Hur har ni det med era föräldrar?
Flerhandikapp
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    Hur har ni det med era föräldrar?

    Är de barnvakt till ert flerhandikappade barn?
    Tycker att det är lite tråkigt att våra föräldrar inte \"vågar\" ha hand om Bosse. Sedan Bosse blev hjärnskadad (snart 2 år sedan) har min mamma haft Bosse 2 gånger (ca 3 timmar båda gångerna). Farmor har haft honom själv 1 gång (ca 2 timmar)...
    Det är ju visserligen en hel del med Bosse men jag tycker att han ska få vara vanligt barnbarn oxå trots att han inte är som andra barn.
    Så nu har jag skrivit av mig lite iallafall :)!
  2. 1
    Hur har ni det med era föräldrar? Är de barnvakt till ert flerhandikappade barn?
    Tycker att det är lite tråkigt att våra föräldrar inte \"vågar\" ha hand om Bosse. Sedan Bosse blev hjärnskadad (snart 2 år sedan) har min mamma haft Bosse 2 gånger (ca 3 timmar båda gångerna). Farmor har haft honom själv 1 gång (ca 2 timmar)...
    Det är ju visserligen en hel del med Bosse men jag tycker att han ska få vara vanligt barnbarn oxå trots att han inte är som andra barn.
    Så nu har jag skrivit av mig lite iallafall :)!
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    mina föräldrar

    kan man säga är extra föräldrar till David, morfar är Davids idol, mina föräldrar har gärna David. Jag blev ensamstående när David fick sina hjärnskador och de har sen dess alltid funnits där och hjälpt till, jag är dom evigt tacksam. Vad synd att dina föräldrar inte riktigt vågar, man behöver ju ensamtid också men har du någon annan avlastning?
  4. 2
    mina föräldrar kan man säga är extra föräldrar till David, morfar är Davids idol, mina föräldrar har gärna David. Jag blev ensamstående när David fick sina hjärnskador och de har sen dess alltid funnits där och hjälpt till, jag är dom evigt tacksam. Vad synd att dina föräldrar inte riktigt vågar, man behöver ju ensamtid också men har du någon annan avlastning?
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Vi har avlastning..

    i form av korttids, så det är inte därför jag vill att de ska ha honom. Jag vill bara att Bosse ska få vara ett vanligt barnbarn, som packar väskan och är hos mormor och morfar ibland, som deras andra barnbarn gör.
    Vad skönt att dina föräldrar har hjälp dig, förstår att det måste vara tufft när man är ensamstående oxå!
    Har du någon mer avlastning än dina föräldrar?
  6. 3
    Vi har avlastning.. i form av korttids, så det är inte därför jag vill att de ska ha honom. Jag vill bara att Bosse ska få vara ett vanligt barnbarn, som packar väskan och är hos mormor och morfar ibland, som deras andra barnbarn gör.
    Vad skönt att dina föräldrar har hjälp dig, förstår att det måste vara tufft när man är ensamstående oxå!
    Har du någon mer avlastning än dina föräldrar?
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    tyvärr

    av olika anledningar. För det första är Alexander väldigt kinkig med alla andra vuxna än oss föräldrar. Vi \"tränar\" och träffar svärisarna minst en gång per vecka för att det ska fungera de gånger vi behöver barnvakt. För det andra är svärisarna ganska gamla och tyvärr har svärmor alzheimers (inte jättelångt gången men ändå), detta gör att de har svårt att ta till sig de speciella detaljerna med Alexander. De passar honom ändå ibland men bara någon till några timmar. Längst var det då jag fick Linnea med kejsarsnitt, då blev det en halv dag sen kom Per hem. Alexander har ännu aldig somnat med någon annan än oss (vi har försökt några ggr).

    Mina föräldrar bor inte i närheten och när de träffas kan de pga Alexander på sin höjd gå en halvtimme till lekplatsen samt att de inte känner honom så väl.

    Vi har avlastning genom att Alexander går på dagis men funderar så smått på stödfamilj eller liknande.

  8. 4
    tyvärr av olika anledningar. För det första är Alexander väldigt kinkig med alla andra vuxna än oss föräldrar. Vi \"tränar\" och träffar svärisarna minst en gång per vecka för att det ska fungera de gånger vi behöver barnvakt. För det andra är svärisarna ganska gamla och tyvärr har svärmor alzheimers (inte jättelångt gången men ändå), detta gör att de har svårt att ta till sig de speciella detaljerna med Alexander. De passar honom ändå ibland men bara någon till några timmar. Längst var det då jag fick Linnea med kejsarsnitt, då blev det en halv dag sen kom Per hem. Alexander har ännu aldig somnat med någon annan än oss (vi har försökt några ggr).

    Mina föräldrar bor inte i närheten och när de träffas kan de pga Alexander på sin höjd gå en halvtimme till lekplatsen samt att de inte känner honom så väl.

    Vi har avlastning genom att Alexander går på dagis men funderar så smått på stödfamilj eller liknande.

  9. Elenor med Sol
    #5

    Skraja

    Morfars och farfars här är ganska skraja just när det gäller Sol. De kan passa henne någon timme, men vill helst inte behöva ge henne mat och så, trots att hon äter med munnen nuförtiden. De är rädda för att det ska bli fel och att hon ska kräkas. De är också rädda för att hon plötsligt ska bli dålig och vad de ska göra i så fall. Tyvärr är ju deras rädsla något befogad, men jag tycker ändå det är något överdrivet. Det går ändå bättre och bättre. nästa helg behöver vi barnvakt från morron till sen kväll. Vi får väl se hur vi lyckas med detta (mitt i os och allt...). Annars är det mest Sols assistent som får agera barnvakt/avlösare på arbetstid. Nästa helg får vi som sagt se hur det går, de måste nog stanna till sent och sätta på matpumpen till natten också om de vågar...
    Däremot så är i alla fall farmor och farfar duktiga på att behandla henne som vilket annat barnbarn som helst i övrigt. Morfar och mormor är det sämre med. De har länge pratat om henne som \"flickan\" i stället för \"Sol\", men det håller på att släppa det också. De ser väl att hon är ganska lika andra barn trots allt.
  10. 5
    Skraja Morfars och farfars här är ganska skraja just när det gäller Sol. De kan passa henne någon timme, men vill helst inte behöva ge henne mat och så, trots att hon äter med munnen nuförtiden. De är rädda för att det ska bli fel och att hon ska kräkas. De är också rädda för att hon plötsligt ska bli dålig och vad de ska göra i så fall. Tyvärr är ju deras rädsla något befogad, men jag tycker ändå det är något överdrivet. Det går ändå bättre och bättre. nästa helg behöver vi barnvakt från morron till sen kväll. Vi får väl se hur vi lyckas med detta (mitt i os och allt...). Annars är det mest Sols assistent som får agera barnvakt/avlösare på arbetstid. Nästa helg får vi som sagt se hur det går, de måste nog stanna till sent och sätta på matpumpen till natten också om de vågar...
    Däremot så är i alla fall farmor och farfar duktiga på att behandla henne som vilket annat barnbarn som helst i övrigt. Morfar och mormor är det sämre med. De har länge pratat om henne som \"flickan\" i stället för \"Sol\", men det håller på att släppa det också. De ser väl att hon är ganska lika andra barn trots allt.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6

    vi har också

    korttids det funkar jättebra, men visst är det skönt och en trygghet att ha mina föräldrar också.
  12. 6
    vi har också korttids det funkar jättebra, men visst är det skönt och en trygghet att ha mina föräldrar också.
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7

    Säger dom nej?

    Ber du dina föräldrar och dom nekar?Eller är du som mig;har svårt att be om hjälp/barnpassning?Min mamma ställer alltid upp och sköter.Hon erbjuder sig ochså ofta \"frivilligt\",det tycker jag känns jätteskönt.Farmor är sämre på att sköta,hon kanske inte vågar,kanske inte känner min dotter nog bra.Därför blir ju jag ochså lite osäker när hon ska sköta,klarar hon av detta..?Min pappa m.kvinna erbjöd sig häromdagen att sitta med barnen en kväll så vi får fara bort,det var mycket överraskande och roligt,det tillfället ska vi ta vara på!!/Lycka till bossemor och alla andra tappra mammor!
  14. 7
    Säger dom nej? Ber du dina föräldrar och dom nekar?Eller är du som mig;har svårt att be om hjälp/barnpassning?Min mamma ställer alltid upp och sköter.Hon erbjuder sig ochså ofta \"frivilligt\",det tycker jag känns jätteskönt.Farmor är sämre på att sköta,hon kanske inte vågar,kanske inte känner min dotter nog bra.Därför blir ju jag ochså lite osäker när hon ska sköta,klarar hon av detta..?Min pappa m.kvinna erbjöd sig häromdagen att sitta med barnen en kväll så vi får fara bort,det var mycket överraskande och roligt,det tillfället ska vi ta vara på!!/Lycka till bossemor och alla andra tappra mammor!
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8

    Hej!

    Vi har bett om barnvakt de få gånger de har haft sonen. Men då har vi fått peppa lite och säga att det kommer gå så bra så osv. Det är just att jag vill att de ska _vilja_ ha Bosse, som de gör med deras andra barnbarn, alltså fråga oss. Han är ju trots allt oxå deras barnbarn. Men det kanske är att begära lite för mycket ;)! Jag tror att det bottnar i att jag vill att lill-skrutten ska få vara så vanlig som möjligt...
  16. 8
    Hej! Vi har bett om barnvakt de få gånger de har haft sonen. Men då har vi fått peppa lite och säga att det kommer gå så bra så osv. Det är just att jag vill att de ska _vilja_ ha Bosse, som de gör med deras andra barnbarn, alltså fråga oss. Han är ju trots allt oxå deras barnbarn. Men det kanske är att begära lite för mycket ;)! Jag tror att det bottnar i att jag vill att lill-skrutten ska få vara så vanlig som möjligt...
  17. Medlem sedan
    Apr 2004
    #9

    Hur går det på...

    dagis för Alexander? Vi har börjat så smått med Bosse men han bara skriker den timmen vi är där :/. Tog det lång till med invänjningen? Hur mycket är han där?
    Vi har Bosse på korttids 1-2 nätter i veckan,( fungerar kanon!) har ni funderat något på det?
    Kram
  18. 9
    Hur går det på... dagis för Alexander? Vi har börjat så smått med Bosse men han bara skriker den timmen vi är där :/. Tog det lång till med invänjningen? Hur mycket är han där?
    Vi har Bosse på korttids 1-2 nätter i veckan,( fungerar kanon!) har ni funderat något på det?
    Kram
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10

    Hoppas att det..

    gick bra med barnvakteriet så att de får självförtroendet att ta Sol fler gånger :)! Jag tror ju att när våra föräldrar väl vågar ta steget att ta över ansvaret så ser de att det inte är så svårt trots allt! Hoppas det iallafall ;)!
    Kram!
  20. 10
    Hoppas att det.. gick bra med barnvakteriet så att de får självförtroendet att ta Sol fler gånger :)! Jag tror ju att när våra föräldrar väl vågar ta steget att ta över ansvaret så ser de att det inte är så svårt trots allt! Hoppas det iallafall ;)!
    Kram!

Liknande trådar

  1. På tal om föräldrar som ger...
    By - Lillan - in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 21:22
  2. Vi föräldrar
    By Mamma Heidi in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 10:17
  3. varför föräldrar mot föräldrar
    By Dolores in forum Småbarn
    Svar: 206
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 22:20
  4. Hur bra är bra föräldrar?
    By Picea in forum Föräldraskap
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:52
  5. Vi föräldrar
    By Hoppsan m L-05 o J-03 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 14:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar