Föräldrar
Småbarn
  1. Karina
    #1

    Föräldrar

    Jag förstår mig inte på dagisvärlden! Det är så svårt att få konktakt med andra föräldrar liksom. Själv är jag alltid trevlig, hälsar osv, men de andra föräldrarna är så ombytliga. Ibland stannar de och pratar och är jättetrevliga. Ibland säger de inte ens hej och då går man omkring och mår dåligt och undrar vad man gjort som gjort dem avvisande. Då börjar man älta om hur det blir med inbjudningar till kalas och sånt. Kanske överdrivet, men jag får verkligen ont i magen och ser hur föräldrarna nästan fryser ut mitt barn.

    Så är de trevliga igen, och helt plötsligt morsar de knappt, eller tittar bort med flit. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Så där går det ju inte till i andra sammanhang att vuxna håller på så där. Vissa av föräldrarna vet jag i och för sig att de har så bra kontakt privat att de inte vill släppa in fler i gemenskapen. Men det finns ju så många. Alla kan väl inte vara nöjda med sina barns sociala nätverk? Inte heller är det något \"fel\" på mitt barn.

    Endel av föräldrarna har vid flera tillfällen varit jättetrevliga när man träffat dem i någon park, och sen vid något annat tillfälle knappt låssats se en.
  2. 1
    Föräldrar Jag förstår mig inte på dagisvärlden! Det är så svårt att få konktakt med andra föräldrar liksom. Själv är jag alltid trevlig, hälsar osv, men de andra föräldrarna är så ombytliga. Ibland stannar de och pratar och är jättetrevliga. Ibland säger de inte ens hej och då går man omkring och mår dåligt och undrar vad man gjort som gjort dem avvisande. Då börjar man älta om hur det blir med inbjudningar till kalas och sånt. Kanske överdrivet, men jag får verkligen ont i magen och ser hur föräldrarna nästan fryser ut mitt barn.

    Så är de trevliga igen, och helt plötsligt morsar de knappt, eller tittar bort med flit. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Så där går det ju inte till i andra sammanhang att vuxna håller på så där. Vissa av föräldrarna vet jag i och för sig att de har så bra kontakt privat att de inte vill släppa in fler i gemenskapen. Men det finns ju så många. Alla kan väl inte vara nöjda med sina barns sociala nätverk? Inte heller är det något \"fel\" på mitt barn.

    Endel av föräldrarna har vid flera tillfällen varit jättetrevliga när man träffat dem i någon park, och sen vid något annat tillfälle knappt låssats se en.
  3. Sofia fskl
    #2

    Olika situationer?

    Kan det vara så att de i vissa situationer är stressade eller har tankarna på annat håll?

    I samband med hämtning/lämning på dagis brukar det ju vara mycket som händer.

    Hur skulle du önska att det var?
  4. 2
    Olika situationer? Kan det vara så att de i vissa situationer är stressade eller har tankarna på annat håll?

    I samband med hämtning/lämning på dagis brukar det ju vara mycket som händer.

    Hur skulle du önska att det var?
  5. Anna
    #3

    Känner igen det där lite

    En av mammorna på sonens dagis kan nämligen inte vara \"iförbifartentrevlig\" utan för att hon ska vara nöjd måste man alltid stanna och prata. Jag HINNER verkligen inte det klockan 7 på morgonen när tåget går om 10 minuter... Om jag ler mot henne och hälsar som jag gör mot andra föräldrar så sugs jag alltid in i lååånga samtal som hon i princip aldrig avslutar. Om jag vill ha en rimlig chans att vara på jobbet i tid måste jag snabbt liksom rusa förbi, knappt se henne.

    Det är taskigt jag vet men hon förstår inte när man ens säger \"jag är hemskt ledsen, jag hinner inte prata nu, måste passa tåget\" för hon mal på...

    Jag känner igen det. -från andra sidan...
  6. 3
    Känner igen det där lite En av mammorna på sonens dagis kan nämligen inte vara \"iförbifartentrevlig\" utan för att hon ska vara nöjd måste man alltid stanna och prata. Jag HINNER verkligen inte det klockan 7 på morgonen när tåget går om 10 minuter... Om jag ler mot henne och hälsar som jag gör mot andra föräldrar så sugs jag alltid in i lååånga samtal som hon i princip aldrig avslutar. Om jag vill ha en rimlig chans att vara på jobbet i tid måste jag snabbt liksom rusa förbi, knappt se henne.

    Det är taskigt jag vet men hon förstår inte när man ens säger \"jag är hemskt ledsen, jag hinner inte prata nu, måste passa tåget\" för hon mal på...

    Jag känner igen det. -från andra sidan...
  7. Karina
    #4

    Nja

    Jag hör inte till de som står och pratar hur länge som helst. Tvärtom så försöker jag att inte tränga mig på. Det _enda_ jag reagerar på är att vuxna människor inte kan _bjuda på ett leende_ och säga hej. Och jag pratar inte om mornar när folk har bråttom. Det jag menar är när föräldrar bara \"står\" och väntar på att barnet ska klä på sig och sånt. Man kan krocka med dem i dörren, trängas vid torkskåpet, stå brevid varandra i hallen och böka med stövlarna. Det är vid såna tillfällen som många inte ens bjuder på ett leende eller ett hej _fast_ jag säger hej och ler.
  8. 4
    Nja Jag hör inte till de som står och pratar hur länge som helst. Tvärtom så försöker jag att inte tränga mig på. Det _enda_ jag reagerar på är att vuxna människor inte kan _bjuda på ett leende_ och säga hej. Och jag pratar inte om mornar när folk har bråttom. Det jag menar är när föräldrar bara \"står\" och väntar på att barnet ska klä på sig och sånt. Man kan krocka med dem i dörren, trängas vid torkskåpet, stå brevid varandra i hallen och böka med stövlarna. Det är vid såna tillfällen som många inte ens bjuder på ett leende eller ett hej _fast_ jag säger hej och ler.

Liknande trådar

  1. På tal om föräldrar som ger...
    By - Lillan - in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 21:22
  2. Vi föräldrar
    By Mamma Heidi in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 10:17
  3. varför föräldrar mot föräldrar
    By Dolores in forum Småbarn
    Svar: 206
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 22:20
  4. Hur bra är bra föräldrar?
    By Picea in forum Föräldraskap
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:52
  5. Vi föräldrar
    By Hoppsan m L-05 o J-03 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 14:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar