Hur spika golvlist?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Hur spika golvlist?

    Trodde jag skulle bli tokig idag när jag skulle sätta våra golvsocklar. Längs ytterväggar och bärande väggar gick det ju bra att skjuta fast dem med spikpickan, men hur tusan gör man på väggarna som bara består av gips?! Spikarna fäster ju inte i gipset!! Ska man limma fast sk*ten med PL400 eller ska man ge upp och inte ha några golvlister eller vad ska man göra? *desperat*

    Jag frågade tom vår kontakt på Småa hur deras snickare gör, och då sa han att de skjuter fast dem. När jag frågade om det blev bra, om det fäste och blev snyggt, sa han nej men att de gjorde så ändå. Suck.

    Någon här som vet och har förslag?
  2. 1
    Hur spika golvlist? Trodde jag skulle bli tokig idag när jag skulle sätta våra golvsocklar. Längs ytterväggar och bärande väggar gick det ju bra att skjuta fast dem med spikpickan, men hur tusan gör man på väggarna som bara består av gips?! Spikarna fäster ju inte i gipset!! Ska man limma fast sk*ten med PL400 eller ska man ge upp och inte ha några golvlister eller vad ska man göra? *desperat*

    Jag frågade tom vår kontakt på Småa hur deras snickare gör, och då sa han att de skjuter fast dem. När jag frågade om det blev bra, om det fäste och blev snyggt, sa han nej men att de gjorde så ändå. Suck.

    Någon här som vet och har förslag?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Andra spikar??

    Vi har bott där det varit gipsväggar och inte haft problem med att spika dit golvlister. Bara på väggarna som var av betong.
    Kan det vara att det skall vara en annan typ av spik??
  4. 2
    Andra spikar?? Vi har bott där det varit gipsväggar och inte haft problem med att spika dit golvlister. Bara på väggarna som var av betong.
    Kan det vara att det skall vara en annan typ av spik??
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Längre spikar?

    Kanske skulle kunna vara en idé???

    Vi har inte haft problem med det! Däremot har vi faktiskt skruvat fast en list... (men säg det inte till nån...) Vi var tvungen att använda en lite tjockare bräda till list i sovrummet (laminatgolvet lämnade en 1-mm för stor springa för att kunna ha golvlist...)
  6. 3
    Längre spikar? Kanske skulle kunna vara en idé???

    Vi har inte haft problem med det! Däremot har vi faktiskt skruvat fast en list... (men säg det inte till nån...) Vi var tvungen att använda en lite tjockare bräda till list i sovrummet (laminatgolvet lämnade en 1-mm för stor springa för att kunna ha golvlist...)
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4

    men är det inte reglat

    vid golvet på gipsväggarna......om inte då är det illa
  8. 4
    men är det inte reglat vid golvet på gipsväggarna......om inte då är det illa
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Klart det är reglat

    Men det är metallreglar - försök spika i dem!

    Till Skrållan & Stello: De spikarna som är i pickan nu är hiskeligt långa, tycker jag (iaf 4 cm långa), så jag tror inte det blir bättre av ännu längre spik. Men det kanske finns annan spik som fäster bättre i gipset? Ska fråga på Bauhaus, de borde veta det...
  10. 5
    Klart det är reglat Men det är metallreglar - försök spika i dem!

    Till Skrållan & Stello: De spikarna som är i pickan nu är hiskeligt långa, tycker jag (iaf 4 cm långa), så jag tror inte det blir bättre av ännu längre spik. Men det kanske finns annan spik som fäster bättre i gipset? Ska fråga på Bauhaus, de borde veta det...
  11. Anonym
    #6

    Om du har lite tålamod...

    ..ska jag höra med maken när jag får tag i honom, återkommer senare ikväll!
  12. 6
    Om du har lite tålamod... ..ska jag höra med maken när jag får tag i honom, återkommer senare ikväll!
  13. Medlem sedan
    Jun 1999
    #7

    Har du ingen plyfa under?

    Inte bygger man väggar utan plyfa nuförtiden? Då slipper man bekymra sig över helvetesgipsväggar där allt rasar ner.
  14. 7
    Har du ingen plyfa under? Inte bygger man väggar utan plyfa nuförtiden? Då slipper man bekymra sig över helvetesgipsväggar där allt rasar ner.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    Gärna!

    Ska inte ut i huset igen ikväll! :-)
  16. 8
    Gärna! Ska inte ut i huset igen ikväll! :-)
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    Vi har kotlingar

    (dvs extra lager plyfa att skruva upp saker i) men inte i alla väggar och inte ända ner till golvlistnivån (hade inte en tanke på att vi skulle banka fast ngt där). Har du själv dubblat väggar och arbetat med plyfa förstår du nog varför vi inte har plyfa precis överallt. :-)
  18. 9
    Vi har kotlingar (dvs extra lager plyfa att skruva upp saker i) men inte i alla väggar och inte ända ner till golvlistnivån (hade inte en tanke på att vi skulle banka fast ngt där). Har du själv dubblat väggar och arbetat med plyfa förstår du nog varför vi inte har plyfa precis överallt. :-)
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10

    Jodå, man bygger väggar..

    utan plyfa nu för tiden. Det är nog mer regel än undantag.

    Har själv just lärt mig det där med plyfan och nu kommer inga nya väggar upp utan ;-)
  20. 10
    Jodå, man bygger väggar.. utan plyfa nu för tiden. Det är nog mer regel än undantag.

    Har själv just lärt mig det där med plyfan och nu kommer inga nya väggar upp utan ;-)
  21. Medlem sedan
    Jun 1999
    #11

    Synd

    Ja...att de, där nu kotlingar finns, inte går ända ner där nu listerna ska sitta. Till nästa hus som ni bygger kommer ni säkert att ha det :o).

    Själv lejde jag bort allt och de var beordrade att ha plyfa bakom varje gipsvägg :o)
  22. 11
    Synd Ja...att de, där nu kotlingar finns, inte går ända ner där nu listerna ska sitta. Till nästa hus som ni bygger kommer ni säkert att ha det :o).

    Själv lejde jag bort allt och de var beordrade att ha plyfa bakom varje gipsvägg :o)
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Jä rajt! ;-)

    Kommer aldrig mer bygga hus, det lovar och svär jag! :-)

    Men visst, den dagen jag ska bygga en vägg nästa gång så ska det kotlas ner till golvnivå. ;-)
  24. 12
    Jä rajt! ;-) Kommer aldrig mer bygga hus, det lovar och svär jag! :-)

    Men visst, den dagen jag ska bygga en vägg nästa gång så ska det kotlas ner till golvnivå. ;-)
  25. Anonym
    #13

    Här kommer svaret

    Snickar-maken svarar att det blir bäst att limma, han trodde det skulle räcka med PL200 men har ni PL400 så kan ni ju ta det. Eller så kunde ni ta bygglim.
  26. 13
    Här kommer svaret Snickar-maken svarar att det blir bäst att limma, han trodde det skulle räcka med PL200 men har ni PL400 så kan ni ju ta det. Eller så kunde ni ta bygglim.
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    Det funkar alltså?

    Att limma fast träsockeln på målad gipsvägg med PL400? Toppen!!!

    Tack för svaret!
  28. 14
    Det funkar alltså? Att limma fast träsockeln på målad gipsvägg med PL400? Toppen!!!

    Tack för svaret!
  29. Medlem sedan
    Dec 2009
    #15
    Nu finns ett lim som heter Pattex No More Nails. Testade det häromdagen på en trilskande golvlist. Funkar suveränt.

    www.pattex.se finns en film som jag kollade på innan. Använde vanlig patron, vilket var lite kladdigt. Har inte hittat den där tryckpatronen dom använder, lite tråkigt att dom gör film på en grej som inte går att få tag på. Nån som vet var jag kan köpa den?
  30. 15
    Nu finns ett lim som heter Pattex No More Nails. Testade det häromdagen på en trilskande golvlist. Funkar suveränt.

    www.pattex.se finns en film som jag kollade på innan. Använde vanlig patron, vilket var lite kladdigt. Har inte hittat den där tryckpatronen dom använder, lite tråkigt att dom gör film på en grej som inte går att få tag på. Nån som vet var jag kan köpa den?

Liknande trådar

  1. Apropå att spika
    By -Kikou- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 03:14
  2. Hamra spika borra
    By Miah in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 20:39
  3. Ska vi spika tid för onsdag??
    By Therese & 3 små barn in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 07:08
  4. Golvlist
    By -Esmeralda- in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 09:09
  5. Spika på lillebror
    By Carin m grabbarna in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 19:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar