Hur bra är det med friskola
Skolbarn
  1. annis
    #1

    Hur bra är det med friskola

    egentligen? Svårt att svara på förstås då det finns både bra och dåliga sånna. Nu tycker jag det en längre tid har varit mycket negativt i tidningar tex. Här ska ett antal skolor läggas ner för det finns inte tillräckligt med elever, då vill många genast starta friskola. Självklart kan det vara ett jättebra alternativ, men vad säger ni med erfarenheter?
  2. 1
    Hur bra är det med friskola egentligen? Svårt att svara på förstås då det finns både bra och dåliga sånna. Nu tycker jag det en längre tid har varit mycket negativt i tidningar tex. Här ska ett antal skolor läggas ner för det finns inte tillräckligt med elever, då vill många genast starta friskola. Självklart kan det vara ett jättebra alternativ, men vad säger ni med erfarenheter?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Fast rapporten från Skolverket

    som hittade mycket positivt fick inte publiceras för skolministern.
  4. 2
    Fast rapporten från Skolverket som hittade mycket positivt fick inte publiceras för skolministern.
  5. johanna
    #3

    Inte ett bra alternativ

    Privatskolorna kan välja sina elever, och väljer ofta elever från en viss samhällsklass, kunskapsnivå och ibland även religion. Det blir väldigt segregerat och det är möjligt att undervisningen ibland är på en högre nivå än i de kommunala, men man missar ju så mycket annat - förståelse för andra kulturer, barn med olika bakgrund etc etc.
  6. 3
    Inte ett bra alternativ Privatskolorna kan välja sina elever, och väljer ofta elever från en viss samhällsklass, kunskapsnivå och ibland även religion. Det blir väldigt segregerat och det är möjligt att undervisningen ibland är på en högre nivå än i de kommunala, men man missar ju så mycket annat - förståelse för andra kulturer, barn med olika bakgrund etc etc.
  7. po
    #4

    oftast jättebra

    Men det är ju såklart stora skillnader på olika friskolor. Det som Johanna skriver om privatskolor (som föv är en skolform som nästan inte längre finns) är tyvärr en bild jag tror många hämtat från kvällspressen och som stämmer väldigt dåligt med verkligheten.

    Det är väldigt få skolor idag som får så många sökande elever att man kan \"välja och vraka\" bland de bästa eller de som har bäst bakgrund eller kommer från en viss samhällsklass. (det är dessutom inte tillåtet från skolornas tillsynsmyndighet, skolverket)
    På friskolor får man ofta ta emot elever från alla samhällsklasser och etniciteter (utom om man har en väldigt särpräglad profil som tex en muslimsk skola)

    Det som skiljer friskolan från den kommunala skolan är att man måste erbjuda något bättre än det som redan finns som kommunalt alternativ. Vilket i sin tur gör att alla som jobbar i friskola ofta är väldigt duktiga och kunniga inte bara på sin undervisning utan även på att få elever till skolan, dvs marknadsföring som att prata vitt, brett och väl om sin skola samt att hela tiden göra sitt bästa för att behålla eleverna i skolan.
    Den skolpeng alla elever erhåller från kommunen går direkt in i friskolan och används till skolan och elevernas väl och går inte som i den kommunala skolan in i ngn kommunal jättebörs där pengarna kan fördelas godtyckligt beroende på hur väl rektorerna kan argumentera för dem.
    Friskolor är väldigt beroende av sina elever eftersom det är de som bidrar med ekonomin för skolans verksamhet. Detta gör såklart att samarbetet mellan elev, skola och föräldrar prioriteras högt för att alla ska vara så nöjda som möjligt.

    Självklart innebär uppkomsten av friskolor i landets kommuner att skolorna segregeras, men oftast inte för att friskolorna vill det utan snarare för att de föräldrar som väljer att sätta barn i friskola ofta är mer engagerade än de som inte väljer och därmed hamnar i den kommunala verksamheten.

    PS alla friskolor på grundskolenivå är kostnadsfria och nästan alla på gymnasienivå också.
  8. 4
    oftast jättebra Men det är ju såklart stora skillnader på olika friskolor. Det som Johanna skriver om privatskolor (som föv är en skolform som nästan inte längre finns) är tyvärr en bild jag tror många hämtat från kvällspressen och som stämmer väldigt dåligt med verkligheten.

    Det är väldigt få skolor idag som får så många sökande elever att man kan \"välja och vraka\" bland de bästa eller de som har bäst bakgrund eller kommer från en viss samhällsklass. (det är dessutom inte tillåtet från skolornas tillsynsmyndighet, skolverket)
    På friskolor får man ofta ta emot elever från alla samhällsklasser och etniciteter (utom om man har en väldigt särpräglad profil som tex en muslimsk skola)

    Det som skiljer friskolan från den kommunala skolan är att man måste erbjuda något bättre än det som redan finns som kommunalt alternativ. Vilket i sin tur gör att alla som jobbar i friskola ofta är väldigt duktiga och kunniga inte bara på sin undervisning utan även på att få elever till skolan, dvs marknadsföring som att prata vitt, brett och väl om sin skola samt att hela tiden göra sitt bästa för att behålla eleverna i skolan.
    Den skolpeng alla elever erhåller från kommunen går direkt in i friskolan och används till skolan och elevernas väl och går inte som i den kommunala skolan in i ngn kommunal jättebörs där pengarna kan fördelas godtyckligt beroende på hur väl rektorerna kan argumentera för dem.
    Friskolor är väldigt beroende av sina elever eftersom det är de som bidrar med ekonomin för skolans verksamhet. Detta gör såklart att samarbetet mellan elev, skola och föräldrar prioriteras högt för att alla ska vara så nöjda som möjligt.

    Självklart innebär uppkomsten av friskolor i landets kommuner att skolorna segregeras, men oftast inte för att friskolorna vill det utan snarare för att de föräldrar som väljer att sätta barn i friskola ofta är mer engagerade än de som inte väljer och därmed hamnar i den kommunala verksamheten.

    PS alla friskolor på grundskolenivå är kostnadsfria och nästan alla på gymnasienivå också.
  9. Emma
    #5

    Men privatskolor

    och friskolor är ju inte samma sak! Privatskolor är t ex Sigtuna humanistiska läroverk och Lundsberg som elevernas föräldrar betalar massor i skolavgift för, medan friskolor är gratis för eleven och bekostas av kommunen.
  10. 5
    Men privatskolor och friskolor är ju inte samma sak! Privatskolor är t ex Sigtuna humanistiska läroverk och Lundsberg som elevernas föräldrar betalar massor i skolavgift för, medan friskolor är gratis för eleven och bekostas av kommunen.
  11. annis
    #6

    Tack för ett bra svar med många

    bra tankeinriktningar för mej! Hur det blir här visar sej väl förstås. Vi bor i en väldigt liten kommun, med ett flertal kringbyar och jag vet ju inte hur dom har tänkt sej det hela, om det bara ska gälla barnen i den byn, eller om de vill ha hela kommunen som upptagningsområde. Och kommer dom att kunna ordna skolskjuts för de barn som bor utanför den byn? Och vad ska dom har för inriktning som blir \"speciell\"? Den kommunala verksamheten som drivs sticker ju inte ut speciellt mycket och utbildningsnivån är i snitt väldigt låg i kommunen. Men det blir spännande att se vad det kan bli av det hela.
  12. 6
    Tack för ett bra svar med många bra tankeinriktningar för mej! Hur det blir här visar sej väl förstås. Vi bor i en väldigt liten kommun, med ett flertal kringbyar och jag vet ju inte hur dom har tänkt sej det hela, om det bara ska gälla barnen i den byn, eller om de vill ha hela kommunen som upptagningsområde. Och kommer dom att kunna ordna skolskjuts för de barn som bor utanför den byn? Och vad ska dom har för inriktning som blir \"speciell\"? Den kommunala verksamheten som drivs sticker ju inte ut speciellt mycket och utbildningsnivån är i snitt väldigt låg i kommunen. Men det blir spännande att se vad det kan bli av det hela.
  13. Sofia*
    #7

    Friskolor får inte välja!

    Som friskola får man inte säga nej till en elev om har plats att erbjuda! Privata skolor är mycket få och de får inte heller säga nej till någon som har lust att betala.
  14. 7
    Friskolor får inte välja! Som friskola får man inte säga nej till en elev om har plats att erbjuda! Privata skolor är mycket få och de får inte heller säga nej till någon som har lust att betala.
  15. Helena
    #8

    Fast...

    ... den mest mångkulturella skolan där jag bor är en friskola (tidigare avgiftsbelagd privatskola). Det är snarare klassperspektivet man missar helt om man väljer en friskola.
  16. 8
    Fast... ... den mest mångkulturella skolan där jag bor är en friskola (tidigare avgiftsbelagd privatskola). Det är snarare klassperspektivet man missar helt om man väljer en friskola.
  17. Åsa
    #9

    Vad som gäller i teorin

    gäller tyvärr inte alltid i praktiken...

    Vi har erfarenhet från två friskolor. Den ena - där funkade det precis som du säger att det ska göra! Skolan var öht jättebra och välfungerande!

    Den andra - där valde man elever. Det finns en kö men den är inte offentlig och det lustiga är att fina jobb, bilar och bra ekonomi verkar göra att man kommer längre fram i kön... Vi fick t.ex. gå om hela kön med orden \"du behöver ju inte berätta hur det här gått till.... men vi behöver välutbildade föräldrar som förstår att satsa på utbildning.\"....
  18. 9
    Vad som gäller i teorin gäller tyvärr inte alltid i praktiken...

    Vi har erfarenhet från två friskolor. Den ena - där funkade det precis som du säger att det ska göra! Skolan var öht jättebra och välfungerande!

    Den andra - där valde man elever. Det finns en kö men den är inte offentlig och det lustiga är att fina jobb, bilar och bra ekonomi verkar göra att man kommer längre fram i kön... Vi fick t.ex. gå om hela kön med orden \"du behöver ju inte berätta hur det här gått till.... men vi behöver välutbildade föräldrar som förstår att satsa på utbildning.\"....
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    Måste bara komplettera med

    att friskolor kan fylla väldigt välbehövligt komplement. Sonen skall precis börja högstadiet i Aspergskola som är friskola, startad för att det inte fanns ngt kommunalt alternativ. Vår hemskolas rektor har rekommenderat denna skola varmt. I övrigt är jag hemskt medveten om att vanliga kommunala skolor (som barnens hemskola) ofta är orättvist drabbade av framför allt hyreskostnader. Hur skall en stor kommunal skola byggd på 60-talet med statliga pengar och jätteytor någonsin kunna få ner fastighetskostnaderna! Vem skulle annars ta över lokalerna? I övrigt tror jag det är jättebra att det finns alternativ. Barn är olika och det behöver finnas olika alternativ. Jag är t.ex. jättepositiv till Kunskapsskolan, montessoriskolor etc - för de barn där den pedagogiken fungerar! Om personalen tar över och driver en skola så tror jag att de är väldigt motiverade och det är positivt för skolan.
  20. 10
    Måste bara komplettera med att friskolor kan fylla väldigt välbehövligt komplement. Sonen skall precis börja högstadiet i Aspergskola som är friskola, startad för att det inte fanns ngt kommunalt alternativ. Vår hemskolas rektor har rekommenderat denna skola varmt. I övrigt är jag hemskt medveten om att vanliga kommunala skolor (som barnens hemskola) ofta är orättvist drabbade av framför allt hyreskostnader. Hur skall en stor kommunal skola byggd på 60-talet med statliga pengar och jätteytor någonsin kunna få ner fastighetskostnaderna! Vem skulle annars ta över lokalerna? I övrigt tror jag det är jättebra att det finns alternativ. Barn är olika och det behöver finnas olika alternativ. Jag är t.ex. jättepositiv till Kunskapsskolan, montessoriskolor etc - för de barn där den pedagogiken fungerar! Om personalen tar över och driver en skola så tror jag att de är väldigt motiverade och det är positivt för skolan.
  21. Sofia*
    #11

    Folk som gör fel

    Den skolan hade förlorat sitt tillstånd att bedriva undervisning om detta kommit fram. Men regeln att friskolor inte får välja gäller fortfarande! Jag kan då berätta att samma sak sker på en kommunal skola dit vår dotter köade. En skola dit många som inte bor i upptagningsområdet vill, mest för att skolorna i områdena runtomkring inte är så bra. Men eftersom den är kommunal behöver den inte ens ha en kö utan de tar glatt in delever de tycker de vill ha och tackar nej till resten, helt lagligt!
  22. 11
    Folk som gör fel Den skolan hade förlorat sitt tillstånd att bedriva undervisning om detta kommit fram. Men regeln att friskolor inte får välja gäller fortfarande! Jag kan då berätta att samma sak sker på en kommunal skola dit vår dotter köade. En skola dit många som inte bor i upptagningsområdet vill, mest för att skolorna i områdena runtomkring inte är så bra. Men eftersom den är kommunal behöver den inte ens ha en kö utan de tar glatt in delever de tycker de vill ha och tackar nej till resten, helt lagligt!
  23. Sofia*
    #12

    Segregation

    Hur man än gör så missar man något perspektiv är min erfarenhet. Det finns mycket få skolor, kommunla, fria eller privata som är helt blandade ur alla synvinkklar. Samhället i sig är ju gasnka segregerat. På den friskola där mina barn går är det väldigt blandad så tillvida att ca hälften av eleverna bor på landet och hälften bor i stan, det är mindre blandat i vinkeln var elevernas föräldrar är födda. Den kommunala skoaln här är mer blandad på det viset men där går bara stadsbarn, inga från \"landet\". Den skolan där jag arbetar är den mest blandade, vi har barn från 22 olika länder och alla klasser (om man ser till vad elevernas föräldrar är utbildade till) men den betraktas som en problemskola och ses inte alls som den perfekta skolan trots att det är den som är minst segregerad ur de flesta synvinklar. Hur man än vänder sig har man ndan bak! ;-)
  24. 12
    Segregation Hur man än gör så missar man något perspektiv är min erfarenhet. Det finns mycket få skolor, kommunla, fria eller privata som är helt blandade ur alla synvinkklar. Samhället i sig är ju gasnka segregerat. På den friskola där mina barn går är det väldigt blandad så tillvida att ca hälften av eleverna bor på landet och hälften bor i stan, det är mindre blandat i vinkeln var elevernas föräldrar är födda. Den kommunala skoaln här är mer blandad på det viset men där går bara stadsbarn, inga från \"landet\". Den skolan där jag arbetar är den mest blandade, vi har barn från 22 olika länder och alla klasser (om man ser till vad elevernas föräldrar är utbildade till) men den betraktas som en problemskola och ses inte alls som den perfekta skolan trots att det är den som är minst segregerad ur de flesta synvinklar. Hur man än vänder sig har man ndan bak! ;-)
  25. Viol*2
    #13

    Vill också skriva

    att här i Stockholm är det många som hoppar av friskolor därför att de är för dåliga helt enkelt. De spar in på kostnader genom att anställa obehöriga lärare, har stor personalomsättning, dåliga lokaler, dålig insyn, många lite knepiga udda barn etc.

    Här i Stockholm är det ju inte brist på barn precis föräldrar och barn märker efter ett tag att de inte håller samma kvalitet som de kommunala. Jag tror ifs att friskolorna har fått de kommunala att skärpa till sig.
  26. 13
    Vill också skriva att här i Stockholm är det många som hoppar av friskolor därför att de är för dåliga helt enkelt. De spar in på kostnader genom att anställa obehöriga lärare, har stor personalomsättning, dåliga lokaler, dålig insyn, många lite knepiga udda barn etc.

    Här i Stockholm är det ju inte brist på barn precis föräldrar och barn märker efter ett tag att de inte håller samma kvalitet som de kommunala. Jag tror ifs att friskolorna har fått de kommunala att skärpa till sig.
  27. Ev@
    #14

    och där jag bor

    är den kommunala skolan supersegregerad med nästan 100 procent övre medelklassvenska barn och lilla friskolan blandad med alltifrån övre medelklassvenska barn till svenska barn från familjer med vanliga inkomster, övre medelklassinvandrarfamiljer, invandrarfamiljer med vanliga inkomster och invandrarfamiljer med låga inkomster. Det vi alla har gemensamt är dock ett stort intresse för våra barns skolgång. På det sättet - alltså på grund av engagemanget - är vi segregerade. Ekonomiskt och etniskt är vi totalt integrerade. Det är däremot inte den kommunala skolan.
  28. 14
    och där jag bor är den kommunala skolan supersegregerad med nästan 100 procent övre medelklassvenska barn och lilla friskolan blandad med alltifrån övre medelklassvenska barn till svenska barn från familjer med vanliga inkomster, övre medelklassinvandrarfamiljer, invandrarfamiljer med vanliga inkomster och invandrarfamiljer med låga inkomster. Det vi alla har gemensamt är dock ett stort intresse för våra barns skolgång. På det sättet - alltså på grund av engagemanget - är vi segregerade. Ekonomiskt och etniskt är vi totalt integrerade. Det är däremot inte den kommunala skolan.
  29. amnai
    #15

    men Sigtuna

    har dagelever, alltså de som råkar bor i Sigtuna går där på gymnasiet. Det är väl internatdelen som är privat, men alla undervisas tillsammans.
  30. 15
    men Sigtuna har dagelever, alltså de som råkar bor i Sigtuna går där på gymnasiet. Det är väl internatdelen som är privat, men alla undervisas tillsammans.
  31. Viol*2
    #16

    Inte helt sant

    Friskolor är tex. inte tvugna att ta emot barn med handikapp. Det finns många friskolor som tex. inte har en rullstolsvänligt gyggnad. En kommunal skola får då ordna spec. rullstolshissar men det behöver inte friskolor göra.

    Många skolor som har en viss inriktning har ju rätt att \"välja\" elever. Elever gör ju sångprov/arbetsprov _OCH_ intervju till musikklasser/bild-och-form-klasser. Till fotbollsklasser måste man ju vara bra på fotboll osv.

    Många skolor vill ju ha en jämn könsfördelning så att vissa skolor bara tar in av ett visst kön för att inte få snedbalans.

    Friskolor behöver inte heller ha någon kö. Om de har en kö behöver de inte följa den utan kan göra många undantag. Helt lagligt. Många tar in elever efter referenser.

    Det där med att skolor inte får \"välja\" elever är väldigt luddigt snömos.
  32. 16
    Inte helt sant Friskolor är tex. inte tvugna att ta emot barn med handikapp. Det finns många friskolor som tex. inte har en rullstolsvänligt gyggnad. En kommunal skola får då ordna spec. rullstolshissar men det behöver inte friskolor göra.

    Många skolor som har en viss inriktning har ju rätt att \"välja\" elever. Elever gör ju sångprov/arbetsprov _OCH_ intervju till musikklasser/bild-och-form-klasser. Till fotbollsklasser måste man ju vara bra på fotboll osv.

    Många skolor vill ju ha en jämn könsfördelning så att vissa skolor bara tar in av ett visst kön för att inte få snedbalans.

    Friskolor behöver inte heller ha någon kö. Om de har en kö behöver de inte följa den utan kan göra många undantag. Helt lagligt. Många tar in elever efter referenser.

    Det där med att skolor inte får \"välja\" elever är väldigt luddigt snömos.

Liknande trådar

  1. Friskola?
    By Nissa12 in forum Skolbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 22:40
  2. Friskola
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 02:32
  3. Friskola?
    By IngridCeline in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 22:38
  4. friskola?
    By Gaia in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 08:02
  5. Friskola
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 22:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar