Lågt blodtryck!?
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Lågt blodtryck!?

    Var på andra besöket hos BM idag. Vi fick höra hjärtljuden... 154 slag. Underbart härligt att höra!

    Mitt blodtryck var lägre denna gång vilket jag aldrig varit med om. Jag har alltid legat normalt eller lite högre än det normala. Vad innebär det eg. att ha lågt blodtryck? Vad tyder det på? Vad gör man åt det? Vad är FÖR lågt? Hur vanligt är det när man är gravid??? Glömde liksom bort att fråga BM. Hon inte reagerade nämnvärt så det är nog ingen fara...
  2. 1
    Lågt blodtryck!? Var på andra besöket hos BM idag. Vi fick höra hjärtljuden... 154 slag. Underbart härligt att höra!

    Mitt blodtryck var lägre denna gång vilket jag aldrig varit med om. Jag har alltid legat normalt eller lite högre än det normala. Vad innebär det eg. att ha lågt blodtryck? Vad tyder det på? Vad gör man åt det? Vad är FÖR lågt? Hur vanligt är det när man är gravid??? Glömde liksom bort att fråga BM. Hon inte reagerade nämnvärt så det är nog ingen fara...
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    I normalfallet är lågt...

    ...blodtryck ingen fara (och troligen heller inte när man är gravid). Vad man bör tänka på är att inte resa sig hastigt, för då hinner inte hjärtat med och det blir vimsigt i huvudet eftersom det inte finns nå\'t blod där. :-)

    Lågt blodtryck gör man ingenting åt, utan det är bättre att ha för lågt än för högt. De brukar säga att personer med lågt blodtryck får man *slå* ihjäl för de lever mycket längre. :-)
  4. 2
    I normalfallet är lågt... ...blodtryck ingen fara (och troligen heller inte när man är gravid). Vad man bör tänka på är att inte resa sig hastigt, för då hinner inte hjärtat med och det blir vimsigt i huvudet eftersom det inte finns nå\'t blod där. :-)

    Lågt blodtryck gör man ingenting åt, utan det är bättre att ha för lågt än för högt. De brukar säga att personer med lågt blodtryck får man *slå* ihjäl för de lever mycket längre. :-)
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Mitt var så sist och nu.

    ... mitt blodtryck blir lägre o lägre precis som sist, vid varje bm-besök. Det är inte så farligt.. dock finns ju chansen att man kan svimma etc. I mitt fall är det inte sååå lågt utan det man får tänka på är att inte resa sig snabbt o springa iväg. Då får jag flimmer i ögonen och måste sätta mig ner!

    samma om man står i kön i snabbköpet... får svettningar o flimmer så att man måste sätta mig.

    Prata med din bm om detta om det oroar dig.
  6. 3
    Mitt var så sist och nu. ... mitt blodtryck blir lägre o lägre precis som sist, vid varje bm-besök. Det är inte så farligt.. dock finns ju chansen att man kan svimma etc. I mitt fall är det inte sååå lågt utan det man får tänka på är att inte resa sig snabbt o springa iväg. Då får jag flimmer i ögonen och måste sätta mig ner!

    samma om man står i kön i snabbköpet... får svettningar o flimmer så att man måste sätta mig.

    Prata med din bm om detta om det oroar dig.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Så länge du inte mår dåligt

    är det inget problem utan bara bra. Jag har vanligtvis lågt blodtryck och det blir ännu lägre när jag är gravid. Tror att jag hade 100/60 eller till och med 100/50 på inskrivningen. jag känner dock inte av det alls, men tidigare har det ju hänt att jag blir yr om jag reser mig fort etc.

    När man är gravid är det bara bra att trycket är lågt eftersom ökat tryck kan vara ett tecken på t.ex. havandeskapsförgiftning. Anledningen till att trycket kan sjunka är säkert att blodvolymen i kroppen ökar när man är gravid. Det låter kanske lite motsägelsefullt för man kunde ju tycka att trycket skulle öka om mer blod ska få plats i samma kropp, men mängden kärl som ska genomströmmas av blod övar ju också och det är väl i den här omställningen som balansen tillfälligt kan rubbas lite.

    Mvh,
    Susanne
  8. 4
    Så länge du inte mår dåligt är det inget problem utan bara bra. Jag har vanligtvis lågt blodtryck och det blir ännu lägre när jag är gravid. Tror att jag hade 100/60 eller till och med 100/50 på inskrivningen. jag känner dock inte av det alls, men tidigare har det ju hänt att jag blir yr om jag reser mig fort etc.

    När man är gravid är det bara bra att trycket är lågt eftersom ökat tryck kan vara ett tecken på t.ex. havandeskapsförgiftning. Anledningen till att trycket kan sjunka är säkert att blodvolymen i kroppen ökar när man är gravid. Det låter kanske lite motsägelsefullt för man kunde ju tycka att trycket skulle öka om mer blod ska få plats i samma kropp, men mängden kärl som ska genomströmmas av blod övar ju också och det är väl i den här omställningen som balansen tillfälligt kan rubbas lite.

    Mvh,
    Susanne
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Så länge allt annat är OK

    Så är det ingen fara....

    Det finns vissa gränser man använder sig av inom vården men det är mycket sjuka alt. akut blödande människor som kommer ner till de gränserna om inget ovanligt sker.....

    Men så länge allt annat är OK och du mår bra är det inget att oroa sig för...
  10. 5
    Så länge allt annat är OK Så är det ingen fara....

    Det finns vissa gränser man använder sig av inom vården men det är mycket sjuka alt. akut blödande människor som kommer ner till de gränserna om inget ovanligt sker.....

    Men så länge allt annat är OK och du mår bra är det inget att oroa sig för...

Liknande trådar

  1. Lågt blodtryck och lågt hb?
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 15:55
  2. Lågt blodtryck då?
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 21:02
  3. Lågt blodtryck?
    By matildas_mamma in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 20:35
  4. Lågt blodtryck!
    By Clownis in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:00
  5. Lågt blodtryck.
    By Lurpan in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 10:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar