grönt bajs>?
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    grönt bajs>?

    hej på er!
    har för mig att det finns en enkel förklaring till om bajset är grönt(lovas alltså;)...men jag minns det ej. någon annan som vet>? lova hr bajsat massor i 2 dagar och nu sust var det vatnigt och grönt. usch. vad tror ni det är?
  2. 1
    grönt bajs>? hej på er!
    har för mig att det finns en enkel förklaring till om bajset är grönt(lovas alltså;)...men jag minns det ej. någon annan som vet>? lova hr bajsat massor i 2 dagar och nu sust var det vatnigt och grönt. usch. vad tror ni det är?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Wilma..

    bajsade också grönt här om dagen. Läste i en bok att bebisbajs kan vara grönt utan någon speciell anledning. Wilma bajsade grönt en gång men sen blev det som vanligt igen.
  4. 2
    Wilma.. bajsade också grönt här om dagen. Läste i en bok att bebisbajs kan vara grönt utan någon speciell anledning. Wilma bajsade grönt en gång men sen blev det som vanligt igen.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Det står mycket olika...

    om grönt bajs, jag skulle avvakta å kolla om det blev \"normalt\" igen efter ett par dagar. Annars kanske det är bra å kolla med BVC...

    - Ett helammat barns bajs är oftast gult och luktar syrligt. Blir färgen grön och barnet får ont i magen kan det betyda att barnet fått i sig för mycket av den laktosrika mjölken som kommer i början av amningsstunden.
    Låt barnet suga färdigt på ena sidan om/innan du byter sida, då får barnet även i sig den fetare mjölken. Fetthalten ökar nämligen successivt under amningstillfället.

    -Grönt bajs kan ha samband med att barnet inte går upp så mycket i vikt.
    ?- Babybajs varierar i färg från gult till grönt. Det är helt normalt. Oftast beror grönt bajs på något som mamma har ätit t ex. spenat, stark mat, grönmögelost.
  6. 3
    Det står mycket olika... om grönt bajs, jag skulle avvakta å kolla om det blev \"normalt\" igen efter ett par dagar. Annars kanske det är bra å kolla med BVC...

    - Ett helammat barns bajs är oftast gult och luktar syrligt. Blir färgen grön och barnet får ont i magen kan det betyda att barnet fått i sig för mycket av den laktosrika mjölken som kommer i början av amningsstunden.
    Låt barnet suga färdigt på ena sidan om/innan du byter sida, då får barnet även i sig den fetare mjölken. Fetthalten ökar nämligen successivt under amningstillfället.

    -Grönt bajs kan ha samband med att barnet inte går upp så mycket i vikt.
    ?- Babybajs varierar i färg från gult till grönt. Det är helt normalt. Oftast beror grönt bajs på något som mamma har ätit t ex. spenat, stark mat, grönmögelost.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    har hört olika förklaringar

    dels som Sillan skrev ovan, om att barnet inte får i sig den feta \"slutmjölken\" när det ammas;
    sen att det kan bero på en infektion/förkylning i kroppen;
    eller att det legat länge i tarmen
    eller att det bara är så, beror inte på ngt alls.

    Oliver har haft lite grönt ngn enstaka gång, Viktor bajsade grönt då o då, men när han var förkyld så var det en gång riktigt mörkt grönt o slemmigt.
    Det ska iaf inte vara farligt, men säger som Sillan - hör med bvc om det fortsätter vara grönt så slipper du undra iaf. =)
  8. 4
    har hört olika förklaringar dels som Sillan skrev ovan, om att barnet inte får i sig den feta \"slutmjölken\" när det ammas;
    sen att det kan bero på en infektion/förkylning i kroppen;
    eller att det legat länge i tarmen
    eller att det bara är så, beror inte på ngt alls.

    Oliver har haft lite grönt ngn enstaka gång, Viktor bajsade grönt då o då, men när han var förkyld så var det en gång riktigt mörkt grönt o slemmigt.
    Det ska iaf inte vara farligt, men säger som Sillan - hör med bvc om det fortsätter vara grönt så slipper du undra iaf. =)
  9. Tise m Valter 22/2
    #5

    Valter

    bajsar också grönt då och då. Och jag ammar inte alls, så i hans fall beror det iaf inte på vad jag har ätit.

    Jag fick istället höra att det berodde på att bebisen svalde mycket luft när han/hon åt.
  10. 5
    Valter bajsar också grönt då och då. Och jag ammar inte alls, så i hans fall beror det iaf inte på vad jag har ätit.

    Jag fick istället höra att det berodde på att bebisen svalde mycket luft när han/hon åt.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6

    en till!

    har inte hört den förklaringen förr, lägger till den på min grönt-bajs-lista. =)
  12. 6
    en till! har inte hört den förklaringen förr, lägger till den på min grönt-bajs-lista. =)
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Jag läste

    att om de bajsar grönt så får dom bara i sig förmjölken som släcker törsten men inte mättar ordentligt. De kan också få problem med magen då för att den innehåller laktos. Hon måste suga längre på bröstet för att få i sig den näringsrika mjölken. Ring till amningsmottagningen för att få mer information.
  14. 7
    Jag läste att om de bajsar grönt så får dom bara i sig förmjölken som släcker törsten men inte mättar ordentligt. De kan också få problem med magen då för att den innehåller laktos. Hon måste suga längre på bröstet för att få i sig den näringsrika mjölken. Ring till amningsmottagningen för att få mer information.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8

    Tack för era svar!

    Tror att både teroin om \"laktosmjölken\" & den om svalt luft kan stämma. Jag har helt enkelt slarvat när jag ammat henne senaste 2 dagarna. Dvs. inte satt mig ner och verkligen fokuserat på Lova utan snarae ammat lite i förbifarten= dålig ställnig/dåligt tag samt många små snuttningar ofta istället för en rejäl måltid...

    tack för att ni finns tjejer. Så skönt med era svar.

  16. 8
    Tack för era svar! Tror att både teroin om \"laktosmjölken\" & den om svalt luft kan stämma. Jag har helt enkelt slarvat när jag ammat henne senaste 2 dagarna. Dvs. inte satt mig ner och verkligen fokuserat på Lova utan snarae ammat lite i förbifarten= dålig ställnig/dåligt tag samt många små snuttningar ofta istället för en rejäl måltid...

    tack för att ni finns tjejer. Så skönt med era svar.

  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    liten varning

    vill inte skrämmas nu men om barnet bajsar grönt en längre period och samtidigt går upp dåligt i vikt och inte verkar må riktigt bra, ska ni kolla upp det. Min son hade uvi i över 2 månader som inte upptäcktes för att bvc viftade bort hans symtom. Han bajsade grönt gick upp dåligt i vikt och var pipig och gnällig i över 2 månader innan de reagerade och tog urinprov. Grönt bajs kan nämligen också tyda på infektion. Så kolla upp det om det inte går över.

    kram
  18. 9
    liten varning vill inte skrämmas nu men om barnet bajsar grönt en längre period och samtidigt går upp dåligt i vikt och inte verkar må riktigt bra, ska ni kolla upp det. Min son hade uvi i över 2 månader som inte upptäcktes för att bvc viftade bort hans symtom. Han bajsade grönt gick upp dåligt i vikt och var pipig och gnällig i över 2 månader innan de reagerade och tog urinprov. Grönt bajs kan nämligen också tyda på infektion. Så kolla upp det om det inte går över.

    kram
  19. Medlem sedan
    Dec 2008
    #10
    Nu är tråden snart 3 år gammal men fler kan undra och jag hittade en jättebra sidra med svaret här:
    http://se.babycenter.com/baby/breast...g/greenstools/

    Citat:
    "Om ditt barns avföring nästan alltid är grön och han eller hon inte ökar tillräckligt i vikt, men du verkar ha tillräckligt mycket mjölk, kan det bero på att ditt barn får i sig för mycket förmjölk och för lite eftermjölk. Förmjölken är tunnare, med mer laktos och färre kalorier och stimulerar ditt barns mage och tarm så att mjölken passerar igenom matsmältningskanalen alltför snabbt, vilket leder till grön, ofta explosiv avföring!"
  20. 10
    Nu är tråden snart 3 år gammal men fler kan undra och jag hittade en jättebra sidra med svaret här:
    http://se.babycenter.com/baby/breast...g/greenstools/

    Citat:
    "Om ditt barns avföring nästan alltid är grön och han eller hon inte ökar tillräckligt i vikt, men du verkar ha tillräckligt mycket mjölk, kan det bero på att ditt barn får i sig för mycket förmjölk och för lite eftermjölk. Förmjölken är tunnare, med mer laktos och färre kalorier och stimulerar ditt barns mage och tarm så att mjölken passerar igenom matsmältningskanalen alltför snabbt, vilket leder till grön, ofta explosiv avföring!"

Liknande trådar

  1. grönt bajs
    By allieallie in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 18:25
  2. Grönt bajs???
    By LinaLina in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 20:59
  3. Grönt bajs?
    By camillisen m freja in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 16:04
  4. Grönt bajs
    By PippiLur in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 09:42
  5. grönt bajs...
    By lilla lena in forum _0507 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 17:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar