Basta mjukgörande kräm? - Sidan 2
Astma & allergi - barn
  1. Linda
    #21

    vill inte vara en glädjedödare men

    jag fick också den pumpflaskan utskriven till min lilla tjej pga. atopiskt eksem från barnmott. o av en slump ringde jag till hennes hudläkare på hudkliniken för att fråga nåt om eksemen o berättade då att jag fått den krämen utskriven av en barnläkare o hon förbjöd mig att anv. den på mitt barn för den ska man tydligen inte anv. på barn, hon blev mkt upprörd över att en läkare skrivit ut den till oss!(kom inte ihåg om det var pga att den svider på mkt torr hud el. om det var ngt annat)...det var iaf. vad läkaren sa till oss!
  2. 21
    vill inte vara en glädjedödare men jag fick också den pumpflaskan utskriven till min lilla tjej pga. atopiskt eksem från barnmott. o av en slump ringde jag till hennes hudläkare på hudkliniken för att fråga nåt om eksemen o berättade då att jag fått den krämen utskriven av en barnläkare o hon förbjöd mig att anv. den på mitt barn för den ska man tydligen inte anv. på barn, hon blev mkt upprörd över att en läkare skrivit ut den till oss!(kom inte ihåg om det var pga att den svider på mkt torr hud el. om det var ngt annat)...det var iaf. vad läkaren sa till oss!
  3. Linda
    #22

    det kan ju vara att det svider..

    vi har provat propyless o miniderm för att sedan övergå till essex (med karbamid) o den har varit den absolut bästa för oss! Fet, lätta att smörja på o svider inte! Hoppas ni hittar en bra!
  4. 22
    det kan ju vara att det svider.. vi har provat propyless o miniderm för att sedan övergå till essex (med karbamid) o den har varit den absolut bästa för oss! Fet, lätta att smörja på o svider inte! Hoppas ni hittar en bra!
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #23

    Ajaj, men i Fass

    står det faktiskt \"vuxna och barn\", fast å andra sidan inga åldrar.
    Det var ju himla synd att det inte var samma innehåll som i den receptfria, undrar just varför.
    Ska kolla med vår doktor nästa vecka iaf.
  6. 23
    Ajaj, men i Fass står det faktiskt \"vuxna och barn\", fast å andra sidan inga åldrar.
    Det var ju himla synd att det inte var samma innehåll som i den receptfria, undrar just varför.
    Ska kolla med vår doktor nästa vecka iaf.
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #24

    Vi har klarat oss...

    ...med rapsolja och bivaxkräm efter att vi idenitifierat vad barnet ifråga varit allergiskt emot. Dessutom har vi varit mycket försiktiga med vatten och betraktat tvål som ett (ibland nödvändigt) gift.
  8. 24
    Vi har klarat oss... ...med rapsolja och bivaxkräm efter att vi idenitifierat vad barnet ifråga varit allergiskt emot. Dessutom har vi varit mycket försiktiga med vatten och betraktat tvål som ett (ibland nödvändigt) gift.
  9. marie
    #25

    det står

    att amn inte skulle använda den på sår, så det kanske är därför, står även \"\"Barn är mer känsliga för absorption av propylenglykol via huden jämfört med vuxna\"\"
    , eksem kanske är i riskzonen men för \"bara\" torr hud borde ju fungera

    men väl värt ett samtal med läkaren
  10. 25
    det står att amn inte skulle använda den på sår, så det kanske är därför, står även \"\"Barn är mer känsliga för absorption av propylenglykol via huden jämfört med vuxna\"\"
    , eksem kanske är i riskzonen men för \"bara\" torr hud borde ju fungera

    men väl värt ett samtal med läkaren
  11. karinxxx
    #26

    Jag vet varför man inte får recept.

    Det måste vara en aktiv ingrediens i krämen för att den ska räknas som läkemedel och gå att skriva ut på recept. För att få locobase på recept kan man alltså välja locobase med karbamid, eller locobase LPL eller locobase med något annat i. Varken ren locobase eller locobase repair går att få på recept. LPL används av folk med torr hud, tex de som har iktyos. LPL står för mjölksyra, propylen... och någonting mer. Minns inte exakt.

    Jag tycker det var konstigt att det inte skulle funka på barn. Vet flera som använder det. Hon som sa det kanske hade dåliga erfarenheter av att använda det på barn? Var det förresten LPL eller repair hon reagerade på? Äsch det spelar ingen roll förresten.
  12. 26
    Jag vet varför man inte får recept. Det måste vara en aktiv ingrediens i krämen för att den ska räknas som läkemedel och gå att skriva ut på recept. För att få locobase på recept kan man alltså välja locobase med karbamid, eller locobase LPL eller locobase med något annat i. Varken ren locobase eller locobase repair går att få på recept. LPL används av folk med torr hud, tex de som har iktyos. LPL står för mjölksyra, propylen... och någonting mer. Minns inte exakt.

    Jag tycker det var konstigt att det inte skulle funka på barn. Vet flera som använder det. Hon som sa det kanske hade dåliga erfarenheter av att använda det på barn? Var det förresten LPL eller repair hon reagerade på? Äsch det spelar ingen roll förresten.
  13. karinxxx
    #27

    vi har prövat en del olika

    Det mesta SÅG väldigt fint ut på huden, men KÄNDES uppenbarligen inte bra, eftersom bebin skrek och vi fick nätterna förstörda. Vi har provat:

    locobase med karbamid: irriterar och kliar
    locobase LPL: svider förskräckligt när man just smörjt
    locobase (ren): gav dålig nattsömn
    miniderm: dålig nattsömn/skrikig
    propyderm: dålig nattsömn, gräsligt skrikig
    essex: dålig nattsöm

    Det var först när vi fick mildison som allt blev bra. Men det är ju inte så bra i längden att smörja in hela Parvel med cortisonkräm varje dag, om än den är mild... så vi ska prova försiktigt med essex igen.

    Jag tror att det är bra att börja försiktigt, typ smörja ena foten, för att sedan utöka dag efter dag. Vi har prövat med rapsolja, men hann inte så långt, för Parvel blev sjuk just då.

    Lycka till, berätta gärna vad du kommer fram till!
  14. 27
    vi har prövat en del olika Det mesta SÅG väldigt fint ut på huden, men KÄNDES uppenbarligen inte bra, eftersom bebin skrek och vi fick nätterna förstörda. Vi har provat:

    locobase med karbamid: irriterar och kliar
    locobase LPL: svider förskräckligt när man just smörjt
    locobase (ren): gav dålig nattsömn
    miniderm: dålig nattsömn/skrikig
    propyderm: dålig nattsömn, gräsligt skrikig
    essex: dålig nattsöm

    Det var först när vi fick mildison som allt blev bra. Men det är ju inte så bra i längden att smörja in hela Parvel med cortisonkräm varje dag, om än den är mild... så vi ska prova försiktigt med essex igen.

    Jag tror att det är bra att börja försiktigt, typ smörja ena foten, för att sedan utöka dag efter dag. Vi har prövat med rapsolja, men hann inte så långt, för Parvel blev sjuk just då.

    Lycka till, berätta gärna vad du kommer fram till!
  15. Linda
    #28

    det var LPL...

    repair talas det bara gott om!
  16. 28
    det var LPL... repair talas det bara gott om!
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #29

    Oliver avskyr LPL varianten men

    den är nog ändå bättre än tex Propyless.
    Men den svider också emellanåt. Men får du den på recept (det har vi) så är det ju bara att testa.

    Lycka till
  18. 29
    Oliver avskyr LPL varianten men den är nog ändå bättre än tex Propyless.
    Men den svider också emellanåt. Men får du den på recept (det har vi) så är det ju bara att testa.

    Lycka till
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #30

    jo visst är det klart men förklara

    det för en panikslagen 4½ åring är inte lätt. Han gråter å gråter å gråter, fäktas med armarna å stirrar med upspärrade ögon på oss som om vi håller på att ta ihjäl honom. Tycker så synd om honom.
    Ska försöka hitta en hudläkare som är bra på barn o som kan berätta för Oliver hur det funkar. Dt kan ju vi med men vi är ju mest dummast i hela världen när vi talar om sånt. Men vi smörjer ju så gott det går ändå.
    Men fram tills för några månsadersedan har det funkat trots svedan men han protesterar vilt nu , som sagt. Det är inte kul att hålla fast honom för att få smörja honom. Han är allt för lättväckt också för att göra det nrä han sover. Nåja... det löser sig.
  20. 30
    jo visst är det klart men förklara det för en panikslagen 4½ åring är inte lätt. Han gråter å gråter å gråter, fäktas med armarna å stirrar med upspärrade ögon på oss som om vi håller på att ta ihjäl honom. Tycker så synd om honom.
    Ska försöka hitta en hudläkare som är bra på barn o som kan berätta för Oliver hur det funkar. Dt kan ju vi med men vi är ju mest dummast i hela världen när vi talar om sånt. Men vi smörjer ju så gott det går ändå.
    Men fram tills för några månsadersedan har det funkat trots svedan men han protesterar vilt nu , som sagt. Det är inte kul att hålla fast honom för att få smörja honom. Han är allt för lättväckt också för att göra det nrä han sover. Nåja... det löser sig.
  21. smulan
    #31

    allt utan carbamid - det svider

    essex funkar bra
    bäst funkar dock (hälsokostaffären) Weleda med kamomill. Men den är alldeles för odryg...så det blir essex
  22. 31
    allt utan carbamid - det svider essex funkar bra
    bäst funkar dock (hälsokostaffären) Weleda med kamomill. Men den är alldeles för odryg...så det blir essex
  23. Maa
    #32

    men i fenuril är det väl

    urinsyran som svider (minns inte vad den heter på förpackningen)?
  24. 32
    men i fenuril är det väl urinsyran som svider (minns inte vad den heter på förpackningen)?
  25. Medlem sedan
    Oct 2018
    #33
    Hej Zirie! Här kan du få en hel del tips kring hur och med vad man ska smörja eksem samt lite annat att ätnka på. https://allergismart.se/chatt/anna-b...barn-och-eksem
  26. 33
    Hej Zirie! Här kan du få en hel del tips kring hur och med vad man ska smörja eksem samt lite annat att ätnka på. https://allergismart.se/chatt/anna-b...barn-och-eksem
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. mjukgörande kräm
    By zukits in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 12:56
  2. Basta? Inte Basta?
    By fsk_frida in forum Gravidsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 10:55
  3. Mjukgörande fotbad???
    By anonymt namn in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 22:56
  4. Mjukgörande fotbad????
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 21:09
  5. Basta eller inte basta?
    By jessicad in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 21:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar