Utstående öron?
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Utstående öron?

    Min 6-månaderstjej har väldigt mjuka öron och de böjs hela tiden framåt när hon sover, speciellt det ena, som nu har börjat stå ut väldigt mycket. Jag pratade med läkaren om detta på 6-månaderskontrollen och undrade om man kunde tejpa lite på örat åtminstone på natten så att det lägger sig åt rätt håll, men han kollade på örat och sa att sålänge det fanns ett speciellt veck uppe på övre delen av örat så skulle det räta till sig av sig självt.

    Men jag har träffat barn som haft detta veck (alltså inte det släta karaktäristiska \"vingmutter\"-örat)och där öronen ändå stått ut väldigt mycket. Så jag vill inte lite på vad en enda läkare säger och undrar om någon av er härinne har någon erfarenhet av detta.

  2. 1
    Utstående öron? Min 6-månaderstjej har väldigt mjuka öron och de böjs hela tiden framåt när hon sover, speciellt det ena, som nu har börjat stå ut väldigt mycket. Jag pratade med läkaren om detta på 6-månaderskontrollen och undrade om man kunde tejpa lite på örat åtminstone på natten så att det lägger sig åt rätt håll, men han kollade på örat och sa att sålänge det fanns ett speciellt veck uppe på övre delen av örat så skulle det räta till sig av sig självt.

    Men jag har träffat barn som haft detta veck (alltså inte det släta karaktäristiska \"vingmutter\"-örat)och där öronen ändå stått ut väldigt mycket. Så jag vill inte lite på vad en enda läkare säger och undrar om någon av er härinne har någon erfarenhet av detta.

  3. kia
    #2

    Ingen erfarenhet

    Men är det såå viktigt? Det kommer nog att växa till sig. Hon är ju liten än så länge.
  4. 2
    Ingen erfarenhet Men är det såå viktigt? Det kommer nog att växa till sig. Hon är ju liten än så länge.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Jag funderade...

    över om jag skulle skriva en förklaring i inlägget med sket i det, men nu kommer den ändå.

    Jag tycker inte att det spelar så stor roll, på små barn är det bara gulligt, men det är mindre gulligt när man är tonåring och utstående öron inte anses vara särskilt snyggt. Jag vet barn som retades i skolan pga detta och en kompis har opererat sina utstående öron som hon lidit av under alla år, och känner för första gången att hon är snygg i uppsatt hår. Så om man faktiskt kan hjälpa öronen att åtminstone inte vika sig åt fel håll såfort det är sovdags och att det kanske hjälper, så gör jag gärna det, och det är därför jag är här och frågar efter tips. Men som sagt, det kanske rätar till sig av sig självt. = )
  6. 3
    Jag funderade... över om jag skulle skriva en förklaring i inlägget med sket i det, men nu kommer den ändå.

    Jag tycker inte att det spelar så stor roll, på små barn är det bara gulligt, men det är mindre gulligt när man är tonåring och utstående öron inte anses vara särskilt snyggt. Jag vet barn som retades i skolan pga detta och en kompis har opererat sina utstående öron som hon lidit av under alla år, och känner för första gången att hon är snygg i uppsatt hår. Så om man faktiskt kan hjälpa öronen att åtminstone inte vika sig åt fel håll såfort det är sovdags och att det kanske hjälper, så gör jag gärna det, och det är därför jag är här och frågar efter tips. Men som sagt, det kanske rätar till sig av sig självt. = )
  7. kizze
    #4

    är det flickan på bilderna

    som du funderar på. Jag kan inte alls se någon tendens på utåtstående öron. Du behöver nog inte oroa dig.
  8. 4
    är det flickan på bilderna som du funderar på. Jag kan inte alls se någon tendens på utåtstående öron. Du behöver nog inte oroa dig.
  9. Sofia*
    #5

    Den som vill mobba

    kommer att hitta någon som reagerar på rätt sätt, oavsett hur denne ser ut. Mobbing har mycket sällan med utseende att göra utan påverkas av hur människor behandlar varandra. Så länge din dotter är stolt över sig själv så kommer sannolikheten för att hon blir mobbad vara mindre,att uppmärksamma hennes öron är att visa att hon inte duger som hon är och det är en större fara än öronen i sig. Så jag tycker att du ska strunt i hennes öron.
  10. 5
    Den som vill mobba kommer att hitta någon som reagerar på rätt sätt, oavsett hur denne ser ut. Mobbing har mycket sällan med utseende att göra utan påverkas av hur människor behandlar varandra. Så länge din dotter är stolt över sig själv så kommer sannolikheten för att hon blir mobbad vara mindre,att uppmärksamma hennes öron är att visa att hon inte duger som hon är och det är en större fara än öronen i sig. Så jag tycker att du ska strunt i hennes öron.
  11. mamma T
    #6

    Ska du tejpa så gör det nu!

    Medans öronen fortfarande är tillräckligt mjuka, sen är det försent att tejpa.
  12. 6
    Ska du tejpa så gör det nu! Medans öronen fortfarande är tillräckligt mjuka, sen är det försent att tejpa.
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7

    Jag förstår...

    att du är fundersam och lite orolig. Det är en hård värld man lever i idag.
    Jag har en kusin som hadee otroligt utstående öra. Hela hennes ungdom gick hon och dolde örat för hon skämdes och mådde jättedåligt av detta.

    Sen är det även rätt som Sofia* skriver...vill man mobba så kommer man mobba....men man kanske kan undvika mobbning med att förebygga.

    Om ett barn t ex som ovårdat till skolan, luktar inte fräscht, slitna kläder mm.....så tro mig....risken är väldigt stor att det barnet blir mobbat...tyvärr!!! :(. Så är det i dagens skolor!!! Min kompis syster fick flytta från Malmö till en by på landet för att hon passade aldrig in i \"gänget\" på skolan. Blev mobbad osv. Anledningen??? Jo, hon tyckte om att klä sig pojkaktigt....tregiskt men sant.....hon hade aldrig några kompisar när hon bodde här.

    Jag kan komma med hur många exempel som helst.

    Du kan väl böja med att ta på henne ett pannband som hon även kan ha dag och nattid. Sen om man vill kan man ju tejpa örat lite lätt när hon sover. Jag tror inte man böhöver göra detta jättelänge, och dem månader man gör detta lönar sig....om man jämför tiden som tonåring då man kanske mår dåligt av sina utstående öron och vill gå igenom en smärtsam operation.

    Du känner ju din flicka bäst och kan nog bedömma om hon har en tendens för utstående öron eller inte.

    Men har man det genetiskt, så hjälper det inte såå mycket hur mycket man än tejpar.

    Lycka till!
  14. 7
    Jag förstår... att du är fundersam och lite orolig. Det är en hård värld man lever i idag.
    Jag har en kusin som hadee otroligt utstående öra. Hela hennes ungdom gick hon och dolde örat för hon skämdes och mådde jättedåligt av detta.

    Sen är det även rätt som Sofia* skriver...vill man mobba så kommer man mobba....men man kanske kan undvika mobbning med att förebygga.

    Om ett barn t ex som ovårdat till skolan, luktar inte fräscht, slitna kläder mm.....så tro mig....risken är väldigt stor att det barnet blir mobbat...tyvärr!!! :(. Så är det i dagens skolor!!! Min kompis syster fick flytta från Malmö till en by på landet för att hon passade aldrig in i \"gänget\" på skolan. Blev mobbad osv. Anledningen??? Jo, hon tyckte om att klä sig pojkaktigt....tregiskt men sant.....hon hade aldrig några kompisar när hon bodde här.

    Jag kan komma med hur många exempel som helst.

    Du kan väl böja med att ta på henne ett pannband som hon även kan ha dag och nattid. Sen om man vill kan man ju tejpa örat lite lätt när hon sover. Jag tror inte man böhöver göra detta jättelänge, och dem månader man gör detta lönar sig....om man jämför tiden som tonåring då man kanske mår dåligt av sina utstående öron och vill gå igenom en smärtsam operation.

    Du känner ju din flicka bäst och kan nog bedömma om hon har en tendens för utstående öron eller inte.

    Men har man det genetiskt, så hjälper det inte såå mycket hur mycket man än tejpar.

    Lycka till!
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8

    Min dotter...


    ...som nu är snart 14 år opererade sina utåtstående öron för ett år sedan och det var ett enkelt ingrepp med mycket bra reultat. Läkaren vi träffade innan op. tyckte att man inte nog kunde poängtera att det var viktigt att tejpa öronen när barnen var små.

    Visserligen fick vi rådet att tejpa och gjorde det ett par ggr, men då hon hade mycket och tjockt hår, tyckte vi att det blev mer lidande än nytta.

    Om din dotter kan ligga på örat åt \"fel\" håll så kan jag inte tänka mig att det skulle fixa sig av sig själv...
    Min dotters öron var desutom alldeles mjuka, dvs ingen stadga i brosket bakom.
    Har ni möjlighet, så tejpa!
    Skulle det inte fixa till sig så är det lätt att åtgärda om det skulle behövas.
    Nu kan min stora tjeja ha hörlurar + solglasögon m m som sitter ordentligt! :)
  16. 8
    Min dotter...
    ...som nu är snart 14 år opererade sina utåtstående öron för ett år sedan och det var ett enkelt ingrepp med mycket bra reultat. Läkaren vi träffade innan op. tyckte att man inte nog kunde poängtera att det var viktigt att tejpa öronen när barnen var små.

    Visserligen fick vi rådet att tejpa och gjorde det ett par ggr, men då hon hade mycket och tjockt hår, tyckte vi att det blev mer lidande än nytta.

    Om din dotter kan ligga på örat åt \"fel\" håll så kan jag inte tänka mig att det skulle fixa sig av sig själv...
    Min dotters öron var desutom alldeles mjuka, dvs ingen stadga i brosket bakom.
    Har ni möjlighet, så tejpa!
    Skulle det inte fixa till sig så är det lätt att åtgärda om det skulle behövas.
    Nu kan min stora tjeja ha hörlurar + solglasögon m m som sitter ordentligt! :)
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Min son..

    ..drog hela tiden i ena örat när han var bebis, och samma öra vek sig när han sov.

    Detta öra står ut lite, det är inget man tänker på sådär men det syns om man tittar...det andra är helt platt mot huvudet.
  18. 9
    Min son.. ..drog hela tiden i ena örat när han var bebis, och samma öra vek sig när han sov.

    Detta öra står ut lite, det är inget man tänker på sådär men det syns om man tittar...det andra är helt platt mot huvudet.
  19. mam
    #10

    står örat ut nu

    så kommer det tyvärr inte rätta till sig. Om det ska löna sig att tejpa öronen måste man göra det direkt när de är nyfödda! Båda mina barn har utstående öron men vi har inte tänkt göra något åt det. Det är isåfall när de själva blir större och undrar över det och kanske vill op.
  20. 10
    står örat ut nu så kommer det tyvärr inte rätta till sig. Om det ska löna sig att tejpa öronen måste man göra det direkt när de är nyfödda! Båda mina barn har utstående öron men vi har inte tänkt göra något åt det. Det är isåfall när de själva blir större och undrar över det och kanske vill op.
  21. mam
    #11

    jag pratade med

    den *kände* plastikkirurgen i Sthl. Han har figurerat i tidningar och tv. Han hänvisade mig till en läkare i Linköping som jag inte minns namnet på och som tejpar öronen på nyfödda där det sitter kvar i 2 månader tills örat *hårdnat*. Enligt honom så är det alltså försent efter 2 månaders ålder.

  22. 11
    jag pratade med den *kände* plastikkirurgen i Sthl. Han har figurerat i tidningar och tv. Han hänvisade mig till en läkare i Linköping som jag inte minns namnet på och som tejpar öronen på nyfödda där det sitter kvar i 2 månader tills örat *hårdnat*. Enligt honom så är det alltså försent efter 2 månaders ålder.

  23. Cat m K & S
    #12

    Jag har läst

    att tejpning är helt verkningslöst. Jag tycker också att det låter ganska märkligt att man skulle kunna påverka hur något på kroppen växer med hjälp av TEJPNING, även om vi nu pratar om ett mjukt öra. Det finns väl inprogrammerat i generna hur öronen kommer att se ut?

    Försök att inte oroa dig. Tänk att huvudet kan växa \"i öronen\" och dessutom kan formen rätta till sig av sig själv senare. Och så ser det ju annorlunda ut när hon väl får hår.
  24. 12
    Jag har läst att tejpning är helt verkningslöst. Jag tycker också att det låter ganska märkligt att man skulle kunna påverka hur något på kroppen växer med hjälp av TEJPNING, även om vi nu pratar om ett mjukt öra. Det finns väl inprogrammerat i generna hur öronen kommer att se ut?

    Försök att inte oroa dig. Tänk att huvudet kan växa \"i öronen\" och dessutom kan formen rätta till sig av sig själv senare. Och så ser det ju annorlunda ut när hon väl får hår.
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Tack alla!

    Det är framförallt det ena örat som viker sig fel, det andra örat är på den sidan jag oftast lägger henne att sova på och det har plattat till sig, medans det andra har börjat stanna kvar i den vikta utåtpositionen. Örat är fortfarande jättemjukt och rörligt, men min tanke var som sagt att hindra örat från att vikas, så att det \"hårdnar\" lite närmare huvudet.

    Jag ska prova tejpen iaf, och även om det inte trycker in örat så kanske det motverkar att det blir ännu mer utstående. Jag ska försöka låta henne sova på det örat oxå, men det är inte lätt, jag har provat...

    Till Kizze - bilderna är tagna innan örat började stå ut.

    Till Cat - Örat står ju inte ut från början, men har börjat göra det eftersom det viker sig så fort hon sover på det, det är ju yttre påverkan, så visst borde det rimligen gå att stoppa detta genom att hindra örat från att vika sig? En kompis sög på tummen väldigt länge och höll då näven tryckt mot näsan hela tiden, och det växte aldrig ut ngt brosk i hennes näsa, den är liksom som en stor gumminäsa som man kan böja hursomhelst, så kroppen gör tokiga saker under påverkan...
  26. 13
    Tack alla! Det är framförallt det ena örat som viker sig fel, det andra örat är på den sidan jag oftast lägger henne att sova på och det har plattat till sig, medans det andra har börjat stanna kvar i den vikta utåtpositionen. Örat är fortfarande jättemjukt och rörligt, men min tanke var som sagt att hindra örat från att vikas, så att det \"hårdnar\" lite närmare huvudet.

    Jag ska prova tejpen iaf, och även om det inte trycker in örat så kanske det motverkar att det blir ännu mer utstående. Jag ska försöka låta henne sova på det örat oxå, men det är inte lätt, jag har provat...

    Till Kizze - bilderna är tagna innan örat började stå ut.

    Till Cat - Örat står ju inte ut från början, men har börjat göra det eftersom det viker sig så fort hon sover på det, det är ju yttre påverkan, så visst borde det rimligen gå att stoppa detta genom att hindra örat från att vika sig? En kompis sög på tummen väldigt länge och höll då näven tryckt mot näsan hela tiden, och det växte aldrig ut ngt brosk i hennes näsa, den är liksom som en stor gumminäsa som man kan böja hursomhelst, så kroppen gör tokiga saker under påverkan...
  27. cina
    #14

    jag tycker

    att du ska testa att tejpa örat så det inte viker sig. Eftersom det inte var utstående från början så har hon kanske inte anlag för utstående öron och då hjälper det kanske med tejpning!

    Lycka till

  28. 14
    jag tycker att du ska testa att tejpa örat så det inte viker sig. Eftersom det inte var utstående från början så har hon kanske inte anlag för utstående öron och då hjälper det kanske med tejpning!

    Lycka till

  29. puffis
    #15

    Vi föräldrar

    Läste just en likadan fråga i vi föräldrar. Där sa de att det inte gör ngn skillnad om man tejpar. Det är genetiken, bara, som avgör öronens form.
  30. 15
    Vi föräldrar Läste just en likadan fråga i vi föräldrar. Där sa de att det inte gör ngn skillnad om man tejpar. Det är genetiken, bara, som avgör öronens form.
  31. Medlem sedan
    Jan 2002
    #16

    Hmm...

    men om örat hela tiden viks åt fel håll och det är därför det börjar stå ut så borde det ju sluta stå ut om man ser till att det slutar vikas. Jag tejpar på här iaf! = )
  32. 16
    Hmm... men om örat hela tiden viks åt fel håll och det är därför det börjar stå ut så borde det ju sluta stå ut om man ser till att det slutar vikas. Jag tejpar på här iaf! = )

Liknande trådar

  1. Öron...
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 08:05
  2. Operera utstående öron på barn
    By gela in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 19:05
  3. Utstående öron...
    By idacatherine in forum Öronbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:48
  4. Operera utstående öron på barn
    By Cia_ in forum Kropp & hälsa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 09:18
  5. Öron
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 21:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar