Hemmagjord vetevärmare?
_0604 Aprilbarn
  1. ingrid m albin o bf 7/4
    #1

    Hemmagjord vetevärmare?

    När jag var på förlossningsförneredande kurs så pratade barnmorskan om att man lätt kunde göra en egen vetevärmare med hjälp av vanligt grötris.

    Så nu tänkte jag skrida till verket men då dyker naturligtvis en massa frågor upp.

    Tänkte använda ett gammalt örngott eller liknande. Det borde väl fungera att värma i mikron, eller?

    Sen så är det ju det här med tiden. Hur länge och vilken effekt?

    Någon annan som har några aningar?

    Kramar!
  2. 1
    Hemmagjord vetevärmare? När jag var på förlossningsförneredande kurs så pratade barnmorskan om att man lätt kunde göra en egen vetevärmare med hjälp av vanligt grötris.

    Så nu tänkte jag skrida till verket men då dyker naturligtvis en massa frågor upp.

    Tänkte använda ett gammalt örngott eller liknande. Det borde väl fungera att värma i mikron, eller?

    Sen så är det ju det här med tiden. Hur länge och vilken effekt?

    Någon annan som har några aningar?

    Kramar!
  3. Helena bf-10
    #2

    jag har

    en köpt vetekudde och den ska värmas i ca 3 min på full effekt. MEN jag vet inget om hur en med grötris ska värmas... blir faktiskt lite fundersam om det verkligen funkar med grötris?! Varför inte köpa vete och göra en av det...? Måste både bli billigare och bättre...
  4. 2
    jag har en köpt vetekudde och den ska värmas i ca 3 min på full effekt. MEN jag vet inget om hur en med grötris ska värmas... blir faktiskt lite fundersam om det verkligen funkar med grötris?! Varför inte köpa vete och göra en av det...? Måste både bli billigare och bättre...
  5. ingrid m albin o bf 7/4
    #3

    vet inte, men...

    ...det var det hon sa att man kunde använda.

    Och nu kommer nog lite dumma frågor. Vad är det för vete som används, är det vetemjöl i sånt fall eller något grövre omalet?

    Hmm, det kostar ju inte så mycket att pröva med grötriset annars, men det slutar väl med att jag köper en riktig istället.

    Kram o tack för lite information!
  6. 3
    vet inte, men... ...det var det hon sa att man kunde använda.

    Och nu kommer nog lite dumma frågor. Vad är det för vete som används, är det vetemjöl i sånt fall eller något grövre omalet?

    Hmm, det kostar ju inte så mycket att pröva med grötriset annars, men det slutar väl med att jag köper en riktig istället.

    Kram o tack för lite information!
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    Hela vetekorn

    brukar det vara,vet inte om de är specialbehandlade på ngt sätt.
  8. 4
    Hela vetekorn brukar det vara,vet inte om de är specialbehandlade på ngt sätt.
  9. ingrid m albin o bf 7/4
    #5

    OK

    Det låter ju lite mer logiskt än vetemjöl såklart :o)

  10. 5
    OK Det låter ju lite mer logiskt än vetemjöl såklart :o)

  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Ris går bra!

    Jag har inte testat själv, men jag har hört och läst att det ska gå bra med ris. Vilken sort som helst tror jag. Inne på pyssel och hantverks-snacket kan man hitta lite om det om man söker på vetevärmare. Jag funderar också på att sy en sådan. Däremot har jag ingen aning om tid och effekt i micron men jag har hört talas om att man ska ställa in ett glas vatten samtidigt ibland.. men jag vet inte säkert..

    Lycka till!
  12. 6
    Ris går bra! Jag har inte testat själv, men jag har hört och läst att det ska gå bra med ris. Vilken sort som helst tror jag. Inne på pyssel och hantverks-snacket kan man hitta lite om det om man söker på vetevärmare. Jag funderar också på att sy en sådan. Däremot har jag ingen aning om tid och effekt i micron men jag har hört talas om att man ska ställa in ett glas vatten samtidigt ibland.. men jag vet inte säkert..

    Lycka till!
  13. ingrid m albin o bf 7/4
    #7

    Åh, tack!

    Nu har jag varit inne på pyssel och hantverk och vet på ett ungefär hur man gör.

    Såg inget om vattnet, men 3-4 minuter i micron läste jag någonstans. Antar att det är full effekt, men man får väl pröva sig fram.

    Tack för tipset och kram!
  14. 7
    Åh, tack! Nu har jag varit inne på pyssel och hantverk och vet på ett ungefär hur man gör.

    Såg inget om vattnet, men 3-4 minuter i micron läste jag någonstans. Antar att det är full effekt, men man får väl pröva sig fram.

    Tack för tipset och kram!
  15. Athena m. fyran på besök
    #8

    Jag sydde en i förra veckan

    Jag fyllde den med en blandning av grötris och matvete och den fungerar utmärkt! Hur länge och mycket du ska värma beror väl på storleken. Jag värmde min (ca 15 x 30 cm och 3 cm tjock) på högsta effekt i ca 2,5 minuter och då blev den ganska varm, men skön om man har den utanpå en tunn tröja.

    Gör en själv, det är jätteenkelt och snabbt, tog nog inte mer än 15 minuter och den fungerar precis lika bra som en köpt men är mycket billigare.
  16. 8
    Jag sydde en i förra veckan Jag fyllde den med en blandning av grötris och matvete och den fungerar utmärkt! Hur länge och mycket du ska värma beror väl på storleken. Jag värmde min (ca 15 x 30 cm och 3 cm tjock) på högsta effekt i ca 2,5 minuter och då blev den ganska varm, men skön om man har den utanpå en tunn tröja.

    Gör en själv, det är jätteenkelt och snabbt, tog nog inte mer än 15 minuter och den fungerar precis lika bra som en köpt men är mycket billigare.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9

    En till variant...

    ...när jag var på BB häromdagen tipsade en BM om att man kan ta en handduk, blöta den, stoppa den i en plastpåse och sedan i ett örngott. Sen kan man värma den i micron (vet ej hur länge) och enligt henne håller den sig varm i timmar?!
    Jag har en vetevärmare, men tyckte att det verkade skönare med något som är större och inte så tjockt...så jag ska nog testa o se om det funkar :-)
  18. 9
    En till variant... ...när jag var på BB häromdagen tipsade en BM om att man kan ta en handduk, blöta den, stoppa den i en plastpåse och sedan i ett örngott. Sen kan man värma den i micron (vet ej hur länge) och enligt henne håller den sig varm i timmar?!
    Jag har en vetevärmare, men tyckte att det verkade skönare med något som är större och inte så tjockt...så jag ska nog testa o se om det funkar :-)

Liknande trådar

  1. Vetevärmare!!
    By Lili* in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 18:11
  2. Vetevärmare
    By Lilla M in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 13:46
  3. Hemmagjord vetevärmare.
    By hannsi in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 22:16
  4. Vetevärmare
    By UKU-naut in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 10:29
  5. Vetevärmare
    By UKU-naut in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 20:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar