crosstrainer fettförbränning...
Träning
  1. Karin med 2killar
    #1

    crosstrainer fettförbränning...

    Hej, Jag har nu äntligen köpt en crosstrainer och ska sätta igång och få bort lite fett. Jag skulle behöver lite goda råd härifrån om vad som är bäst om man vill förbränna fett effektivast. Jag kommer träna på crosstrainer 2 ggr/v och sedan ska jag försöka med 1 styrketräningspass/v.

    I affären sa de till mig att jag skulle minst träna 30 min innan fettförbränningen sätter igång. Det som de också sa var att man endast skulle använda ett motstånd och inte byta under ett träningspass. Men som jag förstått det så enlig BFL räcker 20 min intervall träning direkt på morgonen, är det pga att om man tränar direkt på morgonen sätter fettförbränningen igång direkt (något jag hört).

    En annan sak som jag hört eller läst är att om man tränar 20 min intensivt så förbränner man även efteråt men om man tränar lågintensivt 45min så är det endast under dessa 45 min som man förbränner. Stämmer detta?

    Så mina frågor är hur länge ska man egenligen träna tycker ni? Och ska man köra ett motstånd eller intervaller?

    Har ni andra tips så är dessa mycket välkomna!!
    Karin
  2. 1
    crosstrainer fettförbränning... Hej, Jag har nu äntligen köpt en crosstrainer och ska sätta igång och få bort lite fett. Jag skulle behöver lite goda råd härifrån om vad som är bäst om man vill förbränna fett effektivast. Jag kommer träna på crosstrainer 2 ggr/v och sedan ska jag försöka med 1 styrketräningspass/v.

    I affären sa de till mig att jag skulle minst träna 30 min innan fettförbränningen sätter igång. Det som de också sa var att man endast skulle använda ett motstånd och inte byta under ett träningspass. Men som jag förstått det så enlig BFL räcker 20 min intervall träning direkt på morgonen, är det pga att om man tränar direkt på morgonen sätter fettförbränningen igång direkt (något jag hört).

    En annan sak som jag hört eller läst är att om man tränar 20 min intensivt så förbränner man även efteråt men om man tränar lågintensivt 45min så är det endast under dessa 45 min som man förbränner. Stämmer detta?

    Så mina frågor är hur länge ska man egenligen träna tycker ni? Och ska man köra ett motstånd eller intervaller?

    Har ni andra tips så är dessa mycket välkomna!!
    Karin
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    De sade fel i affären!

    Nämen vad dumt! Fettförbränningen sätter igång på en gång, du behöver inte alls köra 30 minuter för att det ska hända någonting. All motion är bra motion! Det stämmer att efterförbränningen blir högre om du kör intensivt, men hur stor skillnad det gör vet jag inte. Att du inte skulle byta motstånd under träningspasset begriper jag inte heller. Intervallträning är ju jättebra för att få upp bra kondis. Och ja, det stämmer att fettförbränningen blir bättre om du tränar innan frukost, men då ska du inte köra ett jättetufft långt pass. 20-30 minuter är säkert helt okej. Så kör på som du tycker passar dig bäst!
  4. 2
    De sade fel i affären! Nämen vad dumt! Fettförbränningen sätter igång på en gång, du behöver inte alls köra 30 minuter för att det ska hända någonting. All motion är bra motion! Det stämmer att efterförbränningen blir högre om du kör intensivt, men hur stor skillnad det gör vet jag inte. Att du inte skulle byta motstånd under träningspasset begriper jag inte heller. Intervallträning är ju jättebra för att få upp bra kondis. Och ja, det stämmer att fettförbränningen blir bättre om du tränar innan frukost, men då ska du inte köra ett jättetufft långt pass. 20-30 minuter är säkert helt okej. Så kör på som du tycker passar dig bäst!
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    Om förbränning

    Det finns jättemycket litteratur om förbränning och olika teorier om detta.
    Det jag har tagit till mig som sant efter mycket läsning är:

    1. Fett förbränner man bara om man tränar på låg intensitet dvs. efter passet känner man att man skulle kunna köra det igen om man ville.
    2. Kondition och fettförbränning är inte samma sak. Kondition tränar man bäst i intervaller.(som MrsHyde sa)
    3. Tränar du för hårt bränner du inte fett utan bara kolisar.

    Jag vet inte om du är överviktig men...
    Människor med övervikt(jag är en) måste träna med mkt låg intensitet för att bränna fett eftersom vi bär på övervikt. En normalviktig person kan löpträna och bränna fett, vi överviktiga tränar mer styrketräningsaktigt(för att använda lekmannatermer) vid löpning eftersom vi har vår övervikt att bära runt på. Det är därför man rekommenderar promenader till överviktiga som vill gå ner i vikt, det är lågintensiv träning trots extrakilon.

    Därför måste du lägga upp dina träningspass på crosstrainern efter vad du vill uppnå:
    Lågintensivt= Fettförbränning
    Intervall= Kondionsförbättring

    Lycka till med träningen.
  6. 3
    Om förbränning Det finns jättemycket litteratur om förbränning och olika teorier om detta.
    Det jag har tagit till mig som sant efter mycket läsning är:

    1. Fett förbränner man bara om man tränar på låg intensitet dvs. efter passet känner man att man skulle kunna köra det igen om man ville.
    2. Kondition och fettförbränning är inte samma sak. Kondition tränar man bäst i intervaller.(som MrsHyde sa)
    3. Tränar du för hårt bränner du inte fett utan bara kolisar.

    Jag vet inte om du är överviktig men...
    Människor med övervikt(jag är en) måste träna med mkt låg intensitet för att bränna fett eftersom vi bär på övervikt. En normalviktig person kan löpträna och bränna fett, vi överviktiga tränar mer styrketräningsaktigt(för att använda lekmannatermer) vid löpning eftersom vi har vår övervikt att bära runt på. Det är därför man rekommenderar promenader till överviktiga som vill gå ner i vikt, det är lågintensiv träning trots extrakilon.

    Därför måste du lägga upp dina träningspass på crosstrainern efter vad du vill uppnå:
    Lågintensivt= Fettförbränning
    Intervall= Kondionsförbättring

    Lycka till med träningen.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Jag håller inte med!

    Kopierar och kommenterar. Jag håller faktiskt inte med dig.

    1. Fett förbränner man bara om man tränar på låg intensitet dvs. efter passet känner man att man skulle kunna köra det igen om man ville.
    - Det stämmer inte. Man förbränner både kolhydrater och fett vid vilken intensitet man än tränar. Men ju intensivare man tränar, desto större andel av förbränningen är kolisar. Däremot så blir ju den totala förbränningen större om man tränar hårdare!

    Som exempel: om du tränar medelhårt i 30 minuter kanske du förbränner 200 kcal, varav 50% fett och 50% kolisar. Då har du alltså förbränt 100 kcal av fett och 100 kcal av kolisar. Men om du tränar intensivt i 30 minuter kanske du förbränner 300 kcal, varav 40% fett och 60% kolisar. Då har du bränt 120 kcal fett och 180 kcal kolisar. Alltså har du bränt mer fett när du tränar hårdare eftersom du totalt sett har förbränt mer energi. Dessutom ger hårdare träning bättre flås och kondis och stärker hjärtat mer.

    2. Kondition och fettförbränning är inte samma sak. Kondition tränar man bäst i intervaller.(som MrsHyde sa)
    - Man kan träna kondition både i jämn takt och i intervaller, men intervaller är ett bra sätt att få upp flåset och bli snabbare.

    3. Tränar du för hårt bränner du inte fett utan bara kolisar.
    - Stämmer inte, se ovan. Man förbränner alltid både fett och kolisar oavsett hur hårt man tränar.
  8. 4
    Jag håller inte med! Kopierar och kommenterar. Jag håller faktiskt inte med dig.

    1. Fett förbränner man bara om man tränar på låg intensitet dvs. efter passet känner man att man skulle kunna köra det igen om man ville.
    - Det stämmer inte. Man förbränner både kolhydrater och fett vid vilken intensitet man än tränar. Men ju intensivare man tränar, desto större andel av förbränningen är kolisar. Däremot så blir ju den totala förbränningen större om man tränar hårdare!

    Som exempel: om du tränar medelhårt i 30 minuter kanske du förbränner 200 kcal, varav 50% fett och 50% kolisar. Då har du alltså förbränt 100 kcal av fett och 100 kcal av kolisar. Men om du tränar intensivt i 30 minuter kanske du förbränner 300 kcal, varav 40% fett och 60% kolisar. Då har du bränt 120 kcal fett och 180 kcal kolisar. Alltså har du bränt mer fett när du tränar hårdare eftersom du totalt sett har förbränt mer energi. Dessutom ger hårdare träning bättre flås och kondis och stärker hjärtat mer.

    2. Kondition och fettförbränning är inte samma sak. Kondition tränar man bäst i intervaller.(som MrsHyde sa)
    - Man kan träna kondition både i jämn takt och i intervaller, men intervaller är ett bra sätt att få upp flåset och bli snabbare.

    3. Tränar du för hårt bränner du inte fett utan bara kolisar.
    - Stämmer inte, se ovan. Man förbränner alltid både fett och kolisar oavsett hur hårt man tränar.
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5

    Ansluter till Mrs Hyde

    Jag håller inte alls med om att man bara ska träna lågintensivt för att bränna fett. Att överviktiga rekommenderas lågintensiv träning torde mer bero på att övervikten ger en så kraftig belastning på knän och andra leder att de riskerar skador om de kör högintensivt.

    Så på sätt och vis har du ju rätt i att det blir lite som styrketräning: Där behöver man starta mjukt för att lederna ska hänga med. Dvs inte lassa på max med vikt i början. Styrkemässigt kan man klara det med leder och ligament måste tränas upp också.

    Dessutom: Att slå i folk att man måste köra lågintensivt i långa pass för att bränna fett tror jag skrämmer bort en hel del kvinnor (företrädesvis kvinnor är fixerade vid förbränning...) från motionen..

    Jag menar: Hur kul är det i längden att stå och harva i lågtempo på ett löpband i en timme eller promenera dag efter dag? Motion ska ju vara kul också! Annars fortsätter man inte.
  10. 5
    Ansluter till Mrs Hyde Jag håller inte alls med om att man bara ska träna lågintensivt för att bränna fett. Att överviktiga rekommenderas lågintensiv träning torde mer bero på att övervikten ger en så kraftig belastning på knän och andra leder att de riskerar skador om de kör högintensivt.

    Så på sätt och vis har du ju rätt i att det blir lite som styrketräning: Där behöver man starta mjukt för att lederna ska hänga med. Dvs inte lassa på max med vikt i början. Styrkemässigt kan man klara det med leder och ligament måste tränas upp också.

    Dessutom: Att slå i folk att man måste köra lågintensivt i långa pass för att bränna fett tror jag skrämmer bort en hel del kvinnor (företrädesvis kvinnor är fixerade vid förbränning...) från motionen..

    Jag menar: Hur kul är det i längden att stå och harva i lågtempo på ett löpband i en timme eller promenera dag efter dag? Motion ska ju vara kul också! Annars fortsätter man inte.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    För att bränna fett

    Träna hellre länge än hårt. Annars håller jag med dig. Jag ser inte någon motsättning i det vi båda säger. Förutom att jag som alltid är väldigt generaliserande. Det funkar bättre i tal än i skrift, vill jag lova. ;-)
  12. 6
    För att bränna fett Träna hellre länge än hårt. Annars håller jag med dig. Jag ser inte någon motsättning i det vi båda säger. Förutom att jag som alltid är väldigt generaliserande. Det funkar bättre i tal än i skrift, vill jag lova. ;-)
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    Absolut!

    Motion ska vara kul och det är den inte om man kör för hårt. Jag tror snarare man skrämmer bort tjejer/kvinnor från träning med att säga typ \"Alla klarar att köra ett medelpass på Friskis\". Nästan all träning inklusive löpning är teknik, och den sitter inte med en gång.

    All motion är bättre än ingen men att köra hårt från början är aldrig bra. No pain, no gain är en supermyt. Man ska aldrig må dåligt, ha svårt att andas eller darra i benen efter ett träningspass som vanlig motionär. OK att man tar ut sig om man tillhör eliten eller har eget satta höga mål och framför allt är erfaren och känner sin kropp.

    Jag tycker man ser så många nya söka sig till gymmen i jan/feb för att köra stenhårt i en månad och sedan \"glömma\" sitt träningskort. Jag tror de slutar för att de kör för hårt och tycker det är jobbigt/tråkigt.

    Det handlar inte om att harva på ett löpband, det handlar om att ha ett mål med sitt träningspass. Tycker man att det är supertråkigt att harva, då tränar man väl något annat.

    Exempel min träning:

    Yoga, mål= smidighet, kroppskontroll och till viss del styrka

    Aerobic, mål= kondition och livsglädje

    Löpband, mål= förbränning

    Styrketräning, mål= styrka i det område träningen fokuserar
  14. 7
    Absolut! Motion ska vara kul och det är den inte om man kör för hårt. Jag tror snarare man skrämmer bort tjejer/kvinnor från träning med att säga typ \"Alla klarar att köra ett medelpass på Friskis\". Nästan all träning inklusive löpning är teknik, och den sitter inte med en gång.

    All motion är bättre än ingen men att köra hårt från början är aldrig bra. No pain, no gain är en supermyt. Man ska aldrig må dåligt, ha svårt att andas eller darra i benen efter ett träningspass som vanlig motionär. OK att man tar ut sig om man tillhör eliten eller har eget satta höga mål och framför allt är erfaren och känner sin kropp.

    Jag tycker man ser så många nya söka sig till gymmen i jan/feb för att köra stenhårt i en månad och sedan \"glömma\" sitt träningskort. Jag tror de slutar för att de kör för hårt och tycker det är jobbigt/tråkigt.

    Det handlar inte om att harva på ett löpband, det handlar om att ha ett mål med sitt träningspass. Tycker man att det är supertråkigt att harva, då tränar man väl något annat.

    Exempel min träning:

    Yoga, mål= smidighet, kroppskontroll och till viss del styrka

    Aerobic, mål= kondition och livsglädje

    Löpband, mål= förbränning

    Styrketräning, mål= styrka i det område träningen fokuserar
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8

    Ingen motsättning?

    Jag begriper inte riktigt. Först säger du att \"Fett förbränner man bara om man tränar på låg intensitet\" och att \"Tränar du för hårt bränner du inte fett utan bara kolisar.\" Det är ju inte bara en generalisering; det är en sådan gigantisk övergeneralisering att det blir rent felaktigt.

    Jag har läst det andra du skrivit och det låter vettigt, men det är ju inte sant att man BARA bränner fett om man tränar lågintensivt, eller BARA kolisar när man tränar högintensivt.

    Egentligen bör man välja den intensitet man orkar och klarar av och tycker är rolig, givande och utmanande!
  16. 8
    Ingen motsättning? Jag begriper inte riktigt. Först säger du att \"Fett förbränner man bara om man tränar på låg intensitet\" och att \"Tränar du för hårt bränner du inte fett utan bara kolisar.\" Det är ju inte bara en generalisering; det är en sådan gigantisk övergeneralisering att det blir rent felaktigt.

    Jag har läst det andra du skrivit och det låter vettigt, men det är ju inte sant att man BARA bränner fett om man tränar lågintensivt, eller BARA kolisar när man tränar högintensivt.

    Egentligen bör man välja den intensitet man orkar och klarar av och tycker är rolig, givande och utmanande!
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9

    Inget mitt emellan?

    Finns det inget mitt emellan \"förbränningsharvande\" och att köra så man stupar i en blöt hög med blodsmak i munnen?

    Det är väl klart att man som totalt otränad och överviktig inte ska satsa järnet på ett medelpass på Friskis, då är det ju ingen direkt högoddsare om man skadar sig...

    Men det var ju inte hur man som totalt otränad kommer igång frågan här gällde (då är ju lågintensiv motion helt rätt!) utan om hur man förbränner så mycket fett som möjligt.

    Karin har ju faktiskt inte sagt att hon är helt otränad. Man kan ju vara i bra fysisk grundform även med övervikt!

    Då sa du att man måste köra lågintensivt för att man ska bränna fett.

    Just det där lär ju ett gross damer med mer eller mindre övervikt ta till sig och när de sen stått och trampat trampmaskin i mastempo timme efter timme eller promenerat tills de spyr på hela grannskapet, då återgår de till soffhörnet och frågar sig vad det är för fel på dem eftersom de tycker det är så trist att träna...

    Jag tror också att många nyårslöften lägger ner eftersom de går ut för hårt, men jag kan ta gift på att förbrännarjägarna som ledsnar är fler...

    Måste kvinnors motion alltid handla om att maxa det där eländiga \"förbrännandet\"? Vad man än gör i träningsväg höjer ju förbränningen....

    Gör något kul säger jag bara!
    Men ta det lugnt *i början* om du är helt otränad.
  18. 9
    Inget mitt emellan? Finns det inget mitt emellan \"förbränningsharvande\" och att köra så man stupar i en blöt hög med blodsmak i munnen?

    Det är väl klart att man som totalt otränad och överviktig inte ska satsa järnet på ett medelpass på Friskis, då är det ju ingen direkt högoddsare om man skadar sig...

    Men det var ju inte hur man som totalt otränad kommer igång frågan här gällde (då är ju lågintensiv motion helt rätt!) utan om hur man förbränner så mycket fett som möjligt.

    Karin har ju faktiskt inte sagt att hon är helt otränad. Man kan ju vara i bra fysisk grundform även med övervikt!

    Då sa du att man måste köra lågintensivt för att man ska bränna fett.

    Just det där lär ju ett gross damer med mer eller mindre övervikt ta till sig och när de sen stått och trampat trampmaskin i mastempo timme efter timme eller promenerat tills de spyr på hela grannskapet, då återgår de till soffhörnet och frågar sig vad det är för fel på dem eftersom de tycker det är så trist att träna...

    Jag tror också att många nyårslöften lägger ner eftersom de går ut för hårt, men jag kan ta gift på att förbrännarjägarna som ledsnar är fler...

    Måste kvinnors motion alltid handla om att maxa det där eländiga \"förbrännandet\"? Vad man än gör i träningsväg höjer ju förbränningen....

    Gör något kul säger jag bara!
    Men ta det lugnt *i början* om du är helt otränad.
  19. Medlem sedan
    Jan 1999
    #10

    Ja...vilket bränner mest fett...

    För några år sen, när BfL var stort, undrade jag oxå över jämförelsen om man skulle köra ex intervall a la BFL 20 min el morgonpromenad/cyckling lågintensiv i 1 timme - i vilket fall gick det åt mest fett (inkl efterförbränning? Frågade många, ingen visste, Paulun skulle nog föredra den lågintensiva varianten...men svaret satt långt inne. Det flesta drog upp annat, att lågintensiv är skonsammare för leder etc, enkelt för nybörjare etc Jag tycker att förbättrad kondition är positivare för hälsan att bränna någon mer andel fett. Men som motivation och inspiration skulle jag varva, dessutom bra för kroppen att köra alternerad träning.
  20. 10
    Ja...vilket bränner mest fett... För några år sen, när BfL var stort, undrade jag oxå över jämförelsen om man skulle köra ex intervall a la BFL 20 min el morgonpromenad/cyckling lågintensiv i 1 timme - i vilket fall gick det åt mest fett (inkl efterförbränning? Frågade många, ingen visste, Paulun skulle nog föredra den lågintensiva varianten...men svaret satt långt inne. Det flesta drog upp annat, att lågintensiv är skonsammare för leder etc, enkelt för nybörjare etc Jag tycker att förbättrad kondition är positivare för hälsan att bränna någon mer andel fett. Men som motivation och inspiration skulle jag varva, dessutom bra för kroppen att köra alternerad träning.
  21. Medlem sedan
    Jan 1999
    #11

    (Medveten om att Pauluns främsta

    expertis inte är inom \"idrottsområdet\", känner dock till en del)
  22. 11
    (Medveten om att Pauluns främsta expertis inte är inom \"idrottsområdet\", känner dock till en del)

Liknande trådar

  1. styrketräning el fettförbränning?
    By ---Cami--- in forum Träning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 20:35
  2. Bäst fettförbränning?
    By Mitzen in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 09:40
  3. Funderar på fettförbränning
    By kanijo in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 14:17
  4. Pulshöjning = fettförbränning?
    By camilla_73 in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 15:25
  5. Puls---fettförbränning?!
    By Nu ska jag igång!!!!! in forum Träning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 17:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar