hur mycket vågar vi låna upp?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    hur mycket vågar vi låna upp?

    Skall prata med SBAB idag. Har köpt ett hus för 2,3 mille med badrum o kök i original. (1964) Likadana hus brevid har gått för 2,6 men med renoverade badrum. Och kök. Vi MÅSTE renovera badrummet då det är 60-tal och inte fuktspärrat. Nu till frågan. Vi behöver 100 000:- till kök och badrum. Men om vi FÅR låna 150 000:- skall vi göra det då? Det är ju förmånligare att då tex lägga undan 50 000:- ,för ny bil måste vi ha inom ett par år. Eller hur skulle ni göra? Är inte såå peppad på att låna ihjäl mig, men då chansen finns?
  2. 1
    hur mycket vågar vi låna upp? Skall prata med SBAB idag. Har köpt ett hus för 2,3 mille med badrum o kök i original. (1964) Likadana hus brevid har gått för 2,6 men med renoverade badrum. Och kök. Vi MÅSTE renovera badrummet då det är 60-tal och inte fuktspärrat. Nu till frågan. Vi behöver 100 000:- till kök och badrum. Men om vi FÅR låna 150 000:- skall vi göra det då? Det är ju förmånligare att då tex lägga undan 50 000:- ,för ny bil måste vi ha inom ett par år. Eller hur skulle ni göra? Är inte såå peppad på att låna ihjäl mig, men då chansen finns?
  3. Ffrree
    #2

    Det beror på era marginaler ...

    ...vilka era inkomster är och om ni har andra krediter och lån?
    Vi sålde vårt gamla hus och sätter _inte_ in hela vinsten i nybygget utan har bla köpt en ny bil för pengarna för att slippa ta ett speciellt billån
  4. 2
    Det beror på era marginaler ... ...vilka era inkomster är och om ni har andra krediter och lån?
    Vi sålde vårt gamla hus och sätter _inte_ in hela vinsten i nybygget utan har bla köpt en ny bil för pengarna för att slippa ta ett speciellt billån
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Jag

    skulle inte låna 50000 som jag inte behöver idag. Är bilköpet aktuellt först om några år så kan ni ju låna de pengarna då, ni kan ju låna dem på huset ändå. Att låna för att investera skulle jag känna som en större risk, även om det säkert kan gå upp. En bil sjunker ju i stort sett alltid i värde. Ni kan ju få ett lån beviljat på 150 000 kr också men välja att ta ut 50 000 vid senare tillfälle. Så gjorde vi. Går det för lång tid så kanske de vill göra en ny prövning men om huspriserna stigit ännu mer då och ni fortfarande har jobb och så så är det väl antagligen inga problem. Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra =)
  6. 3
    Jag skulle inte låna 50000 som jag inte behöver idag. Är bilköpet aktuellt först om några år så kan ni ju låna de pengarna då, ni kan ju låna dem på huset ändå. Att låna för att investera skulle jag känna som en större risk, även om det säkert kan gå upp. En bil sjunker ju i stort sett alltid i värde. Ni kan ju få ett lån beviljat på 150 000 kr också men välja att ta ut 50 000 vid senare tillfälle. Så gjorde vi. Går det för lång tid så kanske de vill göra en ny prövning men om huspriserna stigit ännu mer då och ni fortfarande har jobb och så så är det väl antagligen inga problem. Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra =)
  7. Jessika m 3 pojkar
    #4

    bygnadskreditiv

    ska vi ha. Då lånar man bara den summan man behöver just då. Vi har gjort en budget till vår renovering och så får vi låna det men tar inte ut pengarna förän vi behöver dem. Då betalar man ingen ränta på pengar man inte använt.
    Jag hade alltså inte lånat extra utan väntat tills det blir aktuellt och tagit ett byggnadskreditiv till kök och badrum. Det borde bli billigast eftersom man tar ut pengarna efterhand man behöver dem och bara betalar ränta på det.
    Sedan kan du värdera om huset när ni renoverat för att få större del som botten lån.
  8. 4
    bygnadskreditiv ska vi ha. Då lånar man bara den summan man behöver just då. Vi har gjort en budget till vår renovering och så får vi låna det men tar inte ut pengarna förän vi behöver dem. Då betalar man ingen ränta på pengar man inte använt.
    Jag hade alltså inte lånat extra utan väntat tills det blir aktuellt och tagit ett byggnadskreditiv till kök och badrum. Det borde bli billigast eftersom man tar ut pengarna efterhand man behöver dem och bara betalar ränta på det.
    Sedan kan du värdera om huset när ni renoverat för att få större del som botten lån.

Liknande trådar

  1. Hur mycket ska vi låna?
    By Hoppas på svar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:02
  2. Hur mycket vågar jag låna? - Desperat
    By Vågar jag? in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 22:28
  3. Låna hur mycket?
    By -sniff- in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 17:33
  4. Hur mycket får jag låna?
    By Anne in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 13:48
  5. Hur mycket kan vi låna?
    By Anna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 07:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar