UVI-symtom fast ingen UVI?
Kropp & hälsa
  1. Cat med K & S
    #1

    UVI-symtom fast ingen UVI?

    Jag får relativt ofta problem med urinblåsan, och 5-6 ggr förra året rände jag iväg till vårdcentralen med urinprovet i högsta hugg, eftersom jag var helt säker på att jag höll på att få UVI. Men varje gång har provet varit negativt! Alltså ingen UVI. Och sen några dagar senare har besvären klingat av. Ofta händer det här ett par dagar före mens, kan någon förstå sambandet? Inte jag!

    Men det händer även annars - som nu. Som tur är har jag ingen sveda, bara en stark kissnödighetskänsla hela tiden och jag upplever även att urinet liksom \"rinner\" saktare, alltså tar längre tid på sig att komma ut...
    Vi hade sex häromdagen men jag kissade och duschade direkt efteråt så jag tycker inte att det borde ha gett mig uvibesvär.

    Vad kan jag göra förutom det uppenbara (dricka mkt, dricka surt, hålla sig varm etc)?
    Tacksam för hjälp!
  2. 1
    UVI-symtom fast ingen UVI? Jag får relativt ofta problem med urinblåsan, och 5-6 ggr förra året rände jag iväg till vårdcentralen med urinprovet i högsta hugg, eftersom jag var helt säker på att jag höll på att få UVI. Men varje gång har provet varit negativt! Alltså ingen UVI. Och sen några dagar senare har besvären klingat av. Ofta händer det här ett par dagar före mens, kan någon förstå sambandet? Inte jag!

    Men det händer även annars - som nu. Som tur är har jag ingen sveda, bara en stark kissnödighetskänsla hela tiden och jag upplever även att urinet liksom \"rinner\" saktare, alltså tar längre tid på sig att komma ut...
    Vi hade sex häromdagen men jag kissade och duschade direkt efteråt så jag tycker inte att det borde ha gett mig uvibesvär.

    Vad kan jag göra förutom det uppenbara (dricka mkt, dricka surt, hålla sig varm etc)?
    Tacksam för hjälp!
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Be läkaren om en sak

    Be om en remiss till urolog så att dom kan göra en cystoskopi i din urinblåsa. Där kan dom tex se om det finns nån infektion på själva urinblåseväggen, vilket kan ge UVI symptom men inte visar något vid vanlig UVI test.
  4. 2
    Be läkaren om en sak Be om en remiss till urolog så att dom kan göra en cystoskopi i din urinblåsa. Där kan dom tex se om det finns nån infektion på själva urinblåseväggen, vilket kan ge UVI symptom men inte visar något vid vanlig UVI test.
  5. MammaMu
    #3

    detta har jag också haft ...

    Jag var också till Vårdcentralen och de har gjort olika tester, utan resultat. Nu senast så var det remiss till urolog som vart aktuellt. men mina symptom klingade av och försvann. Så vi bestämde att nästa gång det kommer får jag remiss direkt.

    I alla fall så har jag märkt att jag också blir lite \"trög i flödet liksom\" emellanåt. Mitt problem då (egen teori) är att jag pressar ut kisset liksom, det känns trögt att kissa och det känns som om allt inte kommer och då pressar jag på mer för att få ut det sista. Då kommer den här kissnödighetskänslan direkt efter toabesöket. För mig blev det nästan psykiskt, speciellt innan sänggåendet, då tänkt jag på det hela tiden.

    Min lösning ...

    Jag gjorde så att jag drack ovanligt mycket vätska och försökte att hålla mig lite längre samt att jag försökte att inte pressa ut det sista utan låta kisset rinna ut utan att jag ansträngde mig. Och tack och lov blev det bättre efter hand och nu är det helt borta. Jag kommer aldrig mer att försöka snabba på kissandet igen genom att pressa på. Min läkare sa att det kan bli små sår i urinröret om man pressar på för mycket.

    Hoppas att det löser sig för dig. Jag har som sagt haft detta ett par gånger och nu senast var det jättejobbigt och jag blev väldigt orolig men det löste sig jättebra för mig.

    Händer det mig igen kommer jag att söka doktorn direkt.
  6. 3
    detta har jag också haft ... Jag var också till Vårdcentralen och de har gjort olika tester, utan resultat. Nu senast så var det remiss till urolog som vart aktuellt. men mina symptom klingade av och försvann. Så vi bestämde att nästa gång det kommer får jag remiss direkt.

    I alla fall så har jag märkt att jag också blir lite \"trög i flödet liksom\" emellanåt. Mitt problem då (egen teori) är att jag pressar ut kisset liksom, det känns trögt att kissa och det känns som om allt inte kommer och då pressar jag på mer för att få ut det sista. Då kommer den här kissnödighetskänslan direkt efter toabesöket. För mig blev det nästan psykiskt, speciellt innan sänggåendet, då tänkt jag på det hela tiden.

    Min lösning ...

    Jag gjorde så att jag drack ovanligt mycket vätska och försökte att hålla mig lite längre samt att jag försökte att inte pressa ut det sista utan låta kisset rinna ut utan att jag ansträngde mig. Och tack och lov blev det bättre efter hand och nu är det helt borta. Jag kommer aldrig mer att försöka snabba på kissandet igen genom att pressa på. Min läkare sa att det kan bli små sår i urinröret om man pressar på för mycket.

    Hoppas att det löser sig för dig. Jag har som sagt haft detta ett par gånger och nu senast var det jättejobbigt och jag blev väldigt orolig men det löste sig jättebra för mig.

    Händer det mig igen kommer jag att söka doktorn direkt.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Falskt negativt resultat ?

    Har de gjort en urinodling eller bara tagit en urinsticka? Har vidare utredning varit aktuell?

    Mitt bonustips (som är föga vetenskapligt) är Tranbärskapslar. Är annars mkt skeptisk till naturläkemedel men detta fungerar faktiskt på mig.
    Lycka till!
  8. 4
    Falskt negativt resultat ? Har de gjort en urinodling eller bara tagit en urinsticka? Har vidare utredning varit aktuell?

    Mitt bonustips (som är föga vetenskapligt) är Tranbärskapslar. Är annars mkt skeptisk till naturläkemedel men detta fungerar faktiskt på mig.
    Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    jag har uretrit...

    dvs kronisk urinrörsinflammation...den yttrar sig så som du beskriver. min är stressrelaterad, så stressar jag blir det värre vissa dagar är det bra. Man har gjort cystoskopi och behandlat med allt som går, det jag känner funkar någorlunda är kollodialt silver (köper på häslokost en liter för 299) det håller besvären i schack men som sagt det kommer o går. Har haft detta i 4 år nu.
  10. 5
    jag har uretrit... dvs kronisk urinrörsinflammation...den yttrar sig så som du beskriver. min är stressrelaterad, så stressar jag blir det värre vissa dagar är det bra. Man har gjort cystoskopi och behandlat med allt som går, det jag känner funkar någorlunda är kollodialt silver (köper på häslokost en liter för 299) det håller besvären i schack men som sagt det kommer o går. Har haft detta i 4 år nu.
  11. MammaMu
    #6

    måste bara fråga ...

    hur diagnostiserades du? Kunde de se på en urinodling (som skickas till lab) att du har en inflammation? Enl. min läkare på VC kan man se om man har sådana bakterier på en sådan odling. Min odling var negativ.
  12. 6
    måste bara fråga ... hur diagnostiserades du? Kunde de se på en urinodling (som skickas till lab) att du har en inflammation? Enl. min läkare på VC kan man se om man har sådana bakterier på en sådan odling. Min odling var negativ.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    svar..

    nej man kan inte ta en odling, alla tester o odlingar på mig visar negativt, inga bakterier kan påvisas, men vad jag förstod så är det alltså en inflammation, inte orsakad av bakterier, därför syns det inte på en odling.
    Jag har haft alla möjliga doktorer o alla möjliga svar, o alla möjliga mediciner..men tyvärr är dom verkningslösa...
    det enda jag kan göra nu är att få en särsklid penicillinsalva införd ett par dagar i veckan i urinröret i några veckors tid, men jag som avskyr katetrar o allt, (dom fick söva ner mig för cystoskopin) fasar för det, och det är inte säkert det fungerar ändå eftersom den alltid återkommer innan mens och när jag är stressad:-(
    silverklorid kan man med föra upp med hjälp av kateter men en del läkare säger att det inte har så god effekt.
    men kollodialt silver kan faktiskt rekommenderas.
    tranbärsjuice (den dyra osockrade) kan funka om det är en osynlig urinvägsinfektion du har, kapslarna hade inte lika bra effekt på mig, jag hade mkt urinvägsinfektioner förr, och då var tranbärsjuicen kanon, men som sagt nu när det är en uretrit så
    vet jag inte vad som hjälper tyvärr...men det är ju inte säkert att du har det!
  14. 7
    svar.. nej man kan inte ta en odling, alla tester o odlingar på mig visar negativt, inga bakterier kan påvisas, men vad jag förstod så är det alltså en inflammation, inte orsakad av bakterier, därför syns det inte på en odling.
    Jag har haft alla möjliga doktorer o alla möjliga svar, o alla möjliga mediciner..men tyvärr är dom verkningslösa...
    det enda jag kan göra nu är att få en särsklid penicillinsalva införd ett par dagar i veckan i urinröret i några veckors tid, men jag som avskyr katetrar o allt, (dom fick söva ner mig för cystoskopin) fasar för det, och det är inte säkert det fungerar ändå eftersom den alltid återkommer innan mens och när jag är stressad:-(
    silverklorid kan man med föra upp med hjälp av kateter men en del läkare säger att det inte har så god effekt.
    men kollodialt silver kan faktiskt rekommenderas.
    tranbärsjuice (den dyra osockrade) kan funka om det är en osynlig urinvägsinfektion du har, kapslarna hade inte lika bra effekt på mig, jag hade mkt urinvägsinfektioner förr, och då var tranbärsjuicen kanon, men som sagt nu när det är en uretrit så
    vet jag inte vad som hjälper tyvärr...men det är ju inte säkert att du har det!
  15. Cat med K & S
    #8

    Tack för ditt svar...

    det låter ju inte så kul det där. Jag hoppas att jag inte har det men det är väl möjligt. Å andra sidan går det ju att leva med, så länge det inte direkt svider är det uthärdligt, jag känner mig ju \"bara\" kissnödig.

    Under min första förlossning fick jag kateter och då undrade barnmorskan om jag hade mycket UVI, men jag sa nej. Hon menade då att hon tyckte att mitt urinrör såg rött och \"känsligt\" ut, så jag kanske är väldigt känslig.

    Är det jobbigt att genomföra en cystologi då? Gör det ont eller är det mer ett obehag?
    Jag fortsätter här hemma med att dricka surt och mycket...

    Tack för ditt svar!
  16. 8
    Tack för ditt svar... det låter ju inte så kul det där. Jag hoppas att jag inte har det men det är väl möjligt. Å andra sidan går det ju att leva med, så länge det inte direkt svider är det uthärdligt, jag känner mig ju \"bara\" kissnödig.

    Under min första förlossning fick jag kateter och då undrade barnmorskan om jag hade mycket UVI, men jag sa nej. Hon menade då att hon tyckte att mitt urinrör såg rött och \"känsligt\" ut, så jag kanske är väldigt känslig.

    Är det jobbigt att genomföra en cystologi då? Gör det ont eller är det mer ett obehag?
    Jag fortsätter här hemma med att dricka surt och mycket...

    Tack för ditt svar!
  17. Cat med K & S
    #9

    Jo, de odlar

    Varje gång jag har lämnat prov på VC har de gjort en odling efter att teststickan visat neg. Även odligen har varit negativ. Vidare utredning har inte varit aktuell eftersom det har gått över efteråt.

    Den här gången har jag inte varit på VC än eftersom jag anar att det inte kommer visa något ändå. Imorgon ska jag köpa teststrips på apoteket så får vi se sen.
    Det började i lördags morse och jag hoppas att det snart ger sig... Jag ska även skaffa tranbärskapslar.
  18. 9
    Jo, de odlar Varje gång jag har lämnat prov på VC har de gjort en odling efter att teststickan visat neg. Även odligen har varit negativ. Vidare utredning har inte varit aktuell eftersom det har gått över efteråt.

    Den här gången har jag inte varit på VC än eftersom jag anar att det inte kommer visa något ändå. Imorgon ska jag köpa teststrips på apoteket så får vi se sen.
    Det började i lördags morse och jag hoppas att det snart ger sig... Jag ska även skaffa tranbärskapslar.
  19. Cat med K & S
    #10

    Tack + fråga

    Vad gör de OM det finns en infektion då? Får man penicillin då?
    Är det besvärligt att vara med om en cystoskopi?
  20. 10
    Tack + fråga Vad gör de OM det finns en infektion då? Får man penicillin då?
    Är det besvärligt att vara med om en cystoskopi?
  21. Cat med K & S
    #11

    Tack MammaMu

    Tack för ditt svar! Det låter besvärligt för dig och din teori kanske kan stämma. Jag vet att jag har lite tendens till s.k stressblåsa ibland, jag trycker som du säger ut lite extra skvättar. Jag går dock inte så jätteofta på toa.
    Den här gången tror jag att det kanske hade att göra med att jag och min man hade sex, ändå... Det är väl en klassisk källa till UVI? Även om man tvättar sig efteråt kan det väl slinka in lite bakterier i urinröret.

    Och den här gången är det inte psykiskt, det är jättetydligt och jag känner mig jättekissnödig hela tiden, utan att jag tänker på det...
  22. 11
    Tack MammaMu Tack för ditt svar! Det låter besvärligt för dig och din teori kanske kan stämma. Jag vet att jag har lite tendens till s.k stressblåsa ibland, jag trycker som du säger ut lite extra skvättar. Jag går dock inte så jätteofta på toa.
    Den här gången tror jag att det kanske hade att göra med att jag och min man hade sex, ändå... Det är väl en klassisk källa till UVI? Även om man tvättar sig efteråt kan det väl slinka in lite bakterier i urinröret.

    Och den här gången är det inte psykiskt, det är jättetydligt och jag känner mig jättekissnödig hela tiden, utan att jag tänker på det...
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    Om

    dom hittar något där så finns flera olika behandlingar. Man testar med bla. antibiotika,
    silverkloridlösning m.m. Det finns ingen universal lösning utan det är vad personen känner fungerar bäst.
    Cystoskopi upplever inte jag som besvärlig.
    Man får lägga sig i en gynstol, man blir tvättad.
    Sen för dom bedövningsgel en liten bit in i urinröret och utanför innan dom sen för in själva slangen.
    Slangen är ungefär som en knappnålstjock.
    Koncentrar mig oftast på andningen för att vara så avslappnad som möjligt.
    Själva undersökningen tar inte lång tid.
  24. 12
    Om dom hittar något där så finns flera olika behandlingar. Man testar med bla. antibiotika,
    silverkloridlösning m.m. Det finns ingen universal lösning utan det är vad personen känner fungerar bäst.
    Cystoskopi upplever inte jag som besvärlig.
    Man får lägga sig i en gynstol, man blir tvättad.
    Sen för dom bedövningsgel en liten bit in i urinröret och utanför innan dom sen för in själva slangen.
    Slangen är ungefär som en knappnålstjock.
    Koncentrar mig oftast på andningen för att vara så avslappnad som möjligt.
    Själva undersökningen tar inte lång tid.

Liknande trådar

  1. Röda hund symtom fast
    By Jehia in forum Barnsjukdomar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 17:15
  2. fast ingen
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 18:14
  3. magknip fast ingen
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 20:16
  4. SöS-besök (fast ingen bebis dårå)
    By Zandra m Aniara&Eli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 08:45
  5. OTH USA-takt, fast ingen spoiler..
    By Terese in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 08:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar