Hur gör ni andra med barn ?
Resesnack
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Hur gör ni andra med barn ?

    Alltså vi har hittat en resa med Ving till ett sunwing hotell på Mallis som vi så gärna skulle vilja åka på....
    Men hur gör man med transfern, hur gör ni andra?
    Våra söner är 4½ och nästan 3 när vi ska åka, men jag är extremt nojig med att de måste åka rätt ( sitta fastspända bakåtvänt i bilen) och på mallis ska man åka buss i 1 timme innan man kommer till hotellet.

    Jag vill inte att de ska åka lösa i en buss i ett annat land, gör det att vi får strunta i hela resan?

    Hur gör andra föräldrar?

    Det är ju så viktigt här hemma i Sverige med trafiksäkerhet, försvinner det bara ur huvudet på folk när man åker utomlands?

  2. 1
    Hur gör ni andra med barn ? Alltså vi har hittat en resa med Ving till ett sunwing hotell på Mallis som vi så gärna skulle vilja åka på....
    Men hur gör man med transfern, hur gör ni andra?
    Våra söner är 4½ och nästan 3 när vi ska åka, men jag är extremt nojig med att de måste åka rätt ( sitta fastspända bakåtvänt i bilen) och på mallis ska man åka buss i 1 timme innan man kommer till hotellet.

    Jag vill inte att de ska åka lösa i en buss i ett annat land, gör det att vi får strunta i hela resan?

    Hur gör andra föräldrar?

    Det är ju så viktigt här hemma i Sverige med trafiksäkerhet, försvinner det bara ur huvudet på folk när man åker utomlands?

  3. Pojkmamma
    #2

    Buss i Sverige

    Om ni åker buss i Sverige, är de fastspända då? De transferbussar vi har åkt har känts väldigt säkra, av svensk kvalitet. Vi har inte bälte på bussen i Sverige heller.
  4. 2
    Buss i Sverige Om ni åker buss i Sverige, är de fastspända då? De transferbussar vi har åkt har känts väldigt säkra, av svensk kvalitet. Vi har inte bälte på bussen i Sverige heller.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Det försvinner inte

    men om alternativet är att inte åka utomlands så tumamr vi på reglerna lite.

    Det enda man kan göra är att hitta ett alternativ som är så lindrigt som möjligt, kortaste transfern tex. Kanske kan ni åka taxi istället för buss om du är orolig? Om nu taxibilarna på Mallorca har säkerhetsbält i baksätet vill säga.
  6. 3
    Det försvinner inte men om alternativet är att inte åka utomlands så tumamr vi på reglerna lite.

    Det enda man kan göra är att hitta ett alternativ som är så lindrigt som möjligt, kortaste transfern tex. Kanske kan ni åka taxi istället för buss om du är orolig? Om nu taxibilarna på Mallorca har säkerhetsbält i baksätet vill säga.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Bara buss som går i stadstrafik,

    aldrig buss som går snabbare än 50.
  8. 4
    Bara buss som går i stadstrafik, aldrig buss som går snabbare än 50.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    Okej, tack

    för svar. Nej tyvärr så har väl inte taxi bälten.

    Jag vet att jag är extremt nojig, men vet också att jag inte alls skulle se fram emot resan och bara gå och tänka på detta innan.

    Hade ju tänkt hitta en resa där transfern var max 10 minuter :-), men hittar bara dyra....
  10. 5
    Okej, tack för svar. Nej tyvärr så har väl inte taxi bälten.

    Jag vet att jag är extremt nojig, men vet också att jag inte alls skulle se fram emot resan och bara gå och tänka på detta innan.

    Hade ju tänkt hitta en resa där transfern var max 10 minuter :-), men hittar bara dyra....
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Men om ni ska åka obältat

    så kan du ju trösta dig med att buss är säkrare än bil i vilket fall :-)
    En klen tröst kanske, men om ni ändå bestämt er för att åka tycker jag att du ska försöka hitta allt positivt som går!

    Jag håller med dig, det kan vara jätteläskigt att åka utomlands just för det där med bilstolar och flytvästar. Men jag brukar bara minimera riskerna och sen bita ihop...
  12. 6
    Men om ni ska åka obältat så kan du ju trösta dig med att buss är säkrare än bil i vilket fall :-)
    En klen tröst kanske, men om ni ändå bestämt er för att åka tycker jag att du ska försöka hitta allt positivt som går!

    Jag håller med dig, det kan vara jätteläskigt att åka utomlands just för det där med bilstolar och flytvästar. Men jag brukar bara minimera riskerna och sen bita ihop...
  13. Helena
    #7

    Ja, delvis

    Det känns inte alltid möjligt att iaktta samma trafiksäkerhetsregler utomlands som hemma. Jag har åkt med obältade barn i taxi osv., jag har åkt buss utan bälte (finns ju först nu i Sverige), hyrt bil som bara haft tvåpunktsbälte mitt bak. Och så vidare. Det känns inte helt OK men det känns som något jag/vi får leva med om vi ska ut och röra på oss.
  14. 7
    Ja, delvis Det känns inte alltid möjligt att iaktta samma trafiksäkerhetsregler utomlands som hemma. Jag har åkt med obältade barn i taxi osv., jag har åkt buss utan bälte (finns ju först nu i Sverige), hyrt bil som bara haft tvåpunktsbälte mitt bak. Och så vidare. Det känns inte helt OK men det känns som något jag/vi får leva med om vi ska ut och röra på oss.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    Det är en anledning till

    att vi helt enkelt stannat hemma! Nu blir minsta tre år till resan i maj men jag våndas just för det att inte ha en bilbarnstol att spänna fast dom i! Vi åker heller inte buss här hemma eftersom det inte går att det inte finns barnstolar i bussarna, då tar jag hellre bilen och spänner fast dom efter konstens alla regler!
    Nu har vi iaf bestämt oss för att åka iväg o det är transfer med buss. Vet inte vilka alternativ det finns annat än att stanna hemma annars? De har inte samma lagar och regler eller utrustning som vi har här hemma heller.
  16. 8
    Det är en anledning till att vi helt enkelt stannat hemma! Nu blir minsta tre år till resan i maj men jag våndas just för det att inte ha en bilbarnstol att spänna fast dom i! Vi åker heller inte buss här hemma eftersom det inte går att det inte finns barnstolar i bussarna, då tar jag hellre bilen och spänner fast dom efter konstens alla regler!
    Nu har vi iaf bestämt oss för att åka iväg o det är transfer med buss. Vet inte vilka alternativ det finns annat än att stanna hemma annars? De har inte samma lagar och regler eller utrustning som vi har här hemma heller.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9

    Buss en sak, taxi en annan...

    Vi har åkt buss med våra utan att blinka, det gör vi ju hemma. Däremot har vi inte åkt taxi.
  18. 9
    Buss en sak, taxi en annan... Vi har åkt buss med våra utan att blinka, det gör vi ju hemma. Däremot har vi inte åkt taxi.
  19. Morran m.tre + bf 4/10
    #10

    Åkte visserligen med

    Fritidsresor till Mallis och vi hade också en trensfer på 1 h. I deras bussar hade dom midjebälte, bättre än inget resonerade jag den gången.
  20. 10
    Åkte visserligen med Fritidsresor till Mallis och vi hade också en trensfer på 1 h. I deras bussar hade dom midjebälte, bättre än inget resonerade jag den gången.
  21. A med 2
    #11

    bälten

    Hej,
    Vi var till Lanzarote för drygt 2 veckor sedan, reste med Fritidsresor och när det gällde vår transferbuss så var det riktiga säkerhetsföreskrifter numera. (Gissar att det kommit till efter den otäcka bussolyckan som var). Vi fick ett blad i handen där det stod att alla var tvungen att sitta på eget säte, bara bebisar fick sitta i knät. Ingen fick stå i bussen. Alla platser hade bälte. Dessutom så instruerade reseledaren (som inte var med på resan men som kom ombord för att instruera säkerheten) vart nödfönsterutgångarna var och var hammarna satt - och sa allt som stod på pappret.
    Mina barn på snart 3 år och 5 år satt på eget säte med bussens bälte.
  22. 11
    bälten Hej,
    Vi var till Lanzarote för drygt 2 veckor sedan, reste med Fritidsresor och när det gällde vår transferbuss så var det riktiga säkerhetsföreskrifter numera. (Gissar att det kommit till efter den otäcka bussolyckan som var). Vi fick ett blad i handen där det stod att alla var tvungen att sitta på eget säte, bara bebisar fick sitta i knät. Ingen fick stå i bussen. Alla platser hade bälte. Dessutom så instruerade reseledaren (som inte var med på resan men som kom ombord för att instruera säkerheten) vart nödfönsterutgångarna var och var hammarna satt - och sa allt som stod på pappret.
    Mina barn på snart 3 år och 5 år satt på eget säte med bussens bälte.
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12

    En idé till då?

    Om det nu är som A med 2 sa, att det finns transferbussar med bälten i - då kanske du kan kontakta Ving och fråga hur de har i sina bussar?
  24. 12
    En idé till då? Om det nu är som A med 2 sa, att det finns transferbussar med bälten i - då kanske du kan kontakta Ving och fråga hur de har i sina bussar?
  25. Helena
    #13

    Åker ni inte buss alls?

    Eller talar du om långfärdsbussar?
  26. 13
    Åker ni inte buss alls? Eller talar du om långfärdsbussar?
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14

    Pâ vâr transfer

    pâ Mallorca sâ hade de säkerhetsbälten i bussarna.
  28. 14
    Pâ vâr transfer pâ Mallorca sâ hade de säkerhetsbälten i bussarna.
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15

    Nope, åker inte buss alls!

    Men då går det ju inga lokalbussar här utan det är om man ska in till \"schtaaan\" o där finns det ju lokalbussar men då har man ju redan bilen med sig.
  30. 15
    Nope, åker inte buss alls! Men då går det ju inga lokalbussar här utan det är om man ska in till \"schtaaan\" o där finns det ju lokalbussar men då har man ju redan bilen med sig.
  31. Medlem sedan
    May 2003
    #16

    Åhhh...hade de

    vilka åkte ni med då?

    Även om det inte är det ultimaat så är det ju bättre med bälten än inga alls!
  32. 16
    Åhhh...hade de vilka åkte ni med då?

    Även om det inte är det ultimaat så är det ju bättre med bälten än inga alls!
  33. Medlem sedan
    May 2003
    #17

    Tack så jätte mycket för svar

    Det är jätte intressant att läsa vad ni andra har för erfarenheter!

    Har ju rest mycket i olika läder innan barn och jag vet ju hur de kör, så det sitter som en skräck hos mig!
  34. 17
    Tack så jätte mycket för svar Det är jätte intressant att läsa vad ni andra har för erfarenheter!

    Har ju rest mycket i olika läder innan barn och jag vet ju hur de kör, så det sitter som en skräck hos mig!
  35. Jennie
    #18

    Vi åker buss

    även om det inte finns bälte (det gör vi även hemma)men inte taxi, bil etc.

    Vi åkte med ving till Mallorca (Cala Bona) i somras och i de bussar vi åkte fanns det tyvärr inga bälten förutom på första raden.

    / Jennie
  36. 18
    Vi åker buss även om det inte finns bälte (det gör vi även hemma)men inte taxi, bil etc.

    Vi åkte med ving till Mallorca (Cala Bona) i somras och i de bussar vi åkte fanns det tyvärr inga bälten förutom på första raden.

    / Jennie
  37. Medlem sedan
    Jan 2001
    #19

    På Teneriffa

    När vi var på Teneriffa för två år sedan så fanns det bälten i alla bussar vi åkte med, dvs både transferbussarna och dom bussarna som gick i skytteltrafik mellan hotellet och stranden. Det var vår dotters mest bestående minne av Teneriffa, nämligen att åka buss med bälte på! Vi åkte även taxi, dottern var tre år då, och då satt jag bak med henne i knät och bältet om oss båda.
    Och här hemma är det ju långt ifrån alla långfärdsbussar som har bälte!

    Man får helt enkelt gilla läget och anpassa sig efter hur det är, annars får man nog stanna hemma!

    Så, spänn av, gilla läget och ha en riktigt trevlig resa!
  38. 19
    På Teneriffa När vi var på Teneriffa för två år sedan så fanns det bälten i alla bussar vi åkte med, dvs både transferbussarna och dom bussarna som gick i skytteltrafik mellan hotellet och stranden. Det var vår dotters mest bestående minne av Teneriffa, nämligen att åka buss med bälte på! Vi åkte även taxi, dottern var tre år då, och då satt jag bak med henne i knät och bältet om oss båda.
    Och här hemma är det ju långt ifrån alla långfärdsbussar som har bälte!

    Man får helt enkelt gilla läget och anpassa sig efter hur det är, annars får man nog stanna hemma!

    Så, spänn av, gilla läget och ha en riktigt trevlig resa!
  39. MiaD
    #20

    Till Sunwing

    Alcudia och Cala bona har de bälten i bussarna. Jag ringde och frågade. :)
  40. 20
    Till Sunwing Alcudia och Cala bona har de bälten i bussarna. Jag ringde och frågade. :)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lek med andra barn!
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 13:17
  2. Barn som slår andra barn
    By honhan in forum Barn som yrke
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 17:24
  3. Hur ofta leker era barn med andra barn?
    By alca in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 22:41
  4. När behöver barn andra barn?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 10:41
  5. slår era barn andra barn?
    By tolovi in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 11:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar