ADHD hos 4-åring?
Bokstavsbarn
  1. Orolig efter 4årskontroll
    #1

    ADHD hos 4-åring?

    Har en distriktssköterska rätt att säga att ett barn som kommer in för 4-årskontroll \"verkar så okoncentrerad att han kanske har ADHD\"????? Kan man överhuvudtaget sätta en sådan diagnos (om killen nu ska till vidare undersökning) när de är så små? Vad förväntas av en fyraåring när han kommer till en helt ny miljö med massa roliga leksaker runt omkring, förväntas han då sitta duktigt i måååånga minuter för att lyssna på några trista ljud i ett par hörlurar? Och rita när det är det värsta han vet......eller bläddra i en lååång bok med ca 20 bilder som till och med lillasyster på 2 år kunde klara av att säga vad de föreställde? Usch, jag blev så ledsen på sonens fyraårskontroll idag så jag måste avreagera mig nånstans. Men ändå sådde distriktssköterskan ett frö av oro hos mig.....tänk om sonen har koncentrationssvårigheter! Kanske jag är så van vid hans beteenden att jag inte märker sånt? Jag vet att han inte har mycket tålamod, blir snabbt väldigt frustrerad när något gåt emot honom och det arbetar vi med. Han har helt enkelt inget intresse för sådant han inte kan eller finner jobbigt och detta är ju sånt han måste kunna hantera när han blir äldre, då duger det inte och tjura och säga att man är trött, vill inte osv....men det är ju så jobbigt och inte veta om han beteende är normalt eller inte, han är ju bara 4 år och rätt så trotsig just nu...Kan man se ADHD hos ett så litet barn?????
  2. 1
    ADHD hos 4-åring? Har en distriktssköterska rätt att säga att ett barn som kommer in för 4-årskontroll \"verkar så okoncentrerad att han kanske har ADHD\"????? Kan man överhuvudtaget sätta en sådan diagnos (om killen nu ska till vidare undersökning) när de är så små? Vad förväntas av en fyraåring när han kommer till en helt ny miljö med massa roliga leksaker runt omkring, förväntas han då sitta duktigt i måååånga minuter för att lyssna på några trista ljud i ett par hörlurar? Och rita när det är det värsta han vet......eller bläddra i en lååång bok med ca 20 bilder som till och med lillasyster på 2 år kunde klara av att säga vad de föreställde? Usch, jag blev så ledsen på sonens fyraårskontroll idag så jag måste avreagera mig nånstans. Men ändå sådde distriktssköterskan ett frö av oro hos mig.....tänk om sonen har koncentrationssvårigheter! Kanske jag är så van vid hans beteenden att jag inte märker sånt? Jag vet att han inte har mycket tålamod, blir snabbt väldigt frustrerad när något gåt emot honom och det arbetar vi med. Han har helt enkelt inget intresse för sådant han inte kan eller finner jobbigt och detta är ju sånt han måste kunna hantera när han blir äldre, då duger det inte och tjura och säga att man är trött, vill inte osv....men det är ju så jobbigt och inte veta om han beteende är normalt eller inte, han är ju bara 4 år och rätt så trotsig just nu...Kan man se ADHD hos ett så litet barn?????
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Väldigt oproffessionellt..

    av BVC-sköterskan tycker jag. Faktum är att många av dragen som barn med adhd har är vanliga hos \"normala\" barn också. Fast våra barn har dem hela tiden.

    Och ja visst kan man se om ett barn på 4 år har adhd, min dotter har precis fått diagnosen och hon är nyss fyllda 4 år. MEN det är inte nån bvc-sköterska som satt diagnosen utan ett team med en överläkare i barnneuropsykiatri, psykolog och specialpedagog, det är intervjuer och tester. Tog nästan ett halvår att sätta diagnosen och då har överläkaren haft kontakt med min dotter sen 2 år tillbaks.

    Jag har svårt att tro att man som förälder _inte_ skulle misstänka något om barnet skulle ha nån form av npf-störning.

    Vad säger de på dagis? Om man inte som förälder märker nåt så brukar de märka det på dagis.

    Nä, på det du skriver här, så är det nog bara en väldigt dålig bvc-sköterska du träffade på.
    Mycket oproffessionell.

    Tror inte du behöver bekymra dig.
  4. 2
    Väldigt oproffessionellt.. av BVC-sköterskan tycker jag. Faktum är att många av dragen som barn med adhd har är vanliga hos \"normala\" barn också. Fast våra barn har dem hela tiden.

    Och ja visst kan man se om ett barn på 4 år har adhd, min dotter har precis fått diagnosen och hon är nyss fyllda 4 år. MEN det är inte nån bvc-sköterska som satt diagnosen utan ett team med en överläkare i barnneuropsykiatri, psykolog och specialpedagog, det är intervjuer och tester. Tog nästan ett halvår att sätta diagnosen och då har överläkaren haft kontakt med min dotter sen 2 år tillbaks.

    Jag har svårt att tro att man som förälder _inte_ skulle misstänka något om barnet skulle ha nån form av npf-störning.

    Vad säger de på dagis? Om man inte som förälder märker nåt så brukar de märka det på dagis.

    Nä, på det du skriver här, så är det nog bara en väldigt dålig bvc-sköterska du träffade på.
    Mycket oproffessionell.

    Tror inte du behöver bekymra dig.
  5. Orolig efter 4årskontroll
    #3

    Tack och ursäkta....

    ...om frågan är känslig, men hur märkte du på ditt barn att något inte var riktigt OK? med tanke på att du måste märkt det när din dotter var mycket liten....jag skulle inte karaktärisera min pojk som ständigt rastlös, med sina bilar kan han leka lugnt under långa stunder men är det nåt som han måste göra och som inte är kul då blir det fart på honom....jag tänker mest på om det är beteende som kommer följa med honom upp i skolåldern för då lär det ju bli ett problem, där måste han ju kunna sitta lugnt och koncentrerat även när det är trist. Det är väl mest det som oroar mig fastän jag vet att det kanske är lite tidigt men när en distriktssköterska uttrycker sin oro så smittar det ju....På dagis säger de inget, där fungerar allt bra och han klarar av att ta \"order\" även när det gäller trista saker....så du har nog rätt, där om någonstans borde de väl märka om det var nåt! Tack för ditt inlägg!!!
  6. 3
    Tack och ursäkta.... ...om frågan är känslig, men hur märkte du på ditt barn att något inte var riktigt OK? med tanke på att du måste märkt det när din dotter var mycket liten....jag skulle inte karaktärisera min pojk som ständigt rastlös, med sina bilar kan han leka lugnt under långa stunder men är det nåt som han måste göra och som inte är kul då blir det fart på honom....jag tänker mest på om det är beteende som kommer följa med honom upp i skolåldern för då lär det ju bli ett problem, där måste han ju kunna sitta lugnt och koncentrerat även när det är trist. Det är väl mest det som oroar mig fastän jag vet att det kanske är lite tidigt men när en distriktssköterska uttrycker sin oro så smittar det ju....På dagis säger de inget, där fungerar allt bra och han klarar av att ta \"order\" även när det gäller trista saker....så du har nog rätt, där om någonstans borde de väl märka om det var nåt! Tack för ditt inlägg!!!
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Ja du...

    Det första utmärkande var att hon hamnade i trotsåldern vid 10 månader. Jag tänkte att det var ganska tidigt. Hon sov väldigt dåligt. Sov sin första hela natt först när hon fyllt 3 år. Innan dess sov hon bara en timme i sträck.
    Timmeslånga utbrott. Hennes utbrott varar 2-3 timmar varje gång. Men det har funkat bra på dagis.

    Hon har aldrig kunnat leka själv, först nu ser vi tendenser på egenlek. Hon har haft svårt att leka med andra och det sociala samspelet. Men det som gjorde att vi sökte hjälp var hennes helvetesutbrott, trots att jag enligt böckerna gjorde allting rätt.

  8. 4
    Ja du... Det första utmärkande var att hon hamnade i trotsåldern vid 10 månader. Jag tänkte att det var ganska tidigt. Hon sov väldigt dåligt. Sov sin första hela natt först när hon fyllt 3 år. Innan dess sov hon bara en timme i sträck.
    Timmeslånga utbrott. Hennes utbrott varar 2-3 timmar varje gång. Men det har funkat bra på dagis.

    Hon har aldrig kunnat leka själv, först nu ser vi tendenser på egenlek. Hon har haft svårt att leka med andra och det sociala samspelet. Men det som gjorde att vi sökte hjälp var hennes helvetesutbrott, trots att jag enligt böckerna gjorde allting rätt.

  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5

    Tar mig friheten

    och svarar lite...
    Drog mig nämligen till minnes hur vi gick på 5,5årskontroll med storasyster (senare diagn. ADHD)och 4-årskontroll med mellanflickan. Då blev det så gräsligt uppenbart hur stora koncentrationssvårigheter vår äldsta eg. hade. Hon kunde inte klara att kolla synen ordentligt eftersom hon inte kunde sitta still. Hon studsade hit och dit och pillade och grejade med allt, medan lillasyster klarade samma saker med glans. Då gick det riktigt upp för mig hur det såg ut och jag ställde storan i kö för utredning.

    Detta var bara en tanke och faktum är att det märkts tidigt, från ca 1,5 års ålder att det inte stämde riktigt med storasyster. Hon var sjövild, kunde aldrig vara stilla och hade mycket svårt med samspelet med andra barn.
  10. 5
    Tar mig friheten och svarar lite...
    Drog mig nämligen till minnes hur vi gick på 5,5årskontroll med storasyster (senare diagn. ADHD)och 4-årskontroll med mellanflickan. Då blev det så gräsligt uppenbart hur stora koncentrationssvårigheter vår äldsta eg. hade. Hon kunde inte klara att kolla synen ordentligt eftersom hon inte kunde sitta still. Hon studsade hit och dit och pillade och grejade med allt, medan lillasyster klarade samma saker med glans. Då gick det riktigt upp för mig hur det såg ut och jag ställde storan i kö för utredning.

    Detta var bara en tanke och faktum är att det märkts tidigt, från ca 1,5 års ålder att det inte stämde riktigt med storasyster. Hon var sjövild, kunde aldrig vara stilla och hade mycket svårt med samspelet med andra barn.
  11. marib
    #6

    Ta det lugnt

    Vad tror DU?
    Skulle nog vilja påstå att de allra flesta bara fått en AHA! upplevelse när väl diagnosen var satt.
    Man hade varit säker långt före.
    Han hade helt enkelt ingen lust att vara med på hennes \"dumheter\" *ler*
    Min minsting var heller inte samarbetsvillig på 4års kollen. Fanns så mkt roligare saker att göra. Och kolla Synen???? nä tack!!
    Första ögat... ok då det var ju rätt kul att se ut som en pirat men sen var det stopp.
    Är det inga problem med han beteende hemma el på dagis så avvakta.
    OM det är något så kan de behöva extra hjälp inför skolstareten el ev på lekis om de är uttåtagerande Före det så är det inte så många som har nån glädje av en diagnos.
    Och OM det skulle vara så så är det bara en del av din lille grabb. OCH han är precis samma kille ändå
    :-)
  12. 6
    Ta det lugnt Vad tror DU?
    Skulle nog vilja påstå att de allra flesta bara fått en AHA! upplevelse när väl diagnosen var satt.
    Man hade varit säker långt före.
    Han hade helt enkelt ingen lust att vara med på hennes \"dumheter\" *ler*
    Min minsting var heller inte samarbetsvillig på 4års kollen. Fanns så mkt roligare saker att göra. Och kolla Synen???? nä tack!!
    Första ögat... ok då det var ju rätt kul att se ut som en pirat men sen var det stopp.
    Är det inga problem med han beteende hemma el på dagis så avvakta.
    OM det är något så kan de behöva extra hjälp inför skolstareten el ev på lekis om de är uttåtagerande Före det så är det inte så många som har nån glädje av en diagnos.
    Och OM det skulle vara så så är det bara en del av din lille grabb. OCH han är precis samma kille ändå
    :-)
  13. #7

    Det låter mer som om...

    du med alla medel vill försvara din son för att han inte klarade 4-årskontrollen. Helt normalt för alla föräldrar. Och ta det lugnt, en distriktssköterska har INTE kompetens för att sätta en ADHD-diagnos. Din son verkar ha problem med koncentrationen, men det är knappast något att oroa sig för när han bara är 4 år. Och ja, det finns barn som klarar 4-årskontrollen galant, så något fel på kontrollen som sådan är det inte, men alla barn är olika. En del klarar av att lyssna på tråkiga ljud i många minuter och bläddra i en \"tråkig\" bok, andra gör det inte.
  14. 7
    Det låter mer som om... du med alla medel vill försvara din son för att han inte klarade 4-årskontrollen. Helt normalt för alla föräldrar. Och ta det lugnt, en distriktssköterska har INTE kompetens för att sätta en ADHD-diagnos. Din son verkar ha problem med koncentrationen, men det är knappast något att oroa sig för när han bara är 4 år. Och ja, det finns barn som klarar 4-årskontrollen galant, så något fel på kontrollen som sådan är det inte, men alla barn är olika. En del klarar av att lyssna på tråkiga ljud i många minuter och bläddra i en \"tråkig\" bok, andra gör det inte.
  15. Anonym
    #8

    marib snackvärd!

    Vill göra dig uppmärksam på Nettans inlägg \"Snacket har hetat\", strax här nedanför.
  16. 8
    marib snackvärd! Vill göra dig uppmärksam på Nettans inlägg \"Snacket har hetat\", strax här nedanför.
  17. A
    #9

    snälla POLIS Haqvin

    Det är väl bara för dig att maila REDAX vid sådana tillfällen??
    A
  18. 9
    snälla POLIS Haqvin Det är väl bara för dig att maila REDAX vid sådana tillfällen??
    A
  19. Anonym
    #10

    Jag vill i det längsta ta en...

    ...diskussion öppet och försöker undvika \"tjallarbeteendet\" att gå bakom ryggen och springa till \"mamma\" eller \"pappa\". Jag vet att sådant beteende uppmuntras av redax, men det är inte särskilt moraliskt uppbyggligt.
  20. 10
    Jag vill i det längsta ta en... ...diskussion öppet och försöker undvika \"tjallarbeteendet\" att gå bakom ryggen och springa till \"mamma\" eller \"pappa\". Jag vet att sådant beteende uppmuntras av redax, men det är inte särskilt moraliskt uppbyggligt.
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11

    intervju?

    Hej Ulle+3. och ni andra på sidan. Jag är journalist och skriver mycket om ADHD och andra neupsykiatriska diagnoser. Den här sidan innehåller mycket värdefull information om hur det är att vara förälder, vilka frågor man ställer sig och hur det känns. Jag behöver tala med en förälder som ´iksom ni funderat och oroat sig över sitt förskolebarn, prata om hur tankarna gått, hur ni agerat, hur dagis agerat, hur gången varit, vilka kontakter ni haft, vad en ev. diagnos inneburit osv. Om någon av er vill ställa upp eller har undringar så kontakta mig på [email protected]
  22. 11
    intervju? Hej Ulle+3. och ni andra på sidan. Jag är journalist och skriver mycket om ADHD och andra neupsykiatriska diagnoser. Den här sidan innehåller mycket värdefull information om hur det är att vara förälder, vilka frågor man ställer sig och hur det känns. Jag behöver tala med en förälder som ´iksom ni funderat och oroat sig över sitt förskolebarn, prata om hur tankarna gått, hur ni agerat, hur dagis agerat, hur gången varit, vilka kontakter ni haft, vad en ev. diagnos inneburit osv. Om någon av er vill ställa upp eller har undringar så kontakta mig på [email protected]

Liknande trådar

  1. Boktips till 8-åring och 6-åring
    By Stella** in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 11:06
  2. Bara ADHD eller ADHD+AS?
    By Hallonmamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:18
  3. Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt)
    By Gaaah in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:39
  4. Vad är skillnaden på ADHD och ADHD
    By Pappa Pelle in forum Bokstavsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 08:27
  5. ADHD eller vanlig 6 åring????
    By anonymt namn in forum Bokstavsbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 18:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar