Kuvertavgift och present?
Hem & fritid
  1. Maria
    #1

    Kuvertavgift och present?

    Hej!

    Vi är bjudna på bröllop med kuvertavgift. Helt ok tycker jag men det jag funderar på är dels, förväntar de sig presenter också? Det står inget i inbjudan att de undanber sig det - hur ska vi tänka?! Det är avlägsna släktingar så det känns ju lite pinsamt att ringa och fråga... Sen står det inget om vad det kostar för barn. Det står bara 300kr. För oss blir det då 1200 kr vilket känns lite väl saftigt. Eller kan det vara så att barn inte är bjudna?!? Hur ska vi tänka/göra?!?
  2. 1
    Kuvertavgift och present? Hej!

    Vi är bjudna på bröllop med kuvertavgift. Helt ok tycker jag men det jag funderar på är dels, förväntar de sig presenter också? Det står inget i inbjudan att de undanber sig det - hur ska vi tänka?! Det är avlägsna släktingar så det känns ju lite pinsamt att ringa och fråga... Sen står det inget om vad det kostar för barn. Det står bara 300kr. För oss blir det då 1200 kr vilket känns lite väl saftigt. Eller kan det vara så att barn inte är bjudna?!? Hur ska vi tänka/göra?!?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Hmmm

    Kuvertavgift borde väl innebära ingen present tycker jag, men himla svårt när det inte står något!

    Kanske är det så att man gärna får ta med barn om man vill och har råd??
  4. 2
    Hmmm Kuvertavgift borde väl innebära ingen present tycker jag, men himla svårt när det inte står något!

    Kanske är det så att man gärna får ta med barn om man vill och har råd??
  5. JessicaF
    #3

    Vad står det på inbjudan?

    Står det Maria och Mariasman Mariasson eller står det till FAMILJEN Mariasson? - där kan man få en ledtråd till vilka som egentligen är bjudna och är tänkta ska komma.

    Det där med kuvertavgift och presenter vågar jag inte uttala mig om...
  6. 3
    Vad står det på inbjudan? Står det Maria och Mariasman Mariasson eller står det till FAMILJEN Mariasson? - där kan man få en ledtråd till vilka som egentligen är bjudna och är tänkta ska komma.

    Det där med kuvertavgift och presenter vågar jag inte uttala mig om...
  7. Maria
    #4

    Det står...

    bara min mans och mitt namn. Fast det känns ju lite knepigt att man ska behöva leka detektiv för att förstå inbjudan... Om de inte vill ha barn med så kan jag ju tycka att de på något sätt borde formulera det. Sen vet jag ju inte hur kul mina yrväder tycker att det är om det är låååång middag med tal osv. Att det ska vara så krångligt :-/
  8. 4
    Det står... bara min mans och mitt namn. Fast det känns ju lite knepigt att man ska behöva leka detektiv för att förstå inbjudan... Om de inte vill ha barn med så kan jag ju tycka att de på något sätt borde formulera det. Sen vet jag ju inte hur kul mina yrväder tycker att det är om det är låååång middag med tal osv. Att det ska vara så krångligt :-/
  9. Maria
    #5

    Ja

    Jag håller med. Jag tycker det blir lite väl mycket att begära av sina gäster att de dels ska betala mat och sen även köpa presenter. Vi får se hur vi gör. Min man ska försöka luska lite.

    Det där med barnen blir jag inte heller klok på. Som jag skrev nedan så vet jag inte hur kul de har på en lååång formell middag, särskilt som det kanske inte är fler barn med?
  10. 5
    Ja Jag håller med. Jag tycker det blir lite väl mycket att begära av sina gäster att de dels ska betala mat och sen även köpa presenter. Vi får se hur vi gör. Min man ska försöka luska lite.

    Det där med barnen blir jag inte heller klok på. Som jag skrev nedan så vet jag inte hur kul de har på en lååång formell middag, särskilt som det kanske inte är fler barn med?
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    I så fall

    är barnen inte bjudna, om deras namn inte står med.
  12. 6
    I så fall är barnen inte bjudna, om deras namn inte står med.
  13. W
    #7

    Inte så krångligt

    Precis som Annika säger är det så att de personer som nämns vid namn är inbjudna, de som inte nämns (barnen) är inte bjudna. Det är ganska vanligt att barn inte bjuds med till bröllop, det kanske inte finns plats för alla, och det är inte roligt för barnen med lång middag med en massa tal, föräldrarna kan inte slappna av, för att inte tala om att ett gäng småbarn i vissa sammanhang faktiskt kan vara störande.
    När det gäller kombinationen present och kuvertavgift: En stor fest med kuvertavgift, precis som alla andra fester, ligger det ändå mycket arbete bakom, och ofta täcker kuvertavgiften inte hela kostnaden. Men present är inget som brudpar kan begära eller förvänta sig, present är något som man ger för att min vill ge det (OK att det finns viss kutym också). Presenten är inte en \"betalning\" för en fest. Om någon god vän gifter sig \"i smyg\", utan fest, ger man väl ändå någon liten present nästa gång man träffas? Det brukar åtminstone jag göra.
    Jag tycker nog att man bör ta med sig en present även till en bröllopsfest med kuvertavgift, låt vara att den kan vara lite enklare än den annars skulle vara (de flesta av oss har ju begränsade resurser). Jag var för en tid sen bjuden till ett bröllop där de uttryckligen skrev att de istället för presenter ville ha bidrag till festen. Men jag och 4 väninnor köpte tillsammans en present, en flaska portvin (inte den billigaste sorten, men inget märkvärdigt) och en fin karaff i en antikaffär (ingen antikvitet, utan från 40-50-tal, fin men inte dyr). Det blev ingen stor summa per person, men uppskattades, tror jag, som den vänliga gest den var menad som. Köp en fin grytlapp, en kökshandduk, 2 muggar, en brödkorg, vad som helst, eller gå ihop med några andra om något lite större (men inte alltför stort) men gå inte helt tomhänt.
    Ha det så kul!
  14. 7
    Inte så krångligt Precis som Annika säger är det så att de personer som nämns vid namn är inbjudna, de som inte nämns (barnen) är inte bjudna. Det är ganska vanligt att barn inte bjuds med till bröllop, det kanske inte finns plats för alla, och det är inte roligt för barnen med lång middag med en massa tal, föräldrarna kan inte slappna av, för att inte tala om att ett gäng småbarn i vissa sammanhang faktiskt kan vara störande.
    När det gäller kombinationen present och kuvertavgift: En stor fest med kuvertavgift, precis som alla andra fester, ligger det ändå mycket arbete bakom, och ofta täcker kuvertavgiften inte hela kostnaden. Men present är inget som brudpar kan begära eller förvänta sig, present är något som man ger för att min vill ge det (OK att det finns viss kutym också). Presenten är inte en \"betalning\" för en fest. Om någon god vän gifter sig \"i smyg\", utan fest, ger man väl ändå någon liten present nästa gång man träffas? Det brukar åtminstone jag göra.
    Jag tycker nog att man bör ta med sig en present även till en bröllopsfest med kuvertavgift, låt vara att den kan vara lite enklare än den annars skulle vara (de flesta av oss har ju begränsade resurser). Jag var för en tid sen bjuden till ett bröllop där de uttryckligen skrev att de istället för presenter ville ha bidrag till festen. Men jag och 4 väninnor köpte tillsammans en present, en flaska portvin (inte den billigaste sorten, men inget märkvärdigt) och en fin karaff i en antikaffär (ingen antikvitet, utan från 40-50-tal, fin men inte dyr). Det blev ingen stor summa per person, men uppskattades, tror jag, som den vänliga gest den var menad som. Köp en fin grytlapp, en kökshandduk, 2 muggar, en brödkorg, vad som helst, eller gå ihop med några andra om något lite större (men inte alltför stort) men gå inte helt tomhänt.
    Ha det så kul!
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8

    Solklart

    Endast du och din man är bjudna, det är regeln när man skriver en inbjudan, de som står på inbjudan är de som är bjudna. Står barnens namn med eller om det står \"familjen\" så är alla i familjen inbjudna.
    Eftersom de har kuvertavgift \"skall\" ni inte köpa ngn present, om ni inte vill förstås - presenten är ju att ni betalar för er på bröllopet
  16. 8
    Solklart Endast du och din man är bjudna, det är regeln när man skriver en inbjudan, de som står på inbjudan är de som är bjudna. Står barnens namn med eller om det står \"familjen\" så är alla i familjen inbjudna.
    Eftersom de har kuvertavgift \"skall\" ni inte köpa ngn present, om ni inte vill förstås - presenten är ju att ni betalar för er på bröllopet
  17. W
    #9

    Present är INTE

    \"att ni betalar för er på bröllopet\".
    Så här skriver etikettgurun Magdalena Ribbing:
    \"En bröllopspresent är inte en betalning för att
    man har fått vara med på vigsel och fest. Då är
    idén med gåvan missförstådd, även om det är
    ganska vanligt att presenten tolkas just så: som en kvittering av bröllopsfestligheterna. Men det ska inte vara på det sättet; bröllopspresenten ska ges för att givaren därmed vill önska brudparet lycka och glädje med denna gåva. Den har alltså ingenting med festens storlek, den så kallade kuvertavgiften, närvaro vid vigseln att göra, utan är en omtanke och lyckönskan från givaren. \"
  18. 9
    Present är INTE \"att ni betalar för er på bröllopet\".
    Så här skriver etikettgurun Magdalena Ribbing:
    \"En bröllopspresent är inte en betalning för att
    man har fått vara med på vigsel och fest. Då är
    idén med gåvan missförstådd, även om det är
    ganska vanligt att presenten tolkas just så: som en kvittering av bröllopsfestligheterna. Men det ska inte vara på det sättet; bröllopspresenten ska ges för att givaren därmed vill önska brudparet lycka och glädje med denna gåva. Den har alltså ingenting med festens storlek, den så kallade kuvertavgiften, närvaro vid vigseln att göra, utan är en omtanke och lyckönskan från givaren. \"
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    jo men...

    bara en undran?
    jag har en snål kompis dvs ja räknar på allt, unnar ingen annan något etc...
    hon ska snart gifta sig, och vill inte \"slänga ut pengar på en fest o ge andra massa mat mm\" som hon sa,
    nu ska dom ha lite papptallrikar o grillmat efteråt för att det inte ska vara helt tomt, men inte är det kul att köpa en dyr bröllopsgåva när man som gäst inte \"får kosta något\" (dessutom vet jag dom har gott ställt, men som sagt hon är minst sagt sparsam)
    men själv ska man köpa dyr bröllopsgåva?
    nu låter jag väl snål själv, men det är bara när det gäller henne jag är det just för hennes ibland riktigt dumsnåla sätt att fungera...
    vi är bjudna på bröllopet muntligt(vill inte slösa pengar på inbjudningskort) så jag antar vi måste ha med oss något som gåva, men särskilt kul är det inte även om gåvan inte är ett kvitto för en bra fest..
    men det ska väl vara lite lika, bjuder man på fest o mat o tårta så har man ju som gäst även bjudit till själv.
    vet man att det inte ens blir bröllopstårta för \"det är för dyrt\"
    då är det inte lika kul att gå att köpa någon dyr present? tänker jag helt fel nu?
  20. 10
    jo men... bara en undran?
    jag har en snål kompis dvs ja räknar på allt, unnar ingen annan något etc...
    hon ska snart gifta sig, och vill inte \"slänga ut pengar på en fest o ge andra massa mat mm\" som hon sa,
    nu ska dom ha lite papptallrikar o grillmat efteråt för att det inte ska vara helt tomt, men inte är det kul att köpa en dyr bröllopsgåva när man som gäst inte \"får kosta något\" (dessutom vet jag dom har gott ställt, men som sagt hon är minst sagt sparsam)
    men själv ska man köpa dyr bröllopsgåva?
    nu låter jag väl snål själv, men det är bara när det gäller henne jag är det just för hennes ibland riktigt dumsnåla sätt att fungera...
    vi är bjudna på bröllopet muntligt(vill inte slösa pengar på inbjudningskort) så jag antar vi måste ha med oss något som gåva, men särskilt kul är det inte även om gåvan inte är ett kvitto för en bra fest..
    men det ska väl vara lite lika, bjuder man på fest o mat o tårta så har man ju som gäst även bjudit till själv.
    vet man att det inte ens blir bröllopstårta för \"det är för dyrt\"
    då är det inte lika kul att gå att köpa någon dyr present? tänker jag helt fel nu?
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11

    nej

    men som sagt är ju bröllopspresent frivilligt. Skulle i det fallet kanske ge en lite mindre present. Men eftersom JAG gillar att ge, så skulle jag i vilket fall som helst gett något.
  22. 11
    nej men som sagt är ju bröllopspresent frivilligt. Skulle i det fallet kanske ge en lite mindre present. Men eftersom JAG gillar att ge, så skulle jag i vilket fall som helst gett något.
  23. Medlem sedan
    Sep 2001
    #12

    bara ni är bjudna

    eftersom bara era namn står på inbjudan.
    Present är alltid frivilligt. Normalt är det att komma med present, men det går bra att komma utan om det är kuvertavgift.
    Jag personligen skulle gett en present, kanske en lite mindre än om inte skulle vara kuvertavgift. Men det är helt upp till er.
  24. 12
    bara ni är bjudna eftersom bara era namn står på inbjudan.
    Present är alltid frivilligt. Normalt är det att komma med present, men det går bra att komma utan om det är kuvertavgift.
    Jag personligen skulle gett en present, kanske en lite mindre än om inte skulle vara kuvertavgift. Men det är helt upp till er.
  25. W
    #13

    Men gladmymlan

    vem har sagt att du måste köpa en dyr present? Köp något som du tror brudparet har glädje och nytta av, något som du vill ge dem, det behöver inte alls vara särskilt dyrt. Och om du inte tycker festen verkar kul kan du ju tacka nej.
  26. 13
    Men gladmymlan vem har sagt att du måste köpa en dyr present? Köp något som du tror brudparet har glädje och nytta av, något som du vill ge dem, det behöver inte alls vara särskilt dyrt. Och om du inte tycker festen verkar kul kan du ju tacka nej.
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Till gladmymlan...

    Om jag vore du skulle jag köpa en gåva, men jag skulle köpa den på rea...dvs betala lite för något som ser mycket ut. Helt i brudens sätt att vara, tänka och agera.
  28. 14
    Till gladmymlan... Om jag vore du skulle jag köpa en gåva, men jag skulle köpa den på rea...dvs betala lite för något som ser mycket ut. Helt i brudens sätt att vara, tänka och agera.
  29. Medlem sedan
    Jun 2001
    #15

    Men köp...

    något symboliskt eller gör en tavla själv eller liknande...dvs ge något med omtanke i som inte kostar så mycket pengar.
  30. 15
    Men köp... något symboliskt eller gör en tavla själv eller liknande...dvs ge något med omtanke i som inte kostar så mycket pengar.
  31. Maria
    #16

    Tack för alla svar!

    Vi har blivit lite klokare :-)
  32. 16
    Tack för alla svar! Vi har blivit lite klokare :-)
  33. Medlem sedan
    Mar 2002
    #17

    Till gladmymlan

    Det jag skrev är min högst personliga åsikt, som jag nog vill påstå, delas med en hel del andra människor. Jag anser att om man betalat kuvertavgift köper man bara present om man känner för det och då för en bra mycket billigare penning än annars.

    Men eftersom du citerar Magdalena Ribbing så får väl jag göra det med, nedan ser du vad hon skriver om kuvertavgifter och bröllopspresenter

    \"Om man har en bröllopsfest där gästerna ska betala för sig, så måste detta ovillkorligen anges på inbjudan, så att de som inte vill eller kan betala för att gå på festen har möjlighet att tacka nej. Det måste också uttryckligen stå att betalningen, eller kuvertavgiften, är i stället för bröllopspresent. Annars blir det enbart pretentiöst och fel.\"
  34. 17
    Till gladmymlan Det jag skrev är min högst personliga åsikt, som jag nog vill påstå, delas med en hel del andra människor. Jag anser att om man betalat kuvertavgift köper man bara present om man känner för det och då för en bra mycket billigare penning än annars.

    Men eftersom du citerar Magdalena Ribbing så får väl jag göra det med, nedan ser du vad hon skriver om kuvertavgifter och bröllopspresenter

    \"Om man har en bröllopsfest där gästerna ska betala för sig, så måste detta ovillkorligen anges på inbjudan, så att de som inte vill eller kan betala för att gå på festen har möjlighet att tacka nej. Det måste också uttryckligen stå att betalningen, eller kuvertavgiften, är i stället för bröllopspresent. Annars blir det enbart pretentiöst och fel.\"

Liknande trådar

  1. Rimlig kuvertavgift
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:58
  2. Både kuvertavgift OCH present?
    By Snåljåpen in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 21:05
  3. Det här med kuvertavgift
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 09:24
  4. Kuvertavgift
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 17:19
  5. Kuvertavgift
    By -Maria N- in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar