Penicillin o gravid?
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Penicillin o gravid?

    Alltså hur är det nu med en rejäl förkylning när man är gravid? Är det absolut ingen fara för barnet eller? Inte ens med 40 graders feber? Funderar på om jag behöver penicillin oxå eftersom jag hostat så länge, men det kanske man inte får? Någon som vet?
  2. 1
    Penicillin o gravid? Alltså hur är det nu med en rejäl förkylning när man är gravid? Är det absolut ingen fara för barnet eller? Inte ens med 40 graders feber? Funderar på om jag behöver penicillin oxå eftersom jag hostat så länge, men det kanske man inte får? Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Så vitt jag vet är en vanlig...

    ...förkylning (om än rejäl) ingen som helst fara för barnet. 40 graders feber däremot vet jag inte, men troligen är det OK så länge det inte håller på \"för länge\". Kolla med sjukvårdsupplysningen vad de säger.

    När det gäller penicillin kan du visst äta det som gravid, men inte alla sorter. Säg bara åt läkaren att du är det (men det kanske är uppenbart... :-) ) så skriver h*n ut en sort som är OK för bebisen.

    Krya på dig!
  4. 2
    Så vitt jag vet är en vanlig... ...förkylning (om än rejäl) ingen som helst fara för barnet. 40 graders feber däremot vet jag inte, men troligen är det OK så länge det inte håller på \"för länge\". Kolla med sjukvårdsupplysningen vad de säger.

    När det gäller penicillin kan du visst äta det som gravid, men inte alla sorter. Säg bara åt läkaren att du är det (men det kanske är uppenbart... :-) ) så skriver h*n ut en sort som är OK för bebisen.

    Krya på dig!
  5. Medlem sedan
    Jul 2004
    #3

    Det ska vara lugnt men

    min bm sa till mig om jag blev dålig så skulle jag ta alvedon så att febern sjönk!
    Sen kan man ta kåvepenin,gjorde jag i början och den är riskfri men läkaren är ju medvetna om vad som passar och även apoteket så klart.
    Krya på dig!!
  6. 3
    Det ska vara lugnt men min bm sa till mig om jag blev dålig så skulle jag ta alvedon så att febern sjönk!
    Sen kan man ta kåvepenin,gjorde jag i början och den är riskfri men läkaren är ju medvetna om vad som passar och även apoteket så klart.
    Krya på dig!!
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Ingen fara!

    Däremot är det ju oftast så att förkylningar orsakas av virus och det finns det ju ingen antibiotika emot. Ett CRP visar snabbt om det är en bakteriell eller virus-infektion och på det viset får du enkelt veta om antibiotika överhuvudtaget hjälper!

    Krya på dig!

    syster-Malin
  8. 4
    Ingen fara! Däremot är det ju oftast så att förkylningar orsakas av virus och det finns det ju ingen antibiotika emot. Ett CRP visar snabbt om det är en bakteriell eller virus-infektion och på det viset får du enkelt veta om antibiotika överhuvudtaget hjälper!

    Krya på dig!

    syster-Malin
  9. Jannika m. j-03 o bf 13/6
    #5

    Tack för svar!

    Får nog boka en läkartid och se om de kan komma fram till vad jag behöver. Har tagit några Alvedon mot febern.

    *kram på er*
  10. 5
    Tack för svar! Får nog boka en läkartid och se om de kan komma fram till vad jag behöver. Har tagit några Alvedon mot febern.

    *kram på er*
  11. Medlem sedan
    Aug 2016
    #6
    Penicillin är generellt sett inget farligt (i stort sett alla sorter) men det finns andra typer av antibiotika än penicillin som tex cykliner osv. Av antibiotika finns det en hel del som man inte skall ta om man absolut inte måste. Rådfråga med läkare.
  12. 6
    Penicillin är generellt sett inget farligt (i stort sett alla sorter) men det finns andra typer av antibiotika än penicillin som tex cykliner osv. Av antibiotika finns det en hel del som man inte skall ta om man absolut inte måste. Rådfråga med läkare.

Liknande trådar

  1. Penicillin......
    By lena m 3 barn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 19:03
  2. Vin och penicillin?
    By Jica in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 18:44
  3. Hur ge penicillin??
    By Matilda med 3 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 20:38
  4. penicillin
    By Maja-EE in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 08:31
  5. Penicillin
    By Åsa Bf 5/12 in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 13:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar