Infektion under nageln
Kropp & hälsa
  1. Nagelsjukan
    #1

    Infektion under nageln

    För 10 dagar sen råkade jag komma med kniven under pekfingernageln när jag skar grönsaker, det blödde aldrig, men dagen efter var fingret svullet och hade puls. Väl hos doktorn konstaterades infektion under nageln/nagelkanten av vanliga hudbakterier som hade gått ner där kniven öppnat upp. Nu till det konstiga; istället för att bli bättre av penicillinet under den vecka som gått känner jag mig sämre och hängig, jag har också ont i själva fingerleden och hela höger hand och arm känns öm och värker, har också fått svullna lymfkörtlar i armhålan på samma sida. Jag tycker att det är konstigt att en lite nagel kan ställa till med så mycket elände trots att jag tar medicin. Nu fick jag byta penicillin för att se om det blir bättre. Suck! Är det någon som råkat ut för nåt liknande?
  2. 1
    Infektion under nageln För 10 dagar sen råkade jag komma med kniven under pekfingernageln när jag skar grönsaker, det blödde aldrig, men dagen efter var fingret svullet och hade puls. Väl hos doktorn konstaterades infektion under nageln/nagelkanten av vanliga hudbakterier som hade gått ner där kniven öppnat upp. Nu till det konstiga; istället för att bli bättre av penicillinet under den vecka som gått känner jag mig sämre och hängig, jag har också ont i själva fingerleden och hela höger hand och arm känns öm och värker, har också fått svullna lymfkörtlar i armhålan på samma sida. Jag tycker att det är konstigt att en lite nagel kan ställa till med så mycket elände trots att jag tar medicin. Nu fick jag byta penicillin för att se om det blir bättre. Suck! Är det någon som råkat ut för nåt liknande?
  3. M.
    #2

    Hej

    Eftersom du fick fel sorts antibiotika så hade ju infektionen fritt spelrum att sprida sej. Hoppas att det blir bättre nu när du bytt.
    Att få infektioner under nageln eller vid nagelbanden kan mycket riktigt ställa till ett h-e. Det är väldigt infektionskänsliga områden, det är en av anledningarna till att man aldrig ska klippa naglarna på nyfödda utan försiktigt fila dem.
    Lycka till.
  4. 2
    Hej Eftersom du fick fel sorts antibiotika så hade ju infektionen fritt spelrum att sprida sej. Hoppas att det blir bättre nu när du bytt.
    Att få infektioner under nageln eller vid nagelbanden kan mycket riktigt ställa till ett h-e. Det är väldigt infektionskänsliga områden, det är en av anledningarna till att man aldrig ska klippa naglarna på nyfödda utan försiktigt fila dem.
    Lycka till.
  5. Nagelsjukan
    #3

    Tack för ditt svar!

    Jag undrar dock en sak, kan man klippa naglar på 3-åringar utan risk för infektion eller tycker du att man ska fila där också?

    Och sen undrar jag om du vet nåt om de mediciner jag fått av läkaren; först fick jag Heracillin som inte fungerade alls. Nu har jag fått Ciprofloxacin och hoppas att det ska hjälpa.

    Tack än en gång för ditt svar!
  6. 3
    Tack för ditt svar! Jag undrar dock en sak, kan man klippa naglar på 3-åringar utan risk för infektion eller tycker du att man ska fila där också?

    Och sen undrar jag om du vet nåt om de mediciner jag fått av läkaren; först fick jag Heracillin som inte fungerade alls. Nu har jag fått Ciprofloxacin och hoppas att det ska hjälpa.

    Tack än en gång för ditt svar!
  7. M.
    #4

    Hej igen

    Heracillin används när man misstänker stafylokock alt streptokockinfektion bla. i hud och mjukdelar. Ciprofloxadin används vid infektioner orsakade av aeroba, gramnegativa bakterier dvs bakterier som behöver syre för att växa.
    Om Ciprot gjort dig bättre så var det alltså såna bakterier som gjort sig hemmastadda under din nagel...
    Det går utmärkt att klippa naglar på treåringar, att fila naglarna gäller för nyfödda och spädbarn upp till ca 1-2 mån om man så vill.
    Har den nya antibiotikan hjälpt?
  8. 4
    Hej igen Heracillin används när man misstänker stafylokock alt streptokockinfektion bla. i hud och mjukdelar. Ciprofloxadin används vid infektioner orsakade av aeroba, gramnegativa bakterier dvs bakterier som behöver syre för att växa.
    Om Ciprot gjort dig bättre så var det alltså såna bakterier som gjort sig hemmastadda under din nagel...
    Det går utmärkt att klippa naglar på treåringar, att fila naglarna gäller för nyfödda och spädbarn upp till ca 1-2 mån om man så vill.
    Har den nya antibiotikan hjälpt?
  9. Nagelsjukan
    #5

    Hej M

    Den nya antibiotikan har ännu inte hjälpt, har tagit den sedan i fredags och kuren är på 10 dagar. Jag har fått \"nya\" symptom; stickningar och värk i underarmen och överarmen, känns som om det brinner på huden. Har också värk och en kraftlös känsla i hela armen och handen.Lymfkörtlarna under samma arm är också fortfarande svullna. Jag är också ständigt enormt trött och håglös, trots att jag sover mycket mer än vanligt. Vad är det för fel på mig? Vad tycker du att jag ska göra?

    Jag är enormt tacksam för dina svar!
  10. 5
    Hej M Den nya antibiotikan har ännu inte hjälpt, har tagit den sedan i fredags och kuren är på 10 dagar. Jag har fått \"nya\" symptom; stickningar och värk i underarmen och överarmen, känns som om det brinner på huden. Har också värk och en kraftlös känsla i hela armen och handen.Lymfkörtlarna under samma arm är också fortfarande svullna. Jag är också ständigt enormt trött och håglös, trots att jag sover mycket mer än vanligt. Vad är det för fel på mig? Vad tycker du att jag ska göra?

    Jag är enormt tacksam för dina svar!
  11. M.
    #6

    Hej

    Började stickningarna, värken och domningarna i samband med nagelinfektionen? Tycker det låter som en nervskada. Du har inte ramlat, fått en snäll på armen eller lyft tungt och monotont?
    Att du är trött och har svullna lymfkörtlar beror med all säkerhet på din infektion. Man blir trött av att antibiotikabehandlas också.
    Har man tagit några blodprover? Har du feber?
    Om du har feber och/eller området runt nageln är rött, varmt och svullet tycker jag du ska ringa akuten idag och berätta precis som du gjort i dina inlägg. Har du inte feber avvakta till i morgon och ta kontakt med din läkare.
    Hör av dig om hur det gått. Lycka till.
  12. 6
    Hej Började stickningarna, värken och domningarna i samband med nagelinfektionen? Tycker det låter som en nervskada. Du har inte ramlat, fått en snäll på armen eller lyft tungt och monotont?
    Att du är trött och har svullna lymfkörtlar beror med all säkerhet på din infektion. Man blir trött av att antibiotikabehandlas också.
    Har man tagit några blodprover? Har du feber?
    Om du har feber och/eller området runt nageln är rött, varmt och svullet tycker jag du ska ringa akuten idag och berätta precis som du gjort i dina inlägg. Har du inte feber avvakta till i morgon och ta kontakt med din läkare.
    Hör av dig om hur det gått. Lycka till.
  13. Nagelsjukan
    #7

    Hej igen M.

    Stickningarna och värken började i samband med infektionen, MEN jag har tidigare haft problem med högerarmen för ca fem år sen när jag fick en hjärnhinneinflammation; i efterförloppet efter denna fick jag just stickningar, domningar och värk i högerarmen och dessa symptom höll i sig i ett halvår, och då trodde man att jag hade fått en nervskada. Så jag har ju inga bra erfarenheter från högerarmen!

    Men som sagt så började mina symptom med armen denna gång i samband med nagelinfektionen.

    Jag har inte feber just nu, och fingret är inte svullet och rött längre, det gör bara väldigt ont när jag böjer och sträcker på det.

    Doktorn tog blodprover både tidigare i veckan och nu senast när jag var där i fredags för att byta medicin, dessa har jag inte fått svar på.

    Kan för övrigt berätta att doktorn trodde att jag är predisponerad (heter det så?) att få problem med nernverna i högerarmen eftersom den är känslig från hjärnhinneinflammationen. Jag vet inte vad jag ska tro längre!

    TACK för att du svarar!
  14. 7
    Hej igen M. Stickningarna och värken började i samband med infektionen, MEN jag har tidigare haft problem med högerarmen för ca fem år sen när jag fick en hjärnhinneinflammation; i efterförloppet efter denna fick jag just stickningar, domningar och värk i högerarmen och dessa symptom höll i sig i ett halvår, och då trodde man att jag hade fått en nervskada. Så jag har ju inga bra erfarenheter från högerarmen!

    Men som sagt så började mina symptom med armen denna gång i samband med nagelinfektionen.

    Jag har inte feber just nu, och fingret är inte svullet och rött längre, det gör bara väldigt ont när jag böjer och sträcker på det.

    Doktorn tog blodprover både tidigare i veckan och nu senast när jag var där i fredags för att byta medicin, dessa har jag inte fått svar på.

    Kan för övrigt berätta att doktorn trodde att jag är predisponerad (heter det så?) att få problem med nernverna i högerarmen eftersom den är känslig från hjärnhinneinflammationen. Jag vet inte vad jag ska tro längre!

    TACK för att du svarar!
  15. M.
    #8

    Just det

    Doktorn har helt rätt! Man kan ha samma problem med nerver som löper i axlar, nacke, rygg m.m.
    Om du inte har feber och fingret ser \"normalt\" ut så kan du lugnt avvakta åtminstone till i morron.
    Hoppas det går bra.
  16. 8
    Just det Doktorn har helt rätt! Man kan ha samma problem med nerver som löper i axlar, nacke, rygg m.m.
    Om du inte har feber och fingret ser \"normalt\" ut så kan du lugnt avvakta åtminstone till i morron.
    Hoppas det går bra.
  17. Medlem sedan
    May 2018
    #9
    Medel mot nagelsvamp - https://shytоbuy.se
  18. 9
    Medel mot nagelsvamp - https://shytоbuy.se
  19. Anonym
    #10
    Jag har blivit rekommenderad Nåva Nagelgel, är det någon som testat det mot nagelsvamp?

    https://fotakuten.se/produkter/fotva...mot-nagelsvamp
  20. 10
    Jag har blivit rekommenderad Nåva Nagelgel, är det någon som testat det mot nagelsvamp?

    https://fotakuten.se/produkter/fotva...mot-nagelsvamp

Liknande trådar

  1. blåmärke på nageln
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 09:58
  2. AJ - nageln rakt in i ögat
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 21:42
  3. Ang infektion
    By Pyretopolarn in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 19:52
  4. Slå inte nageln i
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 09:54
  5. Infektion?
    By krantz in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 09:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar