PENDLA med armarna!
_0506 Junibarn
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    PENDLA med armarna!

    Jag var hos en naprapat igår som knäckte loss några revben och en kota som hamnat fel. Halleluja! Jag kan andas igen utan att skrika av smärta!

    Han tyckte att alla mammor borde få komma till en naprapat när barnet är mellan 3 och 6 månader för att justera till såna där fel i ryggen.

    Felen man gör (som förstås är oundvikliga) är att man bär mycket och att man dessutom oftast gör det på samma sätt varje gång, ex alltid på ena höften eller på ena axeln, många lyft och många SNEDA lyft - i och ur barnvagn, matstol, bilbarnstol eller spjälsäng.

    När man sen ska vara hurtig och hälsosam så lägger man barnet i barnvagnen och går ut på promenad. Man går alltså med ryggen och armarna ganska stumma. Han betonade hela tiden vikten av att PENDLA MED ARMARNA för att behålla rörligheten i ryggen! Annars blir det lätt som för mig - ryggen blir stelare och stelare och tillslut krampar musklerna någonstans och man får tväront.

    Tänk alltså på det tjejer!! Pendla ordentligt med armarna! :)
  2. 1
    PENDLA med armarna! Jag var hos en naprapat igår som knäckte loss några revben och en kota som hamnat fel. Halleluja! Jag kan andas igen utan att skrika av smärta!

    Han tyckte att alla mammor borde få komma till en naprapat när barnet är mellan 3 och 6 månader för att justera till såna där fel i ryggen.

    Felen man gör (som förstås är oundvikliga) är att man bär mycket och att man dessutom oftast gör det på samma sätt varje gång, ex alltid på ena höften eller på ena axeln, många lyft och många SNEDA lyft - i och ur barnvagn, matstol, bilbarnstol eller spjälsäng.

    När man sen ska vara hurtig och hälsosam så lägger man barnet i barnvagnen och går ut på promenad. Man går alltså med ryggen och armarna ganska stumma. Han betonade hela tiden vikten av att PENDLA MED ARMARNA för att behålla rörligheten i ryggen! Annars blir det lätt som för mig - ryggen blir stelare och stelare och tillslut krampar musklerna någonstans och man får tväront.

    Tänk alltså på det tjejer!! Pendla ordentligt med armarna! :)
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Hur då...

    släppa vagnen i en lagom brant nerförsbacke o pendla m armarna *asg*, hehe...

    Tur jag ej bär på mina barn, mer än till skötbordet. (var tvungen att tänka efter men det är sant. Jag bär inte annars, behövs ej, peppar peppar ta i trä)...

    sååå skönt att det släppt nu så du kan röra dig o andas smärtfritt...

    kramis

    Anja
  4. 2
    Hur då... släppa vagnen i en lagom brant nerförsbacke o pendla m armarna *asg*, hehe...

    Tur jag ej bär på mina barn, mer än till skötbordet. (var tvungen att tänka efter men det är sant. Jag bär inte annars, behövs ej, peppar peppar ta i trä)...

    sååå skönt att det släppt nu så du kan röra dig o andas smärtfritt...

    kramis

    Anja
  5. Gula
    #3

    Oj

    Hur lyckas du undvika att bära på dina barn? Tips tack...
  6. 3
    Oj Hur lyckas du undvika att bära på dina barn? Tips tack...
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    Hmmm, det var...

    faktiskt en jättesvår fråga, fniss...

    Jag har lixom aldrig haft anledning att bära på dem! Som små har jag såklart suttit o hållt dem gosat med dem o jag håller ju dem i famnen/knät osv, men jag går lixom aldrig o bär på dem.

    Jag lyfter i och ur spjälis såklart men så fort de kan så får de göra saker själv. Alice tar sig ofta själv i och ur vagnen tex.

    Sedan har mina barn, alla tre, varit så nöjda o tillfreds m att ligga på golvet och leka, de har varit mkt tidiga motoriskt o lärt sig att ta sig runt tidigt, krypa o gå tidigt osv så de kanske ej haft behovet av att lixom ta sig runt m hjälp av mig?

    Jag vet faktiskt inte! :o)

    En dag för mig ser lixom ut som så att barnen vaknar, jag lyfter upp dem ur sängarna o sätter Ivan på golvet, ställer Alice på golvet, går ut t köket, Alice springer i förväg, Ivan kryper, sen måste jag såklart lyfta upp dem i stolarna.

    alltså såna saker gör jag såklart men om vi ska ta oss från punkt A till punkt B lixom då går jag o Ivan kryper efter. Han har tagit sig runt sen han var typ 3 månader så jag har inte burit honom från plats t plats sen dess.

    såna saker är ju \"behov\" man skapar på nåt vis. Men självklart handlar det ju oxå om hur tidigt barnet är. Men man vänjer ju dem vid saker oxå och har man väl gjort det så är det säkert inte lätt att ändra på.

    Vissa barn är ju heller inte alls nöjda på golvet. Ivan han är på golvet o leker varje vaken stund då han ej äter eller vi byter blöja eller är ute och han är hur nöjd o glad som helt.

    Jag har nog bara aldrig tänkt tanken att bära dem tror jag, utan haft dem på golvet där de fått utforska världen ;o) Har funkat här men jag kan inte alls säga att det funkar för någon annan.

    kramis

    Anja
  8. 4
    Hmmm, det var... faktiskt en jättesvår fråga, fniss...

    Jag har lixom aldrig haft anledning att bära på dem! Som små har jag såklart suttit o hållt dem gosat med dem o jag håller ju dem i famnen/knät osv, men jag går lixom aldrig o bär på dem.

    Jag lyfter i och ur spjälis såklart men så fort de kan så får de göra saker själv. Alice tar sig ofta själv i och ur vagnen tex.

    Sedan har mina barn, alla tre, varit så nöjda o tillfreds m att ligga på golvet och leka, de har varit mkt tidiga motoriskt o lärt sig att ta sig runt tidigt, krypa o gå tidigt osv så de kanske ej haft behovet av att lixom ta sig runt m hjälp av mig?

    Jag vet faktiskt inte! :o)

    En dag för mig ser lixom ut som så att barnen vaknar, jag lyfter upp dem ur sängarna o sätter Ivan på golvet, ställer Alice på golvet, går ut t köket, Alice springer i förväg, Ivan kryper, sen måste jag såklart lyfta upp dem i stolarna.

    alltså såna saker gör jag såklart men om vi ska ta oss från punkt A till punkt B lixom då går jag o Ivan kryper efter. Han har tagit sig runt sen han var typ 3 månader så jag har inte burit honom från plats t plats sen dess.

    såna saker är ju \"behov\" man skapar på nåt vis. Men självklart handlar det ju oxå om hur tidigt barnet är. Men man vänjer ju dem vid saker oxå och har man väl gjort det så är det säkert inte lätt att ändra på.

    Vissa barn är ju heller inte alls nöjda på golvet. Ivan han är på golvet o leker varje vaken stund då han ej äter eller vi byter blöja eller är ute och han är hur nöjd o glad som helt.

    Jag har nog bara aldrig tänkt tanken att bära dem tror jag, utan haft dem på golvet där de fått utforska världen ;o) Har funkat här men jag kan inte alls säga att det funkar för någon annan.

    kramis

    Anja
  9. Gula
    #5

    Du har en poäng där absolut

    Det är ju jättebra att det funkar för er... Det spar ju på ryggen enormt mycket att slippa bära och som du skriver är det ju egentligen inget måste... Jag bär på Nutte jätteofta, egentligen inte för att han inte kan ta sig fram själv för det kan han men det har nog blivit en vana... Sen skulle jag nog sakna det enormt om jag inte bar något alls då jag tycker det är gansak mysigt att borra in näsan i nacken på honom och gosa, eller när han lägger armarna om halsen och gosar ned huvudet mot min axel, men det skulle nog vara nyttigt att dra ner på det då han börjar bli ganska tung, tio kg... Nåt mellanting hade passat oss bäst tror jag... Har just nu rätt ont på höger sida om korsryggen och jag undrar om inte bärandet kan spela in där... Men det äääär ju så himmla mysigt samtidigt...
  10. 5
    Du har en poäng där absolut Det är ju jättebra att det funkar för er... Det spar ju på ryggen enormt mycket att slippa bära och som du skriver är det ju egentligen inget måste... Jag bär på Nutte jätteofta, egentligen inte för att han inte kan ta sig fram själv för det kan han men det har nog blivit en vana... Sen skulle jag nog sakna det enormt om jag inte bar något alls då jag tycker det är gansak mysigt att borra in näsan i nacken på honom och gosa, eller när han lägger armarna om halsen och gosar ned huvudet mot min axel, men det skulle nog vara nyttigt att dra ner på det då han börjar bli ganska tung, tio kg... Nåt mellanting hade passat oss bäst tror jag... Har just nu rätt ont på höger sida om korsryggen och jag undrar om inte bärandet kan spela in där... Men det äääär ju så himmla mysigt samtidigt...
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6

    Vad skönt att du blev bättre

    Jag borde kanske också gå dit. Kan du messa mig var du gick någonstans?

    Men pendla med armarna och gå med barnvagn? Hm, köra med ena armen och pendla med den andra? Eller som Anja säger släppa vagnen i nedförsbackarna och pendla som attan med armarna innan backen är slut? ;-)
  12. 6
    Vad skönt att du blev bättre Jag borde kanske också gå dit. Kan du messa mig var du gick någonstans?

    Men pendla med armarna och gå med barnvagn? Hm, köra med ena armen och pendla med den andra? Eller som Anja säger släppa vagnen i nedförsbackarna och pendla som attan med armarna innan backen är slut? ;-)
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Ja

    Ska man försöka hinna före vagnen ner så hinner man pendla en himla massa med armarna innan man sprungit ändå ner! ;) Man bör kanske försöka ta sig ut på promenader UTAN barnvagn så man verkligen kan röra HELA kroppen. Annars brukar jag faktiskt rätt ofta styra vagnen med vänster hand och då pendla med höger arm, men aldrig tvärtom... Nu försöker jag växla så jag styr med bara höger ibland så även den vänstra (onda) sidan för röra sig. :)

    Jag skickar ett mess till dig!
  14. 7
    Ja Ska man försöka hinna före vagnen ner så hinner man pendla en himla massa med armarna innan man sprungit ändå ner! ;) Man bör kanske försöka ta sig ut på promenader UTAN barnvagn så man verkligen kan röra HELA kroppen. Annars brukar jag faktiskt rätt ofta styra vagnen med vänster hand och då pendla med höger arm, men aldrig tvärtom... Nu försöker jag växla så jag styr med bara höger ibland så även den vänstra (onda) sidan för röra sig. :)

    Jag skickar ett mess till dig!
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8

    Mina barn är precis tvärtemot

    mot dina.... har burit och burit och burit. Det är ju vad just de har behövt, men jag är allt lite avis på dem som har \"lätta\" barn (i ordets båda bemärkelser, mina har varit ena klimpar).
  16. 8
    Mina barn är precis tvärtemot mot dina.... har burit och burit och burit. Det är ju vad just de har behövt, men jag är allt lite avis på dem som har \"lätta\" barn (i ordets båda bemärkelser, mina har varit ena klimpar).
  17. Gula
    #9

    Skrattar

    Kan inte hålla mig för skratt när jag ser bilden i huvudet... Affare som springer efetr en barnvagn i nerförsbacke, vilt viftande på armarna :-D
  18. 9
    Skrattar Kan inte hålla mig för skratt när jag ser bilden i huvudet... Affare som springer efetr en barnvagn i nerförsbacke, vilt viftande på armarna :-D
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    Stavar som en kratta!

    Är det inte konstigt att fingrarna verkar ha ett eget liv ibland och skriver de ord de själva vill??

    Det ska ju stå: \"så hinner man pendla en himla massa med armarna innan man sprungit ändA (inte ändå) ner!\"

    och: \"även den vänstra (onda) sidan fÅr (inte för) röra sig.\"
  20. 10
    Stavar som en kratta! Är det inte konstigt att fingrarna verkar ha ett eget liv ibland och skriver de ord de själva vill??

    Det ska ju stå: \"så hinner man pendla en himla massa med armarna innan man sprungit ändA (inte ändå) ner!\"

    och: \"även den vänstra (onda) sidan fÅr (inte för) röra sig.\"
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Oj!

    Det där lät ju läskigt som f*n!

    Gjorde det inte on när han knäckte??

    Jo ryggen ska man vara rädd om, min är dessutom lite sned och jag borde träna den...men jag tänker ju aldrig på det.

    Kram
  22. 11
    Oj! Det där lät ju läskigt som f*n!

    Gjorde det inte on när han knäckte??

    Jo ryggen ska man vara rädd om, min är dessutom lite sned och jag borde träna den...men jag tänker ju aldrig på det.

    Kram
  23. Medlem sedan
    Sep 2000
    #12

    Men att styra bara med en hand

    Fatta att jag knappt orkar styra med två händer =)
  24. 12
    Men att styra bara med en hand Fatta att jag knappt orkar styra med två händer =)
  25. Medlem sedan
    May 2000
    #13

    Jag förstår att det blir en lite annan situation när man styr en dubbelvagn! :) Men om du styr med magen och pendlar med armarna ovanför styret? Eller vänd dig och styr med ryggen? ;D
  26. 13
    Nä Jag förstår att det blir en lite annan situation när man styr en dubbelvagn! :) Men om du styr med magen och pendlar med armarna ovanför styret? Eller vänd dig och styr med ryggen? ;D
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Det har nog väldigt mycket att...

    göra med hur barnet är.Mina barn har varit väldigt olika där.Benjamin var aldrig nöjd när man la ner honom .Han var väldigt tidig med att krypa,gå .Honom fick jag bära på tills han kunde krypa .Victoria var jättenöjd nästan hela tiden och låg mycket på golvet.Hon var däremot mycket senare med att krypa och gå.Gabriel kan inte ens sitta utan stöd än mindre ta sig framåt så honom MÅSTE jag bära däremot är han för det mesta nöjd med att ligga på golvet eller sitta i sin stol.Jag bär inte mer än nödvändigt just för att inte belasta min rygg fel.
  28. 14
    Det har nog väldigt mycket att... göra med hur barnet är.Mina barn har varit väldigt olika där.Benjamin var aldrig nöjd när man la ner honom .Han var väldigt tidig med att krypa,gå .Honom fick jag bära på tills han kunde krypa .Victoria var jättenöjd nästan hela tiden och låg mycket på golvet.Hon var däremot mycket senare med att krypa och gå.Gabriel kan inte ens sitta utan stöd än mindre ta sig framåt så honom MÅSTE jag bära däremot är han för det mesta nöjd med att ligga på golvet eller sitta i sin stol.Jag bär inte mer än nödvändigt just för att inte belasta min rygg fel.
  29. Medlem sedan
    May 2000
    #15

    Det gjorde inte ont när han knäckte till ryggen däremot så kändes det lite obehagligt när det knakade och kluckade i hela ryggen men samtidigt otroligt skönt när allt hamnade på rätt plats igen!
  30. 15
    Nä Det gjorde inte ont när han knäckte till ryggen däremot så kändes det lite obehagligt när det knakade och kluckade i hela ryggen men samtidigt otroligt skönt när allt hamnade på rätt plats igen!
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Ok..

    ..vilken tur:)

    Jag har sett sånt på tv och det låter så läskigt när det knakar och brakar, jag skulle ha väldigt svårt för att slappna av om det var jag som skulle \"rättas till\" tror jag:)

    Kram
  32. 16
    Ok.. ..vilken tur:)

    Jag har sett sånt på tv och det låter så läskigt när det knakar och brakar, jag skulle ha väldigt svårt för att slappna av om det var jag som skulle \"rättas till\" tror jag:)

    Kram
  33. Medlem sedan
    May 1999
    #17

    okej..

    *pendlar frenetiskt*... Hoppas att kotor och revben håller sig på sin plats nu då.
    Kram!
  34. 17
    okej.. *pendlar frenetiskt*... Hoppas att kotor och revben håller sig på sin plats nu då.
    Kram!

Liknande trådar

  1. Går det att pendla när barnen är små?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 20:04
  2. Pendla i vikt?
    By Hera Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 21:30
  3. Pendla
    By Innerstadsråttan in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 11:59
  4. Ni som har en bit att pendla,
    By -Chrillan- in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 19:18
  5. Ang pendla
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 23:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar