Min metod .....
Stora barn
  1. TM

Min metod .....

Vad tycker ni? Jag har belönat min tös med pengar när hon övat in multiplikationstabellerna hemma. Hon har inget intresse för matte och har inte orkat lära sig tabellerna. Ids helt enkelt inte och det har vållat problem i skolan. Hon har inte haft intresse. Nu erbjöd jag henne 30:- per tabell och efter två veckor kan hon tabellerna framlänges och baklänges. Matten går mycket lättare i skolan. Hon är glad och nöjd med sig själv. Jag känner att jag lyckats samtidigt som jag känner att jag gjort henne en björntjänst. Vad tycker ni? Funderar på att använda metoden igen om det behövs någon gång men har inte tänkt sätta den i rutin.
  2. 1
    Min metod ..... Vad tycker ni? Jag har belönat min tös med pengar när hon övat in multiplikationstabellerna hemma. Hon har inget intresse för matte och har inte orkat lära sig tabellerna. Ids helt enkelt inte och det har vållat problem i skolan. Hon har inte haft intresse. Nu erbjöd jag henne 30:- per tabell och efter två veckor kan hon tabellerna framlänges och baklänges. Matten går mycket lättare i skolan. Hon är glad och nöjd med sig själv. Jag känner att jag lyckats samtidigt som jag känner att jag gjort henne en björntjänst. Vad tycker ni? Funderar på att använda metoden igen om det behövs någon gång men har inte tänkt sätta den i rutin.
  3. Anonym

Jag tror

att den är bra om du tycker att den fungerade bra. :-)
    Oftast är det bättre att belöna det positiva i stället för att straffa det negativa.
  4. 2
    Jag tror att den är bra om du tycker att den fungerade bra. :-)
    Oftast är det bättre att belöna det positiva i stället för att straffa det negativa.
  5. Medlem sedan
    Apr 1998

Här är det 100kr för hela tabellen.

Jag har oxå en dotter som inte tycker att matte är sådär jättekul. Inlärningen av tabellerna går dåligt så jag satte ett pris och en tid. Till sommaren ska hon kunna multiplikationstabellen åt alla håll då blir det 100kr. Men nu när jag läste ditt inlägg om 30kr per tabell då kanske jag ska ändra mig och på så sätt få mer fart på lärandet. För mig är det viktigt att hon kan multiplikationstabellen eftersom mycket därigenom blir lättare, tex division. % mm.
    Tycker inte att du gör fel, eftersom jag på sätt och vis anammat medotden själv, och kommer att använda mig av det igen det är jag säker på.
  6. 3
    Här är det 100kr för hela tabellen. Jag har oxå en dotter som inte tycker att matte är sådär jättekul. Inlärningen av tabellerna går dåligt så jag satte ett pris och en tid. Till sommaren ska hon kunna multiplikationstabellen åt alla håll då blir det 100kr. Men nu när jag läste ditt inlägg om 30kr per tabell då kanske jag ska ändra mig och på så sätt få mer fart på lärandet. För mig är det viktigt att hon kan multiplikationstabellen eftersom mycket därigenom blir lättare, tex division. % mm.
    Tycker inte att du gör fel, eftersom jag på sätt och vis anammat medotden själv, och kommer att använda mig av det igen det är jag säker på.
  7. seven

jag förstår din tveksamhet

det kan ju också bli så att dottern lär sig att om man tycker vissa saker är svårt får man betalt för att lära sig dem. Och så blir fler saker svåra.

För resten av livet är det kanske bättre om man kan uppamma en drivkraft att lära sig för att det är bra för en själv och för sin egen skull. Den kan man ha nytta av många gånger. Vet ju inte hur mkt sådana diskussioner ni haft t ex om vad man ska ha multiplikation till osv.

Det finns ju ganska många tillfällen i livet där man inte får omedelbar belöning när man lär sig ngt. Förutom glädjen att kunna det. Försök ta vara på hennes nöjdhetskänsla istället för pengarna nästa gång det blir inlärningsproblem.
  8. 4
    jag förstår din tveksamhet det kan ju också bli så att dottern lär sig att om man tycker vissa saker är svårt får man betalt för att lära sig dem. Och så blir fler saker svåra.

För resten av livet är det kanske bättre om man kan uppamma en drivkraft att lära sig för att det är bra för en själv och för sin egen skull. Den kan man ha nytta av många gånger. Vet ju inte hur mkt sådana diskussioner ni haft t ex om vad man ska ha multiplikation till osv.

Det finns ju ganska många tillfällen i livet där man inte får omedelbar belöning när man lär sig ngt. Förutom glädjen att kunna det. Försök ta vara på hennes nöjdhetskänsla istället för pengarna nästa gång det blir inlärningsproblem.
  9. Monica

Vid enstaka tillfällen är det ok

med belöningar. Ibland behöver både barn och vuxna en morot för att orka med något riktigt svårt eller jobbigt. Tycker ni ska vara jättestolta att hon är bra på tabellerna nu - det är ju en stor hjälp både vi framtida läxläsning och i skolan!
  10. 5
    Vid enstaka tillfällen är det ok med belöningar. Ibland behöver både barn och vuxna en morot för att orka med något riktigt svårt eller jobbigt. Tycker ni ska vara jättestolta att hon är bra på tabellerna nu - det är ju en stor hjälp både vi framtida läxläsning och i skolan!
  11. Medlem sedan
    Dec 2017
    Det som fungerar är väl en bra metod så länge den verkligen inte är destruktiv. En belöning i form av pengar eller något gott att äta tycker jag är helt ok, så länge det inte är något som alltid förväntas.
    För min del så tävlade jag med min yngsta dotter vem som kunde svara snabbast på tal i multiplikationstabellen. https://www.matteprov.se
  12. 6
    Det som fungerar är väl en bra metod så länge den verkligen inte är destruktiv. En belöning i form av pengar eller något gott att äta tycker jag är helt ok, så länge det inte är något som alltid förväntas.
    För min del så tävlade jag med min yngsta dotter vem som kunde svara snabbast på tal i multiplikationstabellen. https://www.matteprov.se

Liknande trådar

1. Är det här en bra metod
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 18:24
  2. vad kör ni för metod?
    By Guldis-Linnea in forum Vikt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 19:49
  3. Metod??
    By tottis in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 18:52
  4. Gi metod..
    By Lena in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 18:30
  5. kur/metod
    By mammalisa in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 13:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar