klorallergi
Barnsjukdomar
  1. spinucklan
    #1

    klorallergi

    Min son har reagerat på klor (tror vi) de senaste två gångerna han har badat. Det kliar och kliar på hela kroppen men några direkta utslag ser jag inte, möjligtvis lite knottror... Finns det något man kan göra för att undvika att det blir så här? Klassen har flera badturer inbokade framöver och han är jätteledsen nu eftersom han hellre väljer att låta bli att bada om han ska få sådan klåda samtidigt som han älskar badresorna.
  2. 1
    klorallergi Min son har reagerat på klor (tror vi) de senaste två gångerna han har badat. Det kliar och kliar på hela kroppen men några direkta utslag ser jag inte, möjligtvis lite knottror... Finns det något man kan göra för att undvika att det blir så här? Klassen har flera badturer inbokade framöver och han är jätteledsen nu eftersom han hellre väljer att låta bli att bada om han ska få sådan klåda samtidigt som han älskar badresorna.
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    Prata med sonens

    läkare! Kanske är det så att han skulle klara av att bada om han får antihistamin i förväg?

    Jag har allergiska barn, fast inte mot just klor, men där får vi se till att preparera dem ordentligt inför besök på ställen vi vet att de kommer att bli allergiska. Det är givetvis ingenting vi gör varje vecka eller så, utan en avvägning från gång till gång och ibland tycker vi att det är värt den extra medicinen för att barnen ska kunna vara delaktiga.
  4. 2
    Prata med sonens läkare! Kanske är det så att han skulle klara av att bada om han får antihistamin i förväg?

    Jag har allergiska barn, fast inte mot just klor, men där får vi se till att preparera dem ordentligt inför besök på ställen vi vet att de kommer att bli allergiska. Det är givetvis ingenting vi gör varje vecka eller så, utan en avvägning från gång till gång och ibland tycker vi att det är värt den extra medicinen för att barnen ska kunna vara delaktiga.
  5. Jenny
    #3

    Torr?

    Kan det inte bara vara att han blir ovanligt torr i huden, särskilt när det är minusgrader? Har du provat att skicka med duscholja? (Att smörja in sig kanske inte är så populärt...)
  6. 3
    Torr? Kan det inte bara vara att han blir ovanligt torr i huden, särskilt när det är minusgrader? Har du provat att skicka med duscholja? (Att smörja in sig kanske inte är så populärt...)
  7. spinucklan
    #4

    Kanske är det så...

    Jag pratade med en läkare idag och han trodde att det var så att han blev torr i huden. Nu tycker jag i och för sig inte att han var så torr och vi smorde in honom ganska mycket när han sa att det kliade. Men duscholja kanske vore något. Det har jag faktiskt aldrig använt. Är det alltså en olja man tar på i samband med dusch?
  8. 4
    Kanske är det så... Jag pratade med en läkare idag och han trodde att det var så att han blev torr i huden. Nu tycker jag i och för sig inte att han var så torr och vi smorde in honom ganska mycket när han sa att det kliade. Men duscholja kanske vore något. Det har jag faktiskt aldrig använt. Är det alltså en olja man tar på i samband med dusch?
  9. Jenny
    #5

    Javisst!

    Istället för att tvätta kroppen med uttorkande tvål tvättar man den med duscholja, som smörjer in istället. Den används på samma sätt som en vanlig duschtvål, så det borde inte vara några problem att få sonen att fixa det på egen hand. Jag personligen tycker att duscholja är ett måste, särskilt på vintern! *lat*

    Nivea har en duscholja, som brukar finnas \"överallt\", och kostar ca 30:-. Det finns säkert en massa andra sorter också, men så vitt jag vet ingen \"barnanpassad\", så om sonen tycker sådant är viktigt får du väl hälla över på en annan flaska.
  10. 5
    Javisst! Istället för att tvätta kroppen med uttorkande tvål tvättar man den med duscholja, som smörjer in istället. Den används på samma sätt som en vanlig duschtvål, så det borde inte vara några problem att få sonen att fixa det på egen hand. Jag personligen tycker att duscholja är ett måste, särskilt på vintern! *lat*

    Nivea har en duscholja, som brukar finnas \"överallt\", och kostar ca 30:-. Det finns säkert en massa andra sorter också, men så vitt jag vet ingen \"barnanpassad\", så om sonen tycker sådant är viktigt får du väl hälla över på en annan flaska.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar