Matfråga
_0503 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Matfråga

    Hej!
    Jag har en liten undran angående era ett-åringar. Äter dom själva? Min Dennis fick äta själv för första gången idag och han såg jätteförvånad ut och sen började han kladda och åt som aldrig förr. Jag är självklart jättenöjd men mina andra barn har inte börjat förrän de börjat på dagis och sett de andra barnen börja själva ... *pust*

    Tacksam för svar.
    Kram på er alla!
    /gabs
  2. 1
    Matfråga Hej!
    Jag har en liten undran angående era ett-åringar. Äter dom själva? Min Dennis fick äta själv för första gången idag och han såg jätteförvånad ut och sen började han kladda och åt som aldrig förr. Jag är självklart jättenöjd men mina andra barn har inte börjat förrän de börjat på dagis och sett de andra barnen börja själva ... *pust*

    Tacksam för svar.
    Kram på er alla!
    /gabs
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Nää..

    här matas det ett tag till. Ibland får hon såklart kladda lite själv, men det blir tyvärr bara mest kladd, inget kommer in i munnen om inte jag hjälper till, och jag har alldeles för dåligt tålamod för att orka med kladdet för länge...
    För de barn som vägrar bli matade är det såklart en bra grej, men om de äter bra när de matas tycker jag det kan vänta med självätandet. De lär sig ju snart nog ändå.
  4. 2
    Nää.. här matas det ett tag till. Ibland får hon såklart kladda lite själv, men det blir tyvärr bara mest kladd, inget kommer in i munnen om inte jag hjälper till, och jag har alldeles för dåligt tålamod för att orka med kladdet för länge...
    För de barn som vägrar bli matade är det såklart en bra grej, men om de äter bra när de matas tycker jag det kan vänta med självätandet. De lär sig ju snart nog ändå.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    Varierar lite

    Och beror lite på vad det är för mat. Oftast så matas det samtidigt som Filip själv försöker att pilla in lite i munnen själv.
  6. 3
    Varierar lite Och beror lite på vad det är för mat. Oftast så matas det samtidigt som Filip själv försöker att pilla in lite i munnen själv.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Alltid

    Isabelle har ätit själv... tja.. ganska länge nu. Hon var kinkig med maten men sedan hon fick äta själv så har det gått bättre och hon gör det utan något direkt klet eller kladd. Visst det ramlar ned i haklappen från skeden ibland men men :-)
    Jag började \"träna\" Lucas straxt innan han skulle börja på dagis (vid ca 16 månader)
  8. 4
    Alltid Isabelle har ätit själv... tja.. ganska länge nu. Hon var kinkig med maten men sedan hon fick äta själv så har det gått bättre och hon gör det utan något direkt klet eller kladd. Visst det ramlar ned i haklappen från skeden ibland men men :-)
    Jag började \"träna\" Lucas straxt innan han skulle börja på dagis (vid ca 16 månader)
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Både och

    Jonna äter själv å så försöker jag sticka in nån sked allt emellanåt :O) För Jonna har jag märkt att om det är mat som är i små bitar så är det lättare om hon får en liten gaffel att äta med för av skeden faller det så lätt av...
  10. 5
    Både och Jonna äter själv å så försöker jag sticka in nån sked allt emellanåt :O) För Jonna har jag märkt att om det är mat som är i små bitar så är det lättare om hon får en liten gaffel att äta med för av skeden faller det så lätt av...
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Äter alltid själv

    Har inte fått mata sen hon var ca 8 månader. Damen kan själv, vill och SKA. Plus att jag tycker det är bra om hon övar.
    Och dom värsta kladdfasonerna har gått över och hon har nu börjat att testa med sked
  12. 6
    Äter alltid själv Har inte fått mata sen hon var ca 8 månader. Damen kan själv, vill och SKA. Plus att jag tycker det är bra om hon övar.
    Och dom värsta kladdfasonerna har gått över och hon har nu börjat att testa med sked
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Här...

    matar jag fortfarande men har börjat att lägga fram en sked till Nova oxå men hon har inte fattat galoppen än.
    Sedan äter hon plockmat själv och då kan hon kladda å kleta som hon vill men jag har märkt att hon inte vill bli kladdig när hon försöker äta med sked :/
  14. 7
    Här... matar jag fortfarande men har börjat att lägga fram en sked till Nova oxå men hon har inte fattat galoppen än.
    Sedan äter hon plockmat själv och då kan hon kladda å kleta som hon vill men jag har märkt att hon inte vill bli kladdig när hon försöker äta med sked :/
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Min ettåring..

    äter inte själv ännu,men det kommer nog snart. Jag skyndar långsamt dock, rätt skönt att slippa allt kladd ett tag ;)
  16. 8
    Min ettåring.. äter inte själv ännu,men det kommer nog snart. Jag skyndar långsamt dock, rätt skönt att slippa allt kladd ett tag ;)

Liknande trådar

  1. Kul matfråga
    By GamlaBerta in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 20:48
  2. matfråga..
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 13:54
  3. Matfråga
    By Christine, 6barnsmor in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 13:11
  4. Matfråga
    By mamma till D & A in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 20:07
  5. Matfråga
    By Ronya med 3 in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 22:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar