka få ett barn till, om det är det ni allra helst vill! :-)

    Det var liksom så självklart att jag inte skrev ut det :-)

    Det där med jobb ordnar sig alltid och jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Du kan både försöka bli gravid och söka jobbet!

    Så tycker i alla fall jag.
  7. familjsen
    #4

    med tanke på..

    hur många civilingengörer som är unga och hungriga och utan barn som går arbetslösa skulle jag vilja jobba in mig och bli \"oumbärlig\" på ett företag INNAN jag går på föräldraledigt

    hur gärna vill du jobba som just civ. ing?
  8. 4
    med tanke på.. hur många civilingengörer som är unga och hungriga och utan barn som går arbetslösa skulle jag vilja jobba in mig och bli \"oumbärlig\" på ett företag INNAN jag går på föräldraledigt

    hur gärna vill du jobba som just civ. ing?
  9. Sugen på bebis :)
    #5

    Är det privat eller offentligt?

    Om det är en offentlig arbetsgivare får de inte ta hänsyn till en ev. graviditet vid anställningen. Det får man ju inte i vilket fall som helst, men det finns nog tyvärr en risk att det görs om det är ett mindre privat företag....
    En klasskompis till mig (från universitetet) fick jobb på en myndighet när hon var i typ 4:e månaden.
  10. 5
    Är det privat eller offentligt? Om det är en offentlig arbetsgivare får de inte ta hänsyn till en ev. graviditet vid anställningen. Det får man ju inte i vilket fall som helst, men det finns nog tyvärr en risk att det görs om det är ett mindre privat företag....
    En klasskompis till mig (från universitetet) fick jobb på en myndighet när hon var i typ 4:e månaden.
  11. Annelie
    #6

    Du måste välja själv!

    Jag får lite kännsla av att du inte själv vill bestämma hur du ska göra utan låta oss avgöra!!

    En anställning heltid i 6 månader är ju en bra trygghet då du har rätt till A-kassa!! Tiderna är hårdare nu. Om du har en färdig utbildning så vill \"Göran Persson\" att vi ska ut och jobba.

    Kolla upp mera vad du får i föräldrapenning om du inte har jobbat 6 månader!! Då kan du väga själv!
  12. 6
    Du måste välja själv! Jag får lite kännsla av att du inte själv vill bestämma hur du ska göra utan låta oss avgöra!!

    En anställning heltid i 6 månader är ju en bra trygghet då du har rätt till A-kassa!! Tiderna är hårdare nu. Om du har en färdig utbildning så vill \"Göran Persson\" att vi ska ut och jobba.

    Kolla upp mera vad du får i föräldrapenning om du inte har jobbat 6 månader!! Då kan du väga själv!

Liknande trådar

  1. Om ni skulle skaffa ett barn till
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 18:42
  2. Skaffa ett barn till????
    By anonymt namn in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 18:04
  3. Ska vi skaffa ett barn till?
    By Velig in forum _03 Vårbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 13:07
  4. skulle ni skaffa ett barn till om
    By Annas & Emmas mamma in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 21:57
  5. skulle ni skaffa ett barn till om
    By Annas & Emmas mamma in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 09:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar