35,0 i temp på barn! SO kanske...?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    35,0 i temp på barn! SO kanske...?

    Lucas har haft feber i helgen, inte sådär jättehög och han har varit helt pigg hela tiden. Igår söndag hade han bara runt 37,8 hela dagen men jag gav honom en dos Ipren till natten för då brukar den stiga. När jag skulle gå och lägga mig vid 23-tiden så tog jag tempen (örat) på honom och döm till min förvåning när han hade 35,3 i temp!! Jag tog om den flera gånger men den visade samma. Vi väckte då honom och han var helt normal, följde med ner och lekte. Vi tog fram rumptempen och med den hade han 35,0!!!! Han kändes inte kall på huden och frös inte. Ringde till sjukvårdsupplysningen och barnakuten men alla sa bara att så länge han var pigg och lekte var det inga problem, men de höll med om att 35,0 var väldigt lågt. Vi fick rådet att klä på honom lite extra och sitta under en filt vilket vi gjorde så gott det gick. Han ville mest springa omkring och leka. Ca 2 timmar senare hade vi fått upp tempen till 36,8 och vi gick och la oss. 1,5 timme senare tar jag tempen igen på honom (både örat och rumpan) och då är den nere på 35,8!! Upp igen, ner och leka (bl a leka med lera kl 03 på natten) ringa barnakuten igen. Få samma besked att allmäntillståndet är det som räknas, men visst är 35 lågt. Det bör helst inte gå mycket under. Får upp tempen igen till 36,8 och går och lägger oss (nu är kl 06.20 -jäsp). Sen sov han i 3-4 timmar och resten av dagen har han haft 37,6 och ätit och varit precis som vanligt. Idag har jag pratat med BVC-sköterskan som sa likadant som de andra och hon ringde sedan tillbaka och sa att hon hade pratat med distriktsläkaren och hon hade också sagt att allmäntillståndet räknas. Så nu får jag väl tro på det, men jag är jättenervös inför natten och är orolig att tempen ska gå ner sådär igen. För jag kan bara inte acceptera att det är normalt att ha 35,0 i temp även om man är helt opåverkad. Vad säger ni?

  2. 1
    35,0 i temp på barn! SO kanske...? Lucas har haft feber i helgen, inte sådär jättehög och han har varit helt pigg hela tiden. Igår söndag hade han bara runt 37,8 hela dagen men jag gav honom en dos Ipren till natten för då brukar den stiga. När jag skulle gå och lägga mig vid 23-tiden så tog jag tempen (örat) på honom och döm till min förvåning när han hade 35,3 i temp!! Jag tog om den flera gånger men den visade samma. Vi väckte då honom och han var helt normal, följde med ner och lekte. Vi tog fram rumptempen och med den hade han 35,0!!!! Han kändes inte kall på huden och frös inte. Ringde till sjukvårdsupplysningen och barnakuten men alla sa bara att så länge han var pigg och lekte var det inga problem, men de höll med om att 35,0 var väldigt lågt. Vi fick rådet att klä på honom lite extra och sitta under en filt vilket vi gjorde så gott det gick. Han ville mest springa omkring och leka. Ca 2 timmar senare hade vi fått upp tempen till 36,8 och vi gick och la oss. 1,5 timme senare tar jag tempen igen på honom (både örat och rumpan) och då är den nere på 35,8!! Upp igen, ner och leka (bl a leka med lera kl 03 på natten) ringa barnakuten igen. Få samma besked att allmäntillståndet är det som räknas, men visst är 35 lågt. Det bör helst inte gå mycket under. Får upp tempen igen till 36,8 och går och lägger oss (nu är kl 06.20 -jäsp). Sen sov han i 3-4 timmar och resten av dagen har han haft 37,6 och ätit och varit precis som vanligt. Idag har jag pratat med BVC-sköterskan som sa likadant som de andra och hon ringde sedan tillbaka och sa att hon hade pratat med distriktsläkaren och hon hade också sagt att allmäntillståndet räknas. Så nu får jag väl tro på det, men jag är jättenervös inför natten och är orolig att tempen ska gå ner sådär igen. För jag kan bara inte acceptera att det är normalt att ha 35,0 i temp även om man är helt opåverkad. Vad säger ni?

  3. Li
    #2

    Men..

    ...det måste väl ha vart dosen Ipren som gjorde att tempen föll så? Vad har han för normaltemp?
    För mig räknas 37,8 på kvällen knappt feber, men mina barn ligger på runt 37,0 som normaltemp på morgonen.
    Jag brukar aldrig ge mina barn febernedsättande om dom inte är väldigt påverkade och slöa av sin feber. Så länge dom bara är lite tröttare än vanligt och har \"normala\" febersymtom så brukar jag låta febern hållas.
  4. 2
    Men.. ...det måste väl ha vart dosen Ipren som gjorde att tempen föll så? Vad har han för normaltemp?
    För mig räknas 37,8 på kvällen knappt feber, men mina barn ligger på runt 37,0 som normaltemp på morgonen.
    Jag brukar aldrig ge mina barn febernedsättande om dom inte är väldigt påverkade och slöa av sin feber. Så länge dom bara är lite tröttare än vanligt och har \"normala\" febersymtom så brukar jag låta febern hållas.
  5. Annica
    #3

    Inte helt ....

    ..ovanligt att barn får undertemp efter att ha haft feber fick jag till svar av en barnläkare. Vår yngste har haft undertemp vid några tillfällen och blivit påverkad av det så att han har frusit och velat gå och lägga sig. Dagis var helt frågande inför detta. Vid ett tillfälle sa dom - vi trodde han hade feber - och sen hade han bara 35,?...dom hade aldrig varit med om det. Jag lever med tron att det är normalt i alla fall.
  6. 3
    Inte helt .... ..ovanligt att barn får undertemp efter att ha haft feber fick jag till svar av en barnläkare. Vår yngste har haft undertemp vid några tillfällen och blivit påverkad av det så att han har frusit och velat gå och lägga sig. Dagis var helt frågande inför detta. Vid ett tillfälle sa dom - vi trodde han hade feber - och sen hade han bara 35,?...dom hade aldrig varit med om det. Jag lever med tron att det är normalt i alla fall.
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4

    Min grabb också

    Han är snart 10! 35.2 hade han när hans höga temperatur släppt efter influensan i söndags. Jag ger undviker febernedsättande till mina barn (om inte febern är över 40 på kvällen och barnet behöver sova) så det beror inte på det.
    Hans normaltemperatur är kring 36.
  8. 4
    Min grabb också Han är snart 10! 35.2 hade han när hans höga temperatur släppt efter influensan i söndags. Jag ger undviker febernedsättande till mina barn (om inte febern är över 40 på kvällen och barnet behöver sova) så det beror inte på det.
    Hans normaltemperatur är kring 36.
  9. Medlem sedan
    Jan 1998
    #5

    Skriver som en kratta...

    Han fick inga febernedsättande medel alls skulle det stå. Men fick ändå 35.2 i efterförloppet.
  10. 5
    Skriver som en kratta... Han fick inga febernedsättande medel alls skulle det stå. Men fick ändå 35.2 i efterförloppet.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Nej, det är knappast ...

    ... någon fara. Det är säkert Ipren:en som gett undertempen.

    Strunt i att ta tempen utom när han är på något sätt påverkad. Det är bara då det spelar någon roll!
  12. 6
    Nej, det är knappast ... ... någon fara. Det är säkert Ipren:en som gett undertempen.

    Strunt i att ta tempen utom när han är på något sätt påverkad. Det är bara då det spelar någon roll!
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Tack för era svar

    Som väl är så låg tempen hela natten på 36,8 och det gör den fortfarande. Han är dock genomförkyld, men det är ju alla barn den här tiden på året...:-( Ska försöka sluta ta tempen om han inte verkar påverkad. Tack än en gång för svaren!
  14. 7
    Tack för era svar Som väl är så låg tempen hela natten på 36,8 och det gör den fortfarande. Han är dock genomförkyld, men det är ju alla barn den här tiden på året...:-( Ska försöka sluta ta tempen om han inte verkar påverkad. Tack än en gång för svaren!

Liknande trådar

  1. kanske blir det barn
    By viktoria759 in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 12:13
  2. Det kanske är ett barn
    By sjölejon in forum _0805 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 09:20
  3. Kanske blir ett maj barn
    By maria90 in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 07:52
  4. Jag kanske ska ha barn...
    By Galotta in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 18:28
  5. Kanske 3 barn...
    By Johanna in forum Föräldraskap
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 17:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar