HF Autism
Autismspektrum
  1. Imma
    #1

    HF Autism

    Hej,
    Enligt pykologen som utreder min snart 4-åriga dotter så är HF autism alltid detsamma som AS. Min dotter passar inte in på AS av olika anledningar, b.l.a språkstörning. Det betyder alltså att hon med säkerhet har ett förståndshandikapp om jag har förstått psykologen rätt. Stämmer detta? Det har inte gjorts ngt IQ-test utan det säger hon man gör först om ett par år.
    Jag är lite konfunderad eftersom jag hade förstått det som att man kan ha t.ex. autismliknande drag och vara HF.
  2. 1
    HF Autism Hej,
    Enligt pykologen som utreder min snart 4-åriga dotter så är HF autism alltid detsamma som AS. Min dotter passar inte in på AS av olika anledningar, b.l.a språkstörning. Det betyder alltså att hon med säkerhet har ett förståndshandikapp om jag har förstått psykologen rätt. Stämmer detta? Det har inte gjorts ngt IQ-test utan det säger hon man gör först om ett par år.
    Jag är lite konfunderad eftersom jag hade förstått det som att man kan ha t.ex. autismliknande drag och vara HF.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Nej

    men det är inte så lätt att hålla isär. HFA och AS blir liknande i vuxen ålder (om språkstörningen är borta). Så har jag åtminstone fattat det. Men jag inser att jag aldrig får rätsida på diagnoserna.
  4. 2
    Nej men det är inte så lätt att hålla isär. HFA och AS blir liknande i vuxen ålder (om språkstörningen är borta). Så har jag åtminstone fattat det. Men jag inser att jag aldrig får rätsida på diagnoserna.
  5. mamicka
    #3

    Det stämmer vad Tårtans mamma

    säger. Skillnaden mellan HFA och AS är att språkutvecklingen varit hyfsat normal under de tre första åren för barn med AS. Sedan kan tillstånden bli väldigt lika. Det finns de som säger att man inte kan avgöra om en tonåring har AS eller HFA om man inte vet hur deras barndom varit.

    Av de autistiska barnen (ej AS) tror man att ca 70 % är förståndshandikappade. 30 % skulle alltså vara normalbegåvade. Om dessa siffror stämmer är svårt att säga eftersom det är väldigt svårt att mäta IQ på ett autistiskt barn.
  6. 3
    Det stämmer vad Tårtans mamma säger. Skillnaden mellan HFA och AS är att språkutvecklingen varit hyfsat normal under de tre första åren för barn med AS. Sedan kan tillstånden bli väldigt lika. Det finns de som säger att man inte kan avgöra om en tonåring har AS eller HFA om man inte vet hur deras barndom varit.

    Av de autistiska barnen (ej AS) tror man att ca 70 % är förståndshandikappade. 30 % skulle alltså vara normalbegåvade. Om dessa siffror stämmer är svårt att säga eftersom det är väldigt svårt att mäta IQ på ett autistiskt barn.

Liknande trådar

  1. Autism
    By MPRvaccin in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 09:20
  2. Autism?
    By Nyponrosen in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 11:13
  3. Autism?
    By oliem in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 13:38
  4. Autism...
    By Annelie76 in forum Autismspektrum
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 22:44
  5. Autism.......
    By anonym idag in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 19:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar