Vattenbråck?
_0602 Februaribarn
  1. Linnea m Isak02,Noak13/3
    #1

    Vattenbråck?

    Hejsan,
    Hör egentligen till marsbebisar eftersom vi fick barn den 13 mars. Men jag tänkte kolla även här.

    Är det någon som har erfarenhet av vattenbråck på pungen på små pojkar? Vår son har ett vattenbråck, dvs kanalen som testikeln vandrat ner igenom har inte stängt helt och det rinner ner vatten i pungen.

    Nån som vet om det brukar läka av sig själv eller om det oftast opereras?
    Det är ju som vanligt svårt att få raka svar av läkare, har frågat men de kan ju inte säga så mkt.
    =)
  2. 1
    Vattenbråck? Hejsan,
    Hör egentligen till marsbebisar eftersom vi fick barn den 13 mars. Men jag tänkte kolla även här.

    Är det någon som har erfarenhet av vattenbråck på pungen på små pojkar? Vår son har ett vattenbråck, dvs kanalen som testikeln vandrat ner igenom har inte stängt helt och det rinner ner vatten i pungen.

    Nån som vet om det brukar läka av sig själv eller om det oftast opereras?
    Det är ju som vanligt svårt att få raka svar av läkare, har frågat men de kan ju inte säga så mkt.
    =)
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    Viggo har

    oxå det. Men jag har inte något svar på dina frågor så jag hoppas att någon annan kunnig person kan det så att jag oxå får veta!!
  4. 2
    Viggo har oxå det. Men jag har inte något svar på dina frågor så jag hoppas att någon annan kunnig person kan det så att jag oxå får veta!!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Ja,

    tycker inte att jag fick så bra svar på alla frågor man hade på bb. Men det verkar ju som att det läker av sig själv, men frågan är ju hur lång tid det brukar ta...
    Har Viggos bråck gått ner något ju äldre han blir eller? Här har det inte det men Noak är ju bara en vecka än så länge.
  6. 3
    Ja, tycker inte att jag fick så bra svar på alla frågor man hade på bb. Men det verkar ju som att det läker av sig själv, men frågan är ju hur lång tid det brukar ta...
    Har Viggos bråck gått ner något ju äldre han blir eller? Här har det inte det men Noak är ju bara en vecka än så länge.
  7. Annie m Ida03 o Anton06
    #4

    återkommer

    ska höra med maken... urologen.
  8. 4
    återkommer ska höra med maken... urologen.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5

    frågat nu

    Det brukar inte läka av sig självt. Däremot är det inte säkert att man gör nåt åt det. Det beror helt på hur stort det är. Är det risk att det stasar testikeln åtgärdar man såklart.
    Vattenbrock på barn är i regel riktiga brock dvs ett hål där vattnet kan åka upp igen, blir trycket för högt i pungen åker vattnet tillbaka...
    Är operation aktuell brukar det ske i 2-3 års åldern trodde maken. Det är inte farligt att låta det vara, det bara \"ser lite konstigt ut\" (förutsatt att det inte stasar av blodtillförseln så testikeln tar stryk förståss).
    Undrar du ngt mer?
  10. 5
    frågat nu Det brukar inte läka av sig självt. Däremot är det inte säkert att man gör nåt åt det. Det beror helt på hur stort det är. Är det risk att det stasar testikeln åtgärdar man såklart.
    Vattenbrock på barn är i regel riktiga brock dvs ett hål där vattnet kan åka upp igen, blir trycket för högt i pungen åker vattnet tillbaka...
    Är operation aktuell brukar det ske i 2-3 års åldern trodde maken. Det är inte farligt att låta det vara, det bara \"ser lite konstigt ut\" (förutsatt att det inte stasar av blodtillförseln så testikeln tar stryk förståss).
    Undrar du ngt mer?
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Jag vill fräga urologen =)

    Jag har en son med vattenbrock och det upptäcktes vid 2 årsåldern.
    Vi fick det svaret din man gav ungefär, vänta.
    Nu är han 4 år och det syns mest när han är förkyld - då blir pungen större, mer vätskefylld.
    Det är inget som han klagar över men hur skulle din man ha gjort ang. operation om han hade en son med vattenbrock??
  12. 6
    Jag vill fräga urologen =) Jag har en son med vattenbrock och det upptäcktes vid 2 årsåldern.
    Vi fick det svaret din man gav ungefär, vänta.
    Nu är han 4 år och det syns mest när han är förkyld - då blir pungen större, mer vätskefylld.
    Det är inget som han klagar över men hur skulle din man ha gjort ang. operation om han hade en son med vattenbrock??
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    jättebra!

    tack snälla för så bra svar! :)

    Kommer inte på något mer nu som jag funderar på. Det verkar inte som att han har ont av det eller så.
  14. 7
    jättebra! tack snälla för så bra svar! :)

    Kommer inte på något mer nu som jag funderar på. Det verkar inte som att han har ont av det eller så.

Liknande trådar

  1. Milo har vattenbråck på pungen och
    By annicaswe in forum _1005 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 22:16
  2. Vattenbråck?
    By Guldis-Linnea in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 21:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar