Enäggstvillingar igen??
Flera barn - tvillingar & fler
  1. Nyfiken
    #1

    Enäggstvillingar igen??

    Jag såg att ni pratade längre ner på sidan om chansen/risken att få tvillingar igen. Men hur är det med enäggstvillingar? Är det någon som har två par av enäggs?
    Vi har tjejer som fyller två nu i mars och nu har vi funderat på att utöka familjen lite till...
  2. 1
    Enäggstvillingar igen?? Jag såg att ni pratade längre ner på sidan om chansen/risken att få tvillingar igen. Men hur är det med enäggstvillingar? Är det någon som har två par av enäggs?
    Vi har tjejer som fyller två nu i mars och nu har vi funderat på att utöka familjen lite till...
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Ja

    det finns de som har dubbla enäggs (bla Cissi i Umeå) men det är inte riktigt samma sak där som med tvåäggs, dvs chansen verkar inte öka med ålder etc utan är nästan helt slumpmässig.

    Dvs enligt statistiken tror jag du har samma chans/risk till enäggs som innan du fick dina tjejer. Vilket i sin tur trots allt betyder att den inte är _sååå_ stor.
  4. 2
    Ja det finns de som har dubbla enäggs (bla Cissi i Umeå) men det är inte riktigt samma sak där som med tvåäggs, dvs chansen verkar inte öka med ålder etc utan är nästan helt slumpmässig.

    Dvs enligt statistiken tror jag du har samma chans/risk till enäggs som innan du fick dina tjejer. Vilket i sin tur trots allt betyder att den inte är _sååå_ stor.
  5. Nyfiken
    #3

    Grejen är väl den...

    att jag gärna skulle vilja få tvillingar igen om jag är helt ärlig mot mig själv. Så vi får väl se om det blir fler barn överhuvudtaget ;)
  6. 3
    Grejen är väl den... att jag gärna skulle vilja få tvillingar igen om jag är helt ärlig mot mig själv. Så vi får väl se om det blir fler barn överhuvudtaget ;)
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    Vi har två enäggspar!

    Först pojkar och sedan två flickor. Jag sade innan ultraljudet andra gången att det är säkert två igen och det var det!
  8. 4
    Vi har två enäggspar! Först pojkar och sedan två flickor. Jag sade innan ultraljudet andra gången att det är säkert två igen och det var det!
  9. Nyfiken
    #5

    Så då finns det en liten chans...

    i alla fall! =)
    Sa de något om hur vanligt det var med att få flera enäggstvillingpar?

  10. 5
    Så då finns det en liten chans... i alla fall! =)
    Sa de något om hur vanligt det var med att få flera enäggstvillingpar?

  11. Sunshine m. Ludde & Alex
    #6

    Enäggs....

    ....är inte ärftligt (fast nu börjar dom tro det, dom som forskar, men det är inte riktigt kartlagt...), och pga att det inte är ärftligt så är chansen att få enäggs en gång till bara slumpen. Tvåäggs är ju ärftligt pga att man ärver förmågan att släppa fler än ett ägg, och alltså ökar chansen för tvåäggs även nästa graviditet. Men enäggs ska enligt mina källor vara slumpen. (egentligen ett \"misstag\" rent kroppsmässigt, för det är egentligen inte meningen att ett ägg ska bli två enligt naturen...) Har hört att enäggstvillingar ska vara naturens mest perfekta misstag *ler*
  12. 6
    Enäggs.... ....är inte ärftligt (fast nu börjar dom tro det, dom som forskar, men det är inte riktigt kartlagt...), och pga att det inte är ärftligt så är chansen att få enäggs en gång till bara slumpen. Tvåäggs är ju ärftligt pga att man ärver förmågan att släppa fler än ett ägg, och alltså ökar chansen för tvåäggs även nästa graviditet. Men enäggs ska enligt mina källor vara slumpen. (egentligen ett \"misstag\" rent kroppsmässigt, för det är egentligen inte meningen att ett ägg ska bli två enligt naturen...) Har hört att enäggstvillingar ska vara naturens mest perfekta misstag *ler*
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7

    Nej, finns ingen statistik om det

    vad jag har hittat i alla fall, och jag har letat en hel del!
  14. 7
    Nej, finns ingen statistik om det vad jag har hittat i alla fall, och jag har letat en hel del!
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Fast jag läste i en gammal dubbelt

    upp(svenska tvillingklubbens egna tidning)från typ mitten på 90-talet, att de forskade i och kommit fram till att det tydligen kunde finnas någon ärftlig koppling mellan delningen av äggen och pappans gener. (dvs om det fanns på pappans sida kunde pappan ha med sig det i dna:t..) fråga mig inte hur det fungerade, men tvillingklubben har ju tidningarna om man är jätteintresserad...=)
  16. 8
    Fast jag läste i en gammal dubbelt upp(svenska tvillingklubbens egna tidning)från typ mitten på 90-talet, att de forskade i och kommit fram till att det tydligen kunde finnas någon ärftlig koppling mellan delningen av äggen och pappans gener. (dvs om det fanns på pappans sida kunde pappan ha med sig det i dna:t..) fråga mig inte hur det fungerade, men tvillingklubben har ju tidningarna om man är jätteintresserad...=)

Liknande trådar

  1. allergier och enäggstvillingar?
    By mariamed4 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-03-06, 11:54
  2. Enäggstvillingar...
    By Fi76 in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 11:30
  3. ni som har enäggstvillingar
    By mandelblomma in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:42
  4. Lika enäggstvillingar?
    By ingrid_mfl in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 07:40
  5. Enäggstvillingar
    By 75helene in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 13:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar