Smal tjej på sjukhus
_0503 Marsbarn
  1. världes sämsta mamma?
    #1

    Smal tjej på sjukhus

    Usch vilken helg/vecka vi haft! I torsdags började lillan kräkas, och då var det med besked, ca 15 gånger på en dag. På lördag förmiddag hade hon blivit så dålig att det var svårt att få kontakt med henne. Då åkte vi på akuten, där blev hon så klart lite piggare *suck* och när läkaren kom in satt hon sig upp och sa \"titta!\". Vi blev förståss hemskickade och avfärdade som överbeskyddande förstagångs-föräldrar. Nåväl, hemma igen kom hon tillbaka till stadiet grönsak. Hon var verkligen dålig, yrade och var helt borta, ingen vätskeersättning gick ner längre, hon svalde helt enkelt inte, det bara ran ut, så vi åkte tillbaka.
    Där träffade vi en annan doktor som tog oss mer på allvar. HAn kände att hennes fötter och händer var helt kalla, trots feber och hur både bajs (eh, vatten typ) och munnen stank acceton, alltså tydliga tecken på uttorkning. Vi blev inlagda och de skulle sättas dropp. Det började bli lite akut för hon började till och med fradga runt munnen. Men det gick inte att sätta något dropp för hennes små stackars blodkärl hade dragit ihop sig av vätskebristen och var tunnare än nålen, så de brast bara. Efter att flera läkare (även en neontalläkare de ringde på som är mer van vid tunna blodkärl) gav de upp och försökte ge henne via sond. Det var läskigt, men gick ganka bra, i alla fall så pass att blodkärlen vidgades lite och det gick att sätta dropp.
    Hon repade på sig ganska bra under måndagen och vi skulle få skrivas ut. Då kom de på att hon är underviktig. Det har hon varit länge, men hon är (okej, inte just nu kanske) jätte pigg och aktiv och lång, så på bvc har de sagt att det är ok. Hon är 76 cm och väger, nu efter magsjukan 8550, innan 9300 typ. Hur långa/tunga är era marsianer?
    Läkaren anklade i alla fall oss för att typ svälta henne. De tyckte också att hon var blek, men vad kan man annat vara när man just varit supersjuk oh det är dessutom vinter!? Jag känner mig jättekränkt som förälder.
    Nu ska vi utredas av läkare och dietist. Kan ju förståss vara bra att få hjälp att öka hennes vikt, men vi har fått så otroligt mycket skit från läkarna och sköterskorna. Vi ger henne verkligen bra mat! Lagar allt själv, och tänker verkligen på hur varje måltid ska komponeras. Vi tillsätter alltid rapsolja och nästan allt är ekologiskt. Det känns så orättvist. Jag känner mig verkligen som en dålig mamma, trots att jag egentligen vet att jag är en bra mamma...
  2. 1
    Smal tjej på sjukhus Usch vilken helg/vecka vi haft! I torsdags började lillan kräkas, och då var det med besked, ca 15 gånger på en dag. På lördag förmiddag hade hon blivit så dålig att det var svårt att få kontakt med henne. Då åkte vi på akuten, där blev hon så klart lite piggare *suck* och när läkaren kom in satt hon sig upp och sa \"titta!\". Vi blev förståss hemskickade och avfärdade som överbeskyddande förstagångs-föräldrar. Nåväl, hemma igen kom hon tillbaka till stadiet grönsak. Hon var verkligen dålig, yrade och var helt borta, ingen vätskeersättning gick ner längre, hon svalde helt enkelt inte, det bara ran ut, så vi åkte tillbaka.
    Där träffade vi en annan doktor som tog oss mer på allvar. HAn kände att hennes fötter och händer var helt kalla, trots feber och hur både bajs (eh, vatten typ) och munnen stank acceton, alltså tydliga tecken på uttorkning. Vi blev inlagda och de skulle sättas dropp. Det började bli lite akut för hon började till och med fradga runt munnen. Men det gick inte att sätta något dropp för hennes små stackars blodkärl hade dragit ihop sig av vätskebristen och var tunnare än nålen, så de brast bara. Efter att flera läkare (även en neontalläkare de ringde på som är mer van vid tunna blodkärl) gav de upp och försökte ge henne via sond. Det var läskigt, men gick ganka bra, i alla fall så pass att blodkärlen vidgades lite och det gick att sätta dropp.
    Hon repade på sig ganska bra under måndagen och vi skulle få skrivas ut. Då kom de på att hon är underviktig. Det har hon varit länge, men hon är (okej, inte just nu kanske) jätte pigg och aktiv och lång, så på bvc har de sagt att det är ok. Hon är 76 cm och väger, nu efter magsjukan 8550, innan 9300 typ. Hur långa/tunga är era marsianer?
    Läkaren anklade i alla fall oss för att typ svälta henne. De tyckte också att hon var blek, men vad kan man annat vara när man just varit supersjuk oh det är dessutom vinter!? Jag känner mig jättekränkt som förälder.
    Nu ska vi utredas av läkare och dietist. Kan ju förståss vara bra att få hjälp att öka hennes vikt, men vi har fått så otroligt mycket skit från läkarna och sköterskorna. Vi ger henne verkligen bra mat! Lagar allt själv, och tänker verkligen på hur varje måltid ska komponeras. Vi tillsätter alltid rapsolja och nästan allt är ekologiskt. Det känns så orättvist. Jag känner mig verkligen som en dålig mamma, trots att jag egentligen vet att jag är en bra mamma...
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Men jisses...

    Först och främst - fy vad jobbigt att hon är så dålig! Skönt att hon repade sig snabbt!

    Åh vad arg jag blir! Hur kan dom gå på sådär? Helt sjukt att kränka er på det sättet! Du ska absolut inte känna dig som en dålig mamma. Du vet ju att du gör rätt!

    Jag tycker det låter hemskt konstigt att hon är så underviktig.. Melker är 76 cm lång och vägde 9,3 kg sist. Alltså lika mycket som din tjej innan hon blev sjuk... Har aldrig varit nåt snack om att han skulle vara underviktig! Det är väl för sjutton helt normalt att man tappar i vikt när man är sjuk!

    Usch... jag blir arg!
    Hoppas att ni kan få kontakt med någon lite vettigare läkare/dietist!

    KRAM!
  4. 2
    Men jisses... Först och främst - fy vad jobbigt att hon är så dålig! Skönt att hon repade sig snabbt!

    Åh vad arg jag blir! Hur kan dom gå på sådär? Helt sjukt att kränka er på det sättet! Du ska absolut inte känna dig som en dålig mamma. Du vet ju att du gör rätt!

    Jag tycker det låter hemskt konstigt att hon är så underviktig.. Melker är 76 cm lång och vägde 9,3 kg sist. Alltså lika mycket som din tjej innan hon blev sjuk... Har aldrig varit nåt snack om att han skulle vara underviktig! Det är väl för sjutton helt normalt att man tappar i vikt när man är sjuk!

    Usch... jag blir arg!
    Hoppas att ni kan få kontakt med någon lite vettigare läkare/dietist!

    KRAM!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jag tycker det hela

    låter märkligt, alltså angående läkarnas bedömning. Det lät såklart läskigt att hon blev så sjuk, men det händer ju vid magsjuka och kräksjuka. Känner ett par vänner som haft det liknande med sina barn. Vad beträffar underviktigheten kan jag bara tycka att gud så överdrivet! Min dotter är 11 mån och väger nu knappt 8,5 kg till 73,5 cm och är inte alls ansedd som spinkig. Visst, ingen tjockis heller, men vissa barn blir ju inte så runda, och min äter jättebra hon med, kan inte få i henne mer och skulle inte falla mig in att tvinga i mer mat heller, varför skulle jag när hon mår toppen och är aktiv, glad, kissar och bajsar som hon ska, och SER perfekt ut!
    Känn dig INTE skyldig eller nåt, du är en superbra mamma och jag kan bara hoppas att ni slipper höra dumheter i fortsättningen.
    Kram!
  6. 3
    Jag tycker det hela låter märkligt, alltså angående läkarnas bedömning. Det lät såklart läskigt att hon blev så sjuk, men det händer ju vid magsjuka och kräksjuka. Känner ett par vänner som haft det liknande med sina barn. Vad beträffar underviktigheten kan jag bara tycka att gud så överdrivet! Min dotter är 11 mån och väger nu knappt 8,5 kg till 73,5 cm och är inte alls ansedd som spinkig. Visst, ingen tjockis heller, men vissa barn blir ju inte så runda, och min äter jättebra hon med, kan inte få i henne mer och skulle inte falla mig in att tvinga i mer mat heller, varför skulle jag när hon mår toppen och är aktiv, glad, kissar och bajsar som hon ska, och SER perfekt ut!
    Känn dig INTE skyldig eller nåt, du är en superbra mamma och jag kan bara hoppas att ni slipper höra dumheter i fortsättningen.
    Kram!
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Usch

    Men stackars lilla vännen.
    Skönt att det har vänt nu iallafall, magsjuka är verkligen inte kul just eftersom de rasar i vikt så där, men de brukar kunna gå upp rätt snabbt igen efteråt.
    Isabelle, som nyligen fyllt 1 år, vägde 9260 och var 75 lång på ett-års kollen och det är ingen som gnäller om det.
    Nu har hon hadt en 24 timmars magsjuka med kräkningar och har knappt ätit ngt sedan i tisdags så här rasas det nog i vikt också är jag rädd :-(
  8. 4
    Usch Men stackars lilla vännen.
    Skönt att det har vänt nu iallafall, magsjuka är verkligen inte kul just eftersom de rasar i vikt så där, men de brukar kunna gå upp rätt snabbt igen efteråt.
    Isabelle, som nyligen fyllt 1 år, vägde 9260 och var 75 lång på ett-års kollen och det är ingen som gnäller om det.
    Nu har hon hadt en 24 timmars magsjuka med kräkningar och har knappt ätit ngt sedan i tisdags så här rasas det nog i vikt också är jag rädd :-(
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    men va jobbigt...

    max är just nu också dålig och vi håller kontakt med barnakuten. han är underviktig och har vart sen han va tre månader. han väger nu innan dessa kräkningar och diarrer 7970g och är 70,5 lång.
    de är inte säkra på att detta är en magsjuka eller allergi. men i veckan ska det äntligen starta en utredning som vi velat haft i ett halvårstid men inte fått trots liten vikt uppgång.

    Hoppas skruttan blir bättre och att hon går upp lite nu när hon frisknar till.
    åh du är ingen dålig förälder om man gör allt man kan för dem!!!
    kram sandra med den lilla killen
  10. 5
    men va jobbigt... max är just nu också dålig och vi håller kontakt med barnakuten. han är underviktig och har vart sen han va tre månader. han väger nu innan dessa kräkningar och diarrer 7970g och är 70,5 lång.
    de är inte säkra på att detta är en magsjuka eller allergi. men i veckan ska det äntligen starta en utredning som vi velat haft i ett halvårstid men inte fått trots liten vikt uppgång.

    Hoppas skruttan blir bättre och att hon går upp lite nu när hon frisknar till.
    åh du är ingen dålig förälder om man gör allt man kan för dem!!!
    kram sandra med den lilla killen
  11. Medlem sedan
    Sep 2004
    #6

    Låter som My.

    När jag var och vägde henne sist. jag har dock fåt väga henne lite oftare för att hon inte äter så bra. men hon ligger runt \"medel\" ( gillar inte det utrycket) vilken kurva ligger hon på??? tycket som dom andra att det värkar konstigt.
  12. 6
    Låter som My. När jag var och vägde henne sist. jag har dock fåt väga henne lite oftare för att hon inte äter så bra. men hon ligger runt \"medel\" ( gillar inte det utrycket) vilken kurva ligger hon på??? tycket som dom andra att det värkar konstigt.
  13. Sofie, Ronja -01 Ida -05
    #7

    Har en tjej i samma storlek ungefär

    och även här är det bara hemlagat, mycket eko, extra fett osv. Hon äter gärna och med stor aptit - bara inte så stora portioner. På BVC är de nöjda med att hon har börjat stiga lite på kurvan igen. Hennes storasyster fick samma mat och var ganska rund. De är helt enkelt olika och en anledning är att hon har varit mycket sjuk på senare tid och då inte ätit lika bra. Men hon är pigg, glad och väääldigt aktiv (en till anledning till spinkigheten) det enda som oroar mig är att hon har så lite att ta av när hon blir sjuk.

    Vad tråkigt att ni fick ett sådant bemötande, men kanske kan det vara bra att träffa en dietist? Klart att du inte är en dålig mamma, alla barn är olika och du vet ju själv att du gör ditt bästa eller hur!
    Kramar!
  14. 7
    Har en tjej i samma storlek ungefär och även här är det bara hemlagat, mycket eko, extra fett osv. Hon äter gärna och med stor aptit - bara inte så stora portioner. På BVC är de nöjda med att hon har börjat stiga lite på kurvan igen. Hennes storasyster fick samma mat och var ganska rund. De är helt enkelt olika och en anledning är att hon har varit mycket sjuk på senare tid och då inte ätit lika bra. Men hon är pigg, glad och väääldigt aktiv (en till anledning till spinkigheten) det enda som oroar mig är att hon har så lite att ta av när hon blir sjuk.

    Vad tråkigt att ni fick ett sådant bemötande, men kanske kan det vara bra att träffa en dietist? Klart att du inte är en dålig mamma, alla barn är olika och du vet ju själv att du gör ditt bästa eller hur!
    Kramar!
  15. Medlem sedan
    Sep 2004
    #8

    oj

    Om din skulle vara i undervikt, så måste min son som vara krftigt över viktig då,,,,han e 11 månader 76 cm lång o väger ca 11500 g,,,,
  16. 8
    oj Om din skulle vara i undervikt, så måste min son som vara krftigt över viktig då,,,,han e 11 månader 76 cm lång o väger ca 11500 g,,,,

Liknande trådar

  1. jeggings - smal tjej var?
    By ElsaB in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 17:37
  2. Väldigt smal tjej.
    By Anonym in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 20:48
  3. Väldigt smal tjej. (9 år)
    By Anonym in forum Träning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 13:48
  4. Väldigt smal tjej.
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 19:12
  5. tröjor till smal tjej
    By Malin m Nellie in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 15:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar