Smidigast resa till Legoland?
Resesnack
  1. Pojkmamma
    #1

    Smidigast resa till Legoland?

    Jag undrar hur man smidigast reser till Legoland i Danmark från stockholm. Jag skulle vilja bo på vandrarhemmet på Legoland. Går det att komma dit utan bil?
  2. 1
    Smidigast resa till Legoland? Jag undrar hur man smidigast reser till Legoland i Danmark från stockholm. Jag skulle vilja bo på vandrarhemmet på Legoland. Går det att komma dit utan bil?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Smidigast vet jag inte

    men flygplatsen i Billund ligger precis bredvid Legoland. Kolla om man kan flyga från Stockholm till Billund!
  4. 2
    Smidigast vet jag inte men flygplatsen i Billund ligger precis bredvid Legoland. Kolla om man kan flyga från Stockholm till Billund!
  5. Pojkmamma
    #3

    Det var svindyrt...

    Är det bil som gäller då alltså? Går det tåg? Båt?
  6. 3
    Det var svindyrt... Är det bil som gäller då alltså? Går det tåg? Båt?
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Billund ligger ju mitt

    i Jylland, så en båtresa tar en möjligtvis över Kattegatt, men sen återstår rätt många mil. Kolla på www.dsb.dk för tåg. Vet dock inte ens om det går tåg till Billund. I vilket fall som helst kan det omöjligtvis vara det smidigaste sättet att ta sig dit.
    Annars återstår att ta reda på om det går bussresor dit, men vem som kan ordna sånt har jag ingen aning om. Jag hade tagit bilen...
  8. 4
    Billund ligger ju mitt i Jylland, så en båtresa tar en möjligtvis över Kattegatt, men sen återstår rätt många mil. Kolla på www.dsb.dk för tåg. Vet dock inte ens om det går tåg till Billund. I vilket fall som helst kan det omöjligtvis vara det smidigaste sättet att ta sig dit.
    Annars återstår att ta reda på om det går bussresor dit, men vem som kan ordna sånt har jag ingen aning om. Jag hade tagit bilen...
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    tåg

    Det går direkttåg från Köpenhamn H. Och dit kommer du med tåg från Stockholm via Malmö. Sen kan du ev behöva använda lokaltrafiken i Billund för att komma till Legoland, det har jag inte riktigt koll på.
  10. 5
    tåg Det går direkttåg från Köpenhamn H. Och dit kommer du med tåg från Stockholm via Malmö. Sen kan du ev behöva använda lokaltrafiken i Billund för att komma till Legoland, det har jag inte riktigt koll på.
  11. Pojkmamma
    #6

    TÅG! Jättebilligt!

    Jag sökte på Sthlm - Köpenhamn 2 klass just nu och det skulle gå på 369 kr för en resa! Billigare än så kommer man nog inte undan! 5 timmar och 17 minuter. Någon som har åkt tåg till Danmark?
  12. 6
    TÅG! Jättebilligt! Jag sökte på Sthlm - Köpenhamn 2 klass just nu och det skulle gå på 369 kr för en resa! Billigare än så kommer man nog inte undan! 5 timmar och 17 minuter. Någon som har åkt tåg till Danmark?
  13. Ressugen
    #7

    Men

    Du har en låååång resa kvar när du väl kommit fram till Köpenhamn...Köpenhamn ligger mitt på Själland medan Legoland ligger på södra Jylland...
  14. 7
    Men Du har en låååång resa kvar när du väl kommit fram till Köpenhamn...Köpenhamn ligger mitt på Själland medan Legoland ligger på södra Jylland...
  15. evaOregon
    #8

    Ja, det är långt till Legoland...

    ifrån Köpenhamn. Jag tror att det blir enklast och billigast att ta bilen. Dock har jag åkt tåg i Danmark många ggr och deras tåg funkar väldigt bra.
  16. 8
    Ja, det är långt till Legoland... ifrån Köpenhamn. Jag tror att det blir enklast och billigast att ta bilen. Dock har jag åkt tåg i Danmark många ggr och deras tåg funkar väldigt bra.
  17. evaOregon
    #9

    Hur man tar sig dit...

    By Car

    LEGOLAND is easily reached via the E45.

    From the south:

    Follow the A7/ E45 until exit no. 63 (Bramdrupdam). Take route 441 towards Bredsten and then route 28 to Billund or route 176 via Egtved.

    From the north:

    Follow the E45 until exit no. 60 (Vejle N). Continue towards Vejle and then take route 28 to Billund.

    From Funen/Copenhagen:

    Follow the E20 northbound towards Vejle/Aarhus and turn off at exit no. 61 (Vejle S). Go by route 18 towards Vejle and then route 28 to Billund.

    Parking

    LEGOLAND has more than 7000 parking spaces, most of which are free of charge. If you wish to park close to the main entrance, there is a pay parking area with around 2500 spaces.

    If you park in the pay area, purchase parking tickets at the ticket dispenser in the car park, or in the park. Your one-day parking ticket is your parking receipt when you exit the park.

    LEGOLAND also has a designated parking area for coaches and camping vehicles (no overnight accommodation for camping vehicles). There is a special loading area for coaches at the main entrance.

    If you have a valid Season Pass, you can buy a Parking Pass for use during the entire season at the LEGOLAND Information Office.





    By Bus
    There are bus connections to Billund from many cities, and the buses stops right outside LEGOLAND.

    From Vejle: Route 244/907X for Billund-Grindsted.
    From Kolding: Route 406 via Egtved.
    From Horsens: Route 117 via Give.
    From Vejen: Route 79 for Billund.
    From Sdr. Omme: Route 307/907X for Vejle.

    Further information: Visit www.dsb.dk







    By Train
    Vejle, Kolding and Fredericia railway stations are all situated less than one hours drive from Billund with Fredericia being the junction for east-west and north-south connections.

    From the west there is a connection to Give station.

    There are public coach connections from all these stations to LEGOLAND.

    Visit Danish Rail web-site for further information www.dsb.dk







    By Plane
    Billund International Airport is not far from LEGOLAND, with direct connections to most of Europe - and the rest of the world via Copenhagen.

    Visit www.billund-airport.dk for further information.

    Ifrån legolands sida på

    http://www.lego.com/legoland/billund/Default.asp?locale=2057

  18. 9
    Hur man tar sig dit... By Car

    LEGOLAND is easily reached via the E45.

    From the south:

    Follow the A7/ E45 until exit no. 63 (Bramdrupdam). Take route 441 towards Bredsten and then route 28 to Billund or route 176 via Egtved.

    From the north:

    Follow the E45 until exit no. 60 (Vejle N). Continue towards Vejle and then take route 28 to Billund.

    From Funen/Copenhagen:

    Follow the E20 northbound towards Vejle/Aarhus and turn off at exit no. 61 (Vejle S). Go by route 18 towards Vejle and then route 28 to Billund.

    Parking

    LEGOLAND has more than 7000 parking spaces, most of which are free of charge. If you wish to park close to the main entrance, there is a pay parking area with around 2500 spaces.

    If you park in the pay area, purchase parking tickets at the ticket dispenser in the car park, or in the park. Your one-day parking ticket is your parking receipt when you exit the park.

    LEGOLAND also has a designated parking area for coaches and camping vehicles (no overnight accommodation for camping vehicles). There is a special loading area for coaches at the main entrance.

    If you have a valid Season Pass, you can buy a Parking Pass for use during the entire season at the LEGOLAND Information Office.





    By Bus
    There are bus connections to Billund from many cities, and the buses stops right outside LEGOLAND.

    From Vejle: Route 244/907X for Billund-Grindsted.
    From Kolding: Route 406 via Egtved.
    From Horsens: Route 117 via Give.
    From Vejen: Route 79 for Billund.
    From Sdr. Omme: Route 307/907X for Vejle.

    Further information: Visit www.dsb.dk







    By Train
    Vejle, Kolding and Fredericia railway stations are all situated less than one hours drive from Billund with Fredericia being the junction for east-west and north-south connections.

    From the west there is a connection to Give station.

    There are public coach connections from all these stations to LEGOLAND.

    Visit Danish Rail web-site for further information www.dsb.dk







    By Plane
    Billund International Airport is not far from LEGOLAND, with direct connections to most of Europe - and the rest of the world via Copenhagen.

    Visit www.billund-airport.dk for further information.

    Ifrån legolands sida på

    http://www.lego.com/legoland/billund/Default.asp?locale=2057

  19. Kajan
    #10

    Jag minns hur vi gjorde

    Vi åkte buss på natten till Göteborg. Där bytte vi buss, som åkte till hamnen och färjan. Sen åkte vi buss i Danmark tills vi kom till ett hotell. Nästa dag var vi på Legoland. På hemvägen tog vi taxi från hamnen till bussen som skulle åka norrut. Höll på att missa den bussen. Dottern och jag sprang till bussen och taxichauffören efteråt (jag tänkte inte sno honom på pengarna, skulle växla pengarna hos busschauffören, taxichauffören hade ingen växel).

    Inte så smidigt, men det fanns inget nattåg. Paketet gällde bara från Göteborg till Legoland T/R inkl hotell, resan till Göteborg fick man fixa själv. Helt klart är det bäst om man kan köra bil.
  20. 10
    Jag minns hur vi gjorde Vi åkte buss på natten till Göteborg. Där bytte vi buss, som åkte till hamnen och färjan. Sen åkte vi buss i Danmark tills vi kom till ett hotell. Nästa dag var vi på Legoland. På hemvägen tog vi taxi från hamnen till bussen som skulle åka norrut. Höll på att missa den bussen. Dottern och jag sprang till bussen och taxichauffören efteråt (jag tänkte inte sno honom på pengarna, skulle växla pengarna hos busschauffören, taxichauffören hade ingen växel).

    Inte så smidigt, men det fanns inget nattåg. Paketet gällde bara från Göteborg till Legoland T/R inkl hotell, resan till Göteborg fick man fixa själv. Helt klart är det bäst om man kan köra bil.

Liknande trådar

  1. Åka till Legoland
    By Vivi in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 11:41
  2. Tåg till legoland?
    By mariamed4 in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 11:30
  3. tåg till legoland
    By ulmerkott in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:01
  4. Nu har vi bokat Legoland resa
    By ulle75 in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 17:00
  5. vad är smidigast, tåg från
    By Helene Noella Moltas in forum Resesnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 22:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar