Mollusker som blött, nu svullet
Kropp & hälsa
  1. Mollusken
    #1

    Mollusker som blött, nu svullet

    Min dotter 3år har mollusker på ena knät som hon imorse har kliat sönder så de blödde litegrann. Då var hennes klåfingriga mammma där och klämde (med tops) bort det som satt i kanten av mollusken (något vitt kladd nästan som en pormask).

    Nu när hon skulle lägga sig var området runt molluskerna rött, lite svullet och lite varmt!

    Åh, vad jag har dåligt samvete, vad hade jag där och göra!

    Är det farligt med det röda runt molluskerna? Hur snabbt kan ett mollusksår bli infekterat och hur märks en farlig infektion?

    Snälla, tacksam för svar!
  2. 1
    Mollusker som blött, nu svullet Min dotter 3år har mollusker på ena knät som hon imorse har kliat sönder så de blödde litegrann. Då var hennes klåfingriga mammma där och klämde (med tops) bort det som satt i kanten av mollusken (något vitt kladd nästan som en pormask).

    Nu när hon skulle lägga sig var området runt molluskerna rött, lite svullet och lite varmt!

    Åh, vad jag har dåligt samvete, vad hade jag där och göra!

    Är det farligt med det röda runt molluskerna? Hur snabbt kan ett mollusksår bli infekterat och hur märks en farlig infektion?

    Snälla, tacksam för svar!
  3. Elisabeth
    #2

    Det är molluskens *huvud* du ..

    klämt bort,och efter det brukar de läka ut.Jag tog alltid bort mollusker som blivit stora o fula,klämde dem försiktigt.Sedan baddade jag med Alsolsprit.

    De blev inte infekterade,men du måste ha något bakteriedödande på efteråt..tex då just Alsolsprit.

    Nu kanske någon som jobbar inom sjukvården reagerar o säger att det är fel att klämma ut dem..men jag kunde bara inte se dem så stora o äckliga..våra barn hade massor..
  4. 2
    Det är molluskens *huvud* du .. klämt bort,och efter det brukar de läka ut.Jag tog alltid bort mollusker som blivit stora o fula,klämde dem försiktigt.Sedan baddade jag med Alsolsprit.

    De blev inte infekterade,men du måste ha något bakteriedödande på efteråt..tex då just Alsolsprit.

    Nu kanske någon som jobbar inom sjukvården reagerar o säger att det är fel att klämma ut dem..men jag kunde bara inte se dem så stora o äckliga..våra barn hade massor..
  5. lilla jag
    #3

    Vad är en mollusk??

    Jag vet att jag och mina syskon hade massor när vi va små.. mamma klämde dom..
    Men vad är de igentligen??
  6. 3
    Vad är en mollusk?? Jag vet att jag och mina syskon hade massor när vi va små.. mamma klämde dom..
    Men vad är de igentligen??
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Avvakta lite ...

    .. och se om det röda sprider sig. Det låter mer som du irriterat huden med pillandet. Farliga infektioner sprider sig snabbt, varar ibland, ger feber etc.
  8. 4
    Avvakta lite ... .. och se om det röda sprider sig. Det låter mer som du irriterat huden med pillandet. Farliga infektioner sprider sig snabbt, varar ibland, ger feber etc.
  9. m00n
    #5

    En van BVC sköterska

    har berättat att barn med mollusker blir fri molluskerna efter att ha varit utomlands, och hennes tro är att det salta vattnet tar död på dem. Hon brukar rekommendera ett bad med ett paket havssalt i till \"sina\" molluskbarn.

    Inget svar på din fråga, men kanske värt ett försök om några dagar??
  10. 5
    En van BVC sköterska har berättat att barn med mollusker blir fri molluskerna efter att ha varit utomlands, och hennes tro är att det salta vattnet tar död på dem. Hon brukar rekommendera ett bad med ett paket havssalt i till \"sina\" molluskbarn.

    Inget svar på din fråga, men kanske värt ett försök om några dagar??
  11. Kademlia
    #6

    Lite info

    om \"Mollusker\" som är en slags (smittsam) virusinfektion.

    http://huden.nu/fragor/mollusker
  12. 6
    Lite info om \"Mollusker\" som är en slags (smittsam) virusinfektion.

    http://huden.nu/fragor/mollusker
  13. Jenny
    #7

    Ja

    min son hade mollusker på mage/bröst när vi åkte till grekland. Upptäckte efter ett par dagar vid dusch efter bad/pool att molluskerna öppnade sig av sig själva så det vara bara att torka bort \"kulan\". Sen tvättade jag med sprit och täckte över med lite tejp. Så jag tror på havssaltteorin!
  14. 7
    Ja min son hade mollusker på mage/bröst när vi åkte till grekland. Upptäckte efter ett par dagar vid dusch efter bad/pool att molluskerna öppnade sig av sig själva så det vara bara att torka bort \"kulan\". Sen tvättade jag med sprit och täckte över med lite tejp. Så jag tror på havssaltteorin!
  15. Medlem sedan
    May 2018
    #8
    Medel mot mollusker - http://goo.gl/HoSUG9 Funkade väldigt bra.
  16. 8
    Medel mot mollusker - http://goo.gl/HoSUG9 Funkade väldigt bra.

Liknande trådar

  1. Svullet öra...
    By Blaise in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 22:12
  2. mollusker och svullet runtomkring..
    By mammamuu1 in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 14:30
  3. Blött, blött överallt! :(
    By mallimell+3 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 14:56
  4. Mollusker - Hur bli av med dem
    By Mor till två in forum Barnsjukdomar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 09:34
  5. Urk mollusker fy vad arg jag är...
    By Ladymed4 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar