vad skulle ni välja
_0503 Marsbarn
  1. Lasse
    #1

    vad skulle ni välja

    att ert barn började på dagis redan vid ett år, ett dagis som verkar KANON eller att hon väntade till hon är ett och ett halvt men man då inte vet alls vad det blir för dagis, bara att det bradiga är fullt?
  2. 1
    vad skulle ni välja att ert barn började på dagis redan vid ett år, ett dagis som verkar KANON eller att hon väntade till hon är ett och ett halvt men man då inte vet alls vad det blir för dagis, bara att det bradiga är fullt?
  3. Plast
    #2

    Själv är jag dagisbarn

    i själ och hjärta och ser tillbaka på min egen dagistid med värme. Jag började redan som 9-månaders då min mamma var ensamstående och inte hde råd att vara hemma med mig. Jag har aldrig lidit av att börjat så tidigt.
    Vissa barn kanske har jobbigare med seperationen, men det är inget jag tycker man ska förutsätta att alla barn har. Du känner ju ditt barn bäst, verkar hen mogen för dagis?
    Jag läste i någon tidning (Libero tidningen kanske det var) att det ofta är en lättare ålder att skola in barn på dagis i när de är kring året. Men som sagt, det är ju du/ni som hennes henom bäst.
    Lycka till
  4. 2
    Själv är jag dagisbarn i själ och hjärta och ser tillbaka på min egen dagistid med värme. Jag började redan som 9-månaders då min mamma var ensamstående och inte hde råd att vara hemma med mig. Jag har aldrig lidit av att börjat så tidigt.
    Vissa barn kanske har jobbigare med seperationen, men det är inget jag tycker man ska förutsätta att alla barn har. Du känner ju ditt barn bäst, verkar hen mogen för dagis?
    Jag läste i någon tidning (Libero tidningen kanske det var) att det ofta är en lättare ålder att skola in barn på dagis i när de är kring året. Men som sagt, det är ju du/ni som hennes henom bäst.
    Lycka till
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Hade jag kunnat

    hade jag tagit förskole platsen vid 1 år, men försökt vara hemma ändå, men betalat för platsen. Nu har jag ju en äldre som isåfall kunde gått 15 timmar paralellet.

    Men du skriver att det VERKAR kanon, vad är kanon? Nu vet jag inte hur många förskolor du har att välja mellan, men ring och kolla om du kan få komma på besök och se hur de andra har det och välj utifrån det.

    Att barnet börjar förskolan vid 1 år, kan ju diskuteras, men jag tror att föräldrarna mår sämre än vad barnet gör och man behöver kanske inte låta barnet gå från 7-17.

    Hoppas ni blir nöjda med det val ni gör!

    Lycka till!

    Kram
  6. 3
    Hade jag kunnat hade jag tagit förskole platsen vid 1 år, men försökt vara hemma ändå, men betalat för platsen. Nu har jag ju en äldre som isåfall kunde gått 15 timmar paralellet.

    Men du skriver att det VERKAR kanon, vad är kanon? Nu vet jag inte hur många förskolor du har att välja mellan, men ring och kolla om du kan få komma på besök och se hur de andra har det och välj utifrån det.

    Att barnet börjar förskolan vid 1 år, kan ju diskuteras, men jag tror att föräldrarna mår sämre än vad barnet gör och man behöver kanske inte låta barnet gå från 7-17.

    Hoppas ni blir nöjda med det val ni gör!

    Lycka till!

    Kram
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Jag hade väntat

    För mig är en ettåring alldeles för liten.
    Men ni känner ju erat barn bäst och visst är det bra att hitta ett kanon dagis NU, men jag hade haft is i magen och förutsatt att jag skulle fått ett lika bra när min dotter (och vi föräldrar) var mer redo.
    Min son inskolades vid 15 månaders ålder och det var ALLDELES för tidigt för honom vilket resulterade i en hemsk inskolning och svårigheter på dagis lång efteråt.
  8. 4
    Jag hade väntat För mig är en ettåring alldeles för liten.
    Men ni känner ju erat barn bäst och visst är det bra att hitta ett kanon dagis NU, men jag hade haft is i magen och förutsatt att jag skulle fått ett lika bra när min dotter (och vi föräldrar) var mer redo.
    Min son inskolades vid 15 månaders ålder och det var ALLDELES för tidigt för honom vilket resulterade i en hemsk inskolning och svårigheter på dagis lång efteråt.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Beror på

    Hur vet du att just det här dagiset är kanon? Har du varit och kollat på de andra dagisen? Det kanske finns något annat som är nästan lika bra.

    Min dotter skolades in vid 13 mån eftersom det var mest praktiskt och lättast att få plats då (augusti). Det har aldrig varit några problem, hon har älskat dagis sen dag 1. Jag tror mer det beror på barnet än vilken ålder det är för att det ska fungera bra på dagis.
  10. 5
    Beror på Hur vet du att just det här dagiset är kanon? Har du varit och kollat på de andra dagisen? Det kanske finns något annat som är nästan lika bra.

    Min dotter skolades in vid 13 mån eftersom det var mest praktiskt och lättast att få plats då (augusti). Det har aldrig varit några problem, hon har älskat dagis sen dag 1. Jag tror mer det beror på barnet än vilken ålder det är för att det ska fungera bra på dagis.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Dagis nu

    är det svaret jag har, men så bor jag inte i Sverige och här (Frankrike) börjar barnen ofta på dagis MYCKET tidigare än så t o m, så en ettåring är nästan ansedd som stor...!
    Anledningen till att jag svarar som jag gör är dock att för mig är barnomsorgens kvalitet superviktig och har ni hittat ett ställe som verkligen är kanon så skulle jag inte tappa bort den chansen.\'
    En ettåring är -oftast- lättare att inskola än en ett och ett halvtåring dessutom, så även där finns fördelar.
    Min marstjej börjar dagis vid 17 månader, men eftersom jag måste börja jobba redan nu av ekonomiska skäl (pappaledighet finns ej och pappan kan ändå inte ta ledigt från sitt eget företag, då går han i konkurs) ska hon vara hos dagmamma i fem månader fram till sommaren, men jag jobbar bara halvtid.
  12. 6
    Dagis nu är det svaret jag har, men så bor jag inte i Sverige och här (Frankrike) börjar barnen ofta på dagis MYCKET tidigare än så t o m, så en ettåring är nästan ansedd som stor...!
    Anledningen till att jag svarar som jag gör är dock att för mig är barnomsorgens kvalitet superviktig och har ni hittat ett ställe som verkligen är kanon så skulle jag inte tappa bort den chansen.\'
    En ettåring är -oftast- lättare att inskola än en ett och ett halvtåring dessutom, så även där finns fördelar.
    Min marstjej börjar dagis vid 17 månader, men eftersom jag måste börja jobba redan nu av ekonomiska skäl (pappaledighet finns ej och pappan kan ändå inte ta ledigt från sitt eget företag, då går han i konkurs) ska hon vara hos dagmamma i fem månader fram till sommaren, men jag jobbar bara halvtid.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    oj , svårt!

    Jag vet inte omständigheterna runtomkring, har barnet äldre syskon som går på dagiset i fråga? Är det ett barn som troligtvis blir positivt stimulerat av dagiset? (För mig passade inte alls dagis, däremot min äldsta som är mer outgoing av sig, stortrivdes från dag 1)
    Jag skulle nog hursomhelst ta chansen och testa hur det går, ni verkar ju ha möjlighet att vänta om det nu mot förmodan inte skulle funka bra.
  14. 7
    oj , svårt! Jag vet inte omständigheterna runtomkring, har barnet äldre syskon som går på dagiset i fråga? Är det ett barn som troligtvis blir positivt stimulerat av dagiset? (För mig passade inte alls dagis, däremot min äldsta som är mer outgoing av sig, stortrivdes från dag 1)
    Jag skulle nog hursomhelst ta chansen och testa hur det går, ni verkar ju ha möjlighet att vänta om det nu mot förmodan inte skulle funka bra.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Håller med Katta ovan..

    om att det är mycket enklare att skola in en ettåring än en 1 1/2-åring, vid ett år funkar det mesta ganska smidigt.
  16. 8
    Håller med Katta ovan.. om att det är mycket enklare att skola in en ettåring än en 1 1/2-åring, vid ett år funkar det mesta ganska smidigt.
  17. Lena med Alexander
    #9

    Svara ja och så vänta lite!

    Jag skulle svara ja till platsen och sen inte börja på ett par månder, det får man göra. Och sen börja väldigt försiktigt, kanske 9-12 bara de första månaderna. Det måste ju inte vara 100% direkt liksom!
  18. 9
    Svara ja och så vänta lite! Jag skulle svara ja till platsen och sen inte börja på ett par månder, det får man göra. Och sen börja väldigt försiktigt, kanske 9-12 bara de första månaderna. Det måste ju inte vara 100% direkt liksom!
  19. Maria m. Hannes
    #10

    väntat och betalat

    Jag hade väntat men betalat för platsen.
  20. 10
    väntat och betalat Jag hade väntat men betalat för platsen.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Jag tror också...

    Jag tror också på att mycket beror på barnet.
    Båda mina barn började dagis vid 1års ålder. Lille Isak började den 1/3 och inga problem. Visst har det funnits dagar de inte velat dit men det har aldrig blivit ett problem. Jag tror inte att du ska försöka att visa att du är orolig för att barnet är för litet och oj, oj, oj hur ska detta gå. Vi har börjat som det är det mest naturliga i världen. Och sen är det faktiskt så att vid 1,5 års ålder börjar de flesta bli lite ängsliga, då är det svårare att skola in. Hör med dagiset. Finns det fler 1-åringar?
    Känn efter... Jag övertygad om att just du tar det rätta beslutet för ditt barn. Lycka till!
  22. 11
    Jag tror också... Jag tror också på att mycket beror på barnet.
    Båda mina barn började dagis vid 1års ålder. Lille Isak började den 1/3 och inga problem. Visst har det funnits dagar de inte velat dit men det har aldrig blivit ett problem. Jag tror inte att du ska försöka att visa att du är orolig för att barnet är för litet och oj, oj, oj hur ska detta gå. Vi har börjat som det är det mest naturliga i världen. Och sen är det faktiskt så att vid 1,5 års ålder börjar de flesta bli lite ängsliga, då är det svårare att skola in. Hör med dagiset. Finns det fler 1-åringar?
    Känn efter... Jag övertygad om att just du tar det rätta beslutet för ditt barn. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Vad skulle ni välja?
    By BM66 in forum Skolbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 08:21
  2. Det här då, vad skulle du välja
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 13:54
  3. Vad skulle ni välja?
    By Oxen in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 22:41
  4. Vad skulle ni välja?
    By Åsa in forum Resesnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 12:39
  5. Vad skulle ni välja MÄN?
    By cecilia in forum Sex & erotik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 00:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar