Havrerutor med nougat
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Havrerutor med nougat

    Måste bara dela med mig av ett smarrigt recept :-)

    -----

    Havrerutor med nougat, 24 st

    100 gr smält smör el margarin alt flytande
    4,5 dl havregryn
    1 msk vetemjöl
    1,5 tsk bakpulver
    1 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 msk ljus sirap

    Garnering:
    100 gr mjuk nougat (typ Odense)

    Sätt ugnen på 200 grader.

    Smält fettet. Blanda alla övriga ingredienser, häll i smöret. Rör om.
    Bred ut i smord långpanna, 20x30 cm.
    Grädda i ca 10 minuter på nedersta falsen.

    Skiva nougaten tunt, använd gärna osthyvel. Lägg skivorna i ett tunt lager ovanpå den heta kakan, så att den smälter.
    Gör ett fint mönster med en gaffel.
    Skär kakan i rutor och ställ i kyl för att svalna.

    Nu hade jag en 250 gr nougatkaka, liiite slank väl in i munnen, så runt 200 gr använde jag nog mot receptets 100 :-).

    Och oj, vad smarriga dom blev, smeten ska vi inte prata om heller :-) Och superenkelt att göra.

    Kram
    Carina
  2. 1
    Havrerutor med nougat Måste bara dela med mig av ett smarrigt recept :-)

    -----

    Havrerutor med nougat, 24 st

    100 gr smält smör el margarin alt flytande
    4,5 dl havregryn
    1 msk vetemjöl
    1,5 tsk bakpulver
    1 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 msk ljus sirap

    Garnering:
    100 gr mjuk nougat (typ Odense)

    Sätt ugnen på 200 grader.

    Smält fettet. Blanda alla övriga ingredienser, häll i smöret. Rör om.
    Bred ut i smord långpanna, 20x30 cm.
    Grädda i ca 10 minuter på nedersta falsen.

    Skiva nougaten tunt, använd gärna osthyvel. Lägg skivorna i ett tunt lager ovanpå den heta kakan, så att den smälter.
    Gör ett fint mönster med en gaffel.
    Skär kakan i rutor och ställ i kyl för att svalna.

    Nu hade jag en 250 gr nougatkaka, liiite slank väl in i munnen, så runt 200 gr använde jag nog mot receptets 100 :-).

    Och oj, vad smarriga dom blev, smeten ska vi inte prata om heller :-) Och superenkelt att göra.

    Kram
    Carina
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Mums fillibabba!

    Långpannekakor är väldigt bra! ;)

    Detta sparas!

    Kram c
  4. 2
    Mums fillibabba! Långpannekakor är väldigt bra! ;)

    Detta sparas!

    Kram c
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Det var bra!

    Jag har en äggallerigisk dotter som nästan aldrig kan äta de bakverk som vi andra gör, men denna var ju äggfri :-).

    Men stämmer det att det bara ska vara 1 msk mjöl och ingen vätska (förutom det smälta margarinet då).
  6. 3
    Det var bra! Jag har en äggallerigisk dotter som nästan aldrig kan äta de bakverk som vi andra gör, men denna var ju äggfri :-).

    Men stämmer det att det bara ska vara 1 msk mjöl och ingen vätska (förutom det smälta margarinet då).
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Låter vrålgott

    jag äääälskar nougat!!

    Har sparat receptet för framtida \"behov\".. :-D

    kramar
  8. 4
    Låter vrålgott jag äääälskar nougat!!

    Har sparat receptet för framtida \"behov\".. :-D

    kramar
  9. Medlem sedan
    Dec 2004
    #5

    Perfekt

    Ska precis till att baka för mina föräldrar kommer och hälsar på. Och jag har en bit odensenougat i kylen. Tackar för receptet!
  10. 5
    Perfekt Ska precis till att baka för mina föräldrar kommer och hälsar på. Och jag har en bit odensenougat i kylen. Tackar för receptet!
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6

    *Yummy*

    Har kopierat och sparat receptet...... :)

    Tackar!
  12. 6
    *Yummy* Har kopierat och sparat receptet...... :)

    Tackar!
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7

    Fel?

    jag har precis blandat ihop ingredienserna, och det blir ingen smet av det, bara smul :-( Får se hur jag kan få till det...
  14. 7
    Fel? jag har precis blandat ihop ingredienserna, och det blir ingen smet av det, bara smul :-( Får se hur jag kan få till det...
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Jorå, det ska vara...

    ...1 msk vetemjöl, jätteunderligt (!). Och ägg är det ju inte i nougaten heller, ju. Vad perfekt för dottern.

    Förresten, har man ingen nougat så tror jag man kan köra utan, för den blir sådära kladdigt, seg, kolaaktig liksom. Mums!

    Kram
    Carina
  16. 8
    Jorå, det ska vara... ...1 msk vetemjöl, jätteunderligt (!). Och ägg är det ju inte i nougaten heller, ju. Vad perfekt för dottern.

    Förresten, har man ingen nougat så tror jag man kan köra utan, för den blir sådära kladdigt, seg, kolaaktig liksom. Mums!

    Kram
    Carina
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9

    Hejhej,

    jag den blev lite smulig, men jag tryckte ordentligt i formen, tog nån matsked flytande margarin för att dryga ut, för den kändes lite smulig, sen är det ju bakpulver i så den växer lite i ugnen. Men den var kanongod!

    Lycka till!

    Kram
    Carina
  18. 9
    Hejhej, jag den blev lite smulig, men jag tryckte ordentligt i formen, tog nån matsked flytande margarin för att dryga ut, för den kändes lite smulig, sen är det ju bakpulver i så den växer lite i ugnen. Men den var kanongod!

    Lycka till!

    Kram
    Carina
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10

    Hällde

    också i lite mer margarin och det verkar ha blivit bra. Den flöt ut rätt mycket så att det blev som havreflarn med nougat på, men det ser gott ut (inväntar föräldrarna för provsmakning).
  20. 10
    Hällde också i lite mer margarin och det verkar ha blivit bra. Den flöt ut rätt mycket så att det blev som havreflarn med nougat på, men det ser gott ut (inväntar föräldrarna för provsmakning).
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Låter super

    i och med att vi så lätt äter upp allt vi bakat så sparar jag bakningen. Förra gången så hade vi ätit upp ALLT fikabröd till gästerna, men det fungerade ju det också...
  22. 11
    Låter super i och med att vi så lätt äter upp allt vi bakat så sparar jag bakningen. Förra gången så hade vi ätit upp ALLT fikabröd till gästerna, men det fungerade ju det också...

Liknande trådar

  1. nougat i usa?
    By femella in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 05:27
  2. Mandelmassa och nougat
    By mor72 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 18:07
  3. Nougat, vad ska jag göra?
    By *Karro* in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 15:01
  4. Nougat
    By Tira in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 16:52
  5. Nougat
    By Caroline m C + bf 27 jan in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 18:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar